تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۵ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

هدف محمود احمدی نژاد از نقد حاکمیت چیست و چرا او را تحمل می‌کنند؟

محمود احمدی نژاد نقدهایش را یک سطح بالاتر برده و اکنون راس حاکمیت را نقد می‌کند و کسانی که انتخابات ریاست جمهوری را حماسه می‌خوانند کنایه می‌زند. اما او به دنبال چیست؟

محمود احمدی نزاد

اقتصاد۲۴- محمود احمدی نژاد نقدهایش را یک سطح بالاتر برده و اکنون راس حاکمیت را نقد می‌کند و کسانی که انتخابات ریاست جمهوری را حماسه می‌خوانند کنایه می‌زند. اما او به دنبال چیست؟ در این گزارش آینده سیاسی احمدی نژاد و علل رفتار‌های او را بررسی شده است.

محمود احمدی نژاد

تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ محمود احمدی نژاد انتقادات شدیدی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کرد و می‌گفت در صورت رد صلاحیتش، نه انتخابات را قبول دارد و نه در آن شرکت خواهد کرد. هرچند تصور این بود که احمدی نژاد این سخنان را به خاطر فشار به حاکمیت برای تایید صلاحیت بیان می‌کند، اما رفتار او بعد از انتخابات هم نشان داد که او همچنان در مسیر دوقطبی با نظام گام برمی‌دارد، چه آنکه او در اظهاراتی عجیب، انتقادات تند و تیزی علیه حاکمیت بیان کرد و گفت دلش برای کسانی که انتخابات را حماسه می‌نامند می‌سوزد.

بخشی از رفتار احمدی نژاد برای قرار گرفتن در صدر اخبار رسانه‌هاست، اما بخش دیگر را باید در آینده سیاسی و چشم‌انداز احتمالی او تحلیل کرد و این سوال را پرسید که او به دنبال چیست؟

برخی اینگونه تحلیل می‌کنند که او مسیری را در پیش گرفته که حتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود تا بتواند خود را به صورت کامل در جایگاه اپوزیسیون جانمایی کند. سال ۸۴ احمدی نژاد رقیب اصلی خود را هاشمی رفسنجانی می‌خواند و سال ۸۸ نیز میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی را زیرمجموعه هاشمی رفسنجانی معرفی می‌کرد تا این دوقطبی را تقویت کند؛ با درگذشت هاشمی رفسنجانی این دوقطبی با خاندان لاریجانی‌ها شکل گرفت و پس از آنکه لاریجانی رد صلاحیت شد، نقد‌های او این بار خطاب به راس حاکمیت بود. اما او به دنبال چیست و چه اهدافی دارد.


بیشتر بخوانید: محمد مخبر کیست و چالش‌های حضور او در دولت چیست؟


سخنان احمدی نژاد مانند تاجزاده است؟

احمد شیرزاد فعال و کارشناس مسائل سیاسی به رویداد۲۴ می‌گوید: احمدی نژاد پدیده عجیبی است و گاهی مواقع حرف‌های خوبی می‌زند و اگر برخی مواقع چشمانمان را ببندیم و ندانیم چه کسی صحبت می‌کند، فکر می‌کنیم تاجزاده سخن می‌گوید. اگر به «ما قال» نگاه نکنیم، در برخی مواقع حرف‌های بسیار منطقی مطرح می‌کند و بعید می‌دانم کسی برای آن جوابی داشته باشد. از همین رو باید با نگاه انصافانه به حرف‌های کوبنده و جدی او توجه کنیم. اما با همه این حال احمدی نژاد است و پیشینه‌ای پشت سر او هست که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: احمد نژاد ۸ سال یکی از تعیین‌کننده‌ها و تصمیم‌گیران این کشور بوده و موارد و مسائل مهمی در دست او بوده است. او اکنون ایراداتی را مطرح می‌کند که در زمان ریاست خودش هم بود. البته از دولت دوم خود نقد‌ها و ایرادات را شروع کرد، اما او از مناسباتی ایراد می‌گیرد که همان مناسبات در سال ۸۴ او را رئیس جمهور کرد. احمدی نژاد حتی در دوران اصلاحات هم یکی از حادترین چهره‌های ضد اصلاحات بود. آن زمان که مطبوعات توقیف می‌شدند همواره یک شاکی خصوصی هم داشتند و آن فرد احمدی نژاد بود و همه او را می‌شناسند. پیشینه او کاملا مشخص است، ولی نمی‌توان منکر حرف‌ها و موضوعات مهمی که مطرح می‌کند، شد. به لحاظ روشی، مضمون صحبت‌ها و نقد‌های او تند است و ره به اصلاح نمی‌برد، زیرا نحوه صحبت کردن او نوعی عقده گشایی است و اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که خب چرا حالا این سخنان را مطرح می‌کنی.

احمدی نژاد می‌خواهد روی آنتن بماند

شیرزاد با بیان اینکه احمدی نژاد این سخنان را مطرح می‌کند، اما هیچ برنامه‌ای برای این سخنان ندارد، تصریح کرد: وجه مشترک همه رفتار‌های احمدی نژاد این است که می‌خواهد روی آنتن بماند و فراموش نشود. احمدی نژاد در جنبش دانشجویی علم و صنعت بود و ما در دانشگاه شریف و خاطرم هست که از آن زمان همواره این قبیل چالش‌ها میان این دو جنبش دانشجویی وجود داشت و برای نسل ما یک پدیده شناخته شده است و اینکه بگوییم با یک برنامه از پیش تعیین‌شده حرکت می‌کند، خیر اینگونه نیست و فکر نکنید اگر این گفتمان را مطرح می‌کند، پشت سر آن برنامه خاص یا عملیات خاصی مطرح است. اتفاقا برخلاف برخی که می‌گویند او آدم پیچیده‌ای است، اصلا اینگونه نیست و همانی است که می‌گوید و بر مبنای احساساتش حرکت می‌کند و اگر هم پیچیدگی خاصی داشته باشد، حداقل فرد تشکیلاتی نیست و پیرامون او هیچگاه یک باند و تشکل ایجاد نشد، حتی در دانشگاه علم و صنعت.

رفتار احمدی نژاد در واکنش به برخورد نظام با اوست

او می‌گوید: هیچ تشکیلات منسجم و وفاداری اطراف احمدی نژاد شکل نگرفت و همه وزاری او برای حضور در دولت رئیسی صف کشیده‌اند. رفتار‌های احمدی نژاد در واکنش به رفتار‌هایی است که با او شده، زیرا هیچگاه انتظار نداشت که نظام با او اینگونه رفتار کند و سرخورده شود. او انتظار نداشت بعد از خدمت و سرویسی که به اصولگرایان داد، اینگونه دور انداخته شود و این رفتار برایش کاملا غیرقابل هضم بود.
احمدی نژاد تحمل می‌شود، چون مانند خاتمی تشکیلات وسیعی پشت سرش نیست

این فعال سیاسی، با بیان اینکه رفتار‌های احمدی نژاد برآمده از حس سرخوردگی اوست، گفت: نمونه مانند احمدی نژاد و حادتر از او را در نظام داشتیم که نظام تا حد زیادی آن‌ها را تحمل کرد. مثلا اقای نوری زاد یک زمانی هر هفته یک نامه سرگشاده خطاب به رهبری می‌نوشت، هرچند که در مقطعی با او برخورد شد، اما تا حد زیادی تحمل شد، احمدی نژاد هم اکنون تحمل می‌شود مگر اینکه دست به خودزنی بزند. اگر در حد این گفتمان‌ها بماند، همچنان نظام او را تحمل خواهد کرد. اینکه نظام افرادی همچون خاتمی را تحمل نمی‌کند به این دلیل است که تشکیلات وسیعی پشت سر او هست و اگر با ملایمت بیشتری هم صحبت کند، بازهم تحمل نمی‌شود. اما چون احمدی نژاد مجموعا چند نفر را در کنار خود دارد و نقدهایش همانند یک پژواک آرام است و مشکلی ندارد، به خوبی تحمل می‌شود. با وجود اینکه برخی از نهاد‌های حاکمیتی در هضم کردن بسیار تنگ نظر هستند، اما تجربه نشان داده است که در برخی از مواقع به خوبی تحمل خواهند کرد. بنای نظام بر این است که با مقامات سابق نظام در حد روسای جمهور و معاونین آن‌ها برخورد تندی صورت نگیرد. برای نظام کار تشکیلاتی تحمل نمی‌شود.

شیرزاد ادامه داد: احمدی نژاد در مجمع هم کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد و تا زمانی که میز و جلسه را برهم نزند، در آنجا حضور خواهد داشت و بودن یا نبودن او در مجمع تاثیر چندانی ندارد. بعید می‌دانم بخواهد پا را فراتر از اینی که هست بگذارد. احمدی نژاد پا را فراتر نمی‌گذارد به امید انتخابات بعدی. مشخص نیست که شرایط سیاسی کشور در ۸ سال آینده به چه صورت خواهد بود و معلوم نیست که ادامه همین مسیر فعلی باشد. احتمال تغییر ساختاری حاکمیت وجود دارد و در آن ساختار ممکن است اتفاقات و تغییرات گسترده‌ای هم در کل ایران رخ دهد. اکنون تعادل وجود دارد، اما تعادل پایدار نیست و ممکن است هر لحظه از یک سو دچار لغزش شود. شرایط فعلی مانند توپی است که بر نوک کوه گذاشته شده و مشخص نیست که به کدام سمت پایین می‌رود.

محمود احمدی نژاد در حال پیاده شدن از قطار نظام است

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز به رویداد۲۴ می‌گوید: ما شخصیت‌هایی همچون احمدی‌نژاد که دچار دگردیسی شده‌اند و یک تجدیدنظری که در آن‌ها مشاهده می‌کنیم را به مراتب دیده‌ایم و این افراد به مرور از قطار انقلاب پیاده شدند و سرنوشت بدی برای خودشان رقم زدند. برخی از آن‌ها ناشی از رسوبات قبلی و تفکرات زیرساختی بوده که به مرور بروز کرده و برخی هم از خودبرتربینی‌ها و خودبزرگ بینی‌ها و مرضی که قدرت برای آن‌ها ایجاد کرده است، ناشی شده است. احمدی نژاد هم از این دست افراد است و در حال طی کردن مسیر پیاده شدن از قطار انقلاب است و از صبر نظام نهایت سوء استفاده را می‌کند.

روند زندگی احمدی نژاد به سمت مرگ سیاسی است

وی ادامه داد: بعید می‌دانم احمدی نژاد هدفی جز مطرح شدن داشته باشد. کسانی که روند زندگیشان به سمت مرگ سیاسی است، دست و پا می‌زنند که به هر بهانه‌ای خودشان را در عرصه سیاسی حفظ کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه رفتار‌های احمدی نژاد سراسر تناقض است، تصریح کرد: عمدتا تمام حرف او این است که فقط من می‌توانم کشور و مشکلات را حل کنم و این توانمندی را دارم. این نوع پیام همان خودشیفتگی است که از همان ابتدا هم با او بوده و بار‌ها این خصلت اخلاقی را رهبری مورد نقد قرار دادند.

ترقی معتقد است که برخی از عوامل خارجی در تغییر رفتار احمدی نژاد بی‌تاثیر نیست و افرادی همچون مشایی و بقایی در تغییر و تحریف ذهن او، تاثیر قابل توجهی داشته است. زمانی که فرد به خودمنجی‌پنداری می‌رسد، هیچکس غیراز خودشان را قبول ندارند و طبیعتا رفتار‌ها و کردارهایشان در همین موضوع تجلی پیدا می‌کند.

عضو حزب موتلفه می‌گوید: مردم ممکن است که برای مدت کوتاهی نسبت به او و عملکردش نگاه مثبتی داشته باشند، اما این موضوع تدوام ندارد و میزان رای او کاهش پیدا کرده و همین موضوع است که او را نگران کرده و باعث شده تا دست به چنین رفتار‌هایی بزند. این افراد هیچ گاه نمی‌توانند مانند یک محور عمل کنند و تبدیل به یک اپوزیسیون شوند.

منبع: رویداد 24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حاج مهدی
0
0
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰
اقای دکتر محموداحمدی نژاد،محبوب دل میلیون ها میلیون ایرانی هستن،کسی است ازجنس مردم.....اگر قوه قضاییه کاری نمیکنه به دلیل محبوبیت زیاد جناب دکتراست....زنده باددکتراحمدی نژاد

میدونم چاپ نمیکنید،ولی خودتون بخونید حداقل نظرمنو.....سلیقه ای عمل نکنید،
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال