اقتصاد ۲۴ - خیلیها میگویند اگر در دوره کرونا، چیزی به نام اینترنت وجود نداشت و شبکههای اجتماعی این قدر گسترده نبودند؛ تحمل این ماههای سخت خیلی دشوارتر میشد. چه در زمینه سرگرمی و تماشای محتوای مفرح، چه در کمک به حرفههای مختلف و امکانی که برای دورکاری فراهم شده است و چه زنده ماندن نظام آموزش در مدارس و دانشگاه ها. دولتها هم با درک این مسئله مهم در این حوزه کم نگذاشتند. ارائه انواع بستههای اینترنتی با قیمت ارزان یا رایگان، راه اندازی و شروع به کار کردن پلتفرمهای مجازی جدید و سرگرمی آفرین و البته شروع موج عظیمی از برنامه سازی اینترنتی.
شناخت ما از وزیر ارتباطات از روزهای ابتدایی کارش، همیشه با بستههایی است که در دورههای خاص برای اقشار مختلف ارائه میشود، اما شروع کرونا باعث شد که تعدد این بستهها بالاتر برود و شکل آنها تغییر کند.
شاید هر وقت سخن از مطالبات معلمان بود، بحث درباره معوقات و بیمه و چیزهای شبیه به این مطرح میشد، اما با شروع دوره تعطیلی مدارس به علت شیوع کرونا و آنلاین شدن تدریس معلمان، یکی از مهمترین دغدغه ها، موضوع هزینه اینترنت آموزگاران بود که اصلا هم مقدار کمی نبود، زیرا روزی حداقل سه چهار ساعت و اغلب با ارتباط تصویری باید درس میدادند و تکالیف و امتحانات دانش آموزان را بررسی میکردند.
بیشتر بخوانید: جزئیات بستههای اینترنت رایگان انتخاباتی
برای همین در همان ماههای اول شیوع کرونا، وزارت ارتباطات یک بسته هدیه ۶۰ گیگابایتی اینترنت رایگان به معلمان اختصاص داد که با ارائه کد ملی فعال میشد، البته که بستههای مشابه ۶۰ گیگابایتی به دانش آموزانی که از برنامه شاد استفاده میکردند و دانشجویانی که کلاسهای مجازی داشتند هم تعلق گرفت که به طریق مشابه با وارد کردن کدملی و مشخصات در سامانه مخصوص وزارت ارتباطات فعال میشد، اما علاوه بر این بستههای وزارت ارتباطات، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل یک هدیه نوروزی اینترنتی در نوروز ۱۴۰۰ به همه مردم دادند تا به جای دید و بازدیدها و مسافرتهای مخاطره آمیز وقت خود را در شبکههای مجازی بگذرانند، اما بسته انتخاباتی اخیر با باقی بستهها تفاوت دارد. هم از نظر نوع اعلام و مدت زمان و حجم و هم از نظر حواشی و شوخیهایی که پیرامون آن شکل گرفت. ماجرا چیست؟
محمدجواد آذری جهرمی وزیر پرحاشیه ارتباطات که چند روزی میشد از توییتهای قرمز و آبی فارغ شده بود؛ در توییت پربسامد دیگری نوشت: «با تجویز و تصویب ستاد ملی کرونا و با همکاری محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و برای ترویج تبلیغات انتخابات در فضای مجازی به جای تجمعات خیابانی و میدانی، بستههای اینترنت یک ماهه رایگان به همه مردم ایران عرضه خواهد شد.»
این توییت در ابتدا با شوخی و گاهی انتقادهای تند از وزیر جوان همراه شد و چند ساعتی همه آن را نه چندان جدی و در حد حواشی همیشگی آقای وزیر میدانستند، اما جهرمی که انگار از این خبر مطمئن بود در صفحه اینستاگرامش مسئله را شفافتر کرد. او نوشت: «ستاد ملی کرونا برای حفظ سلامت مردم در روزهای انتخابات، تبلیغات در فضای مجازی را تجویز کرده و علاوه بر دستوراتی به ستادهای انتخاباتی برای استفاده از این ظرفیت، از وزارت ارتباطات هم خواسته است که به مردم برای این وزها بستههای رایگان اینترنت ارائه کند.»
با این متن معلوم شد که این، تصمیمی جدی است که حاصل همکاری ستاد ملی کرونا با وزارت ارتباطات است و به طور قطع قابل پیگیری، اما این بسته چه حجمی دارد و برای چه مدتی فعال میشود؟
آن طورکه جهرمی بعدها توضیح داد؛ قرار است برای هر کد ملی یک بسته ۷ گیگابایتی اینترنت که داخلی هم نیست و بر شبکه بین المللی فعال است به صورت یک ماهه و در قالب هدیه برای همه مردم ایران فعال شود.
البته که وزارت ارتباطات این را هم در نظر گرفت که ورود ناگهانی این حجم از کاربران ممکن است شبکه را دچار اختلال کند و برای اینکه شبکه یک باره تحت فشار قرار نگیرد و سرعت افت نکند، ثبت نام در یک هفته انجام میشود که تقسیم بندی ثبت نام نیز بر اساس رقم آخر کدملی خواهد بود؛ اما هر بسته از زمان فعال سازی تا یک ماه اعتبار دارد و از این رو کسی متضرر نمیشود. این بستهها فقط روی اپراتورهای تلفن همراه ارائه و ثبت نام آنها از عصر روز ۳ خرداد آغاز شده است.
بد نیست همین جا خدمتتان عرض کنیم که اگر شما بسته فعالی دارید نگران نباشید؛ زیرا قرار است بستههای فعال فعلی در حال ذخیره نگهداری شوند و پس از اتمام بسته هدیه، باقی مانده بسته قبلی استفاده خواهد شد. علاوه بر این توضیحات یک نکته مهم امنیتی را هم لطفا مدنظر داشته باشید؛ تذکری که خود وزیر جوان هم در پست اینستاگرامش روی آن تأکید داشت: «ما با هیچ کسی برای بسته هدیه تماس نخواهیم گرفت، از شما درخواست ارسال هیچ کد فعال سازی هم نخواهیم کرد، ثبت نام هم فقط از طریق سایت خواهد بود؛ بنابراین مراقب کلاهبرداران باشید.»
منبع: شهرآرانیوز