اقتصاد۲۴ - منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی در میان مناطق آزاد ایران، از ویژگیهای متمایزی برخوردار است که به زعم کارشناسان ایرانی، روسی، هندی و چینی؛ از آن میتوان به مرکز ثقل مراودات اوراسیا، چین، هند و غرب آسیا نام برد.
منطقهای که در استان گیلان قطب گردشگری و کشاورزی کشور واقع شده، استانی که علی رغم سابقه درخشان و زیرساختهای مناسب در ارتباطات تجاری میان منطقه ای، به دلیل نبود نقشه راه و عامل پیشرانی همچون منطقه آزاد، در معادلات اقتصادی ایران با کشورهای منطقهای و فرامنطقه ای، جزو اولویتهای نخست نبود.
از سال ۱۳۹۲ و بعد از حضور مهندس رضا مسرور که علاوه بر بومی بودن، از سابقه مدیریتی در مناطق آزاد کیش (منطقهای گردشگری) و ماکو (صنعتی و ترانزیتی) بهرهمند بود، فرصتهای جدیدی از توسعه و بازتعریف طرحهای راکد برجای مانده از گذشته با تکیه بر نیروی انسانی بومی و فعالین اقتصادی آغاز شد.
بی تردید ظرفت هشت سال گذشته منطقه آزاد انزلی از درخشانترین و موفقترین مناطق آزاد کشور بوده که در آن:
مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر ساخته و فاز نخست آن مشتمل بر چهار پست اسکله مورد بهره برداری قرار گرفته.
بالغ بر ۷۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید و اشتغالزایی بازگردانده، و به دلیل استقبال سرمایه گذاران عملیات اجرایی سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه بندر کاسپین آغاز شده تا تعداد واحدهای تولیدی از ۱۵۰ به حدود ۳۵۰ واحد و میزان اشتغالزایی از ۴۰۰۰نفر به حدود ۹۰۰۰ نفر افزایش یابد.
با گسترش مراودات با مناطق آزاد و بنادر کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا، الگوهای جدید همکاری به منظور ایجاد ظرفیتهای جدید توسعه مناسبات اقتصادی پدید آمد که مصداق بارز و موفق آن ایجاد کریدور جدید تجاری چین-قزاقستان-ایران است، مسیر تجاری که در قامت مسیر فرعی پروژه یک کمربند-یک جاده چین، مشغول به فعالیت بوده و نقش خوبی در تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشورمان ایفا نموده است.
براساس ظرفیتهای ایجاد شده فوق، دولت اقدام به عملیاتی نمودن طرح اتصال استان گیلان و به ویژه منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری نمود و در قالب بهره گیری حداکثری از توافق کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نقش محوری به استان و تنها منطقه آزاد شمال کشور داده شد.
بیشتر بخوانید: برگ برنده اقتصاد کشور سرمایهگذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
از بهمن ماه سال گذشته سید مهدی نقوی که به دلیل حضور در منطقه آزاد ماکو نسبت به مسائل مناطق آزاد آشنایی داشته، و از سال ۹۲ در ردههای مختلف مدیریتی سازمان منطقه آزاد انزلی مشغول به خدمت بود، به عنوان سرپرست سازمان مزبور برگزیده شد.
انتصابی که براساس اقدامات مدیریتی صورت گرفته، موجبات رویش مجدد امید به استمرار فعالیتهای درخشان تنها منطقه آزاد شمال ایران شده، که از آن جمله میتوان به:
افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی عملیات اجرایی راه آهن رشت به منطقه آزاد انزلی ظرف کمتر از دو ماه در قطعه واقع در محدوده منطقه اشاره کرد (از ۱۸درصد رشد به ۴۵ درصد) که از طریق پرداخت سهم سازمان در قرارداد همکاری مشترک با وزارت راه و شهرسازی، استقرار تیم کارشناسی-فنی سازمان، کمک به تأمین مصالح و اجرای بازدیدهای میدانی مستمر، حاصل شد.
صدور بیانیه و طومار حمایت تمام قد انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه و جامعه بازاریان منطقه آزاد انزلی از حضور مهندس سید مهدی نقوی به عنوان سرپرست سازمان به دلیل همدلی با فعالین اقتصادی، رویکردی که در راستای شعارهای سال مقام معظم رهبری و به ویژه سال ۱۴۰۰ یعنی تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها قابل تحلیل میباشد.
صادر شدن بیانیه حمایت دهیاران و شوراهای روستاهای محدوده منطقه از انتصاب سید مهدی نقوی به عنوان سرپرست سازمان، به دلیل حسن سابقه مدیریتی؛
بازگشت آرامش به پرسنل سازمان از طریق اجرای قانون و خروج بخش عمدهای از مدیران ناآگاه با ظرفیتهای و فرصتهای منطقه آزاد انزلی، موضوعی که زمینه به کارگیری مجدد نیروی انسانی سازمان که ظرف سالهای گذشته در این سازمان پرورش پیدا کردند بودند؛
وجود همدلی میان اعضای هیأت مدیره و شورای معاونین و مدیران سازمان به دلیل انتخاب سرپرستی از بدنه مدیریتی سازمان؛
همراهی و همدلی مردم شهرستانهای اطراف و نمایندگان، به ویژه شهروندان انزلی چی که نسبت به رویکرد مدیریتی منطقه انتقاداتی داشتند.
براین اساس و با عنایت به افق پیش روی منطقه آزاد انزلی در ارتباط با توسعه مراودات کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سه کشور روسیه (به عنوان مهمترین عضو اوراسیا و کریدور شمال-جنوب)، چین (به دلیل بهره مندی از مزایای کریدور جدید تجاری با ایران و غرب آسیا) و هندوستان (عضو کریدور شمال-جنوب و سرمایه گذار در بندر چابهار) و تأکیدات رییس جمهور بر لزوم تسریع در تکمیل خط آهن رشت به این منطقه آزاد، آیا عقلایی است ظرف کمتر از چهار ماه از عمر خدمت دولت، عزیزی از نهادهای دیگر که سابقه فعالیت و حضور در حیطه مناطق آزاد را دارا نبوده به عنوان مدیرعامل انتخاب شود؟ آیا این عمل عملی تخریبی در مسیر اتمام طرح ملی مزبور نیست؟ طرحی که زمینه اتصال بنادر جنوبی به شمال و تکمیل زیرساختهای کریدور شمال-جنوب را فرآهم میکند. آیا این رفتار در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری است که بر پیشتیبانی و مانع زدایی از تولید در سال جاری تأکید نموده اند؟ آیا تغییر مدیریتی جدید تأکیدی بر بی ثبات کردن مدیریت سازمان و القای عدم اطمینان سرمایه گذاران داخلی و به ویژه خارجی که به دلیل شرایط حاکم بر روابط کشورمان، در حال ارزیابی برای حضور در ایران میباشند، قلمداد نمیشود؟
از جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور انتظار میرود در قامت امیرکبیر زادگاه خود گیلان، وقعی به اظهار نظرهای افراد مدعی انتساب به خویش ننموده و همچون گذشته منافع آیندگان را لحاظ نمایند، باشد گیلان و ایران زمین از ورای مقاومت در برابر تحریم، با تلاش و همدلی جمعی، و تکیه بر نیروهای بومی متخصص، به رونق تولید، صادرات، درآمدارزی، و اشتغال و ایفای نقش موثر در معادلات بینالمللی نائل آید.
آریا حسینی _ کارشناس اقتصادی