تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

دوج کوین و شیبا اینو همچنان می‌تازند

میم کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا اینو که با تصاویر سگ‌ها و حیوانات خانگی مشهور شده‌اند، بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال را به خود جلب کرده‌اند.

دوج کوین و شیبا اینو همچنان می‌تازند

اقتصاد ۲۴- در یک سال گذشته، با رشد قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال، چهره‌های جدیدی وارد این بازار شدند و فرهنگ این حوزه تا حدودی تحت‌تأثیر قرار گرفته است. رشد سرسام‌آور قیمت میم کوین‌هایی مانند شیبا اینو در چند ماه اخیر، باعث شده است تا برخی از اعضای جامعه ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها روی بیاورند. اما آیا ظهور این توکن‌ها که عمدتاً کاربرد خاصی هم ندارند، می‌تواند برای رشد اکوسیستم ارز‌های دیجیتال مفید باشد؟

به گزارش کوین تلگراف، سال ۲۰۲۱ تا به اینجای کار سال جهش بازار ارز‌های دیجیتال بوده است. عرضه اولین صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت کوین تاریخ آمریکا، نشانه‌ای برای تبدیل‌شدن ارز‌های دیجیتال به یکی از جریان‌های اصلی اقتصاد است و می‌تواند سطح دسترسی سرمایه‌گذاران به این کلاس دارایی را افزایش دهد.

ورود اعضای جدید به بازار ارز‌های دیجیتال در طول سال ۲۰۲۱، تأثیر عمیقی بر فرهنگ کلی این اکوسیستم گذاشته است. در این مدت آرمان‌هایی مانند حفظ حریم خصوصی و برخورداری از یک ابزار ذخیره ارزش قابل‌اعتماد، با روی کار آمدن میم کوین‌ها کمی به حاشیه رفت. اکنون استفاده از میم‌های مشهور برای ابراز احساسات، در جامعه ارز دیجیتال توییتر فراگیر شده است؛ جایی که کاربران هر روز به هم «صبح بخیر» می‌گویند و با احترام خاصی یکدیگر را «سِر» صدا می‌زنند.

اکنون، اما میم کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا اینو که با تصاویر سگ‌ها و حیوانات خانگی مشهور شده‌اند، بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال را به خود جلب کرده‌اند و این موضوع طرفداران افراطی بیت کوین را تا حدی آزرده‌خاطر کرده است. دیگر حتی رسانه‌های خبری مرجع هم نمی‌توانند از صحبت کردن درباره رشد فرهنگ میم کوین‌ها اجتناب کنند.

ورود اعضای جدید به بازار ارز دیجیتال در حال تغییردادن چشم‌انداز این اکوسیستم است و در ادامه این مطلب هم قصد داریم چگونگی تغییر فرهنگ جامعه ارز دیجیتال و تأثیرگذاری میم کوین‌ها بر این بازار را مورد بررسی قرار دهیم.

تغییر رفتار بازار از زبان گوگل

 میان ارز‌های مطرح بازار، دوج کوین تا به اینجا بیشترین میزان جستجوی سال ۲۰۲۱ آمریکا را به خود اختصاص داده است و در مقایسه با بیت کوین که در رده دوم قرار گرفته، ۲.۳ میلیون بار بیشتر جستجو شده است.

دوج کوین و شیبا اینو همچنان می‌تازند

۱۰ ارز برتر بازار که بیشترین جستجوی ماهانه را در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند

ارز دیجیتال دوج کوین پیش از جهش بازار در سال ۲۰۱۷، به‌عنوان یک شوخی با تصویر مربوط به یک سگ نژاد شیبا اینو دوست‌داشتنی وارد بازار ارز‌های دیجیتال شد.

دوج کوین تا همین اواخر توسعه و به‌روزرسانی‌های بسیار محدودی را تجربه کرده بود و هیچ نقشه راهی برای آینده این این ارز دیجیتال وجود نداشت. در سال ۲۰۲۱ اما، جامعه ارز دیجیتال بار دیگر این پروژه را احیا کرد و قیمت آن را از زیر ۰.۰۱ دلار به اوج ۰.۷۳۸ دلاری رساند و حمایت‌های ایلان ماسک هم جایگاه این میم کوین را تا حدی تثبیت کرد. موفقیت دوج کوین در ادامه باعث شد تا تیم‌هایی با هدف به روزرسانی و افزودن قابلیت‌های جدید به شبکه این ارز دیجیتال تشکیل شود.

در رده‌بندی برترین ارز‌های بازار از نظر حجم جستجوی سالانه در ایالات متحده، شیبا اینو در رده چهارم قرار گرفته است. با اینکه قیمت و محبوبیت این میم کوین تا آوریل (فروردین) سال جاری افزایش معنی‌داری را تجربه نکرده بود، توانسته بسیار از پروتکل‌های لایه اول و پروژه‌های فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را پشت سر بگذارد و پایین‌تر از بیت کوین و اتریوم در رده چهارم قرار گیرد.

سگ‌هایی که محبوب‌تر می‌شوند

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار ارز‌های دیجیتال شده‌اند، به‌جای آنکه به‌دنبال یک محصول مالی کارآمد و ابزاری برای ذخیره ارزش باشند، به سراغ توکن‌های با عرضه کل بالا و بعضاً نامحدودی می‌روند که خود را «بهترین دوست آدم‌ها» معرفی می‌کنند و به سرمایه‌گذاران وعده ثروت اندوزی یک‌شبه را می‌دهند.

میم کوین‌ها اکنون تا حدی محبوب شده‌اند که وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) یک صفحه ویژه برای رده‌بندی این توکن‌ها راه‌اندازی کرده است؛ فهرستی در حال رشد که اکنون نام بیش از ۱۸۰ توکن در آن دیده می‌شود.

دوج کوین و شیبا اینو همچنان می‌تازند


رده‌بندی میم کوین‌های بازار ارز دیجیتال

برخی از شرکت‌های مطرح فعال در حوزه ارائه خدمت مالی مانند کارگزاری رابین هود (Robinhood)، بدون توجه به نظر تحلیل‌گران و طرفداران بیت کوین درباره ناکارآمدی این بخش نوظهور، دوج کوین را به بازار خود اضافه کرده‌اند و تاکنون هم درآمد قابل‌توجهی از معاملات این ارز دیجیتال داشته‌اند. این اتفاق نشان می‌دهد که میم کوین‌ها نظر کارگزاران دیگر را هم به خود جلب کرده‌اند؛ شرکت‌هایی که درآمد آن‌ها وابسته به کارمزد معاملات است و با ورود کاربران جدید می‌توانند پول بیشتری به جیب بزنند.


بیشتر بخوانید: احتمال افزایش ۴۰۰ درصدی شیبا اینو


کوین بیس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، هم دوج کوین و شیبا اینو را به فهرست ارز‌های خود اضافه کرده است. اضافه‌شدن شیبا اینو به کوین بیس با افزایش قیمت این میم کوین در ۲۷ اکتبر (۵ آبان) همراه بود و به‌دنبال آن افزایش بی‌سابقه تقاضا از سوی کاربران باعث شد تا سیستم این صرافی از دسترس خارج شود.

شاید سرمایه‌گذاران جوان‌تر بیت کوین را به چشم یک ارز قدیمی نگاه کنند که ممکن است قیمت آن در آینده بالا برود، اما بیشتر آن‌ها معتقدند که بیت کوین در این مقطع آن‌ها را ثروتمند نخواهد کرد. از طرفی دیگر قیمت شیبا اینو در کمتر از ۳۰ روز رشدی ۱،۰۰۰ درصدی داشته است و پایین‌بودن قیمت آن همچنان برای برخی از سرمایه‌گذاران جذاب به نظر می‌رسد.

آینده میم کوین‌ها چگونه خواهد بود؟

آن‌طور که پیداست میم کوین‌ها آمده‌اند که بمانند و فهمیدن این موضوع که آن‌ها چه تأثیر بر بازار می‌گذارند و در آینده به چه سمتی می‌روند، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران باهوش‌تر ایده خوبی باشد.

دوج کوین و شیبا اینو هر کدام به نوعی نماینده جریان بزگ‌تری هستند که در آن اکوسیستم بلاک چین در حال حرکت از شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار، به سمت شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام است. در این جریان دوج کوین نماینده ارز‌هایی مانند بیت کوین است که از سازوکار اثبات کار استفاده می‌کنند و شیبا اینو نماینده آن دسته از توکن‌هاست که بر بستر شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام عرضه می‌شوند، از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند و از ویژگی‌های برخوردار هستند که در نسخه دوم شبکه اتریوم وجود دارد.

دوج کوین توکنی برای قدیمی‌های بازار ارز دیجیتال است؛ کسانی که ترجیح می‌دهند از یک شبکه امن استفاده کنند که در ذخیره و انتقال ارزش قابل‌اعتماد است. از طرفی دیگر، شیبا اینو نسل جدید میم کوین‌هاست که با راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ (ShibaSwap) و مجموعه شیبوشی (Shiboshi)، وارد بازار امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی (NFT) شده است.

سیر تکامل رفتاری بازار ارز‌های دیجیتال

ایده بیت کوین و ارز‌های دیجیتال برخواسته از تفکر مبارزان طرفدار استقلال مالی، سایفرپانک‌ها و مردم آزادی‌خواه است؛ کسانی که قصد داشتند بار دیگر حاکمیت نظام مالی را در دست بگیرند و از شر سیستم متمرکز بانکداری جهانی خلاص شوند.

با گذشت زمان و رشد اکوسیستم ارز‌های دیجیتال، بسیاری از این آرمان‌ها به سمت مفاهیمی رفت که برای جامعه بزرگتری از کاربران جذابیت داشت.

با اینکه اعضای قدیمی جامعه ارز دیجیتال تمایلی به پذیرش این موضوع ندارند، یکی از راه‌های جلب مشارکت بیشتر در بازار و به‌دنبال آن افزایش قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها، ظهور بخش‌های فرعی جدید مانند میم کوین‌هاست؛ بخشی که وابسته به علایق عموم مردم به چیز‌هایی مانند شخصیت‌های ابرقهرمانی، تیم‌های ورزشی و شوخی‌های ادامه‌دار با تصاویر طنز اینترنتی است.

این‌ها درست همان چیز‌هایی هستند که هر روز در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، در دورهمی‌های شبانه درباره آن‌ها صحبت می‌شود و بیشترین شانس را برای تأثیرگذاری بر شناخت مردم دارند؛ بنابراین میم کوین‌ها می‌توانند بر پذیرش گسترده ارز‌های دیجیتال تأثیر مثبتی داشته باشند.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد