تاریخ انتشار: ۰۵:۱۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

اوراق گام می‌تواند مشکل مالی قطعه‌سازان را حل کند؟/ اعلام میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره طرح انتشار اوراق گام گفت: صنعت قطعه سازی کشور تحمل آزمون و خطا‌های جدید را ندارد، اما بر این باور است که تامین مالی این صنعت از طریق اوراق گام امکان‌پذیر خواهد شد به شرط اینکه بین دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این طرح هماهنگی‌های لازم وجود داشته باشد در غیر این صورت سرنوشت قطعه سازان خیلی روشن نخواهد بود.

اقتصاد۲۴ - صنعت خودرو سالهاست در معرض آزمون و خطا‌های زیادی در راستای افزایش تولید اجباری قرار گرفته و هر بار با اجرای طرح جدید به چند گام عقب‌تر از زمان فعلی خود بازگشته است.

هیچ گاه ابزار‌های لازم تولید خودرو فراهم نبوده و نیست. از کمبود نقدینگی تا واردات قطعه از معضلات اصلی صنعت خودرو سازی کشور است از این رو وزارت صمت نیز به دنبال راهی برای کاهش تنش مالی در این صنعت است، اما غافل از اینکه نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها در کشور هیچ گاه طرحی را به ویژه در صنعت خودروسازی کشور به سرانجام نرسانده است.

چندی پیش مدیر کل دفتر تامین مالی و پشتیبانی تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بهره‌گیری از روش‌های نوین برای تامین مالی واحد‌های تولیدی به عنوان دستور کار وزارتخانه تأکید کرد.

قرار است معرفی و عملیاتی کردن اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) برای صنایع مختلف از جمله صنعت قطعه‌سازی پیگیری شود که قطعاً طی آن مشارکت فعال و مؤثر واحد‌های تولیدی خودرو و قطعه‌سازی ضروری است.

به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامین مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق اوراق گام امکان‌پذیر خواهد شد.

قطعه ساز ابزار‌های متنوع در تأمین مالی ندارد

در این زمینه محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: ابزار‌های مالی متنوع، بیشترین اثرگذاری را در راندمان تولید قطعه خودرو در کشور دارد. 

نجفی منش گفت: اوراق گام به عنوان بازار بدهی مطرح است که تاکنون از این فرصت به خوبی استفاده نشده و امروز می‌تواند در صنعت قطعه سازی کشور باعث تحولی جدی در راستای تأمین مالی این بخش باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در دنیا از بانک‌ها، بازار سرمایه و بازار بدهی به عنوان اهرم قوی برای تأمین نیاز مالی صنایع مختلف استفاده می‌شود اما در ایران بازار بدهی هنوز جایگاه خود را کسب نکرده است.

وی تصریح کرد: از این رو بازار بدهی یا همان اوراق بدهی گام می‌تواند در تأمین مالی قطعه سازان نقش مهمی داشته باشد.

نجفی منش تأکید کرد: با توجه به اینکه اوراق بدهی گام هزینه بالایی هم ندارد، انتشار این اوراق می‌تواند به توسعه صنعت قطعه سازی کشور کمک کند. البته با اجرای کامل طرح انتشار اوراق گام می‌توان امیدوار شد که بخش زیادی از مشکلات صنعت قطعه سازان برطرف خواهد شد در غیر اینصورت ادامه کمبود نقدینگی خسارت‌های زیادی را به این بخش وارد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: کاهش هزینه‌ها در صنعت قطعه‌سازی با انتشار اوراق مشارکت/ انحصاری بودن صنعت خودرو باعث کاهش کیفیت قطعات شده است


به گفته این فعال صنعتی در بخش قطعه سازی کشور، هرگاه تصمیم بر اجرای یک طرح گرفته می‌شود با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه خواهد شد که مسیر حرکت آن را به تعویق می‌اندازد و در نهایت به فراموشی سپرده می‌شود.

بدهی خودروسازان به قطعه سازان چقدر است؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پاسخ به این سوال که طلب قطعه سازان به چه رقمی رسیده است؟ گفت: کل بدهی خودرو سازان به قطعه سازان به نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که با اجرای طرح اوراق گام می‌توانند بخش عمده‌ای از بدهی قطعه سازان را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: انباشت بدهی قطعه سازان تاکنون خسارت‌های زیادی را به این صنعت وارد کرده و این جریان نگرانی‌های زیادی را برای تأمین نیاز خودروسازی ایجاد کرده است.

نجفی منش تصریح کرد: چطور انتظار می‌رود تولید بدون سرمایه به فعالیت خود ادامه دهد؛ هرچند تاکنون صنعت قطعه سازی با سختی‌های زیاد هیچ گاه خط تولید خود را متوقف نکرده و نیاز خودرو سازان را در اسرع وقت آماده و تحویل می‌دهد، اما این شرایط در صورت عدم تأمین نیاز مالی این صنعت نمی‌تواند خیلی دوام بیاورد.

انتشار اوراق گام سریع‌تر اجرایی شود

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی کشور برای چرخاندن چرخ‌های این صنعت نیاز به تأمین مالی دارد گفت: با توجه به اعلام آمادگی بانک مرکزی برای هماهنگی جهت انتشار اوراق خودروسازان باید هرچه سریعتر با استقبال از این طرح، میزان پرداخت بدهی خود به قطعه سازان را آغاز کنند، چراکه تعویق در اجرای این طرح باز هم بر میزان طلب نقدی قطعه سازان می‌افزاید و این در حالی است که توان مالی این بخش بسیار کاهش یافته و در زمانی که کشور و بازار خودرو نیاز به افزایش تولید دارد باید انتظارات مالی این بخش نیز برآورده شود.

به گفته این فعال صنعتی، پرداخت بیمه، مالیات،برق، گاز و... از طریق اوراق گام نیز یکی از درخواست‌های قطعه سازان است چراکه در شرایطی که تولید با گرانی بیش از حد مواجه شده است انتظار می‌رود برای بهبود شرایط راه‌های رساندن نقدینگی به صنعت قطعه سازی تسهیل و تسریع شود.

این فعال صنعتی با تأکید بر اینکه انتشار اوراق گام به عنوان یکی از ابزار‌های مالی در دنیا مطرح است، گفت: بازار خودرو با شرایط سخت و افزایش قیمت مواجه شده است از سوی دیگر نیاز این صنعت به تأمین قطعه برای افزایش تولید خودرو نیز دور از انتظار نیست از این رو باید دستگاه‌های متولی در خصوص اجرای این طرح هماهنگی لازم را داشته باشند و شرایط افزایش تولید را برای صنایع همگن قطعه‌سازی فراهم کنند.

نجفی منش در پایان یادآور شد: در صورتی تامین مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق اوراق گام امکان‌پذیر خواهد شد که بین دستگاه‌های اجرایی هماهنگی‌های لازم باشد در غیر اینصورت قطعه سازان در شرایط سخت‌تر تولید قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر