اقتصاد۲۴- در این نشست، کتاب « استراتژی، از تدوین تا اجرا » تالیف کمال بیرامیان مدیر مرکز بین المللی رشد قشم، توسط مولف معرفی و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کمال بیرامیان با اشاره به اینکه ایجاد مزیت رقابتی پایدار هدف اصلی هر استراتژی بشمار می رود چارچوب این کتاب را شامل مفاهیم، تدوین استراتژی کسب و کار، تدوین استراتژی شرکتی و اجرا آن اعلام کرد و گفت: همه این فعالیتها در قالب فرآیندی با هدف ایجاد مزیت رقابتی پایدار انجام میشود که پیچیده نیزاست.
بیشتر بخوانید: رونمایی از ۲۱ نماد شهری در منطقه آزاد قشم
بیرامیان در توضیح مزیت رقابتی در تولید یا ارائه خدمت از سوی یک شرکت هم گفت: اگر سودآوری محصول یک شرکت بهتر از حد متوسط تولیدات مشابه و صنعت باشد یعنی به مزیت رقابتی در تولید خود دست یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود استراتژی یک شرکت را در اندیشه، سخنان و تصمیمات مدیران آن قابل مشاهده خواند و یادآور شد: مدیری که نتواند باهیچ کدام از پیشنهادهای مرتبط با کسبوکار خود مخالفت کند یا به هر عرصه ای ورود کند در واقع فاقد استراتژی است.
مولف کتاب «استراتژی از تدوین تا اجرا» ایجاد ارزش در محصول یک شرکت را از طریق دو روش ایجاد تمایز و رهبری هزینه امکان پذیر خواند و در مورد تهدیدهای استراتژی هم گفت: مهم ترین تهدید برای استراتژی یک شرکت تقلید از تولیدات و روش آن شرکت است.
مدیر مرکز بین المللی رشد قشم، پیدا شدن جانشین برای تولیدات، مصادره نامنصفانه ارزش تولیدی و اهمال شرکت های موفق را از دیگر تهدیدهای استراتژی دانست و با اشاره به انواع استراتژی ها از قبیل استراتژی جودویی و استراتژی اقیانوس آبی به تشریح تفاوتهای رویکردهای تدوین استراتژی سطح شرکت در جهان سوم با کشورهای پیشرفته پرداخت.
بیرامیان بزرگ ترین چالش استراتژی را اجرا نشدن آنها دانست و افزود: استراتژی ها طراحی و نوشته می شوند اما اجرا نمی شوند و تصریح کرد: افزون بر 50درصد این استراتژی ها در دستیابی به اهداف خود شکست می خورند و 30درصدآنها هیچ دستاوردی نداشته اند.
وی دلایل این ناکامی ها را اجرای ناکارآمد یا ناقص استراتژی و تمرکز بر حفظ وضعیت موجود دانست و در پایان اجرای تحول سازمانی را کلید موفقیت استراتژی آن سازمان خواند.
براساس این گزارش ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه ازاد قشم و مبتکر و مسئول نشست های انس با کتاب این منطقه نیز در این نشست استراتژی را هدایت کننده مدیران برای تدوین مسیر درست جهت رسیدن به هدف مورد نظر خواند و گفت: بسیاری از ما درک جامعی از استراتژی نداریم و به همین جهت فکر می کنیم نبوغ نخبگان باعث موفقیت شرکت یا سازمان می شود در صورتی که ما به مجموعه مطالعات در حوزه های مختلف نیاز داریم تا با تدوین استراتژی درست به اهداف خودمان برسیم.
وی با تقدیر از مولف کتاب « استراتژی از تدوین تا اجرا » بخاطر خلق این کتاب و معرفی و تشریح محتوای آن در این نشست خواستار تکمیل این کتاب و تعمیق هرچه بیشتر مقوله کلیدی استراتژی شد.