تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۰
این هفته در بورس چه گذشت؟

۱۶ اتفاق مهم بازار بورس که باید بدانید

این هفته بازار سهام پنج روز متوالی سبزپوشی را تجربه کرد.

بورس تهران

اقتصاد۲۴- در مجموع شاخص کل بورس تهران ۶۶هزار واحد(۵.۷ درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«ومدیر» و «فاهواز» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۵۰درصدی رو به رو شد.

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام در هر پنج روز سبز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد ۱۴هزار واحدی آغاز کرد. در روزهای بعد نیز همچنان شاخص با رشد مواجه شد. سرانجام روز سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب با رشد ۱۸هزار و ۲۶هزار واحدی به سبزپوشی دلچسب خود پایان داد

    وضعیت شاخص‌ها

    شاخص کل بورس تهران در مجموع ۶۶هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۴۷هزار واحد به یک میلیون و ۲۱۳هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۱.۶درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز یک روز قرمز و چهار روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۳۲۲واحد، معادل ۱.۸درصد رشد کرد.

    نمادهای «ومدیر» با ۲۵.۵درصد، نماد «برکت» با ۲۴.۱درصد و نماد «بساما» با ۲۲.۹درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «فاهواز» با ۴۳.۴درصد، «سفاسی» با ۴۰.۸درصد و «کقزوی» با ۴۰درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

    ارزش معاملات

    ارزش معاملات این هفته بازار سهام، روندی صعودی و امیدوارکننده را پشت سر گذاشت و در روز آخر نیز پس از ماه‌ها از ۶هزار میلیارد تومان عبور کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود چهار هزار و ۵۶۲میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۵۰درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با ۶هزار و ۲۹۶میلیارد تومان متعلق به روز چهارشنبه، ۲تیر ماه و کمترین ارزش معاملات با سه هزار و ۶۶۵میلیارد تومان متعلق به روز شنبه بود.

    وضعیت صنایع مختلف

    بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به طوری که سه هزار و ۱۵۶میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات دو هزار و ۹۴۶میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با دو هزار و ۵۲۹میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.

    در این هفته تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند افزایش چشمگیری داشت. گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۱۰.۵درصد، گروه «مخابرات» با ۸.۱درصد و گروه «استخراج نفت و خدمات جانبی» با ۵.۹درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «محصولات چوبی» با منفی ۱۰.۲درصد، «قند و شکر» با منفی ۸.۶درصد و «منسوجات» با منفی ۴.۱درصد به ثبت رسیدند.

    تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

    این هفته بازار سهام کار خود را با خروج پول ناچیز ۲۵میلیاردی آغاز کرد. اما در روز یکشنبه خروج پول شدت گرفت و به ۵۴۰میلیارد تومان رسید. روز بعد از شدت آن کاسته شد و بالاخره در روز سه شنبه با ورود پول حقیقی‌ها مواجه شد. این ورود پل روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و به ۳۸۰میلیارد تومان رسید. در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود ۹۰میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «فلزات اساسی» با ۲۲۶میلیارد تومان و گروه «محصولات شیمیایی» با ۲۱۰میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»با ۱۵۹میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۱۹۵میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۱۲۸میلیارد تومان و «بیمه و صندوق بازنشستگی» با ۶۲میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

    بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

    گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «فملی»، «نوری» و «تاپیکو» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری ملی صنایع مس ایران ۱۸۶میلیارد تومان و پتروشیمی نوری ۱۵۴میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «شپنا»، «وملل» و «وپاسار» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری پالایش نفت اصفهان ۲۰۷میلیارد تومان و اعتباری ملل ۱۰۳میلیارد تومان افزایش یافت.

    ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

    ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱میلیون و ۱۷۴هزار تومان و ۲۱میلیون و ۴۸هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶میلیون و ۷۰۴هزار تومان رسیده است.

    چرایی تاخیر در واریز بخش دوم سود سهام عدالت

    دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس در این رابطه گفت علت تاخیر در واریز بخش دوم سود سهام عدالت آن است که هنوز چند شرکت بورسی سرمایه پذیر سودی را به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. همچنین اشاره کرد که در حال حاضر پیگیر واریز مابقی سود سهام عدالت هستیم و امیدواریم که تا پایان این هفته بتوانیم به جمع بندی برسیم.

    صدور موافقت اصولی و مجوز فعالیت ۵ نهاد مالی

    هیات ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تأسیس و فعالیت شرکت سبدگردان پیشرو، شرکت سبدگردان تدبیرگر سرمایه، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران بازار سرمایه و همچنین شرکت گروه خدمات بازارسرمایه پارت موافقت کرد و از بین درخواست‌های ارائه‌شده تنها درخواست یک  متقاضی سبدگردانی مورد موافقت قرار نگرفت. همچنین مجوز فعالیت شرکت مشاور سرمایه گذاری پیشرو پاداش سرمایه نیز صادر شد.

    عرضه اولیه لطیف انجام شد

    عرضه اولیه شرکت محصولات کاغذی لطیف روز چهارشنبه با مشارکت ۲میلیون و ۷۴۹هزار و ۹۰۸کد انجام شد و به هر کد ۱۰سهم (معادل ۳۲۵هزار ریال) تخصیص یافت. این عرضه اولیه در سقف قیمت یعنی ۳۲٬۵۰۰ریال عرضه شد.

    درج دو نماد جدید در فرابورس

    «وطوبی» به عنوان نماد شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهرطوبی در بازار اول فرابورس و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها درج شد. همچنین «وتوسکا» به عنوان نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا در بازار پایه فرابورس-تابلو زرد و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها درج شد.

    طرح «عرضه خودرو در بورس» به صحن مجلس رفت

    علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور به صحن علنی ارسال شده است. در این طرح بند مربوط به عرضه خودرو در بورس نیز دیده شده است. همچنین او بیان کرد که این طرح چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهایی و امروز برای بررسی‌های آخر به صحن مجلس ارسال شد. جدی از گنجانده شدن بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در طرح خبر داد و گفت باید دید نظر نمایندگان مجلس در صحن چیست.

    اعطای وام ۷میلیون‌ تومانی به دارندگان سهام عدالت و یارانه‌بگیران

    بانک مرکزی برای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید، شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی هفت میلیون تومانی را ابلاغ کرد.

    سیدابراهیم رییسی در نشست خبری از بورس گفت

    سیدابراهیم رییسی، منتخب انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری گفت: ما درباره بازار سرمایه اعتماد را به مردم برمی‌گردانیم. او در ادامه گفت که دولت بورس را به عنوان قلک برای خود نخواهد دید و کسری بودجه را از این محل تامین نمی‌کنیم. همچنین بیان کرد نسبت به سهام خرد تضمین‌هایی برای جبران خسارت‌ها ایجاد می‌کنیم.

    همچنین رییسی اضافه کرد: ساز و کارهای نظارتی در بورس را فعال می‌کنیم که این موضوع از ایجاد تکانه‌ها در بورس جلوگیری خواهد کرد. او گفت اقدامات دیگری از جمله عمق‌دادن به بورس در دست بررسی است. همچنین از دیگر گفته‌های او این بود که کار را برای شرکت‌هایی که آماده ورود به بورس هستند، تسهیل می‌کنیم.

    سامانه ایرانی معاملات بورس تا پایان سال مستقر می‌شود

    روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: سامانه ایرانی معاملات بورس طراحی شده و تا پایان سال مرحله استقرار فرآیند را طی می‌کند. او گفت ظرفیت پاسخگویی بازارها در سامانه معاملات به گونه‌ای طراحی شده که بتواند معاملاتی مانند استقبال سال ۹۹ مردم از بورس را به راحتی پاسخ دهد و این سامانه ظرفیت ۱۰۰ میلیون سهامدار را دارد که به همه تراکنش‌ها پاسخ دهد و طراحی نرم‌افزار کاملاً تولید داخلی بوده و به همین خاطر مزایایی مانند بومی بودن دارد. از طرفی، به سامانه‌های خارجی به دلیل تحریم دسترسی نداشتیم.

    همچنین او افزود: در فرایند استقرار این سامانه ارتباط با سایر سامانه‌ها و اتصالات پیش از معاملات و بعد از معاملات فراهم می‌شود. دهقان بیان کرد برای معاملات بورس کالا و یا بورس انرژی فعلاً در محدوده طراحی سامانه پیش‌بینی نشده است.

    گشایش انبارها و نمادهای معاملاتی زیره سبز

    مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از گشایش انبارها و نمادهای معاملاتی زیره سبز درجه یک در بورس کالا جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی خبر داد.

    هر گواهی سپرده کالایی نیز معادل یک کیلوگرم زیره بوده و برای تحویل گرفتن کالا از انبار حداقل ۲۵ کیلوگرم معادل ۲۵ گواهی سپرده کالایی لازم است.

    حداکثر زمان نگهداری کالا تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ تعیین شده و تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نمادهای ایجاد شده ۲۵ خرداد ماه سال آتی می باشد و پس از آن معاملات نمادها برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد.

    بررسی آخرین وضعیت نهادهای مالی فعال بازار سهام

    میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از بهمن ماه سال گذشته به ۴۰ سبدگردان موجود، ۱۰ سبدگردان افزوده شد، یعنی در ۱۰ سال گذشته به ۴۰ سبدگردانی مجوز فعالیت داده شده و در سه ماه اخیر ۱۰سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند. همچنین ۵ سبدگردان در حال حاضر مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند که کارهای ثبتی آن ها در حال انجام است و احتمالاً تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود، همچنین موافقت اصولی ۸ سبدگردان صادر شد. در مورد صندوق ها ۵۰۰ میلیارد تومان کسری خرید وجود دارد که با مکاتبات انجام شده، طی هفته های آینده این نصاب رعایت می‌شود.

    او گفت: ۳۶۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده در بازار وجود دارد و گرچه که هفت هزار هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام است، ولی اگر شناوری آن را در نظر بگیریم بازار بدهی در مقابل این شناوری عدد قابل توجهی شده است.

    منبع: گسترش نیوز

    ارسال نظر
    قوانین ارسال نظر
    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

    قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

    پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

    وضعیت هواشناسی امروز

    قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

    قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

    قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

    عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

    قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

    قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

    قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

    استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

    خواندنی‌ها
    خودرو
    فناوری
    آخرین اخبار

    روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

    دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

    بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

    شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

    عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

    «سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

    یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

    عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

    بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

    عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

    ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

    حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

    داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

    یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

    بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

    قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

    فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

    آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

    فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

    حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

    سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

    علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

    سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

    واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

    دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

    پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

    قیمت سکه و طلا + جدول

    قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

    قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

    قیمت سکه پارسیان + جدول

    قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

    قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

    قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

    قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

    قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

    اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

    قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

    قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

    بهترین زمان خرید دلار

    هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

    این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

    ۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

    بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

    آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

    شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

    انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

    مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

    آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

    شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

    عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش