تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر  سازمان منطقه آزاد انزلی:

رشد ۷۸ درصدی مبادلات تجاری بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی با پهلوگیری ۱۶۸ کشتی

در یازده ماهه شاهد تخلیه و بارگیری ۴۴۰ هزار تن کالا در بندرکاسپین بوده‌ایم و همچنین از ابتدای امسال ۵۳ کشتی تجاری از مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران در این بندر نسل سوم کشور پهلودهی شده‌اند.



اقتصاد۲۴ - مهندس امین افقی با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۸ فروند کشتی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۱۰۹ فروندکشتی بوده است.

وی با اشاره به رشد ۷۸ درصدی به لحاظ وزنی در تخلیه و بارگیری کالا در یازده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی افزود: در طول این مدت ۵۹۰۰ تی‌ای یو کانتینر تجاری در این مجتمع بندری تخلیه و بارگیری شده که این مقدار در سال گذشته ۴۳۰۰ تی‌ای یو کانتینر بوده است.


بیشتر بخوانید: منطقه آزاد انزلی مزیتی مضاعف در عرصه ملی و بین المللی است


مهندس افقی همچنین گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۴۴۰ هزار تن در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که این میزان در مدت مشابه  سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار تن بوده است.

سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی به مجموعه اقدامات و تفاهم نامه‌های منعقده تجاری فی مابین سازمان منطقه آزاد انزلی و طرف‌های خارجی برای فعالسازی کریدور‌های بین المللی عبوری، بهره مندی از مزایای توافقنامه اقتصادی اوراسیا و جذب کالا‌های جدید در بنادر منطقه آزاد انزلی اشاره و ادامه داد: دیپلماسی تجاری فعال سازمان منجر به انعقاد این تفاهم نامه‌ها به جهت راه اندازی کریدور چین - قزاقستان - ایران (بندر کاسپین) شده و در یازده ماهه امسال ۵۳ کشتی از مسیر این کریدور در مجتمع بندری کاسپین پهلودهی شده است.

مهندس افقی با اشاره به رشد صادرات کالا‌های ایرانی از این مسیر به کشور چین با حمل و نقل ترکیبی تاکید کرد: حمل و نقل کالا از مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران موجب شده تا ظرفیتی جدید  برای افزایش مبادلات تجاری کشور با چین از شاخه ایرانی ابر پروژه ترانزیتی یک کمربند یک راه به وجود آید.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۴ فروند کشتی در این مسیر تردد داشته و مجموعه اقدامات و تعاملات بین المللی صورت پذیرفته باعث شده تا ضمن کوتاه شدن زمان ترانزیت کالا از چین به ایران، شاهد کاهش هزینه‌های حمل برای تجار از مسیر این کریدور نیز باشیم.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزادانزلی یادآور شد: از این مسیر تجاری علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانجات ایرانی، با مزیت‌های ایجاد شده برای صادر کنندگان از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی موجب ترغیب تجار و بازرگانان برای صادرات کالا‌های شان از این مجتمع بندری شده است.

مهندس افقی با اشاره به اینکه مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم طراحی و احداث شده است:

هم اکنون شهرک صنعتی شماره ۲ منطقه در پسکرانه عملیاتی این مجتمع بندری کاملا فعال است و فرآیند  احداث شهرک صنعتی شماره ۳ منطقه به وسعت ۵۰ هکتار  در پسکرانه پشتیبان این مجتمع بندری نسل سوم آغاز شده است.

معاون بندری با اشاره به اینکه ۹۵ درصد کالا‌های وارداتی از بندرکاسپین کالا‌های اساسی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی کشور بوده، ادامه داد: تاکنون این بندر استراتژیک کشور در دریای خزر، میزبان ۳۰۹ کشتی به منظور تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کشورمان بوده است.

وی با بیان اینکه با اتصال بندرکاسپین به راه آهن سراسری در سال آینده، این منطقه به هاب ترانزیت دریایی حوزه خزر تبدبل خواهد شود، خاطر نشان کرد: مجتمع بندری کاسپین با پسکرانه عملیاتی و پشتیبانی حدود ۵۰۰ هکتار، ۲۲۰ هکتار حوضچه مناسب و آبخور بالا با هدف گسترش صادرات کالا و توسعه مناسبات تجاری با کشور‌های حاشیه دریای خزر و کشور‌های اتحادیه اوراسیا و همچنین فعالسازی کریدور‌های عبوری از کشور راه اندازی شده که با اتصال این بندر به راه آهن سراسری به عنوان حلقه اتصال کشور به کریدور شمال و جنوب و کریدور جاده ابریشم جدید، مسیری استراتژیک برای ترانزیت و افزایش مبادلات بین المللی و لجستیکی کشور خواهد بود.

منبع: منطقه آزاد انزلی
ارسال نظر