تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۰

پاسخ مسئولان به علت خاموشی‌های بی‌موقع

مدیرعامل توانیر در پاسخ به علت خاموشی‌های بی‌موقع و بدون برنامه و غیر مطابق با جداول ارائه شده اظهار کرد: برای تمام استان‌ها سقف مصرف تعیین شده و الزام کرده‌ایم که استان‌ها این سقف را رعایت کنند اما اگر میزان مصرف از سقف تعیین شده افزایش یابد احتمال وقوع خاموشی وجود دارد و تمام تلاش ما این است که خاموشی اتفاق نیفتد اما اگر خاموشی اتفاق افتاد براساس جداول زمانبدی باشد.

علت خاموشی‌های بی‌موقع

اقتصاد۲۴- محمدحسن متولی‌زاده امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا که آیا حق مردم نیست که از زمان خاموشی‌ها اطلاع یابد و چرا خاموشی ها مطابق جداول اعمال نمی‌شود، گفت: در دو روز اخیر به دلیل گرمای هوا شاهد ایجاد مشکلاتی در شبکه بودیم و قرار است که جداول خاموشی مطابق با آنچه اتفاق می‌افتد باشد.

وی با بیان این‌که امسال گرمای بسیار شدید باعث شد تا مصرف برق افزایش یابد و این افزایش در ابعاد مختلفی صورت گرفته است، اظهار کرد: حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات مصرف چاه‌های کشاورزی است مساله‌ی بعدی دستگاه‌های سرمایشی بوده که بسیار زودتر از موعد وارد مدار شدند و ۴۰ درصد از مصارف را به خود اختصاص دادند.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: اگر پیک را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم حجم زیادی از سوی وسائل سرمایشی به این بخش اختصاص یافته است. همچنین مراکز استخراج رمزارز نیز که حجم آن بسیار گسترش یافته ۲۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف را شامل می‌شود.

متولی‌زاده با اشاره به دلیل رشد ۲۰ درصدی مصرف برق گفت: علت این مساله گرمای زودرس، افزایش مصرف برق و نبود نیروگاه‌های برق آبی است.

اصلاح قیمت برق راه‌حل اصلی

وی با بیان این‌که تمام دنیا مساله عرضه و تقاضا را به ویژه در بخش برق با قیمت حل کردند، تصریح کرد: به دلیل سیاست‌هایی که از سالیان گذشته وجود داشته قادر به افزایش قیمت برق نیستیم و اکنون ارزان‌ترین برق را داریم و در طول صنعت برق این تنها زمانی است که ارزان‌ترین قیمت برق عرضه می‌شود که همین موضوع باعث شده انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: بعضا این سوال مطرح می‌شود که آیا اعمال خاموشی‌ها از قبل قابل پیش بینی بوده یا خیر که باید گفت این شرایط قابل پیش بینی نبود چرا که این میزان گرمای شدید و عوامل مصرف زیاد که رمزارزها یکی از آنها هستند شرایط را برای ما بسیار دشوار کرد علاوه براین برق ارزان موجب شده که افراد تجهیزات استخراج رمزارز را به صورت قاچاق وارد کشور و منجر به افزایش برق شوند.

چرا از توسعه تجدید پذیرها جا ماندیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که چرا صنعت برق اقدام به توسعه تجدید پذیرها نکرده و این موضوع را به عنوان یک راه‌حل اساسی برای خود در نظر نگرفته است، اظهار کرد: قطعا توسعه انرژی تجدید پذیر یک راه‌حل اساسی و متناسب است اما توسعه تجد پذیرها رابطه متقابلی با تامین خواسته سرمایه گذاران در داخل کشور دارد. در ایران تمام کسانی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه بودند به دنبال یک خریدار به اسم دولت‌اند که عملا این مساله برای ما قابل حل نبوده و نیست.

قرائت ۵۰ درصد از مصرف انرژی توسط کنتورهای هوشمند

به گفته متولی‌زاده در حال حاضر ۵۰ درصد انرژی که در کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد توسط کنتورهای هوشمند قرائت می‌شود و با ظرفیت قانون بودجه نیز این کار را با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به ارزان بودن قیمت برق در ایران گفت: در کشوری همچون فرانسه ۳۶۵ روز را به سه رنگ تقسیم کرده است بدین گونه که ۳۰۰ روز رنگ سفید، ۴۰ روز آبی و ۲۰ روز قرمز است و به مردم اطلاع می‌دهند که در روزهای سفید قیمت برق ۹ سنت یورو، در روزهای آبی ۱۱ سنت یورو و در روزهای قرمز ۶۰ سنت یورو است و مردم می‌دانند که در آن روزها باید مبلغ بیشتری را برای برق پرداخت کنند که همین مساله موجب مدیریت مصرف می‌شود.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه

وی با بیان این‌که برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است، گفت: این میزان برای صنعت برق مقدور نیست و این در حالی است که اگر مشترکان دما روی ۲۵ و ۲۶ تنظیم کنند بیش از ۴۰۰۰ مگاوات میزان مصرف برق کاهش می‌یابد.

متولی‌زاده اضافه کرد: ایران از نظر توان فنی و مهندسی هیچ مشکلی ندارد و اگر منابع مالی فراهم شود می‌تواند نیروگاه احداث کند اما نیز باید به این مساله توجه کرد که با مدیریت مصرف نیز می‌توان مصرف را کاهش داد.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا برنامه‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها تغییر ساعت کاری بوده که البته این مساله در اختیار استانداران است، گفت: حتی تعطیلات ادارات در برخی استان ها به ویژه در استان خوزستان در چند روز گذشته اتفاق افتاد اما بخش عمده و اصلی موضوع همکاری صنایع و کشاورزان است که این موضوع را با جابه‌جایی بار مدیریت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تاکید ما این است که صنایعی که امکان جابه‌جایی بار دارند امتیازات و مشوق‌هایی را برای آنها در نظر بگیریم که این کار انجام شده و این پاداش‌ها به آنها پرداخت می‌شود.

دو هفته گرم را پیش‌رو داریم

متولی‌زاده تصریح کرد: دو هفته گرم را پیش رو داریم و اگر نتوانیم خاموشی‌ها را کنترل کنیم، جداول را بازرسانی خواهیم کرد و براساس آن جداول یک نوبت در روز برای مشترکان خاموشی اعمال خواهیم کرد.

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که ما به عنوان دولت نیروگاه‌هایی که مدیریت می‌کنیم تمرکز آنها روی تامین برق برای مردم باشند و صنایع بزرگ خودشان تولید برق کنند در حال حاضر امکان این مساله را فراهم کرده‌ایم و امیدواریم به زودی بتوانیم خبر خوبی را در این حوزه بدهیم و صنایع بزرگ بتواند بخش نیاز بزرگ خود را تامین کند.

شرایط برق در یک ماه آینده اضطراری است

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید می‌رود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم.

متولی‌زاده با اشاره به اینکه امسال بارها اعلام شد سال ۱۴۰۰ از چند جهت سالی استثنایی است، گفت: گرمای بی‌سابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.

وی اضافه کرد: به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود. در ایران به ویژه که ۴۰ درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

متولی‌زاده گفت: در اغلب کشورهای دنیا گرما مساله‌ای جدی است، حتی در برخی کشورهای پیشرفته جهان هم منجر به آسیب و تلفات انسانی شده است.

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: مسئله بعدی ما برای روزهای آتی است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آتی بیشتر است و باید توجه دقیق‌تری صورت گیرد.

متولی‌زاده ادامه داد: مساله دیگر بحث خشکسالی است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و عملا هم منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و هم منجر به کاهش ذخیره آب نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش تولید این نیروگاه‌ها شده است.

وی افزود: ما از یک طرف با افزایش مصرف و از طرف دیگر با کاهش تولید نیروگاه‌ها مواجه هستیم.

مدیرعامل توانیر گفت: در اینجا نیاز به همکاری مردم و مشترکان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ خوشبختانه در ۴۰ تا ۴۵ روز گذشته با وجود شرایط سختی که پشت سر گذاشته شد، با همکاری مشترکان بزرگ اعم از صنایع، کشاورزان، مصوبات هیئت وزیران و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، بدون اعمال خاموشی عبور کردیم، اما در روزهای اخیر به دلیل موج گرما این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرده و همکاری مردم بیش از گذشته مورد درخواست است و کمک رسانه‌ها می‌تواند مشارکت مردم را جلب کند.

وی ادامه داد: حتی در خود آمریکا هم هشدارهایی برای قطعی برق و کاهش مصرف به مردم داده شده است.

متولی‌زاده همچنین با اشاره به مسئله رمزارزها گفت: این مسئله بویژه در ماه‌های اخیر به عنوان یک عامل رشد مصرف شناخته شده است؛ متاسفانه در انتهای سال گذشته و اوایل سال جاری، حجم قابل ملاحظه‌ای از دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال وارد مدار شد و این به عنوان یک مصرف‌کننده‌ای که در برنامه‌ها لحاظ نشده بود موجب افزایش مصرف برق شد.

مدیرعامل توانیر افزود: در شناسایی و برخورد با این افراد، کار به‌صورت جدی در حال انجام است.

کشف ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر

همچنین مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق – در این نشست در خصوص رمزارزها اظهار کرد: تعداد ماینرهای کشف و جمع آوری شده تاکنون ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه بوده که توان برق مصرفی این تعداد ۵۷۰ مگاوات تخمین زده شده است و با کشف اینها توانسته‌ایم این میزان را از شبکه جدا کنیم. همچنین فعالیت کلیه رمزارزهای مجاز متوقف شده و در زمان آتی که محدودیت‌ها برطرف شود ماینرهای مجاز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به گفته وی در حال حاضر مطالبات ما از دولت بیش از ۵۱ میلیارد تومان است که اگر می‌توانستیم آن را دریافت کنیم شرکت‌های خصوصی می‌توانستند مطالبات خود را دریافت کنند و انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت افزایش می‌یافت. اما در حال حاضر نیز براساس پیش بینی‌ها می‌توانیم مطالبات‌مان را از طریق بودجه داشته باشیم و این موضوع به افزایش سرمایه گذاری کمک خواهد کرد.

به گفته سخنگوی صنعت برق از پیک گذشته تاکنون ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته یا به توان نیروگاه‌ها اضافه شده است و محدودیت‌های موجود مربوط به کمبود نیروگاه‌های برق آبی است.

وی در خصوص خاموشی‌ها نیز گفت: در صورتی که میزان محدودیت در تولید و میزان مصرف از قبل مشخص باشد می‌توان برای آن جداول خاموشی برنامه ریزی شده در نظر گرفت اما زمانی که خاموشی به دلیل نقص یا مشکل فنی در شبکه که بیشتر با حوادث ناخواسته و عملکرد رله‌های حفاظتی و به منظور حفظ پایداری شبکه رخ می‌دهد امکان اطلاع رسانی وجود ندارد.

رجبی مشهدی در خصوص طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده نیز گفت: این طرح در سال گذشته به تصویب شورای اقتصاد رسید، اما چون الزام استفاده از تولید کنندگان داخلی در این مصوبه وجود دارد، با مشخصات فنی و استانداردهای تعیین شده، تولید کنندگان داخلی امکان تولید نداشتند به همین دلیل مشخصات فنی اصلاح و دوباره به تصویب شورای اقتصاد رسید.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌ها این طرح امسال کلید می خورد و فراخوان‌هایی برای شناسایی و حضور تولید کنندگان داخلی منتشر می‌شود.

وی همچنین در خصوص ضرورت استفاده مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها از مولدهای اضطراری نیز گفت: بیمارستان‌ها یا هر مرکز حساس دیگری که نیاز حیاتی به برق دارد، موظف به احداث مولدهای اضطراری است ضمن آنکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هیچگاه در اولویت قطع برق قرار نمی‌گیرند.

چرا برخی استان‌ها بیش از ۵ ساعت قطع برق دارند

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که برخی استان‌ها بیش از پنج ساعت قطع برق برای یک مشترک اعمال می‌شود، گفت: اگر خاموشی‌ها بر اثر وقوع حادثه نباشد آن را از قبل اطلاع می‌دهیم اما اگر خاموشی به دلیل وقوع حادثه صورت بگیرد امکان اطلاع رسانی وجود ندارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه

عکس/ باغ متعلق به کاظم صدیقی در گوگل مپ

فیلم/ اعتراف یک بازیگر به تقلب در کنکور

عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما بازنشسته شد

ماجرای برد پوتین در یک رقابت بسیار سالم انتخاباتی