تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

خطیب‌زاده: ده‌ هیات خارجی برای تحلیف رئیس‌جمهور به تهران می‌آیند

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری ای هفته خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونسیتی و آمریکا به ایران در مورد دست داشتن تهران به حمله به نفت کش اسراییلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت: موجودیت نامشروع رژیم صهیونسیتی باید دست از این اتهام زنی ها بردارد . این اتهام زنی ها و اظهارات محکوم است ‌.

تحلیف رئیس‌جمهور به تهران

اقتصاد ۲۴ - سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موجودیت نامشروع رژیم صهیونسیتی باید از اتهام‌زنی‌ها علیه ایران دست بردارد.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری ای هفته خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونسیتی و آمریکا به ایران در مورد دست داشتن تهران به حمله به نفت کش اسراییلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت : موجودیت نامشروع رژیم صهیونسیتی باید دست از این اتهام زنی ها بردارد . این اتهام زنی ها و اظهارات محکوم است ‌.

وی ادامه داد: مقامات رژیم صهیونسیتی باید بدانند که با این فرافکنی‌ها، دردی دوا نمی‌شود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، به تحولات سیاست خارجی در هفته‌های گذشته اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست سناتورهای آمریکایی به بایدن مبنی بر ایجاد ممانعت از ورود رییسی به سازمان ملل متحد گفت: این درخواست‌ها بچگانه، ساده‌لوحانه و در چارچوب لابی‌های ضد ایرانی است. آمریکا وظایف قطعی درباره مقر سازمان ملل متحد دارد و باید فراغ از اختلافات با کشورها در چارچوب وظایف خود عمل کند. لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده است.

وی درباره سفر رییس‌جمهور عراق به ایران اظهار داشت: سفر رییس‌جمهور عراق به ایران در برنامه است و به احتمال زیاد، برای مراسم تحلیف به ایران می‌آیند. این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است. علاوه بر ایشان، چند ده هیات دیگر، برای حضور در مراسم تحلیف عازم ایران هستند.


بیشتر بخوانید: تاجران ایرانی از ترس طالبان ریش گذاشتند! +فیلم


این دیپلمات ارشد با بیان اینکه از همان زمان که مراسم تحلیف آغاز شد، وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها با هماهنگی مجلس و دفتر رییس‌جمهور منتخب درگیر مراسم تحلیف بودند، تصریح کرد: چند ده هیات به ایران می‌آیند که نشان از مقبولیت و مشروعیت ایران در عرصه بین‌المللی است. در سطح روسای جمهور، دولت‌ها، مجلس‌ها و وزرای خارجه عازم تهران هستند و مراسم تحلیف در روز پنحشنبه با قوت برگزار می‌شود.

خطیب‌زاده درباره زمان برگزاری اجلاس چهارجانبه چابهار تصریح کرد: کریدور شمال و جنوب از مهمترین کریدورهای ایران است که از سال ۲۰۰۱ به دنبال توسعه آن بوده است. هند به عنوان توسعه دهنده بخشی از آن نقش مهمی دارد. گفت‌وگوهایی برای برگزاری این اجلاس شده اما زمان آن مشخص نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از عربستان سعودی در مراسم تحلیف رییسی شرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: تا آنجایی که من جزییات را دارم، اسمی از نماینده عربستان در این مراسم را ندیدم اما باید مجددا چک شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره متهم شدن یک ایرانی در آمریکا به دلیل صادرات اقلام تحریمی به ایران ابراز داشت: اقدامات آمریکا هر روز بروز بیشتری از گروگان‌گیری است که وقیحانه و به اتهامات واهی انجام می‌دهد. اینکه یک ایرانی متهم به صادرات مواد اولیه یا وسایل‌ آزمایشگاهی و... شود، برای آمریکا و دولت بایدن که شعار دیگری داده بود.

به گفته خطیب‌زاده، اولویت ایران بر بازگشت ایرانیان از زندان‌های آمریکا است. هرچه آنها دست به گروگان‌گیری بیشتری بزنند، لیست ایرانیانی که باید آزاد شوند، بیشتر می‌شود.

وی درباره ضرب و شتم یک ایرانی در سوئد و پیگیری وزارت امور خارجه نسبت به ضرب و شتم ایرانیان در زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور بیان کرد: آنچه در برخی از حوزه‌های صندوق‌های رای رخ داد، به صورت جدی پیگیری شد، هم دلجویی و هم پیگیری حقوقی و قضایی. اما درباره ضرب و شتم یک ایرانی در سوئد، از همان لحظه اول، یادداشت اعتراضی داده شد و سفیر ایران نیز تماس‌هایی انجام داد. در فضای دیپلماتیک این مسئله در دست پیگیری است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره نگاه ایران به پروژه شام جدید میان عراق، اردن و مصر یادآور شد: ایران همواره از همه امکاناتی که به توسعه نقش عراق در منطقه کمک کند، استقبال می‌کند. همچنین از هر ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند. هر اقدامی از این رویکرد، مورد حمایت ماست. این پروژه چند دهه‌ای است ولی از هر ابتکاری استقبال می‌کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تحولات تونس عنوان کرد: از نزدیک تحولات تونس را بررسی می‌کنیم. در کنار دولت و ملت تونس برای عبور از این مرحله هستیم. تنها راه گفت‌وگوهای فراگیر است. فکر می‌کنیم هر چه زودتر طرف‌ها وارد فرایند گفت‌وگو شوند.

وی درباره اقدامات ایران برای ایجاد صلح در افغانستان گفت: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت یک است و به همه طرف‌ها و طالبان گفته شده امنیت مردم را تامی کنند. ایران برای این موضوع آماده هر کمکی است. دور اول گفت‌وگوها را در تهران تسهیل کردیم و دور دوم را آماده‌ایم تسهیل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه فکر نمی‌کنیم راه‌های غیرسیاسی پایدار باشند، اظهار داشت: طالبان جزیی از امروز و آینده افغانستان است. گفت‌وگوهای بین‌الافغانی راه صلح پایدار است. ایران امنیت افغانستان را امنیت خود می‌داند و امنیت اماکن دیپلماتیک برایش اهمیت دارد و با همه طرف‌ها برای استقرار امنیت و صلح در ارتباط هستیم.

خطیب‌زاده درباره ادعاهای دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران تصریح کرد: تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخت دقیق ایشان از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان دارد. ضرورت دارد آنچه در زمین در جریان است، دبیرکل شورای همکاری توجه داشته باشد. آنچه او می‌گوید بارها گفته شده است که منویات یکی، دو عضو شورا است و نه تمامی اعضا.

وی با بیان اینکه جای تاسف دارد اظهارات ایشان اجاره‌ای است. هم به دبیرکل و هم آن یکی، دو کشور، مروری از مواضع و شناخت ناقص‌شان داشته باشند، خاطرنشان کرد: آنچه در وین در جحریان است چگونگی آمریکا به تعهدات برجامی است که در ازای آن، ایران هم به تعهداتش به شکل کامل انجام دهد و ارتباطی به تحولات منطقه‌ای نیز ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت مبادله ایران با آمریکا و انگلیس ابراز داشت : طرف آمریکایی در اخرین لحظه با توجه به تحولات ایران به نظر می‌رسد تعهداتش خود را زیر پا گذاشت و اگر به انها عمل می‌کرد، ایرانیان ما امروز ازاد بودند. چندین بار نقض تعهدات را از سوی امریکایی‌ها دیدیم و اینها دلایلی است که مذاکره‌ای مبتنی بر اعتماد نداشته باشیم و گفت‌وگوها را با حداکثر بی‌اعتمادی انجام دهیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش ایران به نامه بایدن درباره ایران در دیدار با نخست‌وزیر عراق بیان کرد: ایران همسایگان و دوست خود را محل مناقشه با دیگران قرار نداده است در حالی که آمریکا کشورهای منطقه را به محل مناقشه تبدیل کرده است. امینت و آرامش، پیشرفت و توسعه آنها امنیت و آرامش و توسعه ماست. اما آمریکا برخلاف این مسئله عمل کرده از جمله ترور شبانه و بزدلانه سردار سلیمانی.

وی درباره تهدیدات وزیر خارجه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی درباره ابدی نبودن زمان مذاکرات برای احیای برجام یادآور شد: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران تحمیل کرده و در جنگ اقتصادی مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها است، در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که از نقطه خواهان صحبت کند.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، آمریکا مجرم است و این همه ظلم بی‌کیفر نمی‌تواند باقی بماند. آنها بهتر از هر کسی می‌دانند گفت وگوها با چه جدیتی انجام شده و طرف آمریکایی آماده نبوده به تعهداتش عمل کند. لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش عمل کند، توافق در دست است.

خطیب‌زاده درباره زمان آغاز مذاکرات وین با توجه به گزارش ظریف به مجلس و اظهارات رییس‌جمهور عنوان کرد: ظریف گزارش‌های سه ماهه را به مجلس ارسال کرده است. گزارش ظریف بسیار گویا و روشن است. وزارت امور خارجه براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و ذیربط همه مسیر را پیش برده است.

وی درباره تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق مسئولان قطری و احتمال ارسال پیام از سوی آمریکا در سفر برهم صالح به ایران گفت: سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران دوجانبه بود و مثل همیشه درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو شد و ربطی به مسائل ایران و آمریکا نداشت.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوالی درباره اتهامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر در دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی اظهار داشت: موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید از اتهام‌زنی‌های واهی علیه ایران دست بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات مطرح می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این اتهامات بچه‌گانه و در چارچوب لابی اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکا است. مقامات رژیم صهیونیستی باید بدانند که با این فرافکنی‌ها، دردی دوا نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالب منتشر شده در برخی از رسانه‌ها درخصوص حمله به نفتکش اسرائیلی تصریح کرد: مادامی که صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس دام پهن می‌کنند، ما نباید در این دام بیفتیم. این رژیم در روزهای تلخی از حیات خودش به سر می‌برد. این فرافکنی‌ها چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که اتفاقات خوبی در منطقه می‌افتد از این فرافکنی‌ها می‌بینیم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، رژیم اشغالگر قدس هر کجا پا گذاشته با خودش ناامنی، خشونت و ترور و جنگ برده و برای همین مسئول آن کسانی هستند که پای این رژیم را به این منطقه باز کردند.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین هم خاطرنشان کرد: در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر برخی رسانه های غربی از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در آینده نزدیک خبر داده اند، با توجه به روند احیای برجام موضع وزارت امور خارجه نسبت به احتمال اعمال تحریم‌های جدید چیست، ابراز داشت: یک اعتیادی در واشنگتن وجود دارد با اینکه خودشان بارها اظهار کرده‌اند فشار حداکثری نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای ایالات متحده تبدیل شده است. منطق تحریم آن هم به بهانه های واهی منطق شکست خورده ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران بیان کرد: ایران که بیش از چهاردهه است مورد این تحریم های ظالمانه قرار گرفته و نشان داده هر آنچه آن ها انجام داده اند نمی تواند اراده ایران را بشکند با خللی در برنامه‌های مشروع ایران در دفاع از خود ایجاد کند.

خطیب زاده اضافه کرد: آنچه ایالات متحده برای دلخوشی خودش انجام می‌دهد هیچ ثمری ندارد جز یک شکست دیگر برای ایالات متحده. آمریکا باید از این اعتیاد مفرط به تحریم فاصله بگیرد.

وی در خصوص اظهارات پادشاه اردن در سفر به ایالات متحده علیه ایران یادآور شد: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو و در حال عوض کردن رویکرد خود هستند فکر می‌کنیم باید همه کشورها همین مسیر درست را طی کنند و از اظهارات بی اساس خودداری کنند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشدار هواشناسی یزد؛ باد و گرد و خاک در راه است

عکس/مصطفی کواکبیان: ازگل گیت آبروی روحانیت را نشانه رفته است

۵ راهکار برای چالش های محیط زیست ایران

بهشت پرستاران برای مهاجرت کجاست؟

۵ شخصیت خبرساز فوتبال ایران در ۱۲‌ماه گذشته

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی