اقتصاد۲۴ – محمد راستاد با بیان اینکه همواره تمرکز کشور برای حمل و نقل دریایی، بر روی خلیج فارس بوده و عمده ظرفیتهای بندری کشور در این حوضچه آبی، نهایتا تا تنگه هرمز ایجاد شده است، گفت: این در حالی است که از نظر ملی، دسترسی دریایی و نزدیکی به مسیر اصلی تجارت شرق به غرب، سواحل مکران و بندر چابهار، بهترین گزینه برای توسعه محسوب میشوند.
وی ادامه داد: از منظر بین المللی نیز، با توجه به وجود یک و نیم میلیارد نفر جمعیت و بازار گسترده و بزرگ در کشورهای ساحلی اقیانوس هند، در کنار عدم دسترسی به آب های آزاد کشورهای آسیای میانه، قفقاز و افغانستان در شمال ایران، توسعه بندر چابهار از اهمیت راهبردی برای کشور برخوردار است و می تواند گذرگاه بسیار خوبی برای صادرات و واردات این کشور باشد.
راستاد با اشاره با اقدامات انجام شده در بندر چابهار طی یک سال گذشته پس از افتتاح فاز اول توسعهای، اظهار داشت: در این مدت تحولات بسیار خوبی در بندر چابهار ایجاد شد و میزان تخلیه و بارگیری این بندر، تا ۵۰ درصد رشد داشته که در این مدت چنین رشدی را در هیچ یک از بنادر دیگر کشور تجربه نکردیم.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته، حدود هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم نامه همکاری، با بخش خصوصی به امضاء رسیده است، افزود: پس از افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار توسط ریاست جمهور، موافقت نامه دالان ترانزیتی چابهار به امضای سه کشور هندوستان، افغانستان و ایران رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر که روند ورود کشتی ها با محموله های متنوع در بندر چابهار تغییر کرده است، اضافه کرد: اخیرا شاهد برقراری خط لاینری کشتیرانی در بندر چابهار بودیم که از مبدا بنادر هند به چابهار و بالعکس فعال است.
منبع: چابهار