تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

اختلاف سعید محمد و سردار جوانی سر چیست؟

سخنان سردار جوانی درباره تخلفات سعید محمد و برکناری او از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء خبر مهمی بود که امروز در فضای سیاسی مطرح شد.

علت اختلاف سعید محمد و سردار جوانی

اقتصاد ۲۴ - هنوز معلوم نیست کدام گزینه‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ تایید خواهند شد، اما ظاهرا از همین الان مشخص شده، کدام گزینه‌ها قرار است رد صلاحیت شوند یا دست‌کم پروسه تایید صلاحیت آن‌ها با، اما و اگر انجام شود. یکی از گزینه‌ها محمود احمدی نژاد است که حدادعادل حکم رد صلاحیت او را علنا اعلام کرد. گزینه دیگر سردار سعید محمد است که امروز سردار یدالله جوانی او را متهم به تخلف و عدم رعایت مقررات کرده است. اهمیت سخنان سردار جوانی از این منظر است که او نه یک فرمانده معمولی سپاه، بلکه معاون سیاسی کل سپاه پاسداران ایران است، از این منظر سخنان او را باید سخنان کل سپاه دانست.

سردار جوانی گفته «سپاه ببا ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیند‌های قانونی تعریف شده مخالف است و منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

دلیل برکناری سعید محمد چه بود؟

سردار جوانی توضیح نداده منظور از «عدم رعایت مقررات» چه بوده است و به همین دلیل در بازنشر خبر اینگونه نشان داده شد که سعید محمد به علت «تخلف در دوران فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء» برکنار شده است. همان زمان هم موضوع عملکرد او در مجموعه اطلس ایرانیان مطرح شد و منتقدان سعید محمد گفتند او تخلفات زیادی در آن مجموعه داشته و پرونده اطلس مال که به چاه ویل شهرداری تهران تبدیل شده، محصول تصمیمات اوست. با این حال خود او پاسخ داد که هیچ تخلفی انجام نشده، اما این توضیحات کسی را قانع نکرد.

زمانی که بحث استعفای سعید محمد مطرح شد، برخی فعالان رسانه‌ای اصولگرا نوشتند که او استعفا نداده بلکه برکنار شده است. حمیدرضا ترقی چهره موثر حزب موتلفه نخستین کسی بود که موضوع برکناری سعید محمد را به طور رسمی اعلام کرد و خبر از رد صلاحیت احتمالی او داد: «کنار رفتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم به دلیل انتخابات نبوده و خود او هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.»

اگرچه ترقی یک روز بعد سخنان خود را اصلاح کرد، اما اظهارات امروز معاون سیاسی سپاه نشان می‌داد که موضوع «برکناری» چندان هم بیراه نبوده و دست‌کم موضوع استعفا محل تردید است و احتمالا مسائل دیگری در میان بوده است.


بیشتر بخوانید: اطلاعیه سعید محمد درباره اظهارات سردار جوانی


برخی چهره‌های سیاسی البته تحلیل دیگری درباره سعید محمد مطرح کردند و گفتند وزن سیاسی او در حد شهرداری تهران است بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت او یک کاندیدای پوششی است. این جمله مهرداد لاهوتی نیروی نزدیک به علی لاریجانی بود که گفته بود: «سعید محمد با انگیزه ریاست جمهوری وارد نشده و احتمالا همان نقشی را ایفا خواهد کرد که جهانگیری یا قالیباف در انتخابات ۹۶ ایفا کردند بنابراین سعید محمد نهایتا می‌تواند در صحنه حضور داشته و در توافق با کاندیدای نهایی به کار خود ادامه دهد.»

تا اینجای کار هیچ چهره سیاسی یا جریانی، در مقابل اتهامات سردار جوانی از سعید محمد حمایت نکرده است؛ شاید می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که سعید محمد کاندیدایی است که حمایت هیچ جریان سیاسی را ندارد. شاهد ماجرا آنجا که حتی رسانه‌های وابسته به سپاه نیز با تمام توان سخنان سردار جوانی را پوشش و بازنشر دادند. خبرگزاری فارس و خبرگزاری تسنیم از جمله این رسانه‌ها بودند که هنوز تریبونی در اختیار سعید محمد قرار نداده‌اند.

دو قطبی سعید محمد و محمدباقر قالیباف

حامیان سردار محمد ظاهرا این تصور را دارند که مهمترین مخالفان آنها، جریان محمدباقر قالیباف است چنانچه پس از اظهارات سردار جوانی، اندک حامیان گمنام محمد در شبکه‌های اجتماعی روی همین موضوع مانور می‌دادند که تخریب سعید محمد در دستور کار قالیبافی‌هاست. آن‌ها معتقد بودند که کار سعید محمد زمانی تمام شد که مدتی پیش گزارشی علیه قالیباف تنظیم کرده بود. اشاره آن‌ها ظاهرا به خبر یک کانال تلگرامی بود که مدتی پیش نوشت سعید محمد گزارش مفصلی را به شورای نگهبان داده که در آن مستنداتی از تخلفات عیسی شریفی قائم مقام سردار قالیباف در پروژه یاس منعکس شده است.

آن‌ها این سوال را از سردار جوانی مطرح کردند که اگر اگر سعید محمد به دلیل «تخلف» برکنار شده، چرا همان روز به سمت مشاور فرمانده سپاه منصوب شده است؟

رجانیوز از معدود رسانه‌های اصولگرا بود که از سعید محمد حمایت کرد و در مطلبی تلویحا به یک شکاف و دو قطبی در سپاه اشاره کرد که یک سر آن سردار سلامی است که از سعید محمد حمایت کرده و سر دیگر آن سردار جوانی است که علیه محمد موضع گرفته است: «این روند در حالی با مصاحبه امروز معاون سیاسی سپاه در حال پیشروی است که سردار سلامی در همان روز استعفای سعید محمد، وی را به عنوان مشاور خود منصوب کرده و از عملکرد وی در قرارگاه ابراز رضایت و تشکر کرده بود. اعلام خبر زودهنگام جدایی محمد از قرارگاه خاتم و القای عزل او و همچنین خبرسازی جهت‌دار درباره تخلف از سوی وی، برنامه یک جریان خاص برای خارج کردن کاندیدا‌های رقیب از دور، پیش از آغاز فضای انتخاباتی است. رفتار‌های امنیتی با کاندیدا‌ها پیش از فرآیند انتخابات در کنار خرج کردن از اعتبار مقامات سپاه پاسداران علاوه بر مغایرت با خط مشی نظام در ورود نیرو‌های مسلح به انتخابات، بر خلاف اصول صریح مردم‌سالاری نیز هست.»

رجانیوز بعد از دولت احمدی نژاد به مروز قدرت و تاثیر خود را از دست داده و آن اثرگذاری سابق را ندارد. شاید به همین دلیل بود که مطلب این رسانه اصولگرا در حمایت از سعید محمد چندان مورد قبول دیگر جریان‌های اصولگرا قرار نگرفت.

حامیان سعید محمد معتقدند او برای انتخابات ریاست جمهوری حاضر به ائتلاف با کسی نشده و دست رد به سینه محسن رضایی زده و با قالیباف نیز در افتاده و به همین دلیل تخریب او آغاز شده است. آن‌ها می‌گویند اگر بنا بر رعایت قوانین است که چرا درباره «سردار رستم قاسمی» که هماکنون معاون سپاه قدس است، اقدامی نشده یا چرا این اظهارات درباره سردار حسین دهقان نمی‌شود که همچنان مقام ارشد سپاه و مشاور رهبر انقلاب است.

مشخص نیست مخالفت سپاه با سعید محمد بر سر چیست و آیا اساسا مخالفتی وجود دارد یا خیر، اما برخی فعالان سیاسی اینگونه تحلیل می‌کنند که سردار عزیز جعفری از سعید محمد حمایت می‌کند و او فعلا دل خوش به همین حمایت است، اما با تمام این حمایت‌ها، مخالفان او نیز قدرتمند و اثرگذار هستند و سخنان سردار جوانی را در همین راستا تحلیل می‌کنند.

حقیقت آن است چه سردار محمد مخالفان جدی در سپاه داشته باشد و چه نداشته باشد، مشکل او بسیار بزرگتر از این حرف‌هاست. سکوت در جبهه انتخاباتی او نیز همین مشکل را نشان داد که سعید محمد کاندیدای هیچ جریانی نیست و به موقع نیاز هیچ کسی را ندارد که بتواند از او محافظت کند یا دست‌کم با مصاحبه یا اظهار نظری فضا را به نفع او تغییر دهد. اگر چه سعید محمد رسما اعلام کاندیداتوری کرده، اما واقعا باید از او پرسید هسته اصلی تیم او چه کسانی هستند؟ او توانسته کدام چهره‌های صاحب‌نفوذ را گرد خود جمع کند؟ و مهمتر اینکه اساسا کدام چهره اثرگذار سیاسی حاضر است از وی حمایت کند؟

روزنامه اصلاح‌طلب شرق پیش از این با تیتر «استقبال سرد از سعید محمد» نوشت: «با گذشت از یک هفته از استعفای سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم و اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ هنوز هیچ جریانی درباره او اظهار نظر نکرده است.»

 

منبع: رویداد24

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد جواد
0
1
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
با سلام
ببخشید لطفا اینقدر به مردم دروغ نگید
دیکه بس هر چی از سادگی مردم سوء استفاده کردید
دیگه مردم به رسانه های دروغگویی مثل رسانه شما اعتماد نخواهند کرد. اول منبع خبر رو به درستی بررسی کنید و سپس خبر نقل کنید.
شما که سواد رسانه ای ندارید و به هر حرف دروغ و خلاف واقع برای اهداف سیاسی خود اعتماد می کنید، چرا سایت و بولتن می زنید.
مردم دیگه از شما جماعت افسادطلب خسته شدن و امید به جوانانی مومن و صادق دارند.
ناشناس
0
2
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
از کجا فهمیدی طرفداری سعید محمد کم‌اند. یا بی‌شرف‌بازی داری در میاری یا قوه تحلیل نداری. در هر صورت سعید محمد رییس جمهور بعدیه
محمد
0
0
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
سعید محمد حمایت ما مردم رو داره و نیاز به حمایت هیچ جریان سیاسی و حزب یا هر سیاست باز کثیفی نداره. حضرت علی هم نه حمایت طلحه و زبیر رو داشت و نه هیچ صحابه شکم پرست و دنیا پرست دیگه ولی به کوری چشم شما به خلافت رسید چون مردم در خونش رو زدن.
سعید محمد بر خلاف جریانهای جاه طلب افساد طلب و جریان منحرف بهاری احمدی نژاد و گردن کلفت های اصولگرا و... با حمایت مردم به ساحل خواهد رسید. انشاالله
#ابراهیم_رییسی
#سعید_جلیلی
#سعید_محمد
هرکدوم بشه گله.
ناشناس
0
0
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چی میگین فقط احمدی نژاد
میلاد
0
0
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
از ۱۴۰۰ با سعید محمد
رای من سعید محمد
ایران رو دوباره میسازیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت انواع موتور سیکلت در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

رژیم غذایی مناسب برای کاهش التهاب

خواص هل برای کبد چرب

حذف این وعده غذایی مهم باعث چاقی می‌شود

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

راهیابی وفایی به مرحله اصلی اسنوکر قهرمانی جهان

تحریم ایران ایر در راه است

بازگشت طارمی به ترکیب

فیلم/ اظهارات مهم سردار سنایی راد درباره تسلیحات معرفی نشده ایران

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

عکس/ لبخند رهبری به سردار حاجی‌زاده

بایدن: ایران به‌دنبال محو اسراییل است

قیمت عجیب لاستیک در بازار + عکس

تصاویری جالب از زنان پلیس در رژه امروز نیروهای مسلح

عکس/ استایل جالب علی دایی و همسرش در عکس یادگاری کنار عادل فردوسی‌پور

واکنش سیدحسین به محرومیت + عکس

کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم

رئیس پیشین اطلاعات موساد: حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران روی میز است

فیلم/ روایتی تکان‌دهنده از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت

فیلم/ دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟

فیلم/ حرکت عجیب و حیرت انگیز هادی چوپان با وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی

فیلم/ پاسخ محمد مرندی به استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به اسراییل

تنش در رختکن بارسلونا

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

سردار جلالی یک پیام صادر کرد

عکس/ تصویری از خالکوبی جالب یک سرباز در رژه نیروهای مسلح

جریمه ۳۰۰ میلیونی برای سیدحسین حسینی

رگبار و رعد و برق در ۴ استان

سردار حاجی زاده: ۱۰۰٪ درصد می‌زنیم

فیلم/ ماجرای کتک خوردن ارسلان قاسمی از سام درخشانی

تعیین دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

عکس/ نخستین تصویر از سردار حاجی‌زاده پس از حمله سپاه به اسراییل

قاتلان اجاره‌ای به دام پلیس افتادند

کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد!

رضا رویگری چشم انتظار برگشت همسرش+ فیلم

واریز حقوق فروردین بازنشستگان تا ساعاتی دیگر

معرفی مدرن‌ترین مدل خودرو‌های جگوار با تکنولوژی چینی + عکس

درخواست جواد نکونام از هواداران استقلال+ عکس

خطر مرگبار استامینوفن برای قلب

بانو یو‌های افسانه جومونگ در ۵۲ سالگی + عکس