تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

اقدامات حوزه فناوری سلامت وزارت بهداشت

گزارش برنامه‌های توسعه‌ای دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در ۱۰ محور کلی علاوه بر فعالیت‌های جاری در جهت توسعه، حمایت و نهادینه ساختن فناوری سلامت در کشور منتشر شد.

اقدامات حوزه فناوری سلامت وزارت بهداشت

اقتصاد ۲۴ - دکتر محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، برنامه‌های جدید دفتر تحت سرپرستی خود را به ۱۰ محور کلی خلاصه کرد و به ارائه گزارشی از عملکرد هریک پرداخت و گفت: برنامه‌های جدید دفتر را می‌توان در ۱۰ محور کلی ارائه کرد؛ البته اقدامات بیشتری انجام شده، ولی مهم‌ترین موارد شامل برنامه‌های حمایتی، ساماندهی مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری سلامت، ارزشیابی فعالیت‌های تحقیقات و فناوری، کمیته سلامت دیجیتال، کمیته مدیریت دارایی‌های معنوی، واگذاری امور اجرایی و تمرکز بر سیاست‌گذاری، ارتباط با صنعت، راه‌اندازی مراکز نوآوری سلامت و توسعه آموزش می‌شود.

او با اشاره به اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی مختلفی از شرکت‌ها و مراکز رشد و هسته‌های فناور در نظر گرفته شده است، گفت: در ابتدا برنامه‌های حمایتی که از گذشته شروع شده بود را پیگیری کردیم تا کاری نیمه‌کاره باقی نماند و از سوی دیگر در جهت ساماندهی منابع حمایتی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اقدام کردیم.

دکتر منظم با تاکید بر اینکه اولویت ما اعطای تسهیلات از مسیر صندوق‌هاست تا تسهیلات ارائه شده به سیستم حمایتی بازگردد و دوباره در چرخه قرار بگیرد، گفت: برای این مهم هم دو مسیر تعیین بودجه از ابتدای سال و تعیین فرآیند بر پایه قوه عاقله و بدون سوگیری در نظر گرفته شده است. بودجه حمایتی از ابتدای سال با تمهیداتی مشخص می‌شود و کمیته‌های فنی مرتبط با هر محور حمایتی نیز تشکیل شده تا نقش قوه عاقله را ایفا کند و تصمیم‌گیری‌ها با خرد جمعی و مشارکت نمایندگان مدیران فناوری بخش‌های مختلف کشور انجام شود.

مراکز رشد

به گفته وی، یکی از مواردی که در تقویت مراکز رشد و هسته‌های فناور بسیار موثر بوده و خوشبختانه مصوبه آن ابلاغ شده، مراکز رشد اقماری بود که اکنون هم در حال اجراست، ارائه امکانات و زیرساخت‌هایی است که مراکز رشد را به مراکز تحقیقاتی نزدیک می‌کند. به موجب این مصوبه امکان استفاده از امکانات آموزشی، فضا و تجهیزات مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها طی چارچوب‌هایی برای مراکز فراهم شده است.

استقرار شتابدهنده‌ها در مراکز رشد

او در ادامه از امکان استقرار قانون‌مند شتابدهنده‌ها در مراکز رشد خبر داد و گفت: به تازگی مجوز استقرار شتابدهنده‌ها در مراکز رشد از شورای عالی گسترش صادر شده است که این امر تقویت مراکز رشد را در پی دارد.

دکتر منظم در ادامه اعلام کرد:یکی از اقدامات مهم این است که هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد از بسیاری از امتیازاتی که یک شرکت دانش‌بنیان برخوردار است بهره‌مند می‌شوند. با تعاملات شکل گرفته با سازمان غذا و دارو و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد که در حوزه سلامت فعال هستند از امتیازاتی که یک شرکت دانش‌بنیان برخوردار است بهره‌مند می‌شوند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، افزود: در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت هم امکان گذراندن تعهدات قانونی دانش آموختگان داروسازی و علوم پایه پزشکی در شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های فناوری سلامت فراهم شده است در گذشته فارغ‌التحصیلان تنها می‌توانستند در شرکت‌های دانش‌بنیان تعهدات قانونی خود را بگذرانند.

دکتر منظم از قول مساعد برای تصویب ساختار سازمانی مراکز رشد خبر داد و گفت: برای ایجاد ساختار سازمانی مراکز رشد اقدامات فشرده‌ای انجام شده از جمله شاخص‌ها و مستندات تهیه و تدوین شده تیپ‌بندی مراکز رشد انجام شده است. پیشنهاداتمان را برای جایگاه‌های سازمانی به دفتر منابع انسانی ارسال کردیم.

به گفته وی با تشکیل کمیته فنی مراکز رشد، امکان تاسیس مراکز رشد جدید و ارزیابی و نظارت بر آن‌ها و همچنین تدوین سیاست‌های عملیاتی فراهم شده است. تیم ۱۰۰ نفره‌ای از ارزیاب‌های حرفه‌ای از کل کلان منطقه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای این کار در نظر گرفته شده و آموزش‌های اولیه را نیز گذرانده و تعدادی از این عزیزان ماموریت‌های اولیه را نیز به‌انجام رسانده‌اند.

تصویب چارت سازمانی پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت

منظم با اشاره به اینکه برای ۱۲ پارک علم و فناوری سلامت چارت سازمانی تهیه و مصوب شده است، گفت: این یک اتفاق جدید است که با راه‌اندازی کمیته فنی پارک‌ها، مبحث ارزشیابی پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت نیز مطرح شد. با یک چارت سازمانی مصوب پارک‌های سلامت هویت ساختاری مشخصی پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند منابع حمایتی و زیرساختی دریافت کنند.

او در ادامه به مشکل دیرینه پارک‌های سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین و باور قبلی تنها وزارت علوم می‌توانست مجوز فعالیت پارک‌های علم و فناوری را صادر کند و همین مسئله در طی سالیان فشار زیادی را روی شرکت‌های حوزه سلامت وارد کرده بود. با پیگیری‌ها و توافقات انجام شده، در طرح جهش تولید که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، شرکت‌های مستقر شده در پارک‌های وابسته به وزارت بهداشت هم به‌لحاظ قانونی از مزیت‌های قانونی پارک‌ها استفاده خواهند کرد.

ارزشیابی فعالیت‌های تحقیقات و فناوری

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در تعامل بین‌معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی_فرهنگی، معاونت تحقیقات و فناوری ارزشیابی فعالیت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب طرح رعد یکپارچه شده است، گفت: فناوری در کنار محور تولید دانش و ساختار برای نخستین بار در فرآیند ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی لحاظ می‌شود و این تحول بزرگی در عرصه فناوری سلامت به‌شمار می‌رود.

او به تغییر روند ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی از روش استعلام به خوداظهاری اشاره کرد و گفت: در شورای ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی نقش ستادی وزارت بهداشت برای بررسی و مستندسازی را حذف کردیم و مقرر شد تا هر آنچه دانشگاه‌ها اظهار کنند در ارزشیابی پذیرفته شود و در کنار آن یک تیم اعتباربخشی متشکل از ارزیاب‌ها خروجی‌های خود‌اظهاری را اعتبار‌بخشی خواهند‌کرد.

دکتر منظم همچنین از بازنگری شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی در آینده نزدیک خبر داد.

کمیته سلامت دیجیتال

او افزود: کمیته سلامت دیجیتال نیز با مشارکت تمامی ذی‌نفعان این حوزه در بخش‌های مختلف تشکیل شد و نخستین جلسه آن نیز برگزار شده است. حوزه سلامت دیجیتال کار و حمایت زیادی می‌طلبد تا مشکلات قوانین و مجوز‌ها در این حوزه را رفع کند.

کمیته مالکیت معنوی

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، افزود: کمیته مدیریت دارایی‌های معنوی در امتیازدهی ابداعات و اختراعات و هدایت آن‌ها به سمت تجاری سازی و دفاتر انتقال فناوری TTO ایجاد شده است. امکانات خاصی برای این کمیته در نظر گرفته شده است و در همکاری با نیماد فضایی به این کمیته اختصاص یافته است که به زودی با جذب مسئولان و کارشناسان مورد نیاز فعالیت خود را آغاز می‌کند. توجه ویژه به نقش فناوری در امتیازدهی ابداعات و اختراعات یکی از اهداف این کمیته است.

واگذاری امور اجرایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری حوزه سلامت

دکتر منظم از واگذاری امور اجرایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶ صندوق وابسته به وزارت بهداشت در حوزه سلامت فعال هستند و با ایجاد مجمع صندوق‌ها تقسیم کاری انجام دادیم تا در نتیجه آن امور اجرایی را به آن‌ها واگذار کنیم و بدنه معاونت و دفتر توسعه فناوری سلامت به ماموریت اصلی خود که همان سیاست‌گذاری و نظارت بر اجراست بپردازد.

او گفت: امور اجرایی و کارشناسی کمیته مالکیت معنوی به صندوق سلامت تهران واگذار شده، امورصادرات به صندوق تجهیزات پزشکی، امور فنی به صندوق پرشین دارو، امور توانمندسازی به صندوق سلامت زنجان و امور رویداد‌ها نیز به صندوق سلامت ثامن سپرده خواهد شد.

ایجاد مراکز نوآوری و فناوری سلامت

دکتر منظم با اعلام اینکه دستورالعمل و زیرساخت‌های ایجاد مرکز نوآوری سلامت محور در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایجاد شده است، گفت: تاکنون درخواست‌هایی هم رسیده است که بدون تردید با استقبال دانشگاه‌های علوم پزشکی همراه خواهد بود. در گذشته زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز نوآوری و فناوری در حوزه سلامت وجود نداشت. در مرکز نوآوری از ایده شروع می‌شود یعنی مرحله‌ای که هنوز هسته و تیم فناورانه‌ای شکل نگرفته برنامه تجاری و درآمدزایی وجود ندارد واین مهم‌ترین تفاوت یک مرکز نوآوری با شتابدهنده، مرکز رشد یا پارک فناوری است.

توانمندسازی

او با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضلات شرکت‌های حوزه سلامت، تعامل با سازمان غذا و دارو و آشنایی با فرآیند‌های پیچیده آنجاست، گفت: از جمله برنامه‌های دفتر توسعه فناوری سلامت تهیه برنامه‌های آموزش عملیاتی از تمامی فرآیند‌های سازمان غذا و دارو است. از بخش‌های مختلف، برنامه‌ها و روال‌ها استخراج شده و با کمک اساتید غذا و دارو در حال ضبط دوره‌ها هستیم تا در قالب آموزش مجازی ارائه کنیم.

به گفته وی، برآورد شده بالغ بر ۳۰ دوره آموزشی تا آخر مرداد ماه به مجموعه آموزش مجازی معاونت افزوده می‌شود. ضمن اینکه برنامه‌های آموزشی قدیمی هم در حال به‌روز رسانی است تا با فرمت جدید ویرایش شده و در سامانه آماده بهره برداری عموم شوند.

ارتباط با صنعت

دکتر منظم در ادامه از واگذاری ۱۷ مسئولیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: در راستای ماموریت ارتباط با صنعت ۱۷ مسئولیت به مدیران فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در حیطه‌های مختلف سپرده شده که بر اساس گزارش‌های رسیده می‌توان تخمین زد قریب به ۵۰ درصد برنامه‌ها تاپانزدهم مرداد ماه طبق زمانبندی تعیین شده، پیش می‌رود و این پیشرفت مطلوبی در این عرصه به شمار می‌رود.

منبع: روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رهبر انقلاب: ملت ایران تسلیم زورگویی تحریم نمی شود

فیلم/ جاری شدن سیل در شهر زرند کرمان

سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد+ عکس

فیلم/رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست کارگر پر می‌شود

عکس/ بازی روناک یونسی با سگش در کانادا

عکس/ تبریک متفاوت امیر جعفری برای برادرزاده‌اش

بهنوش بختیاری حرف‌های شانه‌ساز را به خودش گرفت

فیلم/ وزیر صمت با حذف سامانه یکپارچه خودرو موافقت کرد

فیلم/ واگذاری استقلال و پرسپولیس با حضور وزیر ورزش و وزیر اقتصاد

ریشه مشکل ناترازی بنزین کجاست؟

کدام استان بیشترین و کمترین نرخ تورم را تجربه کردند؟

فیلم/پیگیری وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر گوگل پلی

افزایش ۸۰۰ درصدی هزینه‌های آزمایشگاهی

پاسخ شاعرانه افشین علا به شعر رهبر انقلاب

عکس/ دیدار صبح امروز کارگران با رهبر انقلاب

کجای تهران با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کنیم؟ + جدول

عکس/ لحظات خصوصی لیلا بلوکات در پشت صحنه تئاتر

اینفوگرافی/با ۵۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی در ایران می‌توان خرید؟

عکس/وضعیت اسفبار خودرو‌های لوکس بعد از سیل دبی

اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران+ جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

گوگل پلی رفع فیلتر می‌شود؟

عکس/ جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی در پاکستان

جدیدترین قیمت خرید خانه در یافت آباد و شادآباد و همان حوالی + جدول

فیلم/ یزد را آب برد!

آیا تابستان ۱۴۰۳ جهش تورمی رخ می‌دهد؟

فیلم/بارش شدید باران و جاری شدن سیل در خیابان‌های خور و بیابانک اصفهان

سرنوشت مهدی قایدی در فصل آینده

دیدار کارگران با رهبر انقلاب برگزار شد

تغییرات جدید در واریز سود سهام عدالت

هزینه ارسال پیامک از طریق پنل اس ام اس

علت بیماری ترانه علیدوستی چیست؟

چند درصد مردم تلویزیون می‌بینند؟ + عکس

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور

ترسیم فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی / چرا کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد؟

پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم؛ داعش خراسان چگونه ایجادشد؟ / تاجیکستان و شکوفایی نیمی از نیرو‌های داعش خراسان

مهدی قایدی پرسپولیسی می‌شود؟

انهدام باند قاچاق دختران؛ ۸تصویربردار بازداشت شدند

جزییات جدید از طرح ترافیک نیمه اول ۱۴۰۳

تیرخلاص به واردات خودرو کار کرده؛ ورود فقط از مناطق آزاد!

عکس عاشقانه امیرعلی نبویان در کنار همسرش

فیلم/طراحی ناخن با طلا ۲۴ عیار فقط ۱۲ میلیون تومان!

ربع سکه محبوب‌ترین قطعه در حراج مرکز مبادله

توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید

بلوای حجاب، از بستر ایتا تا کف خیابان/ چگونه حجاب در شبکه‌های اجتماعی داخلی به محل جدال تبدیل شد؟

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت تخم مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

ریزش ادامه‌دار طلا در بازارهای جهانی

یورو رکورد زد

لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه