اقتصاد۲۴- عبدالرحیم کُردی با اشاره به لزوم ارتقای خدمات لجستیکی و حمل و نقلی در بندر چابهار اظهار داشت: سرمایهگذاران خارجی علاقهمند به حضور در بندر چابهار هستند و به دلیل ویژگیهای استراتژیک این منطقه به خصوص در حوزه اقتصاد و امنیت، کسانی که قصد دارند با آسیای میانه کار کنند چارهای ندارند که چابهار را در مناسبات و تعاملات تجاری خود در نظر بگیرند.
وی افزود: اینکه چقدر بتوانیم با سرمایهگذاران همافزایی ایجاد کنیم تا به اهداف اقتصادی مورد نظر برسیم، هنر دولت، سیاستمداران و مسوولان کشور است. فضایی در ۲ دهه گذشته به وجود آمد و مناسبات به گونهای پیش رفت که کشور ما کمترین سهم را از بازارهای جهانی داشت.
بیشتر بخوانید: چابهار، حلقه وصل جهان با قلب آسیا
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بر لزوم افزایش سهم ایران از ارزش افزوده زنجیره حمل و نقل کالا و تجارت تاکید کرد و گفت: بسیار مهم است که ما از این فرصت اقتصادی به وجود آمده به درستی استفاده کنیم و این بار که شاهد تغییر آرایش از دریای خلیج فارس به دریای عمان هستیم، از فرصتهای از دست رفته به نحو مطلوبی بهره بگیریم.
او بیان کرد: مهم این است که چه سهمی را از افزوده زنجیره حمل و نقل کالا داشته باشیم و این به سیاستها و برنامهها و آمادگی ما برای این موضوع بر میگردد و باید حداکثر هم افزایی و همگرایی در درون کشور اتفاق بیفتد.
کردی ادامه داد: مهمترین مسائلی که در راستای تحقق این استراتژی و راهبرد در چابهار انجام شده توسعه زیر ساختهاست. بندر با ظرفیتی به بهرهبرداری رسید و برای اینکه یکسانسازی قوانین و مقررات صورت بگیرد از سال گذشته جزو مناطق آزاد محسوب میشود و برای کسی که به عنوان سرمایهگذار میخواهد در این منطقه حضور داشته باشد یکسانسازی قوانین در راستای سهولت در تجارت امر مهمی محسوب میشود.
وی تاکید کرد: در توسعه زیرساختها، زیرساختهای حمل ونقلی با سرعت خوبی پیش میرود. در طرح جامع لجستیک کشور بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک است و برنامهریزیها انجام شده و طراحی صورت گرفته است تا بتواند پیوندهای لجستیکی و حمل ونقلی را به درستی اجرا کند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: راه آهن پیشرفت خوبی در این منطقه داشته، ریل گذاریها انجام شده است، همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه مفصلی برای توسعه جادهها در این شهر پیشبینی کرده است. طرح باند دوم جادهها در قطعات مختلف بیش از ۲۰ نقطه آغاز شده است و این اقدامات یعنی اینکه ما برای بهرهبرداری بهتر و بیشتر در منطقه چابهار آماده میشویم.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا هیچ مرز رسمی نداشت، اما در طرح توسعه برای آن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی پیشبینی شده است، افزود: اکنون منطقه آزاد چابهار همزمان زیرساختهای بندر، جاده، راهآهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد را دارد و این بدان معناست که چابهار در سند لجستیک کشور به عنوان یکی از چهار شهر لجستیک عنوان شده و اکنون ظرفیت رقابت در عرصه بینالمللی در کنار رقبایی که در همسایگی ما درحال برنامهریزی هستند برای آن بوجود آمده است.
به اعتقاد مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نخستین و مهمترین شهر لجستیکی ایران «چابهار» است، چراکه در ورودی کشور واقع شده است و مرکز توزیعی برای همه هابها (شبکهها)، شهرها و مراکز لجستیکی دیگر به شمار میرود. به گفته او «البته تمامی ایران ماهیت لجستیکی دارد»