تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

زاکانی: تحریم ۲۰ درصد اثرگذار است

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، تحریم را در بروز شرایط فعلی۲۰ درصد اثرگذار دانست و گفت: در موضوع تحریم، رویکرد اصلی ما خنثی سازی تحریم و توجه به ظرفیت‌های داخل کشور است و اساس را هم بر جهش تولید گذاشته‌ایم.

صحبت های زاکانی درباره تحریم ها

اقتصاد ۲۴ - علیرضا زاکانی عصر یکشنبه در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در موضوع تحریم‌ها، رویکرد اصلی ما خنثی‌سازی تحریم و توجه به ظرفیت‌های داخل کشور است و اساس را هم بر جهش تولید گذاشته‌ایم؛ اگر مصون از فشار شویم، این فشار از روی ما برداشته می‌شود و اگر فقط امید داشته باشیم دشمنان این تحریم را بردارند، به هیچ وجه این کار را انجام نمی‌دهند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: در موضوع برجام، آنچه ما دنبال می‌کنیم توجه به خنثی‌سازی در داخل کشور است مثل موضوع بنزین، وقتی از طریق پتروشیمی‌ها اقدام به تولید بنزین کردیم آن‌ها ما را تحریم نکردند. راه، داخل کشور است، اما رویکرد دوم ما مطالبه جدی شکستن این تحریم‌های ظالمانه در قالب مواجهه با اروپا و آمریکا است.

کاهش ۳۴ درصدی قدرت خرید مردم

زاکانی با بیان اینکه دچار خودتحریمی هستیم، افزود: آنقدر که ما خودمان را تحریم کرده ایم بیگانگان و آمریکا روی ما اثر نگذاشته اند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره راه حل معضل ثبات اقتصادی، اظهار کرد: دولت‌ها برای اداره خودشان متکی به نفت بودند؛ دولت فعلی بعد از اینکه اتکای به نفت کمی متزلزل شد، امور خود را با تکیه بر تورم و دست در جیب مردم کردن اداره کرد و از سوی دیگر فشار را به مردم منتقل کرد. راه درست اداره دولت و ایجاد ثبات اقتصادی توجه به رکن تولید در داخل کشور است و اینکه دولت خود را از مقابل تولیدکننده کنار بکشد.

زاکانی خاطرنشان کرد: همین موضوع درباره بازار سرمایه هم صدق می‌کند، دولت به جای تقویت بازار سرمایه، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای اداره خود از بازار سرمایه بیرون کشید.

وی درباره مهار تورم، گفت: امروز جزو کشور‌هایی هستیم که تورم بالای ۲۵ درصد را تجربه می‌کند. در حالیکه تورم نرمال دنیا ۲.۴ دهم درصد است. از سال ۹۰ تا ۹۸ قدرت خرید مردم ۳۴ درصد کاهش یافت و اگر برای هشت سال آینده تلاش کنیم و حتی با هشت درصد رشد پیش برویم، تازه می‌توانیم قدرت خرید مردم را به سال ۹۰ بازگردانیم.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای حفظ قدرت ایران در منطقه دارید، گفت: رمز قدرتمندی ایران در منطقه توجه به توان داخل کشور و بهره‌مندی از فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی است. رمز این قدرت تکیه به ملت و توجه به افزون کردن ظرفیت‌ها و امکاناتی است که مبتنی بر آن، ما را به اهداف نزدیک می‌کند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: رویکرد دولت در این زمینه کاملا خلاف این است و در این هشت سال سعی شد مشکلات داخلی را در خارج از کشور پیگیری و حل شود که یک تجربه شکست خورده است.


بیشتر بخوانید: زاکانی: باید انحصار در خودروسازی شکسته شود


وی درباره واگذاری‌های بی‌ضابطه و به دور از مقررات بنگاه‌های دولتی ذیل اصل ۴۴ و ایجاد فساد در این زمینه، خاطرنشان کرد: در موضوع واگذاری‌ها جنایت بزرگی در کشور رخ داد. این واگذاری‌ها در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ انجام شد و دولت‌ها یاد گرفتند واگذار کنند تا خودشان را اداره کنند نه اینکه واگذار کنند تا اتفاقی در جامعه رخ دهد. در دهه‌های یاد شده این واگذاری‌ها فقط مفسده به همراه داشت و سرمایه‌های خود را به جای اینکه کارآمد کنیم به دست سلسله عناصری دادیم که کاسب بودند و شناختی نسبت به آن کار و حوزه نداشتند.

رویکرد واگذاری‌ها غلط است

زاکانی ادامه داد: اشکال اصلی این است که رویکرد غلط واگذاری‌ها غیر شفاف و منجر به فساد شد و تعارض منافعی که ایجاد کرد کشور را بر باد داد. اما از طریق اصل ۴۹ قانون اساسی، این موضوع قابل حل است و قانونی بود که مجلس دهم بنای آن را گذاشت. هم‌اکنون در قوه قضاییه سید ابراهیم رییسی آن را عملیاتی و آیین نامه‌ای را تنظیم کرده است تا دولت آینده مبتنی بر آن حقوق ملت را استیفا کند.

ماجرای واگذاری پتروشیمی باختر

زاکانی در ادامه به ماجرای واگذاری زمین‌های کلارک لواسان، گفت: بار‌ها برای صیانت از حق مردم به عنوان متهم و به دلیل واگذاری‌ها همچنین تحقیق و تفحص‌هایی که انجام دادم به دادگاه رفته ام، من و قاضی در دادگاه حاضر شدیم، اما آن‌ها به دادگاه نیامدند.

وی با بیان اینکه در این وادی از چند ده تا چند صد هزار میلیارد تومان صیانت کردم، گفت: درباره واگذاری پتروشیمی باختر که اتفاقاً می‌گویند پروژه موفقی هم بود به نکاتی اشاره می‌کنم. املاک کلارک در لواسان مربوط به بنیاد شهید است و سه برادر ۱۰۳ هکتار آن را به قیمت ۳۷ میلیارد تومان خریدند سپس آنرا تغییر کاربری دادند و ۵۰ هکتار از آن را به قطعات ۲ هزار متری با زیربنای ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر تبدیل کردند.

زاکانی افزود: بنیاد شهید از آن‌ها شکایت و تاکید کرد که اگر بنا بر کسب درآمد باشد، این بنیاد بهتر می‌تواند کار را انجام دهد. اکبر طبری در این موضوع دخالت کرد و رای به نفع این سه برادر داد؛ آن‌ها نیز ۴۰ درصد پتروشمی باختر را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۲ خریدند. این اتفاق در حالی رخ داد که پتروشیمی در حال عملیاتی شدن و سهم اولیه اش ۱۰۰ تومان بود، اما این سه نفر هر سهم را ۱۰۱ تومان خریدند که ذیل تا صدر این امر، خلاف قانون بود.

وی ادامه داد: آن‌ها در تعطیلات عید، ۳۰ میلیارد تومان گذاشتند، افزایش سرمایه دادند و با ۵۱ درصد، هیأت مدیره را عوض کردند، بعد خواستند بلوک ۲۷ درصدی که در بورس عرضه شده بود، بخرند. اما برای خرید این ۲۷ درصد ابتدا گفتند قسطی خریداری می‌کنند و برای شروع، ۲۵۰ تومان را اول می‌پردازند و الباقی را یک در یک بازه زمانی پرداخت می‌کنند؛ اما فقط مبلغ توافق شده اولیه را پرداختند و الان بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان امکان دست آن‌ها است که دولت بنده حتما در این قضیه مداخله می‌کند.

۹۰ هزار میلیارد تومان در اختیار ۱۱ نفر

زاکانی در بخش دوم این گفت و گوی تلویزیونی درباره برنامه‌های خود، گفت: در دولت اقدام و اصلاح باید زمینه زندگی خوب فراهم شود. ۷۵ درصد اقتصاد ما دولتی است و بیش از این، دولت باید خود را اصلاح کند و اصلاح اقتصاد بدون اقتصاد دولت امکان‌پذیر نیست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: نقطه آغاز ما، سه گام سلبی و سه گام ایجابی است؛ در گام سلبی، مواجهه بی محابا با مفاسد در بخش اداری شامل مزاحمت‌های دولت برای مولد‌های اقتصاد در دستور کار قرار دارد. اساس کار ما جهش تولید است و اگر در داخل به توانمندی داخلی فکر کنیم، حتما امکانی در کشور خلق می‌کنیم که بی نظیر است.

وی یادآورشد: از طریق بانک مرکزی و سوق دادن تامین مالی برای دستگاه‌ها، شرایط را به سمتی می‌بریم که امکانات کشور را در خدمت تولید بگیریم.

زاکانی با انتقاد از رویه بانک‌ها در نحوه ارائه تسهیلات ابراز کرد: سرمایه بانک‌ها در آذر ۹۹ مبلغ پنج هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود. طبق گزارش بانک مرکزی، ۱۱ ماه اول سال گذشته بانک‌ها یکهزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند. همچنین دربحث تسهیلات معوق، امکان تمدید و سود بیشتری به خودشان دادند و دست و پای خودشان را می‌زند.

وی با بیان اینکه ۱۱ نفر در کشور ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند، این سوال را مطرح کرد که این افراد چه کسانی هستند و چرا ما مقابل آن‌ها کوتاه می‌آییم؟

مالیات بلا و بیمه قاتل جان تولید است

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: من وعده پول پاشی نمی‌دهم، اما می‌گویم باید جای دیگری خلق پول شود تا هزینه کنیم.

زاکانی با بیان اینکه مالیات را به سمت خدمات و دیگر حوزه‌ها سوق می‌دهم، تاکید کرد که مالیات بلا و بیمه قاتل جان تولید است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین