تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان؛ الزامی برای آیندگان

دبیرستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشتی نوشت: سال ۹۲ را باید شروع تحول برای اقتصاد کشور بدانیم. آغاز حرکت برای رهایی از اقتصاد نفتی تا سایه دکل‌های نفت بر اقتصاد کشور را کم و کوتاه‌تر کنیم.

گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان؛ الزامی برای آیندگان

اقتصاد ۲۴ - پرویز کرمی نوشت: سال ۹۲ را باید شروع تحول برای اقتصاد کشور بدانیم. آغاز حرکت برای رهایی از اقتصاد نفتی تا سایه دکل‌های نفت بر اقتصاد کشور را کم و کوتاه‌تر کنیم.

حرکتی دشوار؛ چرا که باید بر فرهنگی که نفت بیش از صد سال در کشورمان ایجاد کرده بود غلبه می‌کردیم. پس تکاپو برای بازگشت به فرهنگ اصیل کارآفرینی ایرانی آغاز شد تا با اتکا به خلاقیت و داشته‌های خودمان گام برداریم. دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها به میدان آمدند. مدد نیروی انسانی متخصص و خلاق به کار بسته شد. زیست بوم فناوری و نواوری هر روز قوی‌تر شد تا امروز به نقطه‌ای رسیدیم که بسیاری از نیاز‌های کشور را در حوزه‌های گوناگون ایران ساخت کرده ایم.

این زیست بوم بازیگران مختلفی دارد. خانه‌های خلاق و نوآوری، شتابدهنده ها، استارتاپ‌ها، کارخانه‌های نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق که همگی برای حرکت در مسیر خودکفایی و پیشرفت در تلاش هستند. در حال حاضر با وجود این زیست بوم؛ اقتصاد دانش بنیان و بازار جذب نیروی متخصص و خلاق در کشور به رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

اما نکته مهم که نباید از آن غافل شویم گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان در سطح جامعه است. به گونه‌ای که تمام اقشار مردم با آن آشنا شوند و این گفتمان به دل جامعه راه یابد. در این راستا نیز ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری فعالیت‌های ترویجی بسیاری انجام می‌دهد تا فرهنگسازی این زیست بوم به خوبی در کشور انجام شود.

در این مسیر نیز از تلاش‌های بسیاری شد از برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و ملی ایران ساخت تا برگزاری نمایشگاه دایمی محصولات ایران ساخت در نمایشگاه بین المللی و رویداد‌های کارآفرینانه که نقطه آغاز هر فعالیت استارتاپی بود.

کمک به تثبیت گفتمان علم و فناوری و اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه به عنوان زیر ساخت اساسی و الزام برای موفقیت کشور در عرصه اقتصاد خلاق و دستیابی به اهداف نظام در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی از اهداف این ستاد است.

شناسایی گروه‌های مخاطب گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان

در گام نخست حرکت در مسیر فرهنگسازی باید گروه‌های مخاطب شناسایی می‌شد. این کار با برنامه و دقت هر چه تماتر انجام شد تا تولید محتوا بر اساس هر یک از این گروه‌ها انجام شود. گروه‌های فعالان اقتصادی، نهاد‌های دولتی و حاکمیتی، نخبگان علم و فناوری (اساتید، پژوهشگران و دانشجویان)، عامه مردم و مراکز و سازمانی دولتی این مخاطبان هستند.

از سویی ستاد برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت نهاد‌های تاثیرگذار در گفتمان سازی علم و فناوری و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان از اولویت‌های خود قرار داد و در این راستا نهاد‌های تاثیر گذار را شناسایی کرد.

برنامه‌های اجرایی برای توسعه گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان

همچنین برای توسعه گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان برنامه‌های اجرایی توسط ستاد در نظر گرفته شد. گسترش رویداد‌های کارآفرینی با رویکرد فرهنگسازی و توانمندسازی، مستندسازی از فعالیت‌های مرتبط و موفقیت‌های مربوط به حوزه‌های دانش بنیان، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مرتبط برای تشویق مخاطبان، حمایت از تشکیل گروه‌های دانشجویی و دانشکده‌های مرتبط، حمایت از نشریات تخصصی حوزه اقتصاد دانش بنیان، تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی در دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط، برگزاری تور‌های علمی و فناوری و حمایت از سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و آشنایی آن‌ها با زیست بوم دانش بنیان برخی از این برنامه‌ها برای نخبگان علمی و فناوری است.

البته برنامه‌هایی همچون کمک به راه اندازی نشریات مرتبط مانند اقتصاد دانش بنیان و سرآمد، کمک به برندسازی محصولات موفق ایران ساخت از طریق ترویج و تبلیغ، تدوین گزارش‌های اقتصادی و معرفی فضا‌های نوین کسب و کار و انتشار کتاب‌های مرتبط با این حوزه مانند تجربیات جهانی استارتاپ‌های برتر نیز در میان فعالان اقتصادی برای رونق این گفتمان سازی انجام شد.

برنامه‌هایی برای عموم مردم

اما عامه مردم بخش مهم ماجرا برای توسعه این گفتمان بودند که ستاد برنامه‌های متنوعی را برای این بخش در نظر گرفت. تولید فیلم و سریال و برنامه‌های مرتبط در شبکه‌های مختلف رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، تولید انیمیشن و موشن گرافی برای صدا و سیما، تولید محتوا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراگیر، تور‌های علم و فناوری برای اقشار مختلف، بهره گیری از پژوهش سرا‌های دانش آموزی، کمک به ایجاد سایت ها، شبکه‌ها و نشریات دانش آموزی و برنامه‌های ترویجی با همکاری امور مساجد و دیگر نهاد‌های مردمی و فرهنگی این برنامه‌ها است.

همچنین مستند‌هایی مانند سفر رویاها، هواپیمای دوزیست، گنج دانش، خلاقیت ضربدر ۷، گام‌های روشنایی، جهش تولید و پرواز تا پردیس نمونه‌های از مستند‌های تولید شده است.

حمایت از رویداد‌های کارآفرینی و جشنواره‌های علمی و فناورانه همچون نخستین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه‌ای، جشنواره نشان فی، الکام استارز، جشنواره فرهنگی، هنری و ملی ایران ساخت و اینوتکس نیز اقداماتی دیگر است که توسط ستاد انجام شد.

انتشارات بخش دیگری از فعالیت‌های ستاد برای توسعه فرهنگسازی است. در این زمینه نیز سالنامه مهاجرتی ایران، بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی، شناخت دره سیلیکون، دانش بنیان، سرآمد و حمایت از جهش تولید از جمله مجموعه‌های منتشر شده است.

تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ویژه فرهنگسازی و گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان همچون نسیم دانش، دیرین دیرین، دات آی آر، فن آور، چرخ، رادیکال ۷، صفر تا صد، معتاد به نفت و چکامه.

برنامه‌های اجرا شده برای فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان

کمک به گفتمان سازی و ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها توسط ایجاد دفتر مشترک همکاری، حمایت از کنفرانس‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌های گوناگون برای آموزش، همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربیات، کمک به برگزاری نمایشگا ه و نشان دادن دستاورد‌های پارک ها، مراکز رشد در حوزه کسب و کار‌های نوین، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانشجویان و اساتید، مستند سازی و معرفی شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های آزمایشگاهی ایران ساخت برخی از اقداماتی است که توسط ستاد انجام شده است.

توسعه زیست بوم خلاق

البته در دی ماه ۹۹ ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری با یکدیگر ادغام شدند. از این پس ستاد با عنوان جدید یعنی فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ماموریت‌های بیشتری را در کار خود گنجاند. از این زمان تلاش جدیدی برای توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی با قدرتی بیشتر آغاز شد. به گونه ایی که تعداد این شرکت‌ها اکنون به ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین رونق فعالیت زیست بوم خلاق با راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری در استان‌های مختلف و حوزه‌های تخصصی متنوع و افزایش آن‌ها به ۱۵ خانه خلاق در استان‌های تهران (۶)، زاهدان، اصفهان، مشهد، کاشان، یزد، خراسان شمالی، رشت، قزوین، گرگان و قم تا تابستان سال ۱۴۰۰ دنبال شد و طبق برنامه ریزی‌ها تا پاییز ۱۴۰۰ تعداد خانه‌های خلاق به ۲۵ مورد می‌رسد.

تلاش‌های ستاد برای زیست بوم خلاق به ثمر نشست و نخستین روز‌های تیرماه تابستان ۱۴۰۰ سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم ابلاغ شد.

تلاش برای استمرار این حرکت یعنی تقویت و استقرار اقتصاد خلاق از طریق پیگیری قانون جهش تولید توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار است.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان