تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰

نگاهی به صرافی ها و معرفی چند صرافی غیر متمرکز

اگر شما یکی از سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارز دیجیتال باشید، حتماً توانایی ثبت نام در بایننس و کار با این صرافی را پیش از این آموخته‌اید. مرجع‌های مختلفی هم‌چون آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی وجود دارند که کار با صرافی‌های مختلف را در قالب مطالب و محتواهای آموزشی رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند.

اقتصاد۲۴ - اگر شما یکی از سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارز دیجیتال باشید، حتماً توانایی ثبت نام در بایننس و کار با این صرافی را پیش از این آموخته‌اید. مرجع‌های مختلفی هم‌چون آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی وجود دارند که کار با صرافی‌های مختلف را در قالب مطالب و محتواهای آموزشی رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند. با نگاهی به چنین سایت‌هایی شما می‌توانید اطلاعات بسیار دقیق و معتبری را برای آموزش کار با صرافی‌ها بیاموزید.

یکی از مسائل بسیار مهم دیگر در خصوص صرافی‌های رمزارزها، آشنایی با صرافی‌های غیرمتمرکز است. ثبت نام در بایننس و انجام معاملات در آن به عنوان یک صرافی متمرکز بسیار مهم است. اما صرافی‌های غیرمتمرکز نیز اهمیت ویژه‌ای دارند و کار با آن‌ها می‌تواند بسیار حیاتی و مهم باشد. در ادامه نگاهی به تعریف این نوع صرافی و روش انجام معاملات در آن خواهیم داشت. هم‌چنین خواهید دید که چه صرافی‌های غیرمتمرکز فعال و برجسته‌ای در حال فعالیت هستند؟

نگاهی به صرافی ها و معرفی چند صرافی غیر متمرکز

صرافی غیر متمرکز (Decentralized Exchange) چیست؟

یک صرافی غیرمتمرکز ابزاری قدرتمند برای انجام معالمات به‌صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده است. در واقع در این سیستم صرافی نقش یک واسط مالی را ایفا نمی‌کند و تنها بستری برای انجام معاملات است. اما چرا این صرافی با عنوان غیرمتمرکز معرفی می‌شود؟

دلیل این امر تحت کنترل نبودن دارایی کاربران توسط سازمان یا ارگانی خاص است. در صرافی‌های متمرکز، دارایی شما در اختیار سهام‌داران و مالکین صرافی قرار می‌گیرد. در این صرافی‌ها شما کیف پول جدیدی ایجاد کرده و دارایی خود را به آن انتقال می‌دهید. سپس بر روی این دارایی‌ها معاملاتی را انجام می‌دهید.

در چنین شرایطی صرافی می‌تواند دارایی شما در کنترل داشته باشد. تصور کنید حساب کاربری شما در یک صرافی به هر دلیل مسدود شود. آن زمان است که شما شاید به سختی و با دردسر به سرمایه‌ی خود دسترسی خواهید داشت. این مسئله با ماهیت کلی رمزارزها و هدف اصلی آن‌ها یعنی غیرمتمرکز بودن منافات دارد.

چرا صرافی غیرمتمرکز؟

آیا زمان ثبت نام در بایننس به عنوان یک صرافی متمرکز، احتمالات مختلف انجام معامله در چنین صرافی‌ای را در نظر دارید؟ البته مطلبی که در خصوص آن بحث می‌کنیم به این صرافی محدود نمی‌شود. در واقع در حالت کلی برای کار با یک صرافی متمرکز شما پیش از هر چیز نیاز به انتقال دارایی خود به کیف پول صرافی دارید. این می‌تواند کمی ریسک را به سرمایه‌داری شما اضافه کند.

امکان بلوکه شدن حساب‌تان نیز دیگر مشکلی‌ست که می‌تواند برایتان پیش بیاید. در وهله‌ی بعدی امنیت صرافی اهمیت پیدا می‌کند. صرافی‌ها باید از ساختار مناسب و کاملاً ضد هک برخوردار باشند. زمانی که یک صرافی هک شود ممکن است دارایی شما در معرض سرقت قرار بگیرد.

اما با این وجود به دلایل مختلفی کار با صرافی‌های متمرکز بسیار مورد توجه اغلب تریدرهاست. کاربری راحت و بدون دردسر چیزی‌ست که اغلب تازه‌کارها به دنبال آن هستند و آن را در صرافی‌های غیرمتمرکز پیدا نمی‌کنند. ضمناً در صرافی متمرکز شما به‌راحتی و با سرعت بیشتری می‌تواند معاملات خود را انجام دهید. همه‌ی این‌ها سبب می‌شوند هنوز اغلب سرمایه‌گذاران این حوزه به صرافی‌های متمرکز علاقه‌ی بیشتری نشان دهند.

نگاهی به صرافی ها و معرفی چند صرافی غیر متمرکز

صرافی غیرمتمرکز (Decentralized exchange) چگونه کار می‌کند؟

اما بیایید ببینیم در یک صرافی غیرمتمرکز معاملات به چه صورت انجام می‌شوند. به صورت خیلی خلاصه می‌توان گفت با استفاده از بلاکچین و به‌وسیله‌ی سیستم قراردادهای هوشمند، امکان انجام معاملات بدون واسطه و مستقیم فراهم می‌شود.

قراردادهای هوشمند به‌صورت نرم‌افزاری و به کمک خطوط مختلف برنامه‌نویسی معاملات را انجام می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این قراردادها، اجرای قطعی و انتقال برگشت‌ناپذیر آن‌هاست. هیچ فردی، چه فروشنده، چه خریدار و چه حتی توسعه‌دهندگان این قراردادها نمی‌توانند مانع از انجام آن‌ها شوند.

برای مثال وقتی یک قرارداد هوشمند بر روی شبکه‌ای هم‌چون اتریوم اجرا می‌شود، دیگر قابل بازگشت نبوده و کسی نمی‌تواند آن را لغو کند. برنامه‌هایی وجود دارند که به کمک قراردادهای هوشمند می‌توانند تا همیشه به کار خود ادامه دهند. این برنامه‌ها با عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شوند.

اما ببینیم این قراردادها چگونه عمل می‌کنند و معاملات به چه شکلی انجام می‌شوند.

مراحل انجام معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی غیر متمرکز (DEX) به سرمایه‌گذار این فرصت را می‌دهد تا طی مراحل زیر معامله‌ی خود را انجام دهد.

  • در گام اول معامله‌گر در صرافی ثبت نام می‌کند. (این ثبت نام نیاز به هیچ گونه احراز هویت ندارد.)
  • کاربر در قدم بعدی باید کیف پول خود را به صرافی متصل کند. (توجه کنید که در این جا هیچ دارایی‌ای منتقل نمی‌شود و تنها کیف پول به صرافی متصل می‌شود.)
  • ثبت کردن سفارش خرید یا فروش گام بعدی‌ای است که باید به انجام برسانید.
  • سفارش‌های افراد که منطبق با سفارش مورد نظر هستند، شناسایی شده و طرفین قرارداد تعیین می‌شوند.
  • دارایی‌ها به قرارداد وارد شده و توسط سیستم و به‌شکلی کاملاً هوشمند دارایی‌های مورد نظر به کیف پول فروشنده و خریدار واریز می‌شوند.

مشکلات کار با صرافی غیرمتمرکز

بسیار مهم است که وقتی در خصوص موضوعی بحث می‌کنیم، جزئیات و تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو بهتر نگاهی به معایب کار با صرافی غیرمتمرکز داشته باشیم.

گفتیم در هنگام کار با صرافی غیرمتمرکز هیچ گروه یا سازمانی نقش واسط را ایفا نمی‌کند. از این رو می‌توان گفت در این‌جا خبر از خدمات امانت‌داری نیست. همین موضوع سبب شده است در صورت بروز هر گونه خطا از سوی کاربر، نتوان راهی برای جبران آن پیدا کرد.

عدم پشتیبانی از همه‌ی رمزارزها دیگر معضلی‌ست که در کار با این صرافی‌ها با آن‌ها مواجه خواهید بود. فعال بودن اغلب این صرافی‌ها بر روی شبکه‌ی اتریوم، سبب شده است که شما تنها بتوانید توکن‌هایی را که مبتنی بر این شبکه هستند را معامله کنید. صرافی‌های غیرمتمرکز برای حل این مسئله باید بتوانند از بلاکچین‌های مختلف پشتیبانی کنند.

نگاهی به صرافی ها و معرفی چند صرافی غیر متمرکز

معرفی مهم‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز

حال که با مفهوم صرافی غیرمتمرکز آشنا شده‌اید، بهتر است چند نمونه از صرافی‌های مهم غیرمتمرکز را نیز بشناسید. شاید در نگاه اول کار با چنین صرافی‌هایی سخت به نظر برسد. اما اگر آموزش‌های اصولی و دقیقی را از جاهای معتبری هم‌چون آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی دنبال کنید، می‌توانید کار با این صرافی‌ها را به خوبی بیاموزید.

  • یونی سواپ: صرافی Uniswap نیز بر روی شبکه‌ی اتریوم بنا شده است. انتقال اتریوم و توکن‌های این شبکه به کمک قراردادهای هوشمند را می‌توانید در این صرافی انجام دهید. کارمزد هر تراکنش در این صرافی با اتریوم پرداخت می‌شود.
  • وان اینچ: دیگر صرافی غیرمتمرکز مهم 1inch است. این صرافی در حقیقت خود سرویسی متشکل از چند صرافی مختلف است. یکی از ویژگی‌های متفاوت این صرافی امکان ثبت سفارشات محدود است.

سخن پایانی

با آموزش کار با صرافی‌های غیرمتمرکز یا کار با صرافی‌های متمرکز آینده‌ی سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهید. شما برای آن‌که بتوانید سرمایه‌ی خود را مدیریت کرده و معاملات خود را به درستی و دقت انجام دهید، باید از کوچک‌ترین نکات در ثبت نام در بایننس تا نکات مهم در انجام معاملات را به‌خوبی بلد باشید.

چنین آموزش‌هایی را می‌توانید به‌راحتی در سطح نت پیدا کنید. هم‌چنین بسیار مهم است که اصول سرمایه‌گذاری و خرید و فروش را به خوبی بدانید. برای یادگیری چنین مهارتی حتماً از آموزش‌های افراد معتبر و سایت‌های آموزشی شناخته شده نظیر آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی استفاده کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی