اقتصاد ۲۴ - بسیاری از مشترکان تلفن همراه که جمعیت زیادی از کاربران اینترنت در ایران را تشکیل میدهند به دفعات با پیشنهادهای اپراتورها درباره بستههای هدیه یا بستههای تخفیفی اینترنت همراه مواجه شده اند.
در این پیامکها استفاده از بستههای هدیه اینترنت به کاربران پیشنهاد میشود و گاهی توضیح داده میشود که این بسته برای استفاده از ترافیک داخلی است و گاهی هم توضیح داده نمیشود.
بسیاری از کاربران به تفاوت ترافیکی که به آنها پیشنهاد شده، توجه نمیکنند، اما تفاوت در این موضوع مهم است.
منظور از ترافیک داخلی، ترافیکی است که تولیدکننده محتوا آنها را در داخل کشور میزبانی میکند؛ بنابراین ممکن است یک سایت در ظاهر ایرانی یا دارای محتوای داخلی باشد، اما به اصطلاح در سرورهای خارجی هاست (میزبانی) شود؛ بنابراین چنین سرویسی جز سرویسهای داخلی دارای ترافیک نیم بها محاسبه نمیشود.
بیشتر ترافیک مصرفی ایران صرف سایتها و نرم افزارهای خارجی میشود
برخی از کاربران میپرسند که اساسا مگر تعرفه ترافیک داخلی با خارجی چقدر تفاوت دارد یا اصلا چقدر از ترافیک داخلی استفاده میکنیم که بخواهیم به این موضوع اهمیت بدهیم؟
در بحث تعرفه، هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایتهای داخلی نسبت به ترافیک بینالملل در نظر گرفته شده است؛ بنابراین از نظر تعرفهای به صرفهتر است.
اما درباره میزان استفاده از سایتهای دارای ترافیک داخلی، تقریبا نقد کاربران وارد است. زیرا اغلب استفاده کاربران موبایل ایرانی از چند برنامه خاص و پرکاربرد است که این برنامهها خارجی هستند.
در سایت سامانه خدمات الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، در بخش تعرفه ترجیحی سایتها درج شده است
تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آنها در داخل کشور میزبانی میشود میتوانند با مراجعه به پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس https://g۲b.ito.gov.ir/ یا https://eservices.ito.gov.ir/ دامنه و آدرس عددی (IP) خود را ثبت کنند.
پیام رسانهای داخلی، تعرفه ترجیحی یک سوم دارند
در این سامانه لیست دامنههای اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده در سامانه و لیست پیامرسانهای داخلی ثبت شده در سامانه به ثبت رسیده است و کاربران میتوانند از آنها مطلع شوند.
خروجی این سامانه به صورت فایل یا web service توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران تحویل اپراتورها میشود. در ادامه فرآیند، نظارت بر اعمال یا عدم اعمال تعرفه ترجیحی توسط اپراتورها برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
بنابر تاکید مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعمال هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایتهای داخلی نسبت به ترافیک بینالملل توسط شرکتهای ارایهکننده خدمات اینترنتی الزامی است.
او تاکید کرده: مشترکان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت درصورت بروز تخلف یا وجود مشکل در دریافت سرویس میتوانند شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کرده و پاسخگویی به آن را پیگیری کنند.