تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۰

اولین گواهینامه رتبه‌بندی مراکز داده به آسیاتک اعطا شد

گواهی رتبه بندی اولین مرکز داده ممیزی شده کشور توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت آسیاتک اعطا شد.

اولین گواهینامه رتبه‌بندی مراکز داده به آسیاتک اعطا شد

اقتصاد ۲۴ - مراسم اعطای اولین گواهینامه رتبه‌بندی ارائه دهندگان خدمات مرکزداده در ایران با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، برات قنبری، دبیر کل سازمان نصر کشور، بهنام، ولی زاده، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، مازیار مباشری، مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، آزاد معروفی، عضو هیأت مدیره سازمان نصر تهران و مدیر اجرایی نظام ممیزی و رتبه ‏بندی مراکزداده، محمدعلی یوسفی زاده، مدیر عامل شرکت آسیاتک، آلفرد کارابدیان، مدیر عامل شرکت مرزبان کیفیت به عنوان نهاد گواهی کننده و همچنین حضور آنلاین برخی از اعضای هیأت رئیسه سازمان نصر تهران و کشور، کارگروه ارزیابی و رتبه ‏بندی مراکز داده، مدیران ارشد مراکزداده، مدیران ارشد نهاد‌های گواهی کننده، ممیزان احراز صلاحیت شده و اعضای کمیته مرکزی و کمیته‌های تخصصی نظام ممیزی و رتبه‏ بندی مراکزداده (Data Center Audit System-DCAS) همراهی شد.

پیرو انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با موضوع «ساماندهی و رتبه ‏بندی مراکز داده» و ایجاد نظام ممیزی و رتبه ‏بندی مراکزداده (DCAS)، بر اساس معیار‌های ارزیابی تدوین شده و با مشارکت ممیزان و نهاد‌های گواهی کننده احراز صلاحیت شده در ساختار این نظام، پس از دو سال تلاش مستمر و پیگیری طرفین دست اندرکار، برای اولین بار در ایران گواهینامه رتبه‌بندی ارائه دهنگان خدمات مرکزداده به مرکزداده آزادگان شرکت آسیاتک اعطا شد.

اعتماد به بخش خصوصی

در مراسم اعطای این گواهینامه امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعطای مجوز رتبه‌بندی را فرصتی برای ارتقا و مسیر توسعه بخش خصوصی دانست و گفت: باید در این فرآیند نگاه اکوسیستمی داشته باشیم و مجموعه‌ای از بازیگران در آن منتفع می‌شوند.

او بر کاربرد مشوق محوری و ارائه تسهیلات به کسب و کار‌های دارای مجوز اشاره کرد و افزود: در حوزه اعطای مجوز به مراکزداده، ما بر موضوع انطباق با استاندارد‌های جهانی نگاه ویژه‌ای داشتیم. چرا که معتقدیم رتبه‌بندی دیگر مانند یک جزیره دورافتاده از چیزی که در دنیا رخ می‌دهد نخواهد بود و استاندارد‌های جهانی باید مدنظر قرار گیرد. بر این اساس ۵ استاندارد پرکاربرد جهانی در حوزه زیرساخت فیزیکی را در رتبه‌بندی مراکزداده در نظر گرفتیم تا کسب‌وکار‌ها برای اعلام جهانی توانایی‌هایی خود، نیاز دوباره به دریافت مجوز‌های بین المللی نداشته باشند.

ناظمی تاکید کرد: ما در صدور مجوزها، سعی کرده‌ایم استراتژی سطح صفر را رعایت کنیم. این استراتژی یعنی اینکه باید همیشه بازیگران حوزه نوآوری یک فعالیت را پیش از دولت‌ها شروع می‌کنند. در این استراتژی هنگامی‌که دولت‌ها با هدف مقررات‌گذاری وارد می‌شوند به‌جای حذف بازیگران اصلی و ایجاد بازیگران جدید توسط دولت، فعالیت‌ها و بازیگران قبلی به رسمیت شناخته می‌شوند.

او افزود: برای رتبه‌بندی مراکزداده، ابتدا مجوزی را برای ۹ دیتاسنتر (مرکزداده) که ترافیک آن‌ها شامل حدنصاب تعیین شده بود، در نظر گرفتیم و پس از آن گواهی موقت، شرکت‌ها دریافت گواهی‌نامه اصلی و دائمی را دنبال کردند و امروز اولین گواهینامه رتبه‌بندی مرکزداده اعطا شد.

موضوع مهم دیگری که مورد توجه ناظمی قرار گرفت، اعتماد به بخش خصوصی به ویژه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بود: مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله نظام صنفی رایانه‌ای، بخشی از کاری است که دولت‌ها باید انجام دهند و اگر تاکنون چنین نبوده، به دلیل اشتباه دولت‌ها بوده است. فراگیرترین سازمان مردم‌نهادی که در حوزه رایانه‌ای قرار دارد، نظام صنفی رایانه‌ای با حدود ۲۰ هزار عضو است. چنین نهادی بهترین صدا برای نمایندگی از بخش خصوصی است.

مراکز داده نیازمند توجه بیشتری است

در بخش دیگری از این مراسم، برات قنبری دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: فناوری اطلاعات در ایران همیشه به صورت خصوصی فعال بوده است. اولین قانون مربوط به حضور بخش خصوصی در این عرصه به قانون ایجاد شورای عالی انفورماتیک برمی‌گردد که توسط شورای عالی انقلاب در سال ۵۹ ابلاغ شد و این مجموعه زیر نظر سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت.

او با بیان اینکه شورای عالی انفورماتیک در پی تحولات چند دهه اخیر مأموریت خود را به سازمان فناوری اطلاعات ایران سپرد، تاکید کرد: هم اکنون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات تصدی برخی مباحث این سازمان از جمله تدوین شرایط و ضوابط حاکم بر گواهی رتبه‏بندی مراکزداده را بر عهده گرفته است.

او همچنین گفت: اهمیت داده هنوز در کشور آنطور که باید مورد تاکید قرار نگرفته است و بالا بردن پتانسیل مراکزداده برای استقامت و پایداری داده ضرورت محسوب نمی‌شود. در صورتی که با استفاده از توان بخش خصوصی می‌توان به این پارامتر‌ها دست یافت.

۳۱ مرکز داده متقاضی رتبه‌بندی

در این مراسم مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات نیز از صدور ۹ مجوز موقت در اردیبهشت سال ۹۹ برای مراکز داده خبر داد و گفت: ۳۱ مرکز داده نیز متقاضی رتبه بندی و احراز صلاحیت هستند که به زودی کار رتبه‌بندی آن‌ها آغاز می‌شود.

او به فرایندی که برای صدور مجوز آسیاتک طی شده است هم اشاره کرد: آذر ۹۵، کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه اصول حاکم بر رتبه‌بندی مراکز داده را تصویب کرده و در اردیبهشت ۹۶ فراخوان‌های رتبه‌بندی مراکز داده و نهاد‌های ارائه‌دهنده خدمات ممیزی مراکز داده صادر شد.

اسفند ۹۸، فرآیند صدور مجوز تصویب شد و ۹ مجوز موقت در اردیبهشت ۹۹ صادر شد و مقرر شد تا سال پس‌ازآن، این مجوز‌ها به مجوز دائم تبدیل شوند. درنهایت در ۸ خرداد ۱۴۰۰، گواهینامه انطباق شرکت مرزبان کیفیت برای مرکز داده آزادگان شرکت انتقال داده‌های آسیاتک و امروز ۱۹ تیر، گواهینامه رتبه‌بندی سطح ۲ برای مرکز داده آزادگان، صادر شد.

اجرای پروژه‌ای ملی در تراز جهانی با قابلیت تعمیم

آزاد معروفی، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیر اجرایی نظام ممیزی و رتبه‏ بندی مراکزداده (DCAS) این همکاری را پروژه‌ای ملی و در تراز بین المللی برشمرد.

معروفی افزود: این پروژه با همکاری جمعی از کارشناسان و متخصصان متبحر و مجرب فعال در کمیته مرکزی و کمیته‌های تخصصی این نظام با تکیه بر آخرین استاندارد‌های بین المللی مرجع در حوزه ممیزی و حوزه زیرساخت فیزیکی مراکزداده انجام پذیرفته است.

او همچنین قابلیت تعمیم پذیربودن اقدامات انجام شده در نظام ممیزی و رتبه‏ بندی مراکزداده به سایر حوزه فناوری اطلاعات را از مهمترین قابلیت‌های فعالیت‌های انجام شده برشمرد.

معروفی همچنین از موفقیت‏ آمیز بودن تجربه تفویض بخشی از وظایف تصدی‏گری حاکمیت به بخش خصوصی، ابراز خوشنودی کرد و اظهاری امیدواری کرد که این تجربه در سایر حوزه‌ها نیز بکار بسته شود.

ضرورت توسعه زیرساخت مراکز داده

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک و عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در سخنانی آغاز فعالیت شرکت آسیاتک در حوزه ارائه خدمات مرکزداده را سال ۹۱ ذکر کرد و گفت: با انجام بررسی‌هایی در برنامه‌ریزی استراتژی شرکت، به این نتیجه رسیدیم که توسعه زیرساخت‌های نگهداری سرویس‌ها و پلتفرم‌های داخل کشور باید توسعه یابد.

او ادامه داد: از شرکت ارتباطات زیرساخت خدماتی دریافت کردیم و ارائه خدمات برای سایت‌هایی که در خارج از کشور نگهداری می‌شدند را شروع کردیم تا به آن‌ها نشان دهیم، در داخل کشور امکان خدمات مناسب مرکزداده وجود دارد. نظرمان بر این بود که به آن‌ها نشان دهیم آن‌ها می‌توانند با دسترسی آسان‌تر، سرعت بیشتر و امنیت بالاتر به ارائه خدمات بپردازند و برای ایران علاوه بر ارزآوری مظهری از اقتدار هم باشند.

منبع: روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ