اقتصاد۲۴ - استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد از حوضچهها و کانالهای دسترسی و فرآیند لایروبی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و روند تخلیه و بارگیری کالا بازدید کردند.
محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در این بازدید ضمن تاکید بر ایجاد راه ارتباطی بین سرخس و چابهار، گفت: اتصال چابهار به سرخس، علاوه بر توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق ایران، تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور رقم میزند. وی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت بازارچههای مرزی، اضافه کرد: تقویت این بازارچهها به ویژه در استانهای منطقه پنج کشور میتواند تاثیر به سزایی در توسعه اقتصادی و تجاری سازی محصولات داشته باشد.
بیشتر بخوانید: منطقه آزاد چابهار ظرفیت بسیار بالایی در زمینه فرهنگ و هنر دارد
این مقام مسئول با بیان این که امروزه کریدورهای ارتباطی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب میشود، گفت: از طریق اتصال آسیای میانه به چابهار، شرایط دستیابی به فرصتهای بی نظیر اقتصادی تسهیل میشود.
وی با تاکید بر لزوم اتصال آسیای میانه از طریق دریا به چابهار، افزود: چابهار نزدیکترین و بهترین نقطه برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به آبهای آزاد است و نقطهای راهبردی برای ترانزیت کالا از آسیا به اروپا محسوب میشود.
معتمدیان ادامه داد: توجه به توسعه ارتباطات هوایی منسجم، تعامل و همافزایی بیشتر، بسط و تقویت روابط اجتماعی و اقتصادی بین استانهای شرقی کشور ضروری است.
چابهار در ردیف بنادر استاندارد جهان
علی زینی وند، استاندار کرمان نیز عملکرد بندر چابهار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این بندر استراتژیک بزرگترین بندر اقیانوسی کشور و جزو بنادر استاندارد دنیاست و باتوجه به عمق مناسب پای اسکله، امکان پهلو دهی کشتیهای سایز بزرگ را دارد.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر ورود کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار، بیان کرد: حمل کالاهای اساسی مورد نیاز شرق کشور از طریق بنادر دیگر ترافیک جادهای و افزایش هزینهها را به همراه دارد، در حالی که با ورود این کالاها از بندر چابهار هم بار ترافیک جادهها کم میشود و هم هزینهها کاهش مییابد.
زینی وند اضافه کرد: با اتصال خط ریلی به بندر چابهار این بندر جزو بنادر بسیار استراتژیک و در رده بنادر شهید رجایی و بندر امام (ره) قرار خواهد گرفت.