شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار در دست طالبان

جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار افغانستان، مهمترین شهر بین کابل تا پیشاور پاکستان است. این شهر شاهراه تجاری و بازرگانی میان افغانستان و پاکستان به شمار می‌رود و مرز «طرخم» نیز در نزدیکی آن قرار دارد. بیشتر ساکنان این منطقه پشتون هستند و رعایت شریعت مذهب یکی از اساسی‌ترین اصول اخلاقی در این شهر محسوب می‌شود، به همین دلیل تعداد مکاتب قرآنی در آن نسبت به ولایت‌های دیگر بیشتر است.
کد خبر: ۱۳۲۵۱۴
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰

اقتصاد ۲۴- این منطقه در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین مقر‌های استقرار نیرو‌های دولت طالبان یعنی «نیرو‌های پشتون پاکستانی افغانستان تبار» تبدیل شده‌است. پس از سقوط دولت سابق افغانستان بیش از ۵۰ درصد کارمندان دولتی شامل نظامیان، کارمندان بخش مرزی و گمرک به خارج از این کشور مهاجرت کردند. به دلیل کاهش تعداد نیرو‌های نظامی منطقه، امکان ورود نیرو‌های گروهک تروریستی داعش به صورت پراکنده ایجاد شده و چند عملیات انتحاری در این شهر رخ داده است. جلال‌آباد دروازه اصلی صادرات میوه به پاکستان، هندوستان و چین است و در حال حاضر به دلیل ناآرامی‌های منطقه، بالابردن تعرفه گمرکی از طرف دولت پاکستان و عدم به رسمیت شناختن طالبان بار کامیون‌های میوه‌های صادراتی در حال نابودی است. از سوی دیگر موجی از مهاجرت به سمت پاکستان از طریق مرز زمینی طرخم تشکیل شده و مردم بیش از دو یا سه روز در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند تا از مرز عبور کنند. در حال حاضر یکی از خواسته‌های اساسی مردم افغانستان تسهیل امور گمرکی برای صادرات و تردد مسافران از طریق این مرز است تا اوضاع اقتصادی کمی بهبود پیدا کند 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.