تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
دوج‌کوین ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود!

پیش بینی قیمت دوج کوین در آینده

اقبال عمومی در جهان و ایران نسبت به بازار ارز‌های دیجیتال در حالی ادامه دارد که کارشناسان معتقدند رشد چشمگیر دوج کوین از اساس اشتباه است و دوج کوین اساسا ارز دیجیتال نیست.

دوج کوین

اقتصاد۲۴ - قدمت پدیده‌ی ارز دیجیتال در جهان تنها حدود یک دهه است و قدمت صرافی‌ها و بازار‌های دادوستد آن در ایران از اینهم کمتر؛ بعلاوه‌ی اینکه مشخص نیست از ده‌ها سایتی که با عنوان صرافی یا بازار ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، هیچکدام مجوزی برای این کار دارند یا نه.

کارکردن در بازار‌های مالی مقتضیات خود را دارد و علاوه بر دانش پایه در این‌باره، بازار ارز‌های دیجیتال به دلیل نوپدید و پرنوسان بودن آن، نیاز به مطالعه و شناخت عمیق‌تری دارد. ریسک تبادل مالی در بازاری ناشناخته و ریسک داد و ستد با سایت‌ها و کانال‌هایی که مشخص نیست در کجا ریشه دارند و از کجا سر در می‌آورند، برای احتیاط در ورود به این بازار کافی است؛ حالا مورد عجیب و وسوسه‌انگیز «دوج‌کوین» را هم به آن اضافه کنید.

بازار ارز‌های دیجیتال از سال ۲۰۰۹ و با تولد «بیت‌کوین» راه افتاد و امروزه از هر زمان دیگری در تاریخ این پدیده بزرگ‌تر و البته شلوغ‌تر است؛ مجموع سرمایه‌ی موجود در این بازار، اخیراً از مرز دو تریلیون دلار گذشته و تعداد ارز‌های دیجیتال که با عنوان «آلت‌کوین» شناخته می‌شوند (آلترناتیو کوین یا ارز‌های جایگزین که در مقابل بیت‌کوین خلق شده‌اند) به چند هزار می‌رسد که دست‌کم حدود پنج هزار مورد از آن‌ها در سایت «کوین مارکت کپ» فهرست شده است.


بیشتر بخوانید: دوج کوین تا کجا رشد می‌کند؟


اغلب این ارز‌های دیجیتال با هدفی مشخص طراحی شده‌اند و پلتفرم‌های مادر آن‌ها کاربرد‌های خاصی مثل پردازش تراکنش‌های مالی در سطح جهانی دارند، اما در این میان دوج‌کوین در ابتدا چیزی جز یک شوخی نبود؛ شوخی دو مهندس نرم‌افزار با جهان نوظهور ارز‌های دیجیتال که خیلی زود مشتری پیدا کرد و جدی شد.

داستان از این قرار بود که یک مهندس نرم‌افزار ساکن استرالیا به نام جکسون پالمر که برای شرکت «ادوبی» کار می‌کرد دامنه‌ی اینترنتی «دوج‌کوین دات کام» را ثبت کرد و بعد عکس یک سگ از نژاد «شیبا اینو» را با فتوشاپ روی آن گذاشت و در صفحه‌ی اصلی سایتش بارگذاری کرد و نوشت: «ارز دیجیتال آینده»؛ او هیچ برنامه‌ای برای توسعه‌ی این ارز دیجیتال نداشت تا اینکه بلطف اینترنت، آن طرف کره‌ی زمین در آمریکا یک مهندس نرم‌افزار دیگر به نام بیلی مارکوس که برای «آی‌بی‌ام» کار می‌کرد این سایت را دید و با پالمر تماس گرفت و تلاش آن‌ها برای پی‌ریزی یک ارز دیجیتال جدید آغاز شد و مارکوس برنامه‌نویسی دوج‌کوین را بر اساس پروتوکل‌های ارز «لایت‌کوین» برعهده گرفت.

گرچه دوج‌کوین هم مثل بیت‌کوین و لایت‌کوین بر اساس تکنولوژی «بلاک‌چین» شکل گرفت و برای به دست آمدن باید با سخت‌افزار گرافیکی، «ماین» یا استخراج شود، اما هیچ کاربرد بنیادی نداشت و فقط یک هجویه برای بیت‌کوین بود که ارزش مادی هم نداشت و در ابتدا در شبکه‌ی اجتماعی «ردیت» بعنوان پاداش به کاربران اعطا می‌شد و کاربران هم می‌توانستند آن را به سایرین اعطا کنند؛ چیزی مثل لایک در شبکه‌های اجتماعی دیگر، با این فرق که لایک‌های ما در فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام الان مفت هم نمی‌ارزد! در حالی که داد و ستد دوج‌کوین بین کاربران، ارزش هر واحد یا اصطلاحاً «توکِن» آن را تا حدود نیم‌دلار برد (هنگام نوشتن این مطلب قیمت دوج‌کوین به محدوده‌ی ۳۰ سنت برگشته بود).

هجوم مردم سراسر دنیا برای خرید دوج‌کوین باعث شد ارزش بازار یا «مارکت‌کپ» آن تا ۵۰ میلیارد دلار برسد - که البته دوامی نداشت و بسرعت به ۴۰ میلیارد کاهش پیدا کرد -، اما با این حال دوج‌کوین به جمع ۱۰ ارز دیجیتال با بیشترین ارزش بازار وارد شد. با وجود اینکه برخی همواره به چندبرابر شدن قیمت دوج‌کوین امید دارند و براساس تحلیل‌های خود این اتفاق را دست‌کم در کوتاه‌مدت کاملاً ممکن می‌دانند، اما اغلب تحلیلگران و بخصوص فعالان بازار ارز‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری روی آن را نوعی قمار تلقی می‌کنند؛ دارایی دیجیتالی که فقط می‌شود آن را خرید و بمحض گران‌شدن فروخت؛ البته قبل از اینکه همه همین کار را بکنند!

با وجود اینکه برخی کارشناسان معتقدند دوج‌کوین اساساً ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود و جایی در این بازار ندارد، اما حرکت هیجانی سرمایه‌گذاران خرد تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی باعث استقبال از دوج‌کوین و افزایش چشمگیر قیمت آن شده است. در حدود یک سال گذشته هزاران کاربر شبکه‌های اجتماعی ردیت، تیک‌تاک و توییتر در مقاطع مختلف با اشتراک‌گذاری پست‌ها و «میم»‌های مربوط به دوج‌کوین یکدیگر را تشویق کردند تا با خرید این ارز دیجیتال ارزش بازار و در نتیجه قیمت توکن آن را بالا ببرند که تا اینجا موفق هم بوده‌اند.

منبع: ۵۵ آنلاین

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
علی
3
6
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی هنرمندی برین فکری به حال بورس خودتون بکنین نمیخواد به بار های جهانی بازار ارز دیجیتال ناخونک بزنید خواهشن
Mori
2
23
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
یک سوال ذهنمو دیگر کرد اگر دوج کوین شوخی بود یا کلا خاصیتی نداشت چرا دومین مرد ثروتمند جهان یا ی تیم بسکتبال یا یک شرکت غذای و... از دوج حمایت کردن
محسن
0
21
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نطر این کارشناسا ما را کشت
از شهریور 99 تا حالا دارم نظر این کارشناسا را مطالعه میکنم هنوز نتوانستن یه گره ای از کار این سهامداران بدبخت را بگشایند فقط دروغ شده لب کلامشان
امید
0
2
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مقالتون و اصلا قبول ندارم یه مشت حرف چرته دوج کوین یکی از ارزهای پرطرفدار حال حاضر تو جهانه و تا چن وقت دیگه قیمتش به ۱۰ دلار هم میرسه
سردار
0
3
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
من که موقعی ۱۰۰تومن بود ۱۰۰میلیون خریداری کردم وتویازده هزارتومان فروختم الان میلیاردرم اینا میخوان مردم رو قول بزنن خودشون بخرن قول حرفهاشون رو نخورید
Zahra
0
3
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا حقیقت داره؟من چیزی نمیدونم،واقعا راسته یعنی ۵۰۰هزار دوج خریده دوستم میگه ۹۰میلیون شده پولم،یعنی ممکنه واقعا؟کسی برداشت کرده واقعا چندبرابر پولش رو؟؟؟؟؟؟
امین
1
2
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
منو که بدبخت کرد
ناشناس
0
1
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ببند خواهشا .تمام
معراج
0
1
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارآموز هم شما نیستید چه برسه به کارشناس .... اگه میتونید بورس خودتون را تحلیل کنید چیکار دارید به ارزهای دیجیتال .... میتونید شما هم بخرید ولی نه پولاتون تو باتلاق بورس درپیتتون گیر افتاده از حصودی دارید میترکیید ... خخخ
ناشناس
2
1
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینکه مشخص نیست از ده‌ها سایتی که با عنوان صرافی یا بازار ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، هیچکدام مجوزی برای این کار دارند یا نه. پس کی قرار مجوز بده و مثل بورس خرابش کنه. یه کلام بگو میخوایم مجوز دار کنیم و مالیات بگیریم و..... و همه چی مثل بورس تحت کنترل بگیریم و یه عده پولدار رو به عنوان حقوقی استخدام کنیم و مردمو بدبخت کنید.و این یعنی نظام سرمایه داری ترویج دادن. . تو کشور اسلامی.
داداش بخش کن.
محمد
0
2
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من الان بورس ایران یه شوخی لطفا یه سوزن به خودتون بزنید و یه ...........
فرید
0
0
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای اینکه در سرمایه گذاری فرد موفقی باشید هرچه کارشناسان گفتند برعکسش درست تره ...در مورد بیت کوین میشه بفرمایید چه برنامه و هدفی داشته و داره؟...آپدیت بیخود که نشد هدف!...در آخر هم این کارشناسان ما اگر عرضه و سواد داشتند که وضع بورس و اقتصاد ما این نمیشد...
علي
0
1
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام
كلا تحليلاي اين كارشناسا اشتباه از آب در مياد .نصيحتم به شما اينه كه بريد دوج بخريد ،بريد دوج بخريد و 2 سال ديگر ميلياردر شويد.اينا اگه لالايي بلد بودن بورس اين وضعش نبود .پس با خيال راحت دوج بخريد كه آدم بسيار ثروتمندي پشت قضيه است. خيليا از دوج حمايت كردند ،دوج اول راهشه هنوز اول راهشه.حمايت اونا مثه حمايت بورس ما كه نيست.
مهدی
0
1
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
متنی که اسم و مشخصاتی از نویسنده نداره و بی هویت باشه بدون تردید ارزش محتوایی اون هم بی بنیان و بی هویت خواهد بود.
ممکنه این ارز دیجیتال یه شوخی بوده باشه لااقل مثل بورس تهران ( که خیلی از امثال ما چندین ساله با تفکر حمایت از کار و کارگر ایرانی واردش شدیم ) مسخره و مضحک و تهوع آور نخواهد بود.
این ارز های دیجیتال هر چه که باشن به قول نویسنده مجهول الهویه لااقل وقتی خریدی بمحض گران شد قابلیت معامله داره.
حمید شیبانی
0
0
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوج کوین با عملکردش نشون داد و گفت که ای تحلیلگران بازار کرپیتو حرف زیادی نگن .....
مهدی مسگری
0
0
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. ببخشید عنوان مطلب باانچه که گفته شد همخوانی ندارد. ازعنوان مطلب انتظارمیرفت که ارزش وقیمت دوج کوین را پیش بینب کند ولی نویسنده دراین باره هیچ رقمی رامطرح نکرد وصرفا به تاریخچه دوج پرداخت که اکثرا هگ نا اشنا با این موضوع نبوده ونیستیم. ثانیا پیدایش این رمز ارز چه شوخی باشد وچه جدی الان واقعیت دارد وروز به روز برارزش ان هم افزوده میشود ومهم ترانکه بااقبال عمومی مواجه شده است و اکنون باپیش کشیدن اینکه این ارزدیجیتال بایک شوخی روی کارامد ازارش ان چیزی نمی کاهد. والسلام
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوج کوین شوخیه...بورس ایران جدیه
محمد
0
1
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی به نظر کارشناسی اعتقاد داری اسمت بنویس تا بعدا بخندیم بهت.. جانم کار شناسی یا کار چاق کن
امین
0
2
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالبه نظر این کارشناسان هیچ وقت درست از آب در نیومده همیشه از چیزی که میترسونن به سمتش برین مطمینا صعود میکنین همیشه چیزی را هم که تعریف میکنم ازش فرار کنین همین بورس ایرانو همش تبلیغ میکردم نتیجه اشو دیدین فکر کن کارشناس آورده بودن تلویزیون بیت کویین معنی میکرد ملکه بیت ها
ناصر تهوری
2
2
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سال پیش در اردیبهشت هر کس فقط ده ملیون دوج کویین خریده بود الان سه میلیارد تومان داشت
ناشنا
0
2
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
شاید
منیر
1
0
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه زمانی بیت کویین هم شوخی بود ولی الان چی
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیت تورنت بخرید اما کم ارزونه یا میگیره یا مهم نیست هزار تا بخرید ولش کنید ۱٨۲تومنه
سیدروح اله
1
1
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام فقط این ونمیدونم کارشناس های ماجز حرف چیزی بلدنیستند روزی که دوج خریدم2700 بود حالا که راه برگشت پیش گرفته زیر10000نیومد هروقت هم بخوای بفروشی سریع می‌خرن مثل بورس نیست که2ماه میخوام سهام بفروشم نصف پولم نیس ونخریدن پس چطور ارز دیجیتال نیست
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من خودم ۱۵۰۰ خریدم الان ۱۱۹۰۰ تومان
هادی
0
0
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
نظرم‌مثبته نسبت ب خریدش
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس متفاوت بازیگر گیلدخت

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی دارد؟

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی