در کنار اینها فناوری واقعیت افزوده که بیش از یک دهه از ساختش میگذرد، به ما کمک میکند تا اشیایی دیجیتالی داشته باشیم و با آنها تعامل کنیم. با توجه به وجود همهگیری بیماری کووید-۱۹ و سخت شدن حضور در مکانهای عمومی، فناوری واقعیت افزوده به ما کمک میکند که به صورت سهبعدی از یک فروشگاه بازدید کنیم بدون اینکه نیاز باشد از خانه خود خارج شویم. همچنین پیشرفت که در تماسهای ویدئویی نیز فناوری دیگری است که به شدت کار ما را این روزها راه میاندازد.
با توجه به این موارد در ادامه فناوریهایی را معرفی خواهیم کرد که بیشترین استفاده را برای ما خواهند داشت:
۱- وقتی فناوری جایگزین فروشگاهها میشود
تجربه خرید در دنیا در حال تغییر است. در روزهای همهگیری خرید آنلاین به شدت فراگیر شده است به همین خاطر میتوان از رباتهایی استفاده کرد که بتوانند با شما برای خرید آنلاین مکالمه کنند و به پیامهای شما پاسخ دهند و شما را راهنمایی کنند. این فناوریِ مکالمهای همین حالا در چند شرکت بزرگ مانند آمازون در حال استفاده است. وقتی ربات گفتوگویی نتواند مشکل شما را حل کند به یک کاربر انسانی متصل میشوید. فناوری دیگری که میتواند تجربۀ خرید را کاملاً دگرگون کند، واقعیت مجازی است. شما میتوانید یک عینک را روی صورت خود بزنید عکس بگیرید و ببینید آیا به صورتتان میآید یا نه بدون اینکه لازم باشد از خانه خارج شوید و یا عینک واقعیِ موجود در فروشگاه را در دست بگیرید. واقعیت مجازی فضای فروشگاه و اشیا درون آن را برای شما بازآفرینی میکند. شرکت اسنپ چت با مارکهایی مانند گوچی و دیور همکاری خود را آغاز کرده است و خدمات واقعیت مجازی به مشتریان ارائه میدهد. به نظر میرسد امسال با محبوبیت فناوریهای واقعیت مجازی مواجه باشیم. تلفنهای هوشمند جدید اپل و اندروید سنسورهایی برای تشخیص عمق دارند که به آنها کمک میکند تا برنامههای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را اجرا کنند.
۲- وای فای؛ هوشمندتر از همیشه
یکی از مشکلات اصلی در دوران بیماری وجود مشکلاتی در حوزه اینترنت پایدار و قابل اعتماد بود. در سال گذشته متوسط سرعت اینترنت کاهش یافت، چون استفاده از اینترنت به شدت افزایش یافت. امسال با موجی از هوشمند کردن و ارتقای وای فای مواجه خواهیم بود و با وارد شدن وای فای۶ نه تنها امکان تقسیم اینترنت به چند دستگاه به صورت باکیفیت ممکن خواهد شد بلکه سرعت و کارایی آن نیز افزایش خواهد یافت.
تحقیقات نشان میدهند که در سال ۲۰۱۸ تعداد دستگاههای متصل به اینترنت برای هر نفر ۲ دستگاه بوده است که تا سال ۲۰۲۳ به ۴ دستگاه خواهد رسید و همین امر ضرورت هوشمندتر شدن و بهتر شدن مودمهای اینترنت ثابت را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.
بیشتر بخوانید: محبوبترین اپلیکیشنهای پیامرسان جهان کدامند؟
۳- از دستها کمتر استفاده کنیم
سال گذشته نقطه عطفی برای گسترش فناوریهای پرداخت با استفاده از همراه بود. به دلایل بهداشتی حتی افرادی که سروکارشان با پرداختهای نقدی است به سمت پرداختهای مجازی حرکت کردند. مطابق نظرسنجیها ۶۷ درصد خردهفروشان در ایالات متحده به سمت دریافت غیرنقدی حرکت کردند و ۱۹ درصد افراد مورد بررسی کسانی بودند که برای اولین بار به سمت پرداخت و دریافت دیجیتالی حرکت کرده بودند.
فناوری Hands-off به کیف پولهای موبایل ختم نمیشود. فناوری موسوم به Ultra-Wide Band یک فناوری رادیویی نسبتاً جدید است که احتمال دارد امسال جایگاه خودش را به دست آورد. این فناوری که از امواج رادیویی برای تشخیص اشیا با دقت بسیار زیاد استفاده میکند، از زمان معرفی آن در تلفنهای هوشمند، یعنی از حدود دو سال پیش تاکنون، مورد استفاده قرار نگرفته است. شما یک تلفن هوشمند دارید و یک کافی شاپ یک تبلت دارد و هر دو به فناوری رادیو مجهز هستند. اگر در مقابل تبلت ایستادهاید، این تبلت میتواند تلفن شما را حس کرده و پرداختی را از شما (و نه شخص پشت سر شما) قبول کند. این فناوری همچنین میتواند برای ورود کارمندان به ساختمانها و راهاندازی ماشینهای بدون کلید فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد.
۴- کارها و سلامت مجازی میشوند
شیوع بیماری کووید-۱۹ به روشنی نشان داده است که تجربیات مجازی مانند جلسات ویدئویی و کلاسِ ورزش مجازی جایگزین مناسبی برای فضاهای واقعی هستند. در سال ۲۰۲۱ انتظار داشته باشید که محصولات بیشتری برای دیجیتالی کردن نحوه کار و سلامتی ما ارائه شوند. برخی از شرکتهای فناوری در حال تجربه بازآفرینی اتاق کنفرانس اداری با واقعیت مجازی هستند. به عنوان مثال AltspaceVR مایکروسافت این امکان را میدهد که با استفاده از یک هدست جلساتی را به صورت هولوگرامی تجربه کنید. بخش واقعیت مجازی شبکه اجتماعی فیسبوک بنا دارد که برنامههای واقعیت مجازی خود را بسط و گسترش دهد. این شرکت قصد دارد آخرین هدست خود یعنی Oculus Quest ۲ را وارد بازار کند. این هدست به شرکتها کمک میکند که کارمندان خود را راحتتر آموزش دهند. هزینه این هدست ۸۰۰ دلار است. با بسته شدن فضاهای ورزشی فناوریهایی که سلامت ما را بررسی کنند محبوبیت بیشتری خواهند یافت. سال گذشته، آمازون اولین پوشیدنی خود را برای ردیابی تناسب اندام معرفی کرد که شامل نرم افزاری است که چربی بدن شما را اسکن میکند. اپل اخیراً فیتنس پلاس که یک کپی از پلوتون است، را ارائه کرد. فیتنس پلاس سرویس ویدیویی است که دستورالعملهایی برای تمرینهای خانگی ارائه میدهد.
هرچند که ممکن است خرید این ابزارهای ورزشی دیجیتال ناشی از موج فراگیری آنها باشد. این یعنی در آینده و روزهای بدون کرونا امکاناتی مانند پرداختهای دیجیتال همچنان جایگاه خود را بین مردم حفظ کند چراکه باعث صرفه جویی در وقت میشود. اما احتمالاً با بازگشایی سالنهای ورزشی، مردم از خریدن بسیاری از ابزارهای ورزشی دیجیتال پشیمان شوند.