تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

تصمیم جنجالی داور مشهور بعد از کارشناسی دربی

محسن ترکی می گوید عملکرد داور دربی در دقایق ابتدایی تحت تاثیر حساسیت این مسابقه بوده است.

تصمیم داور مشهور بعد از کارشناسی دربی

اقتصاد۲۴ - محسن ترکی شب گذشته در شرایطی میهمان برنامه فوتبال برتر بود و عملکرد اکبریان را مورد نقد و بررسی قرار داد که خودش یکی از با تجربه‌ترین‌ها در قضاوت دربی به شمار می‌رود و خاطرات بسیاری از این مسابقه در ذهن دارد.

ترکی حتی در سه برهه به صورت متوالی دربی پایتخت را سوت زده و حالا که تب و تاب صحبت در مورد دربی ۹۵ در حال کاهش است، بار دیگر در گفتگویی با "ورزش سه" در مورد اتفاقات بازی و قضاوت اکبریان صحبت کرده است.

سوال ابتدایی از محسن ترکی در رابطه با شخصیت محمدرضا اکبریان بود و او در واکنش به این سوال توضیح داد: «ایشان شخصیت بسیار خوبی دارد و روابط اجتماعی بالایی دارد. ایشان جزو داوران خوشنام بوده است و همیشه به خوشنامی میان اهالی فوتبال شهره بوده است.»

سوال بعدی در مورد چگونگی قضاوت دربی بود و در واکنش به این سوال بیان کرد: «خب شراط دربی متفاوت از بازی‌های دیگر است به خاطر هوادرانی که دارد. شرایط خاصی هست؛ همیشه گفته ام که در این بازی اگر داور از نظر روحی و روانی برخودش غلبه کند و شرایط روحی و روانی مناسبی داشته باشد، موفق خواهد بود. متاسفانه داوران ما که روانشناس که نداشته اند و در کلاس‌های داوری هم هیچ وقت روانشناس نبوده است و این برمی گردد به داور که خودش باید از نظر روحی و روانی روی خودش کار کند.

اگر خودش را به آن مرز از آمادگی برساند، دربی هم می‌شود مثل مسابقات دیگر. تنها تفاوت این است که به جهت حساسیتی که دارد و هواداران زیادی این بازی را می‌بینند، داور خودش را برای این مسابقه آماده شود.

او ادامه داد: «دیروز طبیعی بود که آقای اکبریان در ۱۰، ۱۵ دقیقه ابتدایی یک مقدار تحت تاثیر مسابقه باشد و شاید ایشان یک مقدار تحت تاثیر قرار گرفته بود و خیلی تمرکز نداشت. نمی‌خواهم بگویم اشتباهات فقط به خاطر این موضوع بود، ولی هر چه از بازی گذشت ایشان مسلط شد و انتظاری که از اکبریان داشتیم نشان داد.»

ترکی سپس با اشاره به برخورد امیری و قایدی در دقایق ابتدایی بازی عنوان کرد: «صحنه مشکوک بازی در دقیقه ۲ متاسفانه پیش آمد، که از تصاویر تلویزیونی ما خیلی نزدیک می‌بینیم، ولی اگر اگر از تصاویر تلویزیونی ببینید، داور جایگیری خوبی داشت و دو سه بازیکن هم دید او را بسته بودند. گاهی لگد زدن یا صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد که مثلا پا را می‌زنند و داور می‌تواند ببیند، ولی در این صحنه داور دور بود و مشخص نبود.

در این صحنه داور فکر کرد که پا در کنار پای دیگر قرار می‌گیرد و تشخیص درست در این صحنه بسیار سخت بود. برایم خیلی جالب که در تماسی که با آقای اکبریان بعد از مسابقه داشتم، ایشان خودش قبول داشت که اشتباه کرده است. شما یک زمانی هست که یک چیزی را می‌بینید و تصمیم غلط می‌گیرید، ولی گاهی اصلا نمی‌بینید؛ این تصویری بود که از چشم تیم داوری دور ماند. حالا خودشان اذعان دارند که یک صحنه پنالتی از دستش در رفته است.


بیشتر بخوانید: استقلال جواب بیانیه پرسپولیس را داد


همین پذیرش سبب رشد داور می‌شود. اما در سایر دقایق بازی تمام تلاشش را کرد. سعی کرد به صحنه‌ها نزدیک باشد و گاهی با کارت‌های رنگی بازی را کنترل کرد. در کل، اما یک صحنه برخورد در محوطه جریمه پرسپولیس و یکی هم برخورد دست وریا غفوری به صورت بازیکن پرسپولیس از دستش در رفت. این دو تا از چشم داور پنهان ماند و شاید هر داور دیگری هم بود، این تصویر از دستش در می‌رفت.»

از ترکی پرسیدیم که به نظر می‌رسید اکبریان سعی در کنترل بازی با سوت‌های پرتعداد داشت. او ضمن تایید این موضوع بیان کرد: «در نیمه اول این موضوع را چند بار دیدیم. به نظرم با چند نفر پیشکسوت هم صحبت کرده بود و شاید همین توصیه را به او کرده باشند. معمولا پیشکسوتان در این مواقع می‌گویند، بازی را با چند سوت بیشتر در اختیار خودت بگیر. به نظرم اکبریان توانایی داشت که از دقیقه ۱ سطح بازی را بالا ببرد و سوت نزند؛ با این روش بازیکنان متوجه می‌شدند که باید به بازی بپردازند و دیگر به حاشیه وارد نمی‌شدند. در مجموع چند تصمیم خوب داشت. صحنه‌ای که توپ به سر بازیکن پرسپولیس در محوطه جریمه برخورد کرد را خیلی خوب تشخیص داد. کمک‌ها چند تصمیم خوب داشتند. هم ایلدروم کمک داور اول و هم عالیقدر کمک داور دوم.»

ترکی در بخش بعدی حرف هایش به نکته دیگری اشاره کرد و با زیر سوال بردن درگیری‌های رخ داده در مسابقه اضافه کرد: «در مجموع همه چیز خوب بود. متاسفانه یکی از مشکلات ما همیشه این بوده که درگیری از بیرون زمین به داخل زمین رسیده است. خیلی از مشکلات سکو‌ها هم از روی نیمکت‌ها شروع شده است. امروز که سکو‌ها خالی است، ولی باز می‌بینید باز تنش‌ها از روی نیمکت‌ها ایجاد می‌شود. روز گذشته اگر تنش یا اعتراضی در زمین داشتیم از نیکمت شروع می‌شد و در این میان کسی موفق خواهد بود که بتواند به تیمش آرامش بدهد و هر کسی بتواند اینکار را بکند، موفق‌تر خواهد بود. متاسفانه دیروز بار‌ها بار‌ها شاهد اعتراض به تصمیمات داوری روی نیمکت هر دو تیم بودیم.»

داور پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه با اشاره به درگیری‌های دقیقه ۹۵ بیان کرد: «اوج این هم اتفاقات دقیقه ۹۵ بود و دیدیم که مربیان هم وارد شدند؛ خیلی بد بود و در این درگیری‌ها دخالت کردند. مربی به عنوان معلم بازیکن به شمار می‌رود و باید علاوه بر مسائل فنی، مسائل اخلاقی را هم به شاگردش آموزش بدهد. این مسائل اولویت دارد و وقتی مربی در این مسائل دخالت می‌کند، آدم متاسف می‌شود.»

داور بین المللی سابق فوتبال ایران سپس از کمیته داوران درخواستی را مطرح کرد و گفت: «خواهش می‌کنم از کمیته انضباطی خیلی سریع و شدید با این مسائل برخورد کنند. نباید برخورد‌ها متفاوت باشد و باید همه تیم‌ها را به با یک دید نگاه کنند. اتفاقا در این بازی‌های پر بیننده که دنیا هم می‌بیند، باید تصمیمات شدیدتر باشد، تا بقیه تیم‌ها هم حساب کار دستشان بیاید.

در مجموع بازی فنی خوبی بود. صحنه‌های جلوی دروازه کم بود، ولی بازی خوب و فنی‌ای بود. این بازی خیلی تماشاگر دارد و خیلی‌ها از کشور‌های همسایه با من تماس گرفتند، ولی اتفاق دقیقه ۹۵ همه چیز ما را زیر سوال می‌برد و مخصوصا مربیان که روی نیمکت هستند باید آرامش بیشتری داشته باشند و یک مقدار بیشتر به اعصابشان مسلط باشند. بازیکنان معمولا در بازی تحت فشار هستند، ولی مربی این شرایط را ندارد و می‌تواند خونسردی اش را حفظ کند. البته دیدیم در این میان افرادی را که در حال جدا کردن هم بودند. امیدوارم کمیته انضباطی با این مسائل برخورد کند.»

از ترکی پرسیدیم که برخی از اهالی فوتبال معتقدند برخورد آنچنانی میان بازیکنان نبوده و کمی همدیگر هل داده اند و به همین دلیل نیازی به برخورد نیست. داور سابق فوتبال ایران در واکنش به این سوال عنوان کرد: «دیگر از این بدتر هم مگر می‌شد. به دلیل فراگیر بودن فوتبال در میان رشته‌های ورزشی مختلف بیشتری تاثیرگذاری را دارد. شاید همین اتفاق در رشته‌های دیگر اصلا دیده نمی‌شد.

ما ادعا می‌کنیم یک کشور اسلامی و با فرهنگ هستیم؛ همینطور بوده و هست. به هر حال مسابقه دیروز بخشی از فرهنگ ما بود. این می‌تواند بازخورد بدی داشته باشد و قطعا باید برخورد شود که دیگر شاهد این اتفافات نباشیم. قوی هم باید شروع کرد. باید از استقلال و پرسپولیس شروع کنند تا بقیه هم حساب کار دستشان بیاید. باید قویا با این اتفاقات برخورد شود. بازیکن خوب هم باید فنی خوب باشد و هم اخلاقی. همین دیروز چند بازیکن محروم شدند و آسیبش به تیمش می‌رسد. این‌ها به هر حال تبعات دارد و شاید چند بازیکن و مربی دیگر محروم شوند.»

ترکی در واکنش به این سوال که اگر خودش در بازی بود، آیا از تعداد بیشتری کارت زرد یا قرمز استفاده می‌کرد، توضیح داد: «معمولا تیم داوری ۴ داور هستند. دیروز یک نفر هم اضافه داشت. این ۵ نفر باید به شکلی قرار بگیرند که بتوانند درگیری‌ها را به طور کامل پوشش دهند. ما در جلسات تعیین می‌کنیم که به شکل مثلثی در هنگام درگیری‌ها جایگیری داشته باشیم. سپس اتفاقات در ذهن داوران فریز می‌شود و داور چهارمی که بیرون هست هم باید رفتار نیمکت‌ها را کنترل کند. بعد که شرایط عادی شد جمع می‌شوند و مشورت می‌کنند و با عوامل خطاکار برخورد می‌شود.

روز گذشته پس از پایان درگیری‌ها شاهد هماهنگی میان داور اول و چهارم بودیم. من خودم دقیقا در مورد اخراجی‌ها نمی‌دانم و صحنه‌ها را بطور کامل ندیدم. حتی بازیکنی که خطاکار بود نمی‌دانم کارت گرفت یا نه، چون بلافاصله بعد از تکل او درگیری اخراج شد. بسته به نوع برخورد سپسس باید کارت زرد یا کارت قرمز داده شود. اینکه می‌گویم باید کمیته انضباطی ورود کند، به خاطر همین است که شاید موردی از قلم افتاده باشد. چون نبودیم نمی‌توانیم بگوییم. شاید به نظر من می‌شد یکی دو اخطار اضافه‌تر داده بشود.»

از ترکی پرسیدیم اگر خودش به جای داور بود، آیا پس از اشتباه در اعلام خطای پنالتی سعی می‌کرد که اشتباهش را با یک اشتباه دیگر به سود تیم حریف جبران کند. او ضمن رد کامل این موضوع تاکید کرد: «این اشتباه است. بعد داستان اینطوری می‌شود که شما یک اشتباه را در دقیقه ۳ انجام داده اید و سپس به خودتان با اشتباه دیگر ضربه می‌زنید. هیچ وقت آدم نباید اشتباهش را با اشتباه جبران کند.»

ترکی سپس به این موضوع اشاره کرد که چرا روز گذشته در بین دو نیمه عملکرد داور مسابقه را مورد بررسی و نقد قرار نداده است: «اینکه من دیروز نظر ندادم، به خاطر این بود که این روز‌ها خیلی زود اخبار منتشر می‌شود و داور سریع در جریان امور قرار می‌گیرد و مثلا می‌فهمد که من چه نظری در مورد قضاوت او داشته ام. شما بین نیمه نظر بدهید، سریع به داور می‌رسد و این موضوع به لحاظ روحی و روانی روی عمکلرد داور تاثیر می‌گذارد. من بازی استقلال و ذوب آهن ناظر بودم. دیدم از روی سکو‌ها می‌گویند یک صحنه پنالتی بوده است و آن فرد می‌خواست این موضوع را به نیمکت انتقال بدهد که من مانع شدم و گفتم اگر تکرار کنید، دوربینتان را می‌گیریم. البته برخی دوستان اظهار نظر کردند. در مجموع چیزی که از قضاوت اکبریان در نیمه دوم دیدم، این بود که برای جبران نیامد.»

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول