تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اطلاعات مرکز آمار نشان داد:

افزایش ۱۲ درصدی استفاده از فضای مجازی در ایران

اطلاعات مرکز آمار در مورد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند.

افزایش ۱۲ واحد درصدی استفاده از فضای مجازی در ایران

اقتصاد ۲۴ - گزارش مرکز آمار ایران از سهم فضای مجازی در زندگی ایرانی‌ها حاوی سه نکته است. نخست اینکه میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی از میزان ۵۳درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۵درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. مورد دوم اینکه متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی در حدود ۳۰دقیقه در بازه زمانی مذکور افزایش داشته و به رقم یک‌ساعت و ۳۲دقیقه در روز رسیده است. در نهایت اینکه واتس‌اپ و اینستاگرام به ۲ گزینه اصلی فعالیت در شبکه‌های مجازی برای کاربران ایرانی در سال گذشته تبدیل شده‌‏اند.

بررسی آمار‌های رسمی حاوی چند نکته مهم است. نخست اینکه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند که این میزان در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد بوده است. مورد دوم اینکه متوسط حضور افراد ۱۵ ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به میزان ۹۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه در روز بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ معادل یک‌ساعت و ۴ دقیقه بوده است. مورد دیگر اینکه طبق اظهار پاسخ‌دهندگان به پیمایش، در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌آپ با ۵/ ۸۸ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۶۸ درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌نظر می‌رسد که فیلتر شدن شبکه تلگرام در این موضوع دخیل بوده‌ است. نکته مهم دیگر اینکه بیش از ۲/ ۴ میلیارد نفر کاربر در سراسر جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در بین کشور‌های دنیا فیس‌بوک با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر کاربر و در کشور ما نیز تلگرام با ۴۹ میلیون کاربر، پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی هستند. در نهایت اینکه فضای مجازی با تغییر سبک کسب‌وکار باعث شده است تا تجارت الکترونیک بتواند در چهار سال گذشته با رشد ۸/ ۶ برابری روبه‌رو شود، به نحوی که ۸/ ۱۹ درصد کاربران از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند.

افزایش ۱۲ درصدی استفاده از فضای مجازی

مرکز آمار در گزارشی به بررسی میزان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۶ پرداخت. طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتار‌های فرهنگی خانوار‌ها و استفاده از آن برای برنامه‎‌ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است. این آمارگیری در سال ۱۳۹۹ برای افراد ۱۵ ساله و بیشتر به گونه‌ای طراحی شده که نتایج به تفکیک تمام استان‌ها قابل ارائه است. در این آمارگیری، از داده‌های ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار شهری و نیز ۱۸ هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی استفاده شده است. به عبارت دیگر، جامعه آماری این پژوهش در کل به میزان ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار است.

افزون بر این از اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و دیگر موارد، افراد ۱۹ ساله و بیشتر استفاده شده است. نتایج بررسی‌های رسمی در مورد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند. این میزان در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد بوده است.

به عبارت دیگر، میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۲ درصد از سال ۱۳۹۶ بیشتر بوده است. مورد دیگر اینکه استان‌های البرز (۱/ ۷۷ درصد)، بوشهر (۶/ ۷۵ درصد) و تهران (۷۵ درصد)، بیشترین میزان عضویت و استان‌های گلستان (۵/ ۵۱ درصد)، خراسان‌جنوبی (۷/ ۴۸ درصد) و سیستان‌وبلوچستان (۷/ ۴۲ درصد) کمترین میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

آنالیز استانی فضای مجازی

در بخش دیگری از این گزارش به میزان استفاده افراد هدف در شبکه‌های اجتماعی به تفکیک استان‌های کشور پرداخته شده است. آمار‌های رسمی حاکی از آن است که طبق اظهار پاسخگویان، متوسط حضور افراد ۱۵ ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به میزان ۹۲‌دقیقه و ۱۸ ثانیه در روز بوده است. این میزان در سال ۱۳۹۶ معادل یک‌ساعت و ۴ دقیقه بوده است.

این گزاره حاکی از آن است که در بازه زمانی مذکور متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی حدود ۲۸ دقیقه رشد داشته است. علاوه بر این، استان‌های هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه و یک‌ثانیه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه، بیشترین و استان‌های خراسان‌شمالی با ۶۵‌دقیقه و ۵۱ ثانیه، سیستان‌وبلوچستان با ۵۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه و خراسان‌جنوبی با ۴۸ دقیقه و ۵۶‌ثانیه، کمترین متوسط زمان حضور روزانه را در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. مورد دیگر اینکه طبق اظهار پاسخ‌دهندگان به این پیمایش، در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌آپ با ۵/ ۸۸ درصد و اینستاگرام با ۶۸ درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده‌اند.

افزون بر این، بنا بر آمار‌های رسمی، میزان عضویت افراد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۶ برای واتس‌آپ معادل ۲۴ درصد و برای اینستاگرام به میزان ۱/ ۴۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۹ میزان استفاده از واتس‌آپ ۵/ ۶۴ واحد درصد و برای اینستاگرام نیز معادل ۹/ ۲۴ واحد درصد رشد داشته است.

پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران و جهان

بررسی آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۲/ ۴ میلیارد نفر کاربر از سراسر جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در ایران هم میلیون‌ها کاربر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. مورد دیگر اینکه فیس‌بوک (۲‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون عضو)، یوتیوب (۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون عضو)، واتس‌آپ (۲ میلیارد عضو)، فیس‌بوک مسنجر (یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون عضو) و اینستاگرام (یک میلیارد و ۲۲۱ میلیون عضو) به‌ترتیب پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار جهان محسوب می‌شوند. در کشور ما پرطرفدارترین شبکه اجتماعی تلگرام است. میزان استفاده از این پلتفرم فضای مجازی برابر ۴۹ میلیون نفر است. در سال‌های گذشته و قبل از اعمال فیلتراسیون، این میزان بالاتر هم بود. اینستاگرام (۴۸ میلیون عضو) و توییتر (۲/ ۳ میلیون عضو) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

افزون بر این، استفاده پاسخگویان از رسانه‌های اجتماعی در بین گروه‌های مختلف سنی متفاوت است، به‌طوری که گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند، به نحوی که برابر ۵/ ۵۰ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴/ ۴۹ درصد از گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و نیز ۴/ ۴۴ درصد افراد ۵۰ سال و بالاتر، فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند. همچنین درصد افرادی که گفته‌اند از هیچ‌کدام از رسانه‌های اجتماعی (داخلی و خارجی) استفاده نمی‌کنند، در بین سنین ۵۰‌سال و بالاتر (معادل ۳۴ درصد) بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. این میزان در بین افراد ۱۸ تا ۲۹ سال برابر ۵/ ۲۱‌درصد و در بین افراد ۳۰ تا ۴۹ سال معادل ۲۶ درصد است.

نگرانی از فاش‌ شدن اطلاعات

یکی از موضوعاتی که در بحث استفاده از فضای مجازی برای افراد و دولت‌های مختلف حائز اهمیت است، مساله فاش‌شدن اطلاعات شخصی افراد در رسانه‌های اجتماعی و نقض حریم شخصی کاربران است. میزان نگرانی پاسخگویان از فاش‌شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی بین زنان و مردان متفاوت است، به‌طوری که مردان بیشتر از زنان در این خصوص اظهار نگرانی کرده‌اند.

براساس بررسی آماری که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ارائه کرده، به میزان ۸/ ۴۴ درصد از کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اصلا نگران فاش‌شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی نیستند. همچنین معادل ۶/ ۹ درصد به میزان کم، برابر ۸/ ۱۶ درصد به میزان زیاد و در نهایت معادل ۹/ ۱۳ درصد تا حدودی در این خصوص احساس نگرانی می‌کنند. در این بین تنها به میزان ۸/ ۱۴ درصد کاربران کاملا نگران فاش‌شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی هستند.


بیشتر بخوانید: توییتر در پی ایجاد آرشیو شخصی برای کاربران


مورد دیگر اینکه نگرانی پاسخگویان از فاش‌شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی بر حسب نوع رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده (داخلی و خارجی) متفاوت است، به‌طوری که به میزان ۶/ ۵۳ درصد از کسانی که فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند، اصلا نگران فاش‌شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی نیستند. این نسبت برای کسانی که فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند، به میزان ۹/ ۴۸ درصد است.

رشد ۸/ ۶ برابری کسب‌وکار‌های اینترنتی

استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهداف مختلفی نظیر سرگرمی، برقراری ارتباط، کسب اطلاعات و نیز کسب درآمد صورت می‌گیرد. یکی از مقوله‌هایی که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده، بحث کسب درآمد از فضای مجازی است. کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است، به‌طوری که مردان بیشتر از زنان بیان کرده‌اند از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. خرید و فروش ملزومات و ارائه خدمت در بستر فضای مجازی، جزو مسائلی است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر دنیا اضافه شده است. این تغییر سبک کسب‌وکار باعث شده تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشدی به میزان ۸/ ۶‌برابری روبه‌رو شود.

بنابر گزارش‌های رسمی در حال حاضر به میزان ۷۸‌درصد از واحد‌های تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌کنند. همچنین ۲۸‌درصد از واحد‌های تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می‌برند. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف اینستاگرام با ۸۳ درصد، بیشترین سهم استفاده را در میان واحد‌های تجارت الکترونیکی دارا بوده است.

پس از اینستاگرام، واتس‌آپ ۵۳ درصد، تلگرام ۴۳‌درصد، وبلاگ و فیس‌بوک ۸ درصد، پیام‌رسان سروش ۵ درصد، پیام‌رسان‌های ایتا، بله، گپ ۳درصد، آی‌گپ ۲ درصد و سیگنال یک درصد در استفاده واحد‌های تجارت الکترونیکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند.

علاوه بر این، بررسی‌های رسمی حاکی از آن است که به میزان ۸/ ۱۹‌درصد کاربران از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند و در مقابل ۲/ ۸۰ درصد گفته‌اند، درآمدی از طریق رسانه‌های اجتماعی ندارند. مورد دیگر اینکه از بین کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به میزان ۵۵ درصد از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی کالا یا خدمات خرید می‌کنند. خرید کالا و خدمات از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی در بین زنان و مردان متفاوت است، به‌طوری که زنان بیشتر از مردان بیان کرده‌اند که از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی خرید می‌کنند.

استان‌های برتر

اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که مردم استان‌های البرز، بوشهر و تهران بیش از سایر استان‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و هم‌اکنون ۷۷.۱ درصد ساکنان استان البرز و ۷۵.۶ درصد از شهروندان بوشهری در شبکه‌های اجتماعی فعالند و تهرانی‌ها هم با ۷۵ درصد در رتبه سوم هستند. استان‌های گلستان، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان هم کمترین میزان مشارکت را در شبکه‌های اجتماعی دارند.

نکته جالب توجه این است که هموطنان جنوبی بیشتر از سایر نقاط کشور در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و میانگین زمانی که آن‌ها در هر روز صرف شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام می‌کنند بیش از ۲‌ساعت است، چنان‌که استان هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه در صدر همه استان‌ها قرار دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قاضی علی رازینی کیست؟/ از چهره‌های مهم قضایی که امروز ترور شد

گاندو دوباره به تلوزیون می‌آید

فیلم/ سخنان ۲۵ روز پیش قاضی مقیسه چه بود؟

فیلم/ علی رازینی درباره ترورش چه گفته بود؟

موضع پزشکیان در مصاحبه با NBC سازنده، منطقی و عزتمندانه بود

محمد مقیسه کیست؟/زندگی قاضی جنجالی دستگاه قضایی؛ از آغاز تا ترور

فیلم/ دکوراسیون مدرن خانه شبنم مقدمی در برج لاکچری تهران

آرمان رمضانی از استقلال جدا شد

اینفوگرافی/ ۱۰ استارتاپ بزرگ ایران با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

فیلم/ تایید حضور نیروی نفوذی در ترور دو قاضی

عکس/ پوشش برف در ایران از نگاه ناسا

تکذیب ادعای بازداشت کارکنان دیوان عالی کشور

معرفی مشخصات نارنجک انداز ایکس ام۲۵

عکس/ نمایی از ساختمان محل ترور ۲ قاضی دیوان عالی کشور

عکس/ استوری احساسی بهنوش بختیاری در اینستاگرام غوغا کرد

عکس/ واکنش ربیعی به حادثه تروریستی امروز

متن معاهده راهبردی ایران و روسیه + جزییات

عکس/ واکنش رشیدپور به تویت عجیب سعید جلیلی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت طلا به سقف ۶ هفته اخیر رسید

عکس/ قاب ماندگار عارف، ناصر حجازی، ستار و پروین با استایل خاص

بهرام سکان یا بهرام سوم کیست؟/ یکی از شاهان ساسانی که سلطنتش کوتاه بود

عکس/ چهره متفاوت آتنه فقیه نصیری، سحر ولدبیگی و حمیرا ریاضی در سال ۷۹

تکذیب ادعای ترور قاضی حسینعلی نیری

فیلم/ جزئیات ترور دو قاضی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

افزایش دوباره قیمت مرغ از این تاریخ

فیلم/ انتقال پیکر قضات و فرد ضارب بعد از حادثه امروز تیراندازی

قاضی رازینی در گذر زمان از سال ۱۳۵۷ تا امروز

سوابق و ماجرای ترور قبلی قاضی علی رازینی

آشنایی با سوابق و بیوگرافی قاضی محمد مقیسه

حضور فعال بیمه ما در نمایشگاه پتروکم

فیلم/ پریناز ایزدیار هم کمدین شد

دلایل افزایش ۷۶ درصدی سود عملیاتی تکیمیا

بانک دی، پیشتاز در وصول مطالبات

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران ادامه دارد

معرفی خودرو مرسدس بنز S کلاس با موتور V ۱۲ + عکس

با همت و تلاش، کارنامه درخشانی را در ویترین نگاه مردم بگذاریم

آتش‌سوزی مهیب در یکی از بیمارستان‌های مشهد

فیلم/ اولین تصاویر از محل ترور دو قاضی در تهران

آینه صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم/ شریعتمداری صدای صاحبان صنایع را شنید

تأکید محمد کبیری بر میزبانی شایسته از گردشگران نوروزی کیش

عکس/ حرم حضرت معصومه (س) در دوران قاجار ۱۲۹ سال پیش

حضور بیمه البرز در نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران

فیلم/ برف شمال تهران را سفیدپوش کرد

عکس/ مکان حمله تروریستی به ۲ قاضی دیوان عالی

برگزاری دومین نشست تخصصی کنفرانس بین المللی فناوری با مشارکت بیمه البرز

واکاوی ابعاد ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات با اظهارات تازه حسن روحانی؛ چه کسی سیدمحمد خاتمی را ممنوع‌التصویر کرد؟

ورود اتباع ایرانی و مسافران اسرائیلی به سوریه ممنوع شد