پایگاه خبری، تحلیلی اقتصاد24

جزئیات بحث‌برانگیز بودجه ۱۴۰۵؛ از عوارض خروج ۲ میلیونی تا مالیات‌های سنگین‌تر / برنامه دولت برای عبور از کسری بودجه چیست؟
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

جزئیات بحث‌برانگیز بودجه ۱۴۰۵؛ از عوارض خروج ۲ میلیونی تا مالیات‌های سنگین‌تر / برنامه دولت برای عبور از کسری بودجه چیست؟

انتشار فایل لایحه بودجه نشان می‌دهد دولت سال آینده را با افزایش درآمد‌های مالیاتی، گران‌تر شدن سفر خارجی و تغییر سیاست تعرفه‌ای خودرو‌ها آغاز خواهد کرد.
بودجه ۱۴۰۵ زیر ذره‌بین؛ درآمد‌های ناپایدار، هزینه‌های پابرجا / ۱۴۴۴ هزار همت بودجه؛ دولت کوچک‌تر شد یا فقط جدول‌ها تغییر کرد؟
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

بودجه ۱۴۰۵ زیر ذره‌بین؛ درآمد‌های ناپایدار، هزینه‌های پابرجا / ۱۴۴۴ هزار همت بودجه؛ دولت کوچک‌تر شد یا فقط جدول‌ها تغییر کرد؟

لایحه بودجه ۱۴۰۵ که از سوی دولت پزشکیان به مجلس تقدیم شده، با حجم حدود ۱۴۴۴ هزار همت و تمرکز بر جداول برنامه‌محور، بار دیگر بحث هزینه‌های جاری سنگین، اتکای بودجه به واگذاری دارایی‌ها و نقش نظارتی مجلس را به کانون توجه برده است.
پارادوکس همسایه شرقی؛ چرا افغانستانِ طالبان تورم پایین‌تری از ایران دارد؟
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

پارادوکس همسایه شرقی؛ چرا افغانستانِ طالبان تورم پایین‌تری از ایران دارد؟

مقایسه وضعیت اقتصادی ایران و افغانستان تحت حاکمیت طالبان، بر اساس شاخص‌هایی مانند نرخ تورم و رشد اقتصادی، نتایج غیرمنتظره‌ای به همراه دارد. در حالی که ایران با تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی ناچیز مواجه است، افغانستان با وجود فقر گسترده و محدودیت‌های شدید، تورم پایین و رشد اقتصادی مثبت را تجربه می‌کند؛ واقعیتی که پرسش‌های جدی درباره سیاست‌گذاری اقتصادی ایجاد می‌کند.
تغییر ساعات کاری ادارات؛ مُسکن کوتاه‌مدت، زخم عمیق اقتصادی/ از ناترازی انرژی تا ناترازی بهره‌وری
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

تغییر ساعات کاری ادارات؛ مُسکن کوتاه‌مدت، زخم عمیق اقتصادی/ از ناترازی انرژی تا ناترازی بهره‌وری

تغییر ناگهانی ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی به ۸ صبح تا ۱۴ ظهر با هدف مدیریت مصرف انرژی زمستانی از امروز اول دی ماه آغاز می‌شود. با این حال، این اقدام ساختاری، نگرانی‌های جدی را در میان اقتصاددانان به وجود آورده است، زیرا کاهش ساعات حضور فیزیکی، هرچند نیت خیر پشت آن است، اما می‌تواند انسجام زیرساخت‌های اقتصادی، بهره‌وری نیروی انسانی و پیش‌بینی‌پذیری کسب‌وکار‌ها را مختل سازد.
بودجه ایران مبتنی بر منفعت عمومی نیست/ کسری بودجه از جیب ضعیفان جامعه جبران می‌شود
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

بودجه ایران مبتنی بر منفعت عمومی نیست/ کسری بودجه از جیب ضعیفان جامعه جبران می‌شود

هفتاد سال است که بناست ساختار بودجه اصلاح شود؛ اما هر سال همان آش است و همان کاسه. پیمان مولوی، اقتصاددان می‌گوید: متاسفانه بودجه در ایران مبتنی بر منفعت عمومی نیست.

شفاف‌سازی بانک مرکزی درباره معامله تتر و بابک زنجانی

پس از ادعای بابک زنجانی درباره خرید تتر از سوی بانک مرکزی و انتقال آن به کیف‌پول‌های شرکت ملی خدمات انفورماتیک، این شرکت با رد صریح موضوع اعلام کرد هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه خرید تتر نداشته است.
هجوم ۱۰ میلیون نفر به آشفته بازار خودرو؛ آیا قرعه‌کشی جای تقاضای واقعی را می‌گیرد؟
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

هجوم ۱۰ میلیون نفر به آشفته بازار خودرو؛ آیا قرعه‌کشی جای تقاضای واقعی را می‌گیرد؟

بیش از ۱۰ میلیون نفر در جدیدترین قرعه‌کشی ایران‌خودرو ثبت‌نام کردند؛ وضعیتی که نشان می‌دهد بازار خودرو ایران همچنان در بحران عرضه و تقاضای میلیونی گرفتار است و تقاضای واقعی مصرف‌کنندگان در حاشیه قرار گرفته است.
اقتصاد ایران در مسیر فروپاشی؛ دهک هشتم هم فقیر می‌شود / نماینده مجلس: ۵۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

اقتصاد ایران در مسیر فروپاشی؛ دهک هشتم هم فقیر می‌شود / نماینده مجلس: ۵۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند

نماینده مجلس هشدار داد جمعیت فقیر ایران به زودی از ۵۵ میلیون نفر عبور می‌کند. سقوط طبقه متوسط، تورم بی‌سابقه و دهک‌بندی ناقص، اقتصاد ایران را به بحران گسترده‌ای کشانده و قدرت خرید میلیون‌ها خانوار را نابود کرده است.
احسان عظیمی‌راد، نماینده مشهد در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

مجلس نسبت به افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون حساس است/ مسیر نادرستی را در قبال این بانک در پیش گرفتیم

در اقتصاد ایران، «بخش تعاونی» همواره به‌عنوان بازوی سوم توسعه اقتصادی در کنار دولت و بخش خصوصی معرفی شده است؛ اما واقعیت میدانی چیز دیگری می‌گوید. با وجود تأکید صریح قانون اساسی بر نقش تعاونی‌ها در تحقق عدالت اقتصادی و مشارکت عمومی، این بخش هنوز نتوانسته جایگاه بایسته خود را در ساختار اقتصاد کشور پیدا کند. سهم پایین تعاونی‌ها در تولید ناخالص داخلی و محدودیت‌های مالی و سیاستی، آن را به یکی از حلقه‌های فراموش‌شده اقتصاد ملی بدل کرده است.
پرواز دوباره رویا شد / ۹۰ درصد ایرانیان نمی‌‎توانند هواپیما سوار شوند!
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

پرواز دوباره رویا شد / ۹۰ درصد ایرانیان نمی‌‎توانند هواپیما سوار شوند!

رئیس کمیسیون عمران مجلس در نقدی تند از بی‌ضابطه‌گی ایرلاین‌ها و ضعف نظارت بر قیمت‌گذاری بلیت گفت: در سایه رهاسازی بازار، هواپیما به سرویس لاکچری طبقه محدود تبدیل شد.