تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

روز خوب بورس‌های جهان

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان صعود کردند.

بورس

اقتصاد ۲۴- وضعیت اقتصادی در نقاط مختلف کماکان رو به بهبود است. در انگلیس، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد رشد اقتصادی در سال جاری احتمالا بالاترین سطحی خواهد بود که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به ثبت رسیده است. این بانک در نظر دارد تا از سرعت اجرای برنامه خرید اوراق قرضه خود که حدود یک تریلیون دلار اعتبار دارد بکاهد. در چین هم رشد صادرات در ماه آوریل فراتر از حد انتظار بود و رشد واردات نیز به بالاترین سطح یک دهه اخیر خود رسید.

امیدواری‌ها به ثبت ارقام بالای رشد اقتصادی پس از برنامه‌های واکسیناسیون سراسری کماکان در سطح بالایی باقی مانده است. یک نظرسنجی جدید از اقتصاددانان نشان می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی مورد انتظار آن‌ها برای آمریکا در سال جاری ۷.۶ درصد است که در صورت تحقق، بالاترین رشد ثبت شده سالانه این کشور طی ۷۰ سال اخیر خواهد بود. از طرف دیگر اوضاع برای چین احتمالا از این هم بهتر خواهد بود و رشد اقتصادی این کشور حدود هشت درصد پیش بینی می‌شود.

تا پایان آوریل میزان رشد دستمزد مشاغل آمریکا به بالاترین سطح هفت ماه اخیر رسیده است. افزایش سطح تقاضا به تولیدکنندگان آمریکا این امکان را داده است تا سطح تولیدات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. طی همین مدت بخش خصوصی موفق شد ۷۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که اگرچه ۸۰ هزار نفر کمتر از پیش بینی بوده، اما بالاترین سطح چهار ماه اخیر است. نیل کاشکاری - مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در مینیاپولیس- گفته است رسیدن به اشتغال کامل به چند ماه دیگر زمان نیاز دارد.

مخالفت جمهوری خواهان با اجرایی شدن بسته حمایتی جدید موجب شده است تا جلوی آن به طور موقت گرفته شود. ژانت یلن- وزیر خزانه داری- نگرانی‌ها از تبعات این بسته ۱.۹ تریلیون دلاری را بی مورد دانسته و گفته پیشنهاد رییس جمهور بایدن که در بردارنده حمایت‌های زیادی از زیرساخت ها، مراقبت از کودکان و آموزش است در صورت اجرایی شدن باعث ایجاد تحولی شگرف در وضعیت نابرابری در جامعه خواهد شد. نگرانی‌ها از آثار منفی افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان بیش از حدی است که باید باشد.

در حالی که بسیاری از فعالان انتظار داشتند تا با احیای تقاضا شاهد ثبت یک رشد نیرومند دیگر در بخش صنعت بزرگترین اقتصاد جهان باشیم، موسسه مدیریت عرضه آمریکا اعلام کرد شاخص فعالیت کارخانجات این کشور تا پایان ماه آوریل به ۶۰.۷ واحد رسید که آشکارا از سطح ۶۴.۷ واحدی ثبت شده در ماه قبل فاصله گرفته است. از طرف دیگر با توجه به کمبود‌های پیش آمده در تامین برخی از مواد اولیه، متوسط رشد قیمت مواد صنعتی به بالاترین سطح خود از ماه ژوییه ۲۰۰۸ تاکنون رسید.

رکود اقتصادی در قاره سبز با وجود بازگشایی بخش‌های مختلف اقتصادی ادامه دارد تا جایی که مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشور‌های اروپایی در نخستین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۴ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۱ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه سه ماهه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۶.۴ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲.۴ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. این رشد اقتصادی که سومین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد نیرومند بخش سرمایه گذاری‌های ثابت و تقاضای مصرفی قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: مقاومت‌های بعدی شاخص بورس کدام‌اند؟/ صعود بورس منتظر چه عواملی است؟


مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در اروپا در گزارشی اعلام کرد که انتظار دارد میزان شیوع ویروس کرونا در قاره سبز تا یک ماه آینده کاهش پیدا کند. با این حال نگرانی‌ها از ورشکستگی گسترده کسب و کار‌ها کماکان به قوت خود باقی مانده است چرا که در نتیجه محدودیت‌های کرونایی، این شرکت‌ها ناچار شده اند مقادیر زیادی استقراض کنند و در صورت تداوم نیافتن حمایت‌های دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، شمار بیکاران بالا خواهد رفت.

تاکنون بیش از ۱۵۷ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۶۴۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۰۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۹۴ هزار و ۳۱۹ نفر، برزیل با ۴۱۷ هزار و ۱۷۶ نفر، هند با ۲۳۸ هزار و ۲۶۵ نفر، مکزیک با ۲۱۸ هزار و ۱۷۳ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۵۹۸ نفر بوده است.

جف کاربونه - تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کرنرستون ولث - گفت: هر چند که وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که برنامه پیشنهادی دولت برای اجرایی شدن یک بسه محرک بزرگ دیگر تاثیر شدیدی روی نرخ تورم ندارد، اما انتظارات فعالان بازار به طرز آشکاری نسبت به شش ماه قبل عوض شده است. وضعیت رشد اقتصادی در حال حاضر بهتر از چیزی است که فعالان را بترساند، اما اگر شاهد کاهش سودآوری شرکت‌ها یا کاهش رشد باشیم، واکنش بورس شدید خواهد بود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۷۸۳.۸۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۷۷ درصد صعود تا سطح ۴۲۳۴.۸۳ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۸ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۷۵۲.۶۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۲۹.۷۱ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۳۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۳۹۹.۶۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۵ درصدی در سطح ۶۳۸۵.۵۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۸۶ درصد بالا رفت و به ۹۰۵۹.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۰۹ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۳۵۷.۸۲ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۰۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۶۱۰.۶۵ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" کاهش ۱.۲۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۹۶.۰۵ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۹ درصد صعود و ایستادن در سطح ۷۰۸۰.۸۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۶۴.۸۰ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۱ درصدی به ازای ۶۸.۱۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۱۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۳۱.۷۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با جهش ۰.۲۳ درصدی به ازای ۲۷.۵۵ دلار مبادله شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟