اقتصاد۲۴ -خودروساز چینی نیو (NIO) در جریان رویداد «NIO Day» که در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شد، از چهارمین مدل خودرو الکتریکی خود رونمایی کرد. این سدان پرچمدار و بسیار پیشرفته، NIO ET7 نام دارد و بر اساس خودرو مفهومی NIO ET ساخته شده است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این خودرو واقعاً زیبا و جذاب، دارای مشخصات قدرتمند و امکانات رفاهی و همچنین قابلیتهای پیشرفته است.
باتریها و ظرفیت پیمایش و توان
بیایید با مهمترین ویژگیهای این خودرو برقی شروع کنیم. در ابتدا باید بدانید که NIO ET7 با دو گزینه باتری ۷۰ کیلووات ساعت و ۱۰۰ کیلووات ساعت ارائه میشود و ظرفیت پیمایش خودرو طبق استاندارد NEDC به ترتیب برای دو گزینهی باتری بیش از ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۱ مایل) و بیش از ۷۰۰ کیلومتر (۴۳۵ مایل) است. در آینده (اواخر سال ۲۰۲۲)، نسخه باتری ۱۵۰ کیلووات ساعت نیز وجود دارد که خودرو الکتریکی ET7 میتواند با یکبار شارژ مسافتی بیش از ۱،۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) را طبق استاندارد NEDC طی کند.
بیشتر بخوانید:نوکیا ۶.۳ در رندرهای فاششده دیده شد + عکس
سدان برقی ET7 از پیشرانه تمام چرخ محرک دو موتوره بهره میبرد که بیشینه قدرت خروجی مجموع آنها به ۶۴۳ اسببخار و گشتاور آنها به ۸۵۰ نیوتنمتر میرسد. برای بهبود کارایی، NIO از موتور برقی آهنربای دائم در جلو و موتور القایی در عقب و همچنین تجهیزات الکترونیکی کاربید سیلیسیوم (SiC) استفاده میکند. استفاده از این تنظیمات بهحدی خودرو الکتریکی نیو را قدرتمند میکند که میتواند در ۳/۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد.
فضای داخل کابین و تجهیزات آن
انتظار میرود نیو ET7 خودرویی بسیار راحت برای مسافرتهای طولانی مدت باشد، بهطوریکه میتوان آن را نوعی اتاق نشیمن دوم نامگذاری کرد. این خودرو برقی از تعلیق بادی هوشمند و سیستم گرمایش، تهویه و ماساژ بهصورت استاندارد در همه صندلیها بهره میبرد. محصول جدید نیو علاوه بر این همراهبا سقف شیشهای، داشبورد بسیار مدرن و پیشرفته با نمایشگر هدآپ (HUD) بهصورت استاندارد، پنل ابزار دیجیتالی جلوداشبورد ۱۰/۲ اینچی، صفحهنمایش ۱۲/۸ اینچی و همچنین ۲۳ بلندگو (بهصورت استاندارد) عرضه میشود. خودروساز چینی همچنین دریچههای هوای هوشمند و «نامرئی» را در هر دو ردیف جلو و عقب استفاده کرده است.
به گزارش insideevs، نیو اولین کلید دیجیتال UWB جهان (دارای قابلیت محلیسازی با دقت در حد سانتیمتر)، پنجرههای بدون قاب و قابلیت بسته شدن نرم بهصورت استاندارد را معرفی کرده است. وقتی راننده به خودرو نزدیک شود، دستگیرههای در از جای خود بیرون آمده، درها از حالت قفل خارج و کمی باز میشوند. درها نیز میتوانند بهطور خودکار بسته شوند.
بخش بزرگی از مراسم رونمایی نیو ET7، به فناوری رانندگی بسیار پیشرفته خودران اختصاص داشت. از جمله این فناوریها میتوان به راهحلهای پیشرفته شامل یازده دوربین ۸ مگاپیکسلی، لایدار (LiDAR) و Adam (سیستم ابر پردازش نیو) اشاره کرد. در اصل این خودرو از نظر سختافزاری برای رانندگی خودران آماده است و قابلیتهای آن از طریق اشتراک ماهیانه ۶۸۰ یوان (۱۰۵ دلار) در ماه ارائه میشود.
سدان برقی نیو ET7 از آخرین نسخه فناوری NAD (رانندگی خودران نیو) مبتنی بر سوپر حسگر Aquila نیو و ابر رایانه Adam نیو برخوردار است. فناوری NAD رانندگی خودران و آرامتری را از مکانی به مکان دیگر برای سرنشینان به ارمغان میآورد. به تدریج مواردی مانند رانندگی خودران در بزرگراهها، مناطق شهری، پارکینگ و امکان تعویض باتری نیز برای این خودرو الکتریکی ارائه خواهد شد.
باتریهای جدید نیو به چگالی انرژی بسیار زیاد ۳۶۰ واتساعتبرکیلوگرم میرسند
نیو توانایی رانندگی کاملا خودران NAD را شامل الگوریتمهای ادراک، محلیسازی، استراتژی کنترل و نرمافزار پلتفرم را برای سدان ET7 ایجاد کرده است. سیستم ابر حسگر Aquila نیو از ۳۳ واحد سنجش با عملکرد بالا از جمله ۱۱ دوربین با رزولوشن ۸ مگاپیکسل، لایدار با وضوح بالا و برد فوقالعاده، رادار موج ۵ میلیمتر، ۱۲ حسگر اولتراسونیک، ۲ واحد موقعیتیابی با دقت بالا، قابلیت اتصال خودرو به سایر زیرساختها (V2X) و ADMS بهره میبرد. سیستم Aquila میتواند در هر ثانیه ۸ گیگابایت داده تولید کند. ابر پردازنده Adam نیو نیز دارای ۴ جیپست انویدیا Orin SoC با قدرت محاسبه ۱،۰۱۶ تراعملیات بر ثانیه است.
زمان عرضه و قیمت خودرو
مشتریان هماکنون میتوانند سدان نیو ET7 را از پیش سفارش دهند، اما انتظار میرود تحویل مدل تولیدی به مشتریان پیش از سهماهه اول ۲۰۲۲ نباشد. قیمت ET7 (بدون احتاساب هرگونه یارانه) به شرح زیر است:
نیو ET7 مدل ۷۰ کیلووات ساعت : ۶۹،۱۸۵ دلارخرید با گزینه باتری بهعنوان سرویس با پرداخت ماهانه : ۵۸۳۷۵ دلار بهعلاوه ۱۵۱ دلار در ماهنیو ET7 مدل ۱۰۰ کیلووات ساعت : ۷۸،۱۴۲ دلارخرید با گزینه باتری بهعنوان سرویس با پرداخت ماهانه : ۵۸،۳۷۵ دلار بهعلاوه ۲۲۹ دلار در ماهنسخه پریمیر نیو ET7 مدل ۱۰۰ کیلووات ساعت : ۸۱،۲۳۰ دلارخرید با گزینه باتری بهعنوان سرویس با پرداخت ماهانه : ۶۱،۴۶۳ دلار بهعلاوه ۲۲۹ دلار در ماه
جالب این است که نیو تخفیف درخورتوجهی در سدان برقی ET7 برای مشتریان فعلی خود ارائه میدهد.
مشخصات فنی نیو ET7
باتری ۷۰ کیلووات ساعت، بیش از ۵۰۰ کیلومتر ظرفیت پیمایش طبق استاندارد NEDCباتری ۱۰۰ کیلووات ساعت، بیش از ۷۰۰ کیلومتر ظرفیت پیمایش طبق استاندارد NEDCگزینه باتری ۱۵۰ کیلووات ساعت در آینده بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر ظرفیت پیمایش طبق استاندارد NEDC خواهد داشت.زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۳/۹ ثانیهپیشرانه برقی تمام چرخ متحرکخروجی سیستم ۶۴۳ اسببخار و ۸۵۰ نیوتنمتر گشتاورموتور جلو (آهنربای دائم): ۲۴۱ اسببخارموتور عقب (موتور القایی): ۴۰۲ اسببخارپیشرانه نسل دوم نیو با تجهیزات الکترونیکی SiCفاصله ترمز تا ایست کامل از ۱۰۰ تا ۰ کیلومتربرساعت در ۳۳/۵ متر، با ترمزهای برمبو (استاندارد)ضریب درگ ۰/۲۳ابعاد: طول ۵/۰۹۸ متر، عرض ۱/۹۸۷ متر، ارتفاع ۱/۵۰۵ متر و فاصله محوری ۳/۰۶۰ متر
باتری حالت جامد نیو
به گزارش insideevs، در مراسم «NIO Day»، نیو همچنین بهطور رسمی گزینه پیشگامانهی باتری آینده را برای خودروهای الکتریکی خود اعلام کرد؛ بستههای باتری ۱۵۰ کیلووات ساعت نیو متشکل از سلولهای حالت جامد با چگالی انرژی فوقالعاده بالا هستند. باتری جدید هنوز در دسترس نیست، اما این شرکت چینی اطمینان دارد که تحویل بستههای باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی را به مشتریان از سهماهه چهارم سال ۲۰۲۲ (یعنی تقریبا دو سال دیگر) آغاز خواهد کرد.
کار نیو ابتدا در سال ۲۰۱۸ با باتری ۷۰ کیلووات ساعت شروع شد و این شرکت سپس گزینهی ۸۴ کیلووات ساعت را در سال ۲۰۱۹ و جدیدترین نسخه ۱۰۰ کیلووات ساعتی را در اواخر سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. نکتهی جالب این است که باتریهای نیو قابل ارتقا بودند، بنابراین خودروهای قدیمی میتوانستند به باتریهای با ظرفیت بالاتر مجهز شوند.
اینطور که گفته میشود، بستههای جدید باتری ۱۵۰ کیلووات ساعت نیز برای هر مدل نیو قابل تعویض و قابل ارتقا هستند؛ بنابراین همهی مشتریان نیو میتوانند باتری خودرو خود را تا ۱۵۰ کیلووات ساعت ارتقا دهند. نسل اول نیو ES8 مدل ۲۰۱۸ با باتری جدید ۱۵۰ کیلووات ساعت قادر به طی کردن مسافتی بیش از ۷۳۰ کیلومتر (۴۵۴ مایل) طبق استاندارد NEDC است.
هنگامی که باتری حالت جامد ۱۵۰ کیلووات ساعت در دسترس قرار گرفت، مدلهای جدید و کارآمد نیو ظرفیت پیمایش بیشتری خواهند داشت:
نیو ES8 با ظرفیت پیمایش ۸۵۰ کیلومتر (۵۲۸ مایل) طبق استاندارد NEDCنیو ES6 با ظرفیت پیمایش ۹۰۰ کیلومتر (۵۵۹ مایل) طبق استاندارد NEDCنیو EC6 با ظرفیت پیمایش ۹۱۰ کیلومتر (۵۶۶ مایل) طبق استاندارد NEDC
بزرگترین خبر این است که نیو ET7 کاملا جدید، با باتری ۱۵۰ کیلووات ساعت میتواند مسافتی بیش از ۱،۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) را طبق استاندارد NEDC طی کند. بااینحال، ET7 در ابتدا طی سهماهه اول سال ۲۰۲۲ فقط با بستههای ۷۰ کیلووات ساعت و ۱۰۰ کیلووات ساعت در دسترس خواهد بود.
چگالی انرژی ۳۶۰ واتساعتبرکیلوگرم
مسئولان نیو میگویند که باتریهای حالت جامد جدید (۱۵۰ کیلووات ساعت) دارای چگالی انرژی فوقالعاده بالای ۳۶۰ واتساعتبرکیلوگرم (احتمالاً در سطح سلولی) هستند که ۵۰ درصد بیشتر از بسته ۱۰۰ کیلووات ساعتی است. بسته ۸۴ کیلووات ساعتی در سال ۲۰۱۹ با چگالی انرژی ۱۸۰ واتساعتبرکیلوگرم (در سطح سلولی) بود. پیشبینی میشود که احتمالاً بستهی ۱۰۰ کیلووات ساعت در سطح سلولی کاملا دارای چگالی انرژی بالای ۲۰۰ واتساعتبرکیلوگرم باشد.
نیو وعده داده که باتریهای جدید «عمر طولانی» و «کارایی شارژ بالاتر» ارائه میدهند، اما جزئیات آن ارائه نشده است. این باتریهای جدید چند فناوری از جمله کاتد نیکل فوق غنی (Nickel-Ultrarich) و آند کامپوزیت Si/C را ترکیب میکنند. ما معتقدیم که سلولهای باتری توسط شرکت CATL تأمین میشود. بهطور کلی همه چیز عالی به نظر میرسد، اگرچه باید توجه داشته باشیم که این فناوری دو سال قبل از عرضه در خودروهای برقی پیشرفته معرفی شده و هنوز زمان زیادی تا سهماهه چهارم سال ۲۰۲۲ زمان باقی مانده است.