اقتصاد ۲۴ - اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مرداد ماه توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در ساختمان شماره دو سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید. این رویداد با حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر نسبت به مقوله اعتماد در کسب و کارهای اینترنتی و همچنین تکریم از کسب وکارهای اینترنتی برتر، متناسب با شاخصهای "امکانات و توانمندی"، "سوابق عملکرد" و "شاخصهای مالی" برنامه ریزی و برگزار شد.
در این مراسم که با رعایت پروتکلهای ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، جمعی از مقامات ارشد و مدیران کسب و کارهای مطرح حضور داشتند و آقای ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، آقای علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین آقای ایمان ناطقی مسوول رتبه بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی، به سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم نیز، کسب و کارهای برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. برگزیدهای از سخنرانیهای انجام شده به شرح ذیل میباشد:
علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از سخنرانان رویداد بودند که در این مراسم ضمن تشکر از استقبال و همراهی کسب و کارها در برگزاری این رویداد، گزارشی در راستای معرفی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اقدامات صورت گرفته و همچنین برنامههای آتی این مرکز را ارائه دادند.
ایشان سه محور اصلی فعالیتهای این مرکز را گواهی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی عنوان کردند و راه اندازی سامانه تخصصی در زمینه گارانتی را موجب ارتقاء موضوعات مربوط به ضمانت کالا و خدمت در کشور خواندند و بیان داشتند که روزانه پنج میلیون و چهارصد هزار درخواست بصورت آنلاین در سامانه جامع تجارت ثبت میشود که حدود ۶۰۰ هزار درخواست نیازمند استعلام از سایر دستگاهها و بخشها هستند و این موضوع نشان دهنده اهمیت و نقش این سامانه در تسریع و تسهیل تجارت داخلی و بین المللی است.
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی انجام شده در سال ۱۳۹۹، ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده و تعداد کسب و کارهای دارای اینماد در سال ۹۹ رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ را تجربه کرده و با توجه به اینکه نماد اعتماد الکترونیکی یکی از زیرساختهای مهم در تجارت الکترونیکی است، با تقویت و افزایش اعتماد میتوان نسبت به ادامه این مسیر امیدوار بود.
ایشان همچنین توضیحاتی در رابطه با شاخصهای معرفی شده در پروفایل کسب و کارهای الکترونیکی ارائه دادند و آن را عامل موثری در انجام یک تجارت امن الکترونیکی دانستند و تاکید کردند که برای تداوم و تکمیل نظام رتبه بندی، علاوه بر به روز رسانی مدلها و شاخصهای رتبه بندی، افزایش تعداد عاملان رتبه بندی و همچنین اجرای کامل دستورالعمل ممیزی و نظارت بر عاملان رتبه بندی نیز ضروری است.
ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در نخستین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، با اشاره به تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی، هدف این سازمان را کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کشور، کمک به تحول و بهسازی سازمانها و کمک به دستیابی به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله ایران اسلامی خواندند و حوزههای فعالیت سازمان را، مشاوره و تحقیق و مانیتورینگ، آموزش و توانمندسازی، ادبیات سازی دانش مدیریت از طریق دانش و نشر، توسعه منطقهای از طریق شبکه نمایندگیها و آینده پژوهی و توسعه کسب و کار عنوان کردند. ایشان همچنین در خصوص ضرورت توجه به تجارت الکترونیکی و توسعه آن، مطالبی را عنوان نمودند و ضمن شرح خدمات رتبه بندی و اعتبار بخشی در سازمان مدیریت صنعتی در بخشهای ۵۰۰ شرکت برتر (IMI۱۰۰)، جایزه تجارت الکترونیکی، جایزه ملی تعالی سازمانی، تولیدکنندگان آسانسور، جایزه ملی مدیریت انرژی و شرکتهای پیمانکاری EPC، به بیان دلایل تحولات نظامهای اقتصادی و کسب و کار در جهان پرداختند و این دلایل را، ورود به موج چهارم توسعه صنعتی (انقلاب صنعتی چهارم)، ورود همه جانبه فناوریهای کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و توجه به تجارت الکترونیکی و ظهور کسب و کارهای پلتفرمی عنوان نمودند.
ایمان ناطقی، مسئول رتبه بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی، از دیگر سخنرانان مراسم بودند و اعلام داشتند که طبق مدل طراحی شده کسب و کارهای متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، در مرحله اول فقط نماد تک ستاره دریافت میکنند و برای دریافت ستارههای بیشتر باید در رتبه بندی مرکز توسعه تجارتالکترونیکی قرار گیرند. هم اکنون ۱۳۵ کسب و کار اینترنتی رتبه بندی شدهاند و ۴۳ کسب و کار در نوبت رتبه بندی قرار دارند که از این تعداد، ۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۵ ستاره، ۲۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۴ ستاره و ۶۸ کسب و کار نیز موفق به دریافت اینماد ۳ ستاره، ۳۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۲ ستاره گردیدند و ۲ کسب و کار نیز موفق به دریافت ستارههای بیشتر نگردیده و ۱ ستاره باقی ماندند.
همچنین، رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی در دو سطح مقدماتی و سطح پیشرفته صورت میگیرد. سطح مقدماتی رتبه بندی اینماد، بیشتر مناسب کسب و کارهای تازه تأسیس است که به بلوغ سازمانی نرسیدهاند، در سطح مقدماتی، شاخصهایی نظیر پاسخگویی به شکایت، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخصهای مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت، کیفیت سرویس و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار میگیرد. در سطح پیشرفته که مناسب کسب و کارهای باسابقه تری است که به بلوغ سازمانی رسیدهاند، شاخصهایی نظیر جمله پیشینه کسب و کار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، میزان بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار میگیرند.
در بخش پایانی رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، برترینهای کسب وکار اینترنتی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. برترینها در پنج حوزۀ "بازارگاه ها/پلتفرم ها"، "فروشگاه ها"، "عرضه مستقیم محصولات تولیدی خود/ برند"، "خدمات" و "تلفن همراه" معرفی شدند.
متناسب با شاخص "رضایت مندی مشتریان" که شامل فاکتورهایی همچون کیفیت کالا/خدمت، سهولت در خرید، هزینه، بسته بندی/ ارسال/ تحویل، پشتیبانی و طراحی و عملکرد وبسایت میشود، برترین کسب وکارها به ترتیب زنبیل، ققنوس و ریحا معرفی شدند.
در شاخص "کیفیت سرویس" که با فاکتورهایی همچون پشتیبانی و ارسال کالا، سطح پوشش و طرحهای تشویقی، جستجوپذیری (SEO) و رابط و تجربه کاربری (UI/UX) ارزیابی میشود، به ترتیب کسب و کارهای دیجی کالا، ایسام و دیجی سرویس به عنوان برترینها مورد تقدیر قرار گرفتند.
در نهایت، در شاخص "امنیت سرویس" نیز با ارزیابی جنبههای مختلف امنیتی، به ترتیب، کسب و کارهای کافه بازار، دیجی کالا و هاست ایران/ شیپور (مشترکاً در جایگاه سوم) به عنوان برترینهای این حوزه معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش کسب و کار منتخب مردمی، بر اساس نظرسنجی انجام شده، هایپرتایر موفق به دریافت نشان کسب و کار برتر گردید.
منبع: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی