تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

آیا رشته ی حسابداری سخت است؟ راهنمای شروع آموزش و کسب درآمد

بسیاری از افراد به دنبال دانشی می‌روند که بازار کار داشته باشد، زیرا ادامه مسیر زندگی و امرار معاش آن هم در این شرایط سخت اقتصادی نیازمند درآمدزایی به نسبت خوب است. بی‌تردید فراگیری دانش حسابداری یک راه میان بر برای رسیدن به این مهم است.

حسابداری

تاریخچه حسابداری

قدمت حسابداری هزاران سال است و می‌توان آن را در تمدن‌های باستان مورد مطالعه قرار داد. توسعه اولیه حسابداری به بین‌النهرین باستان برمی‌گردد و ارتباط تنگاتنگی با تحولات نوشتن، شمارش و پول دارد.

بشر از زمان خلقت تا امروز، همیشه با فرمول هزینه و فایده کارش را پیش برده است و اکنون کشور‌هایی در دنیا موفق هستند که با این رویکرد روی به برنامه ریزی می‌آورند.

چند هزار سال پیش، بشر به روش آزمون و خطا و استاد و شاگردی دانش حسابداری را فرا گرفت، اما قرن ۱۵ بود که لوکا پاچیولی، کشیک و ریاضیدان ایتالیایی این علم را برای آموزش، وارد دانشگاه کرد.

در ایران هم، نزدیک به ۶۰ سال است که رشته حسابداری به صورت آکادمیک به سیستم آموزشی کشور اضافه شده و همین حضور شش دهه‌ای نشان از اهمیت و حساسیت این علم دارد.

حسابداری

کارکرد رشته حسابداری چیست؟

حسابداری را باید جزو شغل‌های خدماتی قلمداد کرد که فرد، خدمات مالی را به مجموعه مورد نظر ارائه می‌دهد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اساس کار انسان‌ها و مجموعه‌ها بر پایه هزینه و فایده شکل گرفته است. هزینه‌های انجام شده در کنار درآمد‌های حاصل شده نیاز به مدیریت و البته تجزیه و تحلیل دارد. یعنی در این سیستم باید اطلاعات جمع آوری و ثبت شود و سپس با بررسی فرآیند ذکر شده بتوان گزارش مالی را به مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ارائه داد.

حسابداری

وظایف یک حسابدار سخت است؟

همه وظایف یک حسابدار به این ختم می‌شود که انضباط مالی را در سیستم ایجاد کند و بتواند مجموعه را با گزارش‌های دقیق خود به سمت سود حداکثری سوق دهد.

هرچند سطوح کاری حسابداران در هر مجموعه‌ای متفاوت است، اما خالی از لطف نیست که با برخی وظایف حسابداران آشنا شوید:

صادر کردن فاکتور؛ ثبت کالای فروش رفته و درج در حساب مشتری.

دریافت فاکتور و ثبت و حساب فاکتور از تامین کننده کالا.

محاسبه و پرداخت حقوق کارمندان.

تهیه گزارش‌های مالیات برای نهادی مربوطه.

ارائه گزارش مالی به مدیریت مجموعه.

تهیه صورت حساب برای افرادی که با آن‌ها ارتباط کاری دارند.

گزارشی از سود، طلب، بدهی و تراز مالی مجموعه.

ثبت آمار؛ مثل اطلاعات حضور و غیاب و مرخصی که در پرداخت دستمزد موثر است.

تهیه و ارائه لیست بیمه کارمندان مجموعه به سازمان تامین اجتماعی.

بودجه مورد نیاز برای پروژه خاص را بررسی و نتیجه را در قالب تایید و یا عدم تایید به مدیران اعلام می‌کنند.

ثبت داده‌ها؛ در قالب سیستم و با استفاده از نرم افزار و همچنین دستی.

مشاوره مالی برای برنامه‌های مالی مجموعه.

با توضیحات بالا درمی‌یابیم که رشته حسابداری و وظایف آن سخت نیست، اگر دقت فرد بالا و به مرور تجربه‌اش افزایش پیدا کند.

چرا استقبال از رشته حسابداری بالاست؟

همه می‌دانیم برای موفقیت در هر عرصه‌ای باید سه مولفه را داشت:

۱- دانش
۲- تجربه
۳- قدرت تصمیم گیری

با علم به اینکه همه ما به مولفه اول و دوم آگاهیم، می‌خواهیم به تشریح مولفه سوم بپردازیم. وقتی فرد و یا افراد با دانش و تجربه وارد حوزه کاری می‌شوند، دوست دارند کارشان با موفقیت استمرار پیدا کند، اما نیک می‌دانیم که استمرار در گرو مطالعه کار‌های گذشته و گرفتن تراز است تا به لطف و مدد آمار و ارقام بتوان روی به بهترین تصمیمات آورد؛ این موضوعی که اهمیت به کارگیری حسابدار را برای سازمان، ارگان و شرکت‌ها با اهمیت کرده است.

از سوی دیگر، بسیاری از افراد به دنبال دانشی می‌روند که بازار کار داشته باشد، زیرا ادامه مسیر زندگی و امرار معاش آن هم در این شرایط سخت اقتصادی نیازمند درآمدزایی به نسبت خوب است. بی‌تردید فراگیری دانش حسابداری یک راه میان بر برای رسیدن به این مهم است، چون به چارت هر تشکیلات دولتی و خصوصی که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تا چه اندازه نقش حسابدار در آن مجموعه کلیدی و تعیین کننده است.

باید نگاه همگان به پدیده‌های مختلف واقعی باشد. قرار نیست هر فردی که به دنبال دانش حسابداری رفت، موفق شود. موفقیت در این بخش حساس، منوط به آموزش درست و علمی و البته تمرین و تجربه است که در این راستا، سایت فرادرس به عنوان یک مجموعه بزرگ علمی و مجازی این وظیفه را به خوبی ایفا کرده است و علاقه‌مندان به فراگیری حسابداری می‌توانند از مجموعه آموزش‌های این دانشگاه بزرگ مجازی بهره ببرند.

پس پر واضح است که موفقیت و رسیدن به درآمد حداکثری در رشته حسابداری نیازمند رسیدن به بالاترین سطح علمی و کار کردن به منظور افزایش توانایی است، زیرا بخش‌های مختلف دولتی و مخصوصاً خصوصی به دنبال حسابدارانی هستند که با ارائه دقیق‌ترین اعداد و ارقام، نقشه راه آینده را برای آن‌ها ترسیم کنند.

از طرفی، شغل حسابداری در کنار درآمد به نسبت خوب، از وجه اجتماعی هم برخوردار است و طبیعتاً کاری که هر فردی نتواند به راحتی انجام دهد، اهمیتش نزد دیگران بالاتر می‌رود.

حسابداری

حسابدار باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

۱- دانش و توانایی بالا
۲- صداقت
۳- سعه صدر

به قدر کافی در خصوص مورد اول صحبت شد. همچنین صداقت در هر کار با اهمیت است، اما در بخش‌هایی که با حوزه مالی در ارتباط است این اهمیت دو چندان می‌شود. حسابداران باید حافظان سلامت و انضباط مالی باشند. همچنین سعه صدر باید یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های کاری یک حسابدار باشد، زیرا خستگی و بی‌حوصلگی نه تنها دقت فرد را پایین می‌آورد که حتی در ادامه مسیر از ارزش افزوده او در دید مدیران می‌کاهد. یادمان نرود که اکنون رقابت در هر بخشی فوق العاده بالاست و کسانی می‌توانند در میدان بمانند که روز به روز به علم خود بیفزایند و سعی کنند جزو بهترین‌ها باشند.

یک حسابدار لزوماً باید تا حدی با علوم اقتصاد و کامپیوتر هم آشنایی داشته باشد، چون جنس کارش این را می‌طلبد. او ساعت‌ها با اعداد و ارقام و فرمول‌های ریاضی در ارتباط است و می‌باید به واسطه سیستم کامپیوتر نیاز مجموعه خود را رفع کند.

فراگیری رشته حسابداری سخت است؟ و باید آن را به چه کسانی توصیه کرد؟

اگر فردی تصمیم دارد آموزش حسابداری را در دستور کار خود قرار دهد تا به این واسطه، آینده کاری و درآمدش رقم بخورد باید پیش از شروع کار چند موضوع را مد نظر قرار دهد.

فراگیری یک دعلم یا دانش تنها معطوف به علاقه فرد نیست؛ به طور مثال اکثر نوجوان‌ها علاقه دارند فوتبالیست شوند، اما برای رسیدن به این هدف می‌باید مسیری را دنبال کنند که شاید با شخصیت آن‌ها منطبق نباشد و ابتدا یا اواسط کار دچار بی‌میلی و زدگی شوند. پس فرد برای اینکه بتواند آموزش اصول حسابداری را به بهترین شکل یاد بگیرد باید در همان گام اول شخصیت خود را محک بزند. برای حسابدار و حسابرس شدن همانطور که گفته شد باید سعه صدر داشت تا به هنگام پیچیدگی کار، کلافه شد. همچنین ضرورت دارد اهل حساب و کتاب بود و تا حدی فکر ریاضی داشت و از تجزیه و تحلیل و به درازا کشیدن کار هراس نداشت.

خالی از لطف نیست که افراد حسابدار جدای از اینکه اصول حسابداری را فرا می‌گیرند و کار با نرم افزار‌های مورد نیاز در دستور کار قرار می‌دهند، کمی بر روی تسلط خود به زبان انگلیسی هم کار کنند، چون آشنایی به زبان انگلیسی شانس افراد را در بازار کار بیش از پیش می‌کند.

از این‌رو رشته ی حسابداری سخت نیست اگر توام با علاقه و انگیزه باشد.

سایت فرادرس، در کنار آموزش‌های مختلف، آموزش برخی زبان‌های زنده دنیا از جمله آموزش زبان انگلیسی را هم به علاقه‌مندان خود ارائه می‌دهد.

با فراگیری رشته حسابداری بیکار نمی‌مانید

همانطور که گفته شد حسابداری نیاز بخش‌های مختلف و فعال کشور است و افراد به تناسب علم و تجربه خود می‌توانند در این بازار، جایگاه خود را پیدا کنند.

از این‌رو شغل‌های حسابدار، حسابرس، مدیر مالی، کارشناس امور مالیاتی، کارمند بانک، رییس بانک، کارشناس پشتیبانی نرم افزار، تحلیل‌گر مالی و... برخی از مهمترین جایگاه‌هایی است که دانش آموختگان حسابداری می‌توانند مدنظر قرار دهند.

یکی از موارد مهم در انتخاب شغل این است که آن کار تا کی ادامه دارد یا به عبارتی امنیت شغلی آن چقدر است؟ جهان مرتباً در حال تغییر است و به فراخور زمان و مکان برخی شغل‌ها از بین می‌رود و جای خود را به شغل و امکاناتی دیگر می‌دهند، اما با نگاهی به چند سده گذشته درمی‌یابیم که هیچ‌گاه حسابداری جایگاه خود از دست نداده و تنها به واسطه برخی تحولات تکنولوژی کمی رنگ و بوی آن نسبت به دهه‌های گذشته تغییر پیدا کرده و اصل آن حفظ شده است، پس اگر علاقه‌ای است می‌توان با فراغ بال این دانش را فرا گرفت تا با قدرت و بیشترین درآمد وارد بازار شد.

حسابداری

در حسابداری می‌توان کار را گسترش داد؟

بسیاری از افراد مایلند کاری را انجام دهند که بتوان در آینده به پیشرفت و درآمد بیشتر آن دل بست. وقتی فرد دانش حسابداری را فرا می‌گیرد و سپس وارد بازار کار می‌شود، احتمالاً در قالب کارمندی درآمد خواهد داشت و هرچند در این کار خلاقیت خیلی جایگاه و معنایی ندارد، اما اگر دقت و کیفیت کار بالا باشد، فرد می‌تواند به جایگاه بالاتر و درآمد بیشتر برسد.

منظور از جایگاه بالاتر این است که خود را حالت کمک حسابدار خارج کند و بتواند فردی صاحب نظر در این حوزه شود و حتی در ادامه افرادی به عنوان زیردست او مشغول کار شوند.

اما این توضیحات همه ماجرا نیست؛ برخی افراد که امروز صاحب شرکت‌های حسابداری و حسابرسی هستند، روزگاری در مجموعه‌ای کمک حسابدار با حقوق متوسط بودند، اما به واسطه هوش و ذکات و دقت در کارشان و البته تجربه و ارزش افزوده‌ای که به مرور از خود به جای گذاشتند، توانسته‌اند شرکتی را به ثبت برسانند و با استخدام افرادی کار و درآمدشان را گسترش دهند. این افراد اکنون کار‌های حسابداری بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌ها را انجام می‌دهند و به تبع این جسارت و تجربه نه تنها کارآفرینی هم کرده‌اند که به درآمد‌های بالایی هم دست پیدا کردند.

پس اگر اراده‌ای است هم اکنون آموزش حسابداری و حسابرسی را شروع کنید.

آشنایی با دروس اصلی و تخصصی رشته حسابداری در دانشگاه

اصول حسابداری
حسابداری میانه
حسابداری پیشرفته
حسابداری صنعتی
حسابرسی
حسابداری مالیاتی
اصول تنظیم و کنترل بودجه
مدیریت مالی
مباحث جاری حسابداری
متون حسابداری

حسابداری

گرایش‌های رشته حسابداری برای تحصیل در کارشناسی ارشد چیست؟

رشته حسابداری: حسابداری از رشته‌های محبوب در سال‌های اخیر بوده است و به بررسی اقتصاد و امور مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد.

رشته حسابرسی: حسابرسی به خاطر بررسی و کنترل حساب‌های حسابداران صورت می‌گیرد. حسابرسان در دفترهای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف جذب می‌شوند تا از درستی گزارش‌های مالی و حساب‌های حسابداران مطمئن شوند.

رشته حسابداری مدیریت: رشته حسابداری مدیریت به خاطر افزایش توانمندی مدیران مالی در تصمیم گیری‌ها و تدوین استراتژی‌های اقتصادی شرکت‌ها مطرح شده است. افرادی که در گرایش حسابداری مدیریت تحصیل می‌کنند، می‌توانند به عنوان مدیرعامل، عضو هیئت مدیره و یا به عنوان مشاورین مدیریت و اقتصاد در کنار مدیران ارشد شرکت‌ها مشغول به کار شوند.

گرایش حسابداری عمومی: این گرایش، در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری به نوعی جدید محسوب می‌شود و هدف اصلی از ایجاد آن، آموزش افرادی برای فعالیت در قسمت‌های عمومی - دولتی و یا جوانب کلان فضای اقتصادی جامعه است.

از سوی دیگر، دانشجویان رشته حسابداری، می‌توانند با انتخاب یکی از گرایش‌های زیر در مقطع دکتری هم به ادامه تحصیل بپردازند.

حسابداری صنعتی

حسابداری مالی

حسابداری دولتی

حسابداری مدیریت

حسابداری منابع انسانی

نتیجه

از قدیم گفتند هیچ دستاوردی بدون سختی به دست نمی‌آید؛ از این‌رو فراگیری رشته حسابداری و موفقیت در این حوزه کاری هم از این قاعده مستثنی نیست.

برای ورود به هر کاری باید علاقه داشت و سپس علم آن را فرا گرفت. باید به راهی که می‌رویم ایمان داشته باشیم و با اعتماد به نفس و البته حوصله کار را دنبال کرد. هیچ موفقیتی آنی و در کوتاه مدت به دست نمی‌آید و می‌باید زمان گذاشت، هم برای آموزش و هم برای اثبات خود.

با این توضیحات باید گفت یادگیری حسابداری کار پیچیده نیست، اگر علاقه و انگیزه حرف اول و آخر بزند.

پیشنهاد

پیشنهاد ما به همه افرادی که می‌خواهند راه موفقیت در آموزش را دنبال کنند، سر زدن به سایت فرادرس است. علاقه مندان می‌توانند تجربه چند هزار دانش آموخته گذشته از این سیستم را بررسی و بر اساس علاقه خود کلاس مورد نظرشان را انتخاب کنند.

بدون شک در این دو سالی که ویروس کرونا جهان و به تبع آن، ایران را در بر گرفته است، استفاده از کلاس‌های مجازی بهترین مسیر برای رسیدن به هدف است، زیرا ضمن حفظ سلامتی در وقت هم صرفه جویی می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران به چند استان؛ کدام شهر‌ها مرکز می‌شوند؟

کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟

پرونده باز است؛ شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت رییس‌جمهور سابق را اعلام کرد

قیمت جدید گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار+ جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

پشت پرده آرامش نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو

ترافیک فوق سنگین در جاده چالوس

قیمت انواع موتور سیکلت در بازار + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

قیمت سکه پارسیان + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

قیمت سکه و طلا + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

تلاش‌ها برای رشد ۳۵ درصدی حق مسکن کارگری بی نتیجه ماند؟/ دستمزدی که به خانه کارگران نمی‌رسد

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

بهترین تفرجگاه‌های دماوند در فصل بهار

با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد

ارزش معاملات بورس به اندازه ارزش یک ساختمان در تهران شد!/ بازار سرمایه نیازمند تغییر توامان تاکتیکی و تکنیکی

مواریس: تساوی پرسپولیس و سپاهان به سود استقلال شد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به زنان

فیلم/ دلخوری و ناراحتی رامین رضاییان از هواداران پرسپولیس

اوسمار: می‌دانستیم که بازی سختی با سپاهان داریم

اینفوگرافی/ کدام کشور‌ها کلاهک اتمی دارند؟

دلیل برکناری خطیر مشخص شد

مطهره گونه‌ای بازداشت شد

کنایه درویش به بازی سپاهانی‌ها

خطیر از مدیرعاملی استقلال برکنار شد

فیلم/ لحظه کتک‌کاری امید عالیشاه با دابو در دقیقه ۸۲

فیلم/ جابه‌جایی زنان پرسپولیسی پس از شعار سپاهانی‌ها

پرسپولیس هدیه استقلال را پس فرستاد

فیلم/ پرواز رئیس قوه قضاییه با یک هواپیمای عمومی

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

اتهام همجنس‌بازی تسنیم علیه مهدی نصیری

فیلم/ اظهارات جالب رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران روی آنتن زنده

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟

هاشمی‌نسب: از نتیجه بازی راضی نیستم

فیلم/ گریه ناگهانی مجری صدا‌وسیما روی آنتن زنده