تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
با وجود افزایش محبوبیت

دعوا بر سر کلاب هاوس بالا گرفت

نرم‌افزار‌های ارتباطی متنوعی برای استفاده کاربران وجود دارد، اما چرا این روز‌ها شبکه اجتماعی کلاب هاوس بین ایرانی‌ها در حال رواج یافتن و محل اختلاف نظر مراجع تصمیم‌گیر در کشور شده است؟!

کلاب هاوس

اقتصاد۲۴ - سال 98 بود که شبکه اجتماعی کلاب هاوس راه‌اندازی شد و با سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه خارجی و به خصوص سرمایه‌گذاری اندرسن هوروویتز (شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه که توسط مارک  اندرسین راه‌اندازی شده و روی استارتاپهای مشهوری سرمایه‌گذاری کرده است) هویت تازه‌ای پیدا کرد و در بین شبکه‌های اجتماعی جهان مطرح شد. مبلغ سرمایه‌گذاری این شرکت روی کلاب هاوس 12 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که با این سرمایه‌گذاری ارزش استارتاپ کلاب هاوس به 100 میلیون دلار رسید  و حالا بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد.

اما موجودیت این اپلیکیشن با حضور افراد شناخته شده جهانی بود که همگانی شد و در واقع این نام افراد مشهور به کلاب هاوس هویت بخشید، افرادی چون ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و یا بیل گیتس.  بنابراین ترفند این شبکه اجتماعی برای عمومی شدن استفاده از نام افراد شناخته شده در جهان بود. جالب اینکه همین ترفند در ایران هم استفاده شد و اتفاقا کارساز هم بود.

حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که برای اولین بار به این شبکه مجازی خارجی هویت بخشید. پیش از حضور این افراد کلاب هاوس به شکلی محدود و بیشتر در سطح جامعه نخبگانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به هر حال با این حضور، شاهد ورود خیل عظیمی از چهره‌های سیاسی و شناخته شده جامعه بودیم و به دنبال این حضور، بازتاب مباحث مطرح شده توسط این افراد در رسانه‌های رسمی کشور به خود کلاب هاوس رسمیت بخشید.

کلاب هاوس , فضای مجازی ,

البته ناگفته نماند در کنار این حضور نخبگانی فضا برای حضور عمومی هم فراهم شد و انتشار نسخه غیر رسمی کلاب هاوس در اندروید که بیشتر مرجع و منبعی داخلی دارد حضور افراد را راحتتر کرد. در کنار مباحث اصلی کلاب هاوس ایرانی که بیشتر مخاطب نخبگانی دارد اتاقهای سرگرمی که بیشتر بر مباحث عامه‌پسندتر تأکید دارند برای فضای عمومی تر راه اندازی شد و به اصطلاح شاخهای مجازی هم در این عرصه فعالیت بیشتری کردند. این عوامل دست به دست هم داد تا شبکه اجتماعی کلاب هاوس به یک موضوع داغ در رسانه‌ها تبدیل شده و روز به روز به تعداد مخاطبانش اضافه شود.

این استقبال عمومی از شبکه اجتماعی کلاب هاوس حالا به یک محل اختلاف برای مراجع تصمیم‌گیر هم تبدیل شده است به طوری که در یک روز به صورت همزمان محل بحث سخنگوی دولت و سخنگوی قوه قضائیه قرار گرفت.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه درباره فیلترینگ کلاب هاوس گفت: «ما این موضوع را بخشی از حوزه فضای مجازی می دانیم. فضای مجازی نیازمند مدیریت و ساماندهی است و مکررا ما و رهبر انقلاب از رها شدگی فضای مجازی انتقاد کردیم. حتما همانگونه که فضای حقیقی و زمینی و آبی و دریایی و گمرکات ساماندهی می شوند فضای مجازی هم  نیازمند مدیریت است. این مسئولیت به عهده دولت و وزارت ارتباطات است و چنانچه در انجام وظایف قصور کردند باید پاسخگو باشند. ما هم  در این مسیر موضوعات را تعقیب می کنیم.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم درباره اختلالاتی که به تازگی برای دسترسی به این شبکه اجتماعی توسط اپراتورهای تلفنی به وجود آمده توضیح داد: «کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده اند. رئیس جمهور یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور دادند که اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجاد شده و باز شده استفاده نمایند. دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است. رئیس جمهور به وزیر ارتباطات دستور داده ضمن ارائه گزارش شفاف از اختلال در کلاب‌هاوس، از اخلال کنندگان شکایت کند.»

کلاب هاوس , فضای مجازی ,

این اظهارنظر به این دلیل بیان شد که سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به آنها 24 ساعت فرصت داده بود تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب هاوس را بر طرف کنند چرا که این اختلال ایجاد شده از طرف آنها جرم بوده و حق شکایت از آنها وجود دارد. اما اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات بی‌توجه به این اخطار به اختلال عمدی در شبکه کلاب هاوس ادامه دادند تا اینکه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آنها به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شکایت کرد.

شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با موضوع اختلال عمدی اپراتورهای مذکور در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و با استناد به ماده 737 قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران تسلیم شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر اساس ماده 737 قانون مجازات اسلامی ایجاد هرگونه اختلال در ارتباطات کشور جرم تلقی می‌شود.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی باید شرایط و ضوابط اعطای مجوز فعالیت به پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و خارجی در کارگروهی با عضویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دادستانی کل کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی ج.ا.ا. (پلیس فتا)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا. تهیه و تدوین و به مرکز ملی فضای مجازی برای تطبیق با سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی، حداکثر ظرف مدت یک ماه ارائه شود.»

البته این موارد قانونی برای بسیاری دیگر از پیام‌رسانهای خارجی که در حال حاضر مورد استفاده عمومی قرار میگیرند رعایت نشده است و این موضوع چندان حساسیت برانگیز هم نبوده است. اما چرا دعوا بر سر این پیام‌رسان بالا گرفته است و دولت تا این اندازه از استفاده و ترویج کلاب هاوس پشتیبانی می‌کند؟

 این میران حضور دولتی‌ها و پشتیبانی از کلاب هاوس این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا توافقات پشت پرده‌ای با موسسان کلاب هاوس صورت گرفته است و یا موضوع به نسخه غیررسمی اندروید این پیام رسان بازمی‌گردد؟ چرا که شایعاتی مبنی بر امکان دسترسی آسانتر به فعالیت کاربران در نسخه غیر رسمی کلاب هاوس وجود دارد. این گمانه‌زنی به این دلیل قوت پیدا می‌کند که اصلا ترویج استفاده و حضور در کلاب هاوس در ابتدا با دولتی‌ها آغاز شد، آن هم در شرایطی که رسانه های رسمی کشور همواره به‌دنبال مصاحبه با این افراد بودند و آنها بی‌توجه به رسانه های داخلی بحثهای جدی خود را موکول به بیان در این پیام رسان کردند.

کلاب هاوس , فضای مجازی ,

سابقه این دست توافقات در کشور وجود داشته است، به عنوان مثال در سالهای ابتدایی ورود شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا تلگرام موسسان این پیام‌رسانها همکاری لازم را با قوانین و سیاستهای کشور داشتند و بعد از اینکه مخاطب خود را به اندازه کافی جذب و وابسته کردند به مرور از میزان همکاری ها کاستند که نمونه بارزش در اینستاگرام و تلگرام مشهود است.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم