تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

دلار قدرت گرفت

داده‌های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد ارزش دلار مقابل بیشتر ارز‌های مهم افزایش یافت.

قیمت دلار جهانی

اقتصاد۲۴به گزارش رویترز، مشکلات جهان با گونه جدید جهش یافته ویروس کرونا رو به افزایش است: در برخی از کشورها، تزریق دوز سوم واکسن به افراد آغاز شده است. در سیدنی با افزایش شمار مبتلایان، برخی از محدودیت‌ها بازگشته است. در بسیاری از شهر‌های چین پس از چندین ماه، موارد ابتلای جدید به ثبت رسیده است و دولت قصد دارد از تمام سکنه ووهان تست کرونا بگیرد. در آمریکا هم شمار مبتلایان روزانه به اوج ۶ ماهه رسیده که اوضاع در فلوریدا و تگزاس از بقیه مناطق بدتر است.

داده‌های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که کسری حساب تجاری این کشور در ماه ژوئن باز هم به یک رکورد تاریخی جدید رسیده است. در بخش واردات، آمریکا ۲۳۹.۱ میلیارد دلار واردات داشته که ۱.۸ درصد بیشتر از ماه قبل بوده و در طرف دیگر نیز صادرات با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل، رقم ۱۴۵.۹ میلیارد دلار را به ثبت رساند. بدین ترتیب، کسری حساب تجاری آمریکا در ماه ژوئن به ۷۵.۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه قبل ۶.۷ درصد بیشتر شده است.

صحبت‌های مقام ارشد فدرال رزرو در خصوص قطعی بودن افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ به کمک دلار در برابر دیگر ارز‌های امن آمده است. ریچارد کلاریدا- قایم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا- با بیان اینکه سیاست این نهاد، مبتنی بر بازگشت هر چه زودتر شرایط به حالت عادی است، گفته: ابزار‌های کافی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و در نتیجه ما یک چارچوب کاملا انعطاف پذیر داریم. در بلند مدت هدف آن است که نرخ تورم را ابتدا از سطح فعلی کاهش داده و سپس در محدوده دو درصدی تثبیت کنیم.


بیشتر بخوانید: درآمد ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی برای ایستادن در صف دلار


اگرچه برآورد دقیقی از خسارت کرونا به اقتصاد جهانی وجود ندارد، اما به منظور تقویت رشد اقتصادی، نقدینگی عظیمی به بخش‌های مختلف تزریق شده که این نقدینگی به همراه خود دارای تبعات تورمی است. صندوق بین المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد حدود ۶۵۰ میلیارد دلار کمک نقدی به شکل حق برداشت مخصوص در اختیار کشور‌های مختلف برای مقابله با کرونا قرار خواهد داد. کریستالینا جیورجیوا- رییس صندوق بین المللی پول- با تاریخی خواندن این تصمیم گفته این امر به ثبات مالی جهانی کمک خواهد کرد.

تا پایان ماه جولای، میزان اوراق قرضه آمریکایی در اختیار کشور‌های خارجی به هفت تریلیون و ۹۸ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار رسیده است. کسری تجاری آمریکا در یک ساله منتهی به این ماه معادل یک تریلیون و ۱۱ میلیارد و ۴۶۷ میلیون دلار اندازه گیری شده است که ۳۴۵ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار از این کسری مربوط به تجارت با چین بوده است. این کسری بودجه بزرگ همواره یکی از موارد اختلافی مهم با چین بوده و این کشور متعهد شده است در قالب فاز نخست توافق تجاری خود با آمریکا، این رقم را کاهش دهد.

اقتصاد آمریکا رفته رفته در حال احیای کامل است. از مارس سال قبل دولت آمریکا به مانند بسیاری از کشور‌های دیگر مجبور شد بخش بزرگی از کسب و کار‌ها را تعطیل و قرنطینه سراسری برقرار کند؛ که در نتیجه این محدودیت، بیش از ۲۳ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست دادند. هنوز هم حدود ۹ میلیون نفر از آن‌ها بیکار باقی مانده اند. دولت با تزریق حدود ۶ تریلیون دلار نقدینگی و بانک مرکزی نیز با برنامه بزرگ خرید اوراق قرضه تلاش کرده اند تا از پیامد‌های مخرب کرونا روی اقتصاد بکاهند.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان ماه ژوئن نرخ بیکاری منطقه یورو با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۷ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۱ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده کشور‌های اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۴ میلیون و ۹۱۶ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۵۱۷ هزار نفر ساکن کشور‌های عضو منطقه یورو بوده‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه رشد سه ماهه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی، مثبت ۶.۵ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۰.۲ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۰ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در آمریکا ۳.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد. این رشد اقتصادی که سومین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده، بیش از همه تحت تاثیر رشد بخش‌های خدمات و کالا‌های غیر مصرفی قرار گرفته است.

صعود پرقدرت دلار در معاملات جهانی

رفتار معامله گران بازار ارز با احتیاط در مقایسه با هفته‌های قبل همراه است. بسیاری از تحلیل گران بازار ارز معتقدند سیگنال کلیدی بعدی در تعیین مسیر دلار زمانی خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا زمان تغییر سیاست‌های فعلی و افزایش نرخ بهره از نرخ پایین را اعلام کند. دلار که در ماه‌های ابتدایی سال جاری در موقعیتی ضعیف‌تر از رقبایش به ویژه یورو و پوند قرار گرفته بود، اکنون رفته رفته در حال بازیابی جایگاه خود و حرکت به سمت قله‌های ثبت شده در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی است.

صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به افزایش نرخ تورم اعلام کرده این شرایط باعث افزایش نااطمینانی به چشم انداز اقتصادی شده که به ویژه در کشور‌های توسعه یافته نظیر آمریکا و منطقه یورو وضعیت وخیم‌تر است. تورم به ویژه در بخش مواد غذایی قابل توجه بوده و با توجه به تزریق سنگین نقدینگی، انتظار می‌رود که کار بانک‌های مرکزی با کاستن از شتاب تورم دشوار باشد. این هشدار در شرایطی صادر می‌شود که نرخ تورم آمریکا برای نخستین بار در دو دهه اخیر از پنج درصد عبور کرده است.

تاکنون بیش از ۲۰۲ میلیون و ۱۵ هزار و ۳۳۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۲۸۵ هزار و ۷۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۳۱ هزار و ۸۹۹ نفر، برزیل با ۵۶۰ هزار و ۸۰۱ نفر، هند با ۴۲۷ هزار و ۱۴۹ نفر، مکزیک با ۲۴۳ هزار و ۱۶۵ نفر و پرو با ۱۹۶ هزار و ۷۶۰ نفر بوده است.

استیون دالی - استراتژیست ارشد ارزی در یونیون بیزینس - گفت: موضع بانک مرکزی آمریکا کماکان این است که برنامه خرید اوراق قرضه و تزریق نقدینگی باید ادامه پیدا کند. انتظار ما این بود که زودتر از موعد فعلی شاهد پایان چنین وضعیتی باشیم. بخش زیادی از رفتار محتاطانه بانک مرکزی مربوط به این است که رشد اقتصادی آمریکا نسبت به قبل آهسته‌تر شده است. نرخ تورم نسبت به ماه‌های قبلی با سرعت کمتری افزایش پیدا می‌کند، اما هنوز نسبت به آن باید محتاط بود.

شاخص دلار: شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۱۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲ دلار اعلام شد. (نرخ‌های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارز‌های اروپایی: در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷ درصد کاهش رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۵ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی: در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۲۷۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۳ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد