اقتصاد ۲۴- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس توسعه ریلی این منطقه با رویکرد افزایش صادرات را یکی از اهداف اصلی این مجموعه در سال ۱۴۰۰ اعلام و اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس پروژه احداث خطوط ریلی نرمال و عریض را در دست اقدام دارد که تا کنون ۴۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و زیرسازی بخشی از ۱۰ کیلومتر باقیمانده نیز تکمیل شده و برای دریافت خطوط ریلی نیز رایزنیهای لازم با شرکت راه آهن انجام شده است.
احمد صادقی گلمکانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد خطوط ریلی مذکور تصریح کرد: این پروژه نیز همانند ۴۰ کیلومتر فعلی، با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی احداث خواهد شد و پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
بیشتر بخوانید: منطقه آزاد چابهار، ابراولویتی برای توسعه اقتصاد کشور
صادقی گلمکانی درباره مزیتهای خطوط ریلی عریض و نرمال گفت: در گذشته قطارها یا واگنهایی که از کشورهای آسیای میانه همچون قزاقستان و ترکمنستان وارد منطقه ویژه اقتصادی سرخس میشد برای قرار گرفتن روی ریل نیاز به تعویض بوژی داشت و ناگزیر بودیم با استفاده از جرثقیل واگنها را بلند کرده و چرخهای آنها را تعویض کنیم، اما خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته است، این کار تسهیل شده است.
وی ادامه داد: این منطقه ضمن احداث سکوهای تخلیه و بارگیری لیفتراکی، چاله تخلیه بارهای غلات و همچنین احداث سایت کانتینری جذب بار، ریل عریض و نرمال را در کنار هم قرار داده است، بدین ترتیب، کالاها از یک واگن به واگن دیگر تخلیه میشود و حتی واگنهایی که بارهای خود را تخلیه کرده و خالی شده اند، میتوانند از طریق بارگیری کالاهای صادراتی، به کشورهای خود برگردند.
به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در حال حاضر در هیچ کجای کشور چنین زیرساختی که هم خط عریض و هم خط نرمال داشته باشد وجود ندارد و برای اولین بار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد خواهد شد.
صادقی گلمکانی افزایش قابل توجه حجم صادرات را از جمله مزایای حاصل از تکمیل این زیرساخت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد و افزود: با توجه روندی که منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خصوص تکمیل زیرساختها در پیش گرفته است، پیش بینی میکنیم میزان صادرات و ترانزیت از این منطقه تا سال ۱۴۰۲ سالانه به بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیون تن برسد.