تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

روحانی: با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجهیم

رییس جمهور گفت: متاسفانه در حالی که فکر می‌شد شرایط به سمت آرامش است همزمان با انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفر‌های تابستانی همه دست به دست هم داد و از آن‌ها مهمتر ورود ویروس هندی بود که از مرز‌های شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت‌تر کرد و در نتیجه امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

صحبت های روحانی درمورد موج پنجم کرونا

اقتصاد ۲۴- حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اظهار کرد: به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل‌ها عمل می‌شود که این رقم خیلی پایین است. توقع این است پروتکل ۸۵ درصدی و ۹۰ درصدی در کشور عمل شود.

وی افزود: رعایت پروتکل‌ها پایین است، ویروس هندی هم وارد شده، تابستان هم هست. اجتماعات و دور همی‌ها هم باشد و در رستوران‌ها مراعات نشود، با این شرایط پیداست چه مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آید.

روحانی با تاکید بر اینکه راه‌حل اصلی برای اینکه از جان مردم حفاظت شود، فاصله گرفتن از ویروس است، گفت: این موضوع همیشه باید به عنوان یک دستور مهم مراعات شود. واکسن را هر چه بیشتر وارد کنیم می‌تواند موثر باشد. تاکنون بیش از ۷ میلیون واکسن تزریق شده دو میلیون دیگر هم توزیع شده است که این‌ها هم به تدریج تزریق خواهد شد.

رییس جمهوری ادامه داد: در این هفته شش الی هفت میلیون دز دیگر وارد کشور می‌شود. در مرداد ماه مقداری تولید داخلی هم می‌توانیم استفاده کنیم. بدین ترتیب در یکی دو هفته آینده حدود ده میلیون دز در دسترس داشته و تزریق می‌کنیم و اگر در اختیار باشد تزریق آن هم در ظرف دو سه هفته می‌تواند انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، تصریح کرد: متاسفانه در گزارش‌هایی که داده شد، مشاهده شد که برخی استان‌ها مانند کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان و حتی تهران در زمینه بستری، شرایط مناسبی ندارند و تعداد بستری‌ها رو به افزایش است؛ بنابراین برخی استان‌ها در مسیر خیز هستند که باید مراقبت بیشتری کنیم.

روحانی افزود: ویروس کرونا در این ۱۷ ماه فشار زیادی بر مردم و جامعه وارد کرد. غیر از موضوع سلامت مردم، آثار روانی که این ویروس در جامعه داشت، چالش‌ها و خسارت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی بر ما وارد کرد. در زمینه معیشت و خدمات مردم و در برخی مشاغل مانند حمل و نقل و گردشگری و در زمینه ورزشی دچار خسارت شدیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه در آموزش از شرایط ایده آل فاصله گرفتیم، تاکید کرد: گرچه آموزش در فضای مجازی بود، اما به هر حال هم در دبستان و دبیرستان و دانشگاه مقداری از مسئله آموزش فاصله گرفتیم. در کنار آن در بحث مناسک دینی هم فاصله گرفتیم.

روحانی یادآور شد: متاسفانه در حالی که فکر می‌شد شرایط به سمت آرامش است همزمان با انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفر‌های تابستانی همه دست به دست هم داد و از آن‌ها مهمتر ورود ویروس هندی بود که از مرز‌های شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت‌تر کرد و در نتیجه امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اساسا حضور طولانی ویروس در بخشی از کشور و انتقال به بخش دیگر به طور طبیعی با یک جهش مواجه است، گفت: ویروس در استانی می‌ماند و به استان دیگر منتقل می‌شود که خود آن به معنی جهش داخلی است. اگر بخواهیم به طور کلی از ویروس فاصله بگیریم باید در داخل کشور در استان‌های مختلف از آن جدا شده باشیم. ضمن اینکه کشور‌های همسایه و به طور کلی جهان هم باید شرایط مناسبی از نظر عدم شیوع کرونا داشته باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم و مرز را کنترل می‌کنیم تا ویروس جهش‌یافته کمتر وارد شود، اظهار کرد: همه این کار‌ها در سرعت ورود موثر است، اما به هر حال ویروس از جایی وارد کشور می‌شود.


ببینید:  فیلم/ افزایش روند بستری‌ها در چند استان از زبان رئیس جمهور


روحانی ادامه داد: در استان‌ها تلاش می‌کنیم که سفری انجام نشود، اما با فاصله زمانی از استانی به استان دیگر دومرتبه شاهد انتقال ویروس هستیم. همه این تلاش‌ها انتشار و شیوع را به تعویق می‌اندازد، اما اصل انتشار و انتقال و حتی جهش را متاسفانه در سراسر کشور به صورتی شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ان شاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد ۶۵ سال به بالا و آن‌هایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند از واکسن استفاده کنند را عملی می‌کنیم، اظهار کرد: اکنون حتی در برخی از استان‌ها ۶۰ سال به بالا و در برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند، در برخی از نقاط مرزی و جزایر حتی ۱۸ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند.

رییس جمهوری یادآور شد: برای موضوع بازگشایی مدارس هم امیدواریم شرایطی باشد که در مهرماه گشایش صورت گیرد، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمان هم مدنظر قرار دادند، برای استادان دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروه‌هایی که اعلام شده نیز از واکسن استفاده خواهد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما به وعده‌مان در واکسیناسیون تا پایان دولت عمل می‌کنیم، ادامه داد: یکی از واکسن‌های داخلی ما که به بازار آمده و امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: تزریق واکسن نباید عاملی باشد که مردم فکر کنند پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند. اگر ۲ دز واکسن تزریق شود، در کاهش مرگ و میر بسیار موثر است، اما اینچنین نیست که حتما جلوی ابتلا را بگیرد. برای اینکه این ویروس مرتب جهش پیدا می‌کند، ابتلا و مشکل خواهد بود و ما حتماً باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در بسیاری از کشورها، بعد از واکسیناسیون پروتکل‌ها را کنار گذاشتند، پشیمان شدند و الان دوباره به مردم توصیه می‌کنند از واکسن استفاده کنند و از اجتماعات پرهیز کنند. اگر در آینده قادر باشیم تمام مردم را واکسینه کنیم، اگر کشور‌های اطراف ما و منطقه یا حتی در جهان کشور‌هایی باشند در آنجا کرونا باشد، باز هم ممکن است که به کشور ما سرایت پیدا کند.

روحانی با بیان اینکه مصونیت کافی زمانی است که واکسیناسیون در همه کشور‌ها انجام بگیرد، تصریح کرد: به همین دلیل کشور‌های اروپایی در سطح وسیعی از واکسن استفاده کردند. اما چون کشور‌های دیگر در اطراف آن‌ها یا کشور‌های آفریقایی یا کشور‌های آمریکای لاتین استفاده نکردند دومرتبه این ویروس جهش یافته وارد این کشور‌ها شده است. البته شاید مرگ و میر به صورت قبل نیست، اما ابتلا و اشغال تخت هست و مشکلاتی به وجود می‌آورد.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید همه توان خود را به کار بگیریم که جلوی عادی انگاری کرونا در جامعه گرفته شود، اظهار کرد: مردم بدانند که این ویروس و چرخه انتقال و سرایت وجود دارد. این بیماری همچنان می‌تواند برای مردم خطرناک باشد بنابراین همه باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. مصونیت از این ویروس زمانی است که کل مردم جهان بتوانند از واکسن استفاده کنند که تا آن زمان فاصله زیادی است و باید برای زندگی طولانی مدت در شرایط کرونایی و اجرای همه پروتکل‌ها آماده باشیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!