تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

۴۰ سال شهرسازی غلط در ایران؟!

مهدی آیتی*

شهرسازی ایران

اقتصاد۲۴بیش از یک قرن است که شهرسازی (پلاک محور) در دنیا منسوخ شده و به جای آن شهرسازی (بلوک محور) مرسوم و رایج است.‌ ای کاش مسئولان ما فرق این دو نوع شهرسازی را می‌دانستند.

پلاک، عبارت است از: قطعه زمین‌های کوچک و محدود و محصور و به هم چسبیده در همسایگی و یک یا دو گذر، اما بلوک، عبارت است از: قطعه زمین محصور در چهار یا چند خیابان.

مسکن و شهرسازی ما، سال‌هاست که در کوچه و خیابان‌های تنگ و در زمین‌های محدود و به هم چسبیده با تراکم بالا در حال ساخت و ساز و گسترش است. (شهرسازی پلاک محور)

اینگونه شهرسازی، هر روز عرصه‌های عمومی و خدماتی شهر‌ها را تنگ‌تر می‌کند و بر ترافیک و آلودگی هوا و... می‌افزاید.

در شهرسازی (بلوک محور)، با تجمیع پلاک‌های محدود و تبدیل قطعه زمین‌های کوچک به یک بلوک، عرصه‌های عمومی و خدماتی بازتر می‌شود و ساخت و ساز به صورت عمودی، در ارتفاع توسعه‌یافته و از شهرسازی افقی و غیراقتصادی جلوگیری می‌شود و شهروند در فضای شهری به ویژه فضای محله بهتر تنفس می‌کند و به کار و زندگی و فراغت می‌پردازد.

اگر ما از ۴۰ سال قبل به جای شهرسازی (پلاک محور) به شهرسازی (بلوک محور) روی آورده بودیم حتما امروز از شهر‌های مدرن‌تر، روان‌تر و پاک‌تری برخوردار بودیم.

امروز همین اشتباه در نوسازی بافت فرسوده شهر‌ها در حال انجام است و به همین دلیل عرصه‌های عمومی و خدماتی در بافت فرسوده باز و آزاد نمی‌شود و مشکلات بافت همچنان در کوچه‌های تنگ، باقی می‌ماند.

راه اصلاح مسکن و شهرسازی ما، در تغییر قوانین و گذاشتن بسته‌های تشویقی به سمت شهرسازی (بلوک محور) و پرهیز از شهرسازی (پلاک محور) است، که این مهم به دلیل مسائل پیچیده حقوقی، تنها با هماهنگی سه قوه میسر و ممکن است.

کاش مسئولان ما در این ۴۰ سال از نمونه‌های شهرسازی موفق (بلوک محور) حداقل در کشور‌های همسایه مثل امارات و ترکیه، درس می‌گرفتند و مرتکب این همه اشتباه در مسکن و شهرسازی و نابودی عرصه‌های عمومی و خدماتی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا نمی‌شدند.

هنوز هم برای جبران دیر نیست اگر اراده‌ای باشد.

*کارشناس عمران و شهرسازی

منبع: نشان تجارت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار