تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
در راستای دستیابی به اهداف کلان مطرح شد:

بندر تجاری کیش شاهرگ حیاتی اقتصاد جزیره و حمل و نقل کالا

بندرگاه منطقه آزاد کیش می‌تواند کانون اصلی دستیابی به اهداف کلان در حوزه اقتصاد دریا محور باشد.

اقتصاد۲۴ - از ابتدای دولت یازدهم و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، اقتصا دریا محور با هدف ثروت سازی و اشتغالزایی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا که گستره‌های آبی یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور محسوب، و دریا به عنوان بستر مبادله بخش زیادی از کالا‌های تجاری دنیا موجب افزایش توان اقتصادی هر کشوری می‌شود، محور اصلی فعالیت در مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش نیز توجه به اقتصاد دریا است.


بیشتر بخوانید: جرای طرح‌های توسعه و بهسازی شهری در منطقه آزاد کیش در آستانه سال ۱۴۰۰


حضور شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های برتر کشور در جزیره کیش به عنوان سرمایه‌های ارزشمند علمی و پژوهشی می‌تواند در انجام امور زیرساختی و فعالیت‌های گسترده عمرانی و رونق بخشی اقتصاد دریا نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این خصوص تغییر نگرش سنتی به فعالیت‌های حوزه دریا و تقویت صنایع نو ظهور با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه را از راهکار‌های مهم توسعه اقتصاد دریا محور عنوان کرده است.

غلامحسین مظفری پیشتر با اشاره به ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب و آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرارگرفتن درکریدور‌های ترانزیتی بین المللی را عامل برخورداری ایران از نقشی کلیدی و حساس در منطقه و جهان برشمرده است.

از این رو مسئولان منطقه آزاد کیش برای تقویت چنین ظرفیت بی نظیری برنامه ریزی دقیقی داشته اند تا در شرایط فعلی از دریا به عنوان بزرگ‌ترین محور تجارت بین‌الملل بهره گیرند و موجب رونق همه جانبه این منطقه آزاد شوند.

نقش ویژه مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش را بر آن داشته تا با زمینه سازی برای برداشتن گامی بلند در حوزه اقتصاد آبی در آینده نزدیک، این منطقه بر نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور نیز تاثیری ملموسی داشته باشد.

موقعیت استراتژیک منطقه آزاد کیش، وجود بندر تجاری مجهزی که در شمال شرقی این جزیره واقع شده و همچنین عدم دسترسی به حمل و نقل جاده ای، موجب می‌شود تا این بندرگاه شاهرگ حیاتی حمل و نقل و تسریع و توسعه فعالیت‌های دریایی و اقتصادی به شمار آید.

این بندر دو موج شکن غربی و شرقی را شامل می‌شود که طول نهایی آن‌ها به ترتیب بالغ بر یک هزار و ۱۷۴ و ۹۷۰ متر می‌باشد.

علاوه بر حوضچه قدیمی بندر کیش دو حوضچه جدید با مساحت حدود ۱۰۶ هکتار نیز در این محل تعبیه شده است.

بندرکیش در حال حاضر دارای ۲۰ پست اسکله عمومی، نفتی، رو-رو و مسافری با ظرفیت حداکثری آبخور ۷ متر و نیم در حوضچه شماره یک بوده و در حوضچه شماره دو نیز اسکله‌هایی باظرفیت ۱۲ هزار تن ولایروبی با آبخور ۹ متر و نیم می‌باشد.

ساخت اسکله‌های جدید در حوضچه شماره ۳ این بندر نیز در دستورکار قرار گرفته که امکان پهلودهی شناور‌های ۳۵ هزارتن با آبخور ۱۴ متر را پس از اجرا در بندرگاه کیش فراهم می‌سازد.

بندرگاه کیش مجهز به یک پایانه مسافری دو طبقه به مساحت ۱۱ هزار مترمربع است که دارای دو سالن ورودی و خروجی برای سرویس‌دهی به مسافران داخلی، خارجی و کارکنان شاغل در سکو‌های نفتی است.

بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه دریایی، راه اندازی مسیر‌های گردشگری برای توسعه مبتنی بر دریا با استفاده از امکانات خوب بندری کیش از جمله اقداماتی است که در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد.

گفتنی است در تمامی فعالیت‌های ساحلی و دریایی کیش مسائل زیست محیطی، با حساسیت بالایی رعایت می‌شود.

منبع: منطقه آزاد کیش
ارسال نظر