تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

پروژه هوشمندسازی حمل و نقل منطقه آزاد کیش؛ تحولی مثبت در صنعت حمل و نقل کشور

منطقه آزاد کیش شرایط خوبی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه دارد و برج فناوری کیش ظرفیت مهمی در این جزیره است و بعد از موفقیت در انجام آن در این جزیره تجربیات آن به سایر شهرها نیز منتفل خواهد شد.

اقتصاد۲۴ - امروزه با توسعه روزافزون علم مهندسی ترافیک در دنیا، روش‌ها و ابزار‌های بسیاری برای مدیریت ترافیک ایجاد شده است.

و از سویی به علت  رشد بیش از اندازه تعداد خودرو‌ها، کشور‌های پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش جاده‌ها دیگر راهکار مناسبی برای کاهش ترافیک نیست و در این مسیر باید از فناوری های پیشرفته استفاده کرد در واقع این مسئله یکی از بستر‌های شکل‌گیری «آی‌تی‌اس» است.

استفاده از ابزار‌ها و سیستم‌های هوشمند به دلیل اهمیت بالای آن در ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات حمل و نقل در اغلب کشور‌های دنیا متداول شده و از نقش انکارناپذیری در ارتقا ایمنی و مدیریت هزینه‌ها در بخش حمل و نقل برخوردار است.

سیستم‌های حمل و نقل هوشمند یکی از آن ابزارهاییست که برای مدیریت ترافیک ایجاد شده است و به نسبت مفهومی نو به حساب می‌آید که موجب افزایش کارایی شبکه حمل و نقل ترافیک شده است. این سیستم به معنی استفاده و به کارگیری فناوری‌های نوین از قبیل الکترونیک، ارتباطات سیستم‌های کنترل و سایر تکنولوژی‌های پیشرفته ست که جابه جایی، ایمنی و کارایی را در بخش حمل و نقل اصلاح می‌کند.

در سیستم حمل و نقل هوشمند با محدود شدن عوامل انسانی در پردازش اطلاعات یا فرآیند کنترل و مدیریت و استمرار و تداوم پایش و حذف خطا‌های انسانی کنترل شبکه جادده‌ای در تحقق ایمنی و امنیت با ضریب بازدهی بالا همراه خواهد بود.


بیشتربخوانید: ایجاد یک پایگاه تحقیقاتی با هدف دستیابی به اهداف شهر هوشمند در کیش


سنگاپور یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان از نظر سیستم‌های حمل و نقل هوشمند است. رشد و پیشرفت حمل و نقل هوشمند در سنگاپور دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش رشد جمعیت این کشور و کاهش تعداد کارگران در بخش جاده‌ای اشاره کرد و از دلایل دیگر نیز می‌توان به آن اشاره کرد که سنگاپور روی صنعت گردشگری خود حساب ویژه‌ای باز کرده است چرا که از منابع عمده در آمد ان کشور است به همین دلیل این کشور نیازمند حمل و نقلی سالم و قدرتمند بود.

سیستم اخذ عوارض هوشمند یا ERP یکی از اولین سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در سنگاپور بود که با هدف کاهش ترافیک و بهینه سازی جاده‌ها و راه‌ها راه اندازی شد و توانست در کنترل ترافیک و روانسازی آن در این کشور موثر باشد.

اتوبوس‌های خودران از دیگر انواع حمل و نقل هوشمند بودند که در سنگاپور ایجاد شد که به گفته رئیس اداره برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار سیستم‌های خودکار در کمپانی ST Engineering این اتوبوس‌ها شامل شاتل‌های ۴ متری، مینی بوس‌های ۷ متری و اتوبوس‌های ۱۲ متری هستند که به گفته او اتوبوس‌های ۱۲ متری در مرحله تست هستند.

در ایران نیز بیش از ۲۰ سال است که به حمل و نقل هوشمند اندیشه می‌شود و قدم‌هایی برای این منظور برداشته شده است ایجاد فاز اول مرکز کنترل ترافیک ایران در سال ۷۳ و فاز دوم در سال ۷۶ در تهران نشان دهنده قدم‌های اولیه ایران در مسیر مسیر تحقق «آی‌تی‌اس» در ایران است، اما متاسفانه به علت نبود برنامه‌ای جامع و وجود پراکنده کاری توسعه آن به کندی صورت گرفته است.

پروژه هوشمندسازی حمل و نقل کیش

پروژه هوشمندسازی حمل و نقل کیش قرار است بر اساس اجرای پروژه‌های مشابه جهانی، در کیش اجرایی شود و نه تنها در قالب حمل و نقل جاده‌ای بلکه حمل‌ونقل هوایی، دریایی ریلی و ... را نیز در خود جای داده است و قرار است با استفاده از اینترنت نسل پنجم ایجاد شود.

به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش بحث حمل ونقل هوشمند کیش و استفاده از خودرو‌های خودران در این منطقه دردست انجام است که مطابق با استاندارد‌های جهانی خواهد بود و کنترل حمل و نقل توسط پهپاد انجام خواهد شد که ارتقای کیفیت را دراین بخش خواهیم داشت.

جلسه تفاهم نامه چهارجانبه هوشمندسازی حمل و نقل جزیره کیش که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت ایرانسل در دی ماه سال جاری برگزار شد؛ پروژه‌هایی همچون «سند جامع هوشمندسازی حمل و نقل در جزیره کیش»، «هوشمندسازی خودروی پلیس با ترکیب تصاویر دوربین‌های نصب شده بر روی آن و تصاویر پهپادی برای ثبت تخلفات رانندگی»، «راه‌اندازی زیرساخت نسل پنجم ارتباطات در محیط» و «سامانه یکپارچه پایش و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی و خودرو‌های حمل ونقل عمومی، بار و اجاره‌ای با سیستم جامع حمل‌ونقل جزیره» را در پی دارد.

مزیت اصلی این پروژه‌ها استفاده از نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G است که جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار است و در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در بیش از ۵۰ کشور مورد استفاده قرار گرفته است و میتواند تحولی مثبت در صنعت حمل و نقل ایجاد کند.

منطقه آزاد کیش شرایط خوبی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه دارد و برج فناوری کیش ظرفیت مهمی در این جزیره است.

منطقه آزاد کیش می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای پایلوت طرح هوشمند سازی حمل و نقل باشد و با کمک شرکت‌های دانش بنیان و زیرساخت‌های ۵ G پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات میتواند این طرح را اجرایی و تحولی در این زمینه در کشور ایجاد کند.

ارسال نظر