تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
اختلاف با قالیباف بر سر انتخاب محمدجواد شوشتری

دعوای پسرعمو‌ها خونین می‌شود؟

انتخاب محمدجواد شوشتری به عنوان رئیس حوزه ریاست باعث شد آتش زیر خاکستر اختلاف در میان اصولگرایان روشن شود؛ بخشی از این اختلاف میان تیم زاکانی و تیم قالیباف بود و بخش دیگر مربوط به نزدیکان قالیباف بود که با انتخاب شوشتری دلزده شدند. در این گزارش پیامد‌های انتصاب شوشتری برای اصولگرایان بررسی شده است.

دعوای پسرعمو‌ها خونین می‌شود؟

اقتصاد۲۴- محمدباقر قالیباف روز یکشنبه در حکمی سید محمدجواد شوشتری را به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی منصوب کرد. شوشتری پیش از این معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی کشور بود که جایگزین بابک نگاهداری شد؛ اکنون نگاهداری با رای اعضای هیات امنای مرکز پژوهش‌های مجلس (بخوانید با نظر محمدباقر قالیباف) رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شده است.

یکی از نزدیکان قالیباف می‌گوید: قالیباف از ابتدای مجلس یازدهم در صدد بود محسن اسماعیلی از اعضای باسابقه حقوقدان شورای نگهبان و تنها نماینده غیر روحانی عضو مجلس خبرگان را به این سمت انتخاب کند که بنا به دلائلی این انتصاب عملی نشد.

عمده شهرت شوشتری به دوران حضور او در دفتر قالیباف شهردار تهران و همینطور حضور در سازمان زیباسازی و دیگر زیرمجموعه‌های مرتبط با شهرداری بوده است. شوشتری در کنار عیسی شریفی از افراد معتمد، نزدیک و مورد اعتماد قالیباف بود که حالا به عنوان رئیس حوزه ریاست منصوب شده است؛ جایی که مهمترین پست اداری مجلس است و اختیار فراوانی در خصوص ارتباط با کلیت نمایندگان و مجلس دارد و تمام جلسات رئیس مجلس و دیدار‌های او از همین طریق انجام می‌شود؛ این یعنی قالیباف فردی را در این سمت گذاشته که بیشترین نزدیکی را به خودش داشته باشد؛ اما اینکه رابطه قالیباف با کسی مناسب باشد، به این معنا نیست که دیگر اصولگرایان نیز به آن تن بدهند؛ چه آنکه بعضی اصولگرایان به این انتخاب اعتراض کرده‌اند، از جمله مالک شریعتی نماینده اصولگرای تهران و چهره نزدیک و معتمد به علیرضا زاکانی.

دعوای پسرعمو‌ها خونین می‌شود؟
مالک شریعتی در توییتی بسیار کوتاه تنها نوشت «آقای رئیس لطفا تجدیدنظر بفرمایید» اشاره شریعتی به انتخاب جواد شوشتری بود که مخاطب عام اصلا متوجه ماجرا نشده بود و نفهمیده بود منظور او از این مخالفت چیست، اما مخاطبان خاص واکنش نشان دادند و بعضی چهره‌های موثر جریان اصولگرا هم این توییت را ریتوییت کردند؛ از جمله نجابت نماینده شیراز و امیرحسین ثابتی چهره مطبوعاتی شناخته شده اصولگرایان.

پس از آن علی خضریان نیز این توییت را تکمیل کرد و نوشت: «جناب آقای محمدباقر قالیباف؛ از آنجایی که جنابعالی رییس منتخب نمایندگان مجلس انقلابی هستید، مواضع و اقدامات شما می‌بایست برآیند نگاه کلان مجلس باشد؛ لذا انتصاب فردی به‌عنوان رییس دفتر شما که ابهاماتی پیرامون ارتباط با فعالان فتنه ۸۸ و املاک نجومی وجود دارد، زیبنده مجلس نیست.»

اگرچه چهره‌هایی، چون نجابت و شریعتی و خضریان در صف نخست مقابله با قالیباف ایستاده‌اند، اما در حقیقت این اختلاف میان زاکانی و قالیباف است که از زبان شریعتی بیان شده است. زمانی که زاکانی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، برخی معتقد بودند قالیباف از این انتخاب راضی نیست؛ این در حالی بود که زاکانی سال ۸۴ از اعضای موثر ستاد قالیباف بود. زمانی هم قرار بود رئیس مجلس یازدهم انتخاب شود، بسیاری از اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان به چهره‌هایی همچون زاکانی طعنه می‌زدند که آن‌ها که تا این حد ادعای مبارزه با فساد را دارند، چگونه برای ریاست مجلس از قالیباف حمایت کرده‌اند؛ البته ظاهرا آن موقع ریاست مرکز پژوهش‌ها کافی بود تا مخالفت‌ها پایان یابد؛ با این حال وقتی زاکانی با یاری تیم سروری و ایثارگران با آن شکل عجیب و فراقانونی به شهرداری تهران رسید، نوعی قدرت‌نمایی برای تیم قالیباف به حساب می‌آمد؛ چه آنکه گزینه نخست یاران قالیباف برای شهرداری تهران مازیار حسینی یا دست‌کم محسن پیرهادی بود و زاکانی در این میانه جایی نداشت، اما همانطور که در شورای پنجم، زور حزب سه‌نفره اعتماد ملی به هجده عضو دیگر چربید و محمدعلی افشانی را به بهشت رساند، این‌بار زور تیم سروری چربید.


بیشتر بخوانید: دو حکم جدید قالیباف در مجلس برای حلقه مدیران نزدیکش در دوره شهرداری


حالا به نظر می‌رسد اختلاف‌ها کم‌کم نمود بیرونی پیدا می‌کند و شمشیر‌ها از نیام بیرون می‌آید. زیر توییت شریعتی، لشکر سایبری نزدیک به زاکانی، نقد‌های تندی به قالیباف مطرح کرده‌اند و برای ریاست سال آتی او در مجلس هم خط و نشان کشیده‌اند. برخی این اختلافات را به داستان «زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد تشبیه کرده‌اند و اتفاقا اسم «مالک» و «باقر» را به کار گرفته‌اند و تشبیهاتی از آن آورده‌اند. اگر این تشبیه درست باشد، دعوای پسرعمو‌ها حتما خونین خواهد شد!

فقط گروه رهپویان نیستند که به قالیباف انتقاد کرده‌اند. اصولگرایان عدالتخواه، مثل وحید اشتری هم با اشاره به پرونده املاک نجومی، به این انتصاب انتقاد کرده‌اند. در زمان املاک نجومی، نزدیکان سردار قالیباف معتقد بودند او در جریان واگذاری‌ها نبوده و با هماهنگی رئیس دفترش، در زمانی که قالیباف سر کار نبوده است، این تخلفات صورت گرفته است. این رئیس دفتر، همین شوشتری است که دوباره کنار قالیباف رفته است.

توییت اشتری البته پاسخ مستقیمی به اظهارات علی خضریان نماینده تهران بود. اشتری نوشته بود: «شهردار تهران که مسئول همه این تخلفات رخ داده است، اگر بر صدر لیست اصولگرایان و در راس مجلس بنشیند مشکلی نیست. ولی اگر مسئول دفترش در شهرداری را مسئول دفترش در مجلس بکند، زیبنده مجلس نیست. پوزخندی بر صورت با چشمان خندان! تازه این توئیت رساترین صدای اعتراضی بود که این چند روز از مجلس بلند شد.»

وحید اشتری همچنین متن نامه‌ای از سازمان بازرسی را منتشر کرد که از نقش شوشتری در واگذاری املاک شهرداری پرده برمی‌داشت. او نوشته بود: «می‌گفتند آقای قالیباف در جریان املاک نجومی نبود، چون اختیارات را تفویض کرده بود. نامه رسمی سازمان بازرسی در مورد تخلفات هم خطاب به آقای شوشتری بود. مدیر کل دفتر شهردار که دستور واگذاری‌ها را می‌داد. ایشان امروز مدیر کل حوزه ریاست مجلس شد. واضح است یا بیشتر توضیح بدهم؟»

همکاری قالیباف و شوشتری در سال ۹۲ منجر به نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری شده بود. اصولگرایان اطمیمان دارند حضور زاکانی در شهرداری تهران هم برای نشستن روی این صندلی در آینده‌ای دور یا نزدیک است و زاکانی تقویت رقیب را تحمل نمی‌کند. زاکانی به امید نشستن روی صندلی لاریجانی راهی قم شده بود و وقتی دید اقبالی برای ریاست او در مجلس وجود ندارد، به دنبال شغلی بهتر می‌گشت. شکاف بین زاکانی و قالیباف، اگر رخ بدهد، شکاف در احزاب سیاسی نظامی اصولگرایان است که در جمعیت ایثارگران و بعد‌ها رهپویان و ... ساماندهی شده بودند. انشعابی که ابعاد آن در انتخاب و انتصاب فرماندهان نظامی نیز اثرگذار خواهد بود.

یاران رها شده قالیباف

اگرچه بخشی از اختلافات بر سر انتخاب شوشتری به تفاوت نظر زاکانی و قالیباف بازمی‌گشت، اما بخش دیگر به خود شوشتری مرتبط بود؛ کما آنکه گروهی از نزدیک‌ترین یاران قالیباف که در سخت‌ترین شرایط او را رها نکردند، اعتقاد داشتند قالیباف در انتخاب شهردار تهران خوب عمل نکرده و این باعث شده پای آن‌ها از شهرداری تهران بریده شود و حالا با انتخاب شوشتری، پای آن‌ها از مجلس نیز بریده خواهد شد؛ چراکه ارتباط آن‌ها با محمدجواد شوشتری ارتباط مناسبی نیست و این یعنی قالیباف بخشی از تیمی که همواره از او حمایت کرده را نادیده گرفته است.


بیشتر بخوانید: سلطه جمعیت ایثارگران و رهپویان بر شهرداری تهران / مدیران زاکانی چگونه انتخاب می‌شوند؟


قالیباف همواره به این معروف بوده که سربازانش را در هیچ شرایطی تنها نخواهد گذاشت؛ چه آنکه تمام مدیران قالیبافی و حتی یاران درجه دومش سرنوشت خوبی پیدا کرده‌اند و حتی عیسی شریفی که بزرگترین فساد‌ها را داشت، آنقدر رها نشد که برایش دادگاهی علنی بگیرند؛ حالا در چنین شرایطی که قالیباف و دیگر اصولگرایان قدرت مطلق را در اختیار دارند، بخشی از یاران قدیمی پشت در مانده‌اند ...

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق