اقتصاد۲۴ - کلید این پروژه اواخر سال ۹۶ زده شد، بررسیها در آن زمان حکایت از این داشت که باید جادهای ترانزیتی برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سرخس به نقطه صفر مرزی احداث شود تا جهشی به سرعت انتقال کالاها در منطقه داده شود؛ پروژهای که اهمیت آن باعث شده از عالیترین سطوح آستان قدس رضوی تا شورای عالی مناطق آزاد و ویژه، توان خود را برای تکمیل هر چه سریعتر آن به کار گیرند و با رویکرد استفاده حداکثری از توان شرکتهای زیرمجموعه آستان قدس رضوی، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان مجری طرح انتخاب شد.
بزرگترین کریدور ترانزیتی شرق کشور
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی میگوید: پروژه جاده ترانزیت سرخس بزرگترین کریدور ترانزیتی شرق کشور است که به طول ۲/۷ کیلومتر توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در دست احداث است. محمد دلبری ادامه میدهد: این پروژه اکنون پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و پیش بینی میشود تا پایان بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.
بیشتر بخوانید: امضای تفاهمنامه همکاری بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و اداره کل فنی حرفهای خراسان رضوی
یکی از مهمترین پروژههای زیر ساختی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای خروج از بن بست و وضعیت فعلی، اتصال این منطقه به نقطه صفر مرزی است که با احداث کریدور ترانزیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، این کار مهم میسر خواهد شد. هادی علیپور، مدیر پروژه جاده ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس میگوید: شرکت مسکن و عمران در این پروژه، انجام تمام اقدامات احداث راه اتصال منطقه ویژه به نقطه صفر مرزی شامل عملیات خاکی، احداث ابنیه فنی، زیرسازی و روسازی، اجرای آسفالت و سایر عملیات تکمیلی از جمله نصب دیوار پیش ساخته و فنس کشی حریم راه، خط کشی، نصب تابلو و علایم، ایمن سازی و... را بر عهده دارد. با افزایش سرعت عملیات اجرایی در پروژه جاده ترانزیت سرخس، ضمن ایجاد اشتغال در دوران ساخت، پس از بهره برداری و افتتاح پروژه نیز امکان انتقال بار از کشور همسایه فراهم خواهد شد که این موضوع مهم، باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه تحقق جهش تولید، توسعه صادرات و واردات میشود. دلبری میگوید: در روند احداث این جاده ترانزیتی به صورت مستقیم ماهانه حدود ۱۲۰ نفر و غیر مستقیم ماهانه نزدیک به ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند. وی ادامه میدهد: شرکت مسکن و عمران قدس رضوی با رویکرد ایجاد اشتغال برای اهالی شهرستان سرخس، صد درصد کارگران مورد نیاز پروژه را از افراد بومی منطقه تامین کرده و فقط در بخش سرپرستان از تعدادی متخصص غیر بومی استفاده شده است. پس از احداث جاده ترانزیتی، سرمایه گذاران خارجی برای ورود به منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیاز به دریافت روادید ندارند و همچنین معافیت ۲۰ درصدی تعرفه گمرکی کالا اجرا میشود که تمام این موارد در نهایت زمینه تحقق بیش از پیش جهش تولید در این منطقه را فراهم خواهد کرد.
تعامل مناسب با کشاورزان منطقه
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این باره میگوید: با توجه به عبور پروژه از روی ریل راه آهن، باید تیرهای ۵۰ متری بدون قطع کردن ارتباط و تردد راه آهن نصب میشد که برای اجرای آن، نیاز به دریافت مجوزهای مورد نیاز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران و انجام هماهنگی با نهادهای ذی ربط بود که تمام این موارد انجام شد.
احمد صادقی گلمکانی، ادامه میدهد: علاوه بر این، پروژه در بخشی از مسیر، با کانال انتقال آب سد دوستی متقاطع بود که به منظور اجرای این محدوده، نیاز به دریافت مجوز و تمهیدات ویژه بود، همچنین جاده ترانزیت در بخشی از مسیر، با فیبر نوری و لولههای آب کشاورزی برخورد میکرد که جابه جاییهای لازم نیز در این خصوص صورت گرفت. گلمکانی مقوله تملک اراضی را یکی دیگر از دشواریهای این پروژه اعلام و اضافه میکند: با توجه به وجود زمینهای کشاورزی، تعامل با کشاورزان منطقه و کسب رضایت برای خرید زمین، کار بسیار سخت و زمان بری بود.
احمد صادقی گلمکانی، ادامه میدهد: علاوه بر این، پروژه در بخشی از مسیر، با کانال انتقال آب سد دوستی متقاطع بود که به منظور اجرای این محدوده، نیاز به دریافت مجوز و تمهیدات ویژه بود، همچنین جاده ترانزیت در بخشی از مسیر، با فیبر نوری و لولههای آب کشاورزی برخورد میکرد که جابه جاییهای لازم نیز در این خصوص صورت گرفت. گلمکانی مقوله تملک اراضی را یکی دیگر از دشواریهای این پروژه اعلام و اضافه میکند: با توجه به وجود زمینهای کشاورزی، تعامل با کشاورزان منطقه و کسب رضایت برای خرید زمین، کار بسیار سخت و زمان بری بود.
منبع: آستان نیوز