تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

ارز دیجیتال فگ چیست؟

سال ۲۰۲۱ یکی از سال‌های پر پروژه مخصوصا در حوزه Defi بوده است. یکی از این چندین پروژه، FEG نام دارد که با وعده تحول سیستم Defi پا به میدان گذاشته است.

ارز دیجیتال فگ چیست؟

اقتصاد ۲۴- دنیای ارز‌های دیجیتال به‌واسطه ارتباطش با تکنولوژی، هر روز شاهد پیدایش و گسترش فناوری‌های جدید و متنوع است. ارز FEG، توکنی جدید است که در اوایل سال ۲۰۲۱ بر بستر بلاک چین اتریوم و شبکه هوشمند بایننس عرضه شد.

اسم این پروژه از عبارت Feed Every Gorilla (به هر گوریل غذا دهید) گرفته شده که یکی از چندین برنامه‌های آن حمایت از حیوانات است. شعار فگ، Be the Future of DeFi (آینده دیفای باشید) اعلام شده و هدف آن را تغییر در طراحی و توسعه دیفای تعیین کرده‌اند. ایجاد امنیت بیشتر، کارآمدی بیشتر (کاهش گس) و سیستم پاداش‌دهی بهتر از جمله ایده‌ها و هدف‌های این پروژه است.

پروژه فگ در کنار ارائه توکن، سرویس‌هایی مانند FEGex (صرافی وسواپ)، fWrap (رپد کردن توکن)، FEGtrack (رصد توکن‌های در گردش و وضعیت بازار) و FEGfaucet (دریافت هدیه) نیز عرضه کرده است. در ادامه به معرفی بیشتر هر کدام می‌پردازیم.

معرفی FEGex

گروه فگ با بازنویسی کد‌های موجود از برنامه‌های قبلی، پلتفرمی طراحی کرده‌اند که مشکل اساسی صرافی‌های دیگر را حل می‌کند. FEGex با طرح میان زنجیره‌ای خود، بین دو بلاک چین ERC-۲۰ و BEP-۲۰ ارتباط ایجاد کرده است. توکن‌های موجود در بلاک چین اتریوم و شبکه هوشمند بایننس در این صرافی قابل معامله هستند. برخی از قابلیت‌های این صرافی عبارت‌اند از:

Smartswap: شما با سپرده‌گذاری توکن‌هایتان در smartswap کارمزد سواپ و گس کمتری پرداخت خواهید کرد.

FEGchart: ابزار‌های تحلیل تکنیکال و نمودار‌ها برای کاربران و تحلیل‌گران در نظر گرفته شده است.

Cashback reward: بخشی از خرید تریدر‌ها به‌صورت نقدی بازگردانده خواهد شد. ۰/۰۸ درصد از هر فروش روی هر جفت توکن برای این کار درنظر گرفته شده است.
صفحه اول FEGex صفحه ابتدایی FEGex

استیک: ۰/۱۲ درصد از ارزش دلاری هر تراکنش در صرافی که در قالب fBNB یا fETH باشد، به هولدر‌های توکن فگ تعلق خواهد گرفت. نکته‌ای که FEG به آن اشاره می‌کند این است که استیک کردن شامل ضرر ناپایدار نمی‌شود و تنها ۲ درصد مالیات یا همان کارمزد از سپرده‌گذاری یا برداشت دریافت می‌شود.


بیشتر بخوانید: دوج کوین ریخت


کارمزد: به استثنا FEG و TRY، به میزان ۰/۲ درصد از فروش (که به LP‌ها داده می‌شود)، ۰/۱۲ درصد برای استیک کنندگان، ۰/۰۸ درصد برای بازپرداخت نقدی و ۰/۰۵ درصد برای کارمزد سیستم از بقیه توکن‌ها دریافت خواهد شد. به ادعای FEG، مجموع این کارمزد‌ها کمتر از ۰/۳ درصد می‌شود که از بقیه صرافی‌ها کمتر است.

بخش لیکوئیدیتی و Bridge این صرافی هنوز راه‌اندازی نشده است.

یکی دیگر از قابلیت‌های پروژه FEG، رپد کردن ارز‌های دیجیتال است. شما می‌توانید تنها با پرداخت یک درصد مالیات، رمزارز مورد نظر خودتان را wrap یا unwrap کنید.

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟ راهی برای ارتباط بین شبکه‌های بلاک چین

یک درصد از تراکنش (خرید، فروش یا انتقال) رمزارز رپد شده در این صرافی، بین هولدر‌های همان رمزارز توزیع خواهد شد.

توسعه‌دهندگان پروژه فگ برای هولدر‌های این توکن، نرم‌افزاری طراحی و ارائه کرده‌اند که با آن می‌توانند توکن‌هایشان را رصد کنند. این نرم‌افزار قابلیت‌هایی از جمله نمایش لحظه‌ای بالانس و ارزش توکن‌ها، میزان توکن‌های سوزانده‌شده و در گردش، پیش‌بینی پاداش و اضافه کردن چند آدرس کیف پول را دارد. همچنین در قسمت انتهایی این برنامه فعالیت‌هایی که با موضوع ارز feg و پروژه آن در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر رخ می‌دهد، نشان داده می‌شود.

این برنامه‌ای برای تشویق افراد به ورود و استفاده از این پروژه را دارد. تیم توسعه‌دهنده فگ در ابتدا ۲۰ تریلیون توکن FEG برای راه‌اندازی بخش FEGfaucet اختصاص داد. برای استفاده از این بخش نیازی نیست هولدر این توکن باشید.

هر کیف پول در هر ۲۴ ساعت قادر است تنها یک‌بار جایزه بگیرد. با اولین دریافت، مقدار آن صفر خواهد شد. جامعه FEG امیدوار است رقم این جایزه در آینده به دقیقه‌ای ۲۰ دلار برسد.

معرفی ارز feg

فگ با شعار «ساخته‌شده برای موفقیت» توکنی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین اتریوم (ERC-۲۰) و شبکه هوشمند بایننس (BEP-۲۰) عرضه کرده است. تعداد ۱۰۰ هزار تریلیون از این توکن ایجاد و ۵۰ درصد از آن در همان ابتدا سوزانده شدند. هولدر‌های این توکن به‌عنوان پاداش یک درصد از هر تراکنش دریافت می‌کنند.

برای ارائه این توکن هیچ پیش‌فروش یا عرضه اولیه (ICO) برگزار نشده است. نکته جالب دیگر درباره این توکن، هیچ توکنی در اختیار صاحبان و موسسان FEG نیست.

در حال حاضر ارز FEG جایگاه ۲۶۴۰ بازار رمزارز‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۲۹ هزار و ۲۹۱ نفر آن را در واچ لیست خود قرار داده‌اند. قیمت توکن FEG در زمان نگارش این مقاله ۰.۰۰۰۰۰۰۰۳۴۱۸ دلار و حجم بازار رقیق‌شده‌اش ۱۴۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۳۰۰ دلار است.

همکاری‌های FEG

فگ با پروژه‌های دیفای مختلفی همکاری استراتژیک می‌کند. دلیل انتخاب این پروژه‌ها به‌خاطر موارد استفاده منحصربه‌فرد و پشتوانه قوی هرکدام از آن‌ها است. TRY finance، GoldFarm و Fomolab سه شریک اصلی FEG هستند.

توسعه‌دهندگان TRY مسئول راه‌اندازی اولیه پروژه FEGex هستند. استخر‌های استیک TRY پنج درصد از تراکنش‌های فروش توکن‌های موجود در استخرهایشان دریافت می‌کنند.

GFarm که یک پروتکل FaaS بین زنجیره‌ای دیفای است به کاربران اجازه می‌دهد روی اتریوم و بایننس بدون نیاز به کد، مزرعه رمزارز و NFT گسترش دهند.

Fomolabs هم در پروژه NFT با فگ همکاری داشته است. این مجموعه که روی توکن‌های غیرقابل معاوضه ورزشی تمرکز بیشتری دارد، با بوکسور قدرتمند (تایسون فیوری – Tyson Fury) همکاری می‌کند.

نقشه راه پروژه FEG

در نسخه قدیمی سایت فگ، نقشه راه یا رُدمپ این پروژه به‌صورت فصلی و سالانه نمایش داده می‌شد؛ اما بعد از آپدیتْ تنها به بیان برنامه‌های انجام‌شده، فعلی و آینده بسنده کرده‌اند. در این بخش به بیان موارد ذکر شده در هر برهه زمانی اشاره می‌کنیم.

برنامه‌های انجام‌شده: طراحی و ایجاد، لیست شدن در یونی سواپ، همکاری با TRY.finance، همکاری با Dogira، آغاز کمپین‌های تبلیغاتی، توسعه اکوسیستم، لیست کردن برنامه FEGtrack در گوگل‌پلی، ارائه نسخه بتا FEGex (صرافی و سواپ)، همکاری با PASA، فروش NFT، راه‌اندازی FEGtrack برای وب، راه‌اندازی FEGshop، همکاری با Goldfarm، راه‌اندازی استخر FEGtoken در Goldfarm، حسابرسی توسط Solidity Finance، همکاری با FOMO، راه‌اندازی FEGstake، ایده‌پردازی درباره Smartswap، لیست شدن در شرکای FEGex، طراحی ابزار معاملاتی مانند نمودار برای FEGex، راه‌اندازی FEGfaucet، لیست شدن در صرافی متمرکز Hotbit، FEGlottery، آزمایش FEGex، راه‌اندازی FEGex
NFT پروژه FEGNFT فِگ که به قیمت ۲/۰۱ WETH فروخته شده است.

برنامه‌های فعلی: قابلیت افزودن خودکار در FEGex، قابلیت سواپ مستقیم در FEGex، آماده‌سازی FEGex در SmartDeFi، پیاده‌سازی رپد FEG، کار روی نسخه دوم FEGshop – FEGstats و FEGcharts

برنامه‌های آینده: را‌ه‌اندازی اولین توکن SmartDefi، نسخه دوم FEGtrack، نسخه دوم FEGstake، ایجاد بریج برای FEGex، ایجاد FEGcentral برای پیاده‌سازی FEGblog و FEGedu، طراحی مجدد رابط کاربری FEGex، توسعه و گسترش اکوسیستم توکن FEG و FEGex
کیف پول مناسب ارز FEG

همان‌طور که گفتیم، توکن فگ بر بستر اتریوم عرضه شده و دارای استاندارد ERC-۲۰ است؛ بنابراین برای نگهداری این توکن‌ها می‌توانید از کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. از کیف پول‌های محبوب و معروف این شبکه می‌توان از تراست والت، لجر و متامسک نام برد.

معرفی تیم پروژه FEG

باتوجه‌به تاکید این پروژه بر گسترش فعالیت‌های غیرمتمرکز و توسعه دیفای، نامی از موسس یا بنیان‌گذار این پروژه و توکن موجود نیست. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها همواره به موضوع نقش جامعه این توکن در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرده است و توکن فگ را متعلق به شخص خاصی نمی‌دانند.

چگونه می‌توان FEG خرید؟

صرافی‌های محدودی امکان معامله FEG را برای کاربران مهیا کرده‌اند. این امری طبیعی است، زیرا زمان زیادی از معرفی و شروع به کار این پروژه نگذشته است.

در ابتدا این رمزارز در صرافی‌های یونی سواپ و پنکیک سواپ قابل معامله بود. در حال حاضر صرافی ۱INCH نیز می‌توان این توکن فگ را خرید و فروخت. هنوز صرافی متمرکزی این توکن را در لیست خود قرار نداده است.
جمع‌بندی

هرچند اطلاعات زیادی درباره این پروژه از طرف گردانندگان و صاحبان آن منتشر نشده است، اما سعی کردیم به بررسی پروژه توکن و سرویس‌های آن بپردازیم. این مطلب صرفا برای آشنایی با این پروژه Defi آماده شده و هیچ‌گونه تشویق به سرمایه‌گذاری و استفاده از آن به‌حساب نمی‌آید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول