تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

هشت مارس روز جهانی زن

هشتم مارس، روز جهانی زن در بسیاری از کشور‌های جهان گرامی داشته می‌شود. ۸ مارس روزی است که زنان جهان بدون توجه به گرایشات مختلف فکری، عقیدتی، نژادی و ... به یادآوری موفقیت‌ها و دستاورد‌های شان می‌پردازند.

اقتصاد۲۴ - در هشتمین روز ماه مارس سال ۱۸۵۷ زنان کارگر کارخانه‌های نخ ریسی شهر شیکاگو در اعتراض به شرایط نامناسب و غیر انسانی کار به خیابان‌ها رفتند. خواسته‌های آن‌ها روزی ۱۰ ساعت کار، دستمزد عادلانه‌تر و حق رأی برابر برای زنان بود آن زمان حقوق کارگران بسیار ناچیز بود و ساعت کاری آنان گاهی حتی به ۲۰ ساعت در روز هم می‌رسید و تنها مردان ثروتمند حق رأی داشتند.

پلیس با حمله به صفوف معترضین، بسیاری را زخمی کرد و چندین نفر را کشت پس از آن بارها تظاهرات زنان یا کارگران در آمریکا به خون کشیده شد. از سال ۱۹۱۰ به یاد کشته شدگان اولین تظاهرات زنان در شیکاگو، ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن شناخته شود.

تمرکزِ برنامه‌های این روز بر بزرگداشت و دفاع از حقوق زنان است. روز بین‌المللی زنان در برخی از مناطق، رنگ و بوی اصلی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای ابراز محبت به نزدیکان و خانواده شده است. روز جهانی زنان در سال ۹۹ با ۱۸ اسفند و ۸ مارچ ۲۰۲۱ برابر است.

ارسال نظر