تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

تلاش دولت برای بازگشت تعادل به بورس

درحالی که طی روز‌های گذشته افت شاخص کل بورس موجب نگرانی سهامداران شده بود، روز گذشته شاهد نخستین تأثیر برگزاری این جلسه و اعلام موضع دولت در قبال بازار سرمایه بودیم.

تلاش دولت برای بازگشت تعادل به بورس

اقتصاد ۲۴ - در این روز شاخص کل بورس در پایان معاملات بورس تهران با افزایش ۲۱ هزار و ۱۱۵ واحدی، ۱.۵ درصد بالا رفت و شاخص به یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴۰۶ واحد رسید. طبق گفته کارشناسان، در حالی که در این روز آثار روانی برگزاری نشست ویژه بورسی در وزارت اقتصاد در تابلوی بورس نمایان شد، تداوم حمایت‌های دولت از بازار و عملی شدن برنامه‌هایی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند این اثر را تداوم بخشد.

اجماع وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، صنعت و بانک مرکزی برای رونق بورس

در نشست وزیر اقتصاد با مدیران بورسی و هلدینگ‌ها، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجماع‌سازی برای اعتمادآفرینی با وزارتخانه‌های نفت، صنعت و بانک مرکزی خبر داد و بر لزوم فراهم کردن بستر‌ها برای فعالیت شفاف بازار سرمایه تأکید شد.

سیداحسان خاندوزی در این نشست گفت: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازار‌های رقیب داشته است و نگاه ماه به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. وی افزود: نگاهی به اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز، روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.

وی اضافه کرد: وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس، توسعه ابزار‌ها و نهاد‌ها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش‌بینی پذیر است و بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن.

رئیس شورای عالی بورس در این جلسه گفت: خالص تأمین مالی دولت از اوراق در دوماه اخیر بسیار اندک و ناچیز و در ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هر چند فضای مجازی پر از اطلاعات غیردقیق است. از این به بعد هم دولت بیشتر به‌دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.

وی اظهار داشت: برنامه ما پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و بزودی زود خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

خاندوزی اظهار داشت: به‌دنبال پیش‌بینی پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و طبعاً بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. وی گفت: برای اعتمادآفرینی در حال اجماع‌سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبر‌های امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.

دو برنامه مهم سازمان بورس برای رسیدن بازار به ثبات

در همین ارتباط، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز صبح دیروز دربرنامه رادیویی «جوان ایرانی»، اعلام کرد: قیمت‌های کنونی سهام در بازارسرمایه، قیمت‌های جذابی هستند و سازمان بورس با تمام قوای خود در تلاش است تا ابهامات بازار را کاهش دهد. این موضوع مهم‌ترین محور سازمان بورس و دولت است.

 مجیدعشقی ذات بازارسرمایه را همراه با نوسان دانست و گفت: متأسفانه به‌دلیل اتفاقاتی که بخصوص در نیمه دوم سال گذشته افتاد، شاهد ریزش عجیبی در این بازار بودیم، اتفاقی که به موجب آن سهامداران دچار هراس شدند. در این شرایط مطابق با علم مالی رفتاری و با واکنشی که در مقابل اخبار منفی اتفاق می‌افتد، شاهد افت قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن بودیم.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در راستای ایجاد ثبات در بازارسرمایه گفت: نخستین برنامه‌ای که در نظر داریم، افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها است تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال‌جاری اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست آمده است؛ با این حال به‌دلیل برخی ابهاماتی که در بازار وجود داشته و همان‌طور که اشاره شد واکنش شدیدی که سرمایه‌گذاران به‌دلیل ترس از بازار نشان دادند، سبب ادامه‌دار شدن ریزش‌ها شده است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بورس شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در دست اقدام دارد. در نظر داشته باشید از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری شده است، به طوری که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خرید‌ها را ادامه دهند.

عشقی با بیان این که اعتمادسازی فرآیند زمانبری است، گفت: محدودیت‌های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت‌های آن‌ها منجر شده است که به نظر من اگر دولت هر چه سریعتر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل باز می‌گردد و شرایط ریزشی به پایان خواهد رسید. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: طی ۲۰ سال گذشته با حدود ۴ دوره افت شدید رو به رو بودیم که البته این نوسانات پس از طی مراحل به ثبات و شرایط قبل خود رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده برگشت ثبات به بازار سرمایه داد و گفت: اکثر شرکت‌های بورسی در صورت‌های مالی خود سود شناسایی کرده‌اند.

عشقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قرمزی تابلوی بورس کی رفع می‌شود، گفت: قرمزی تابلو یکدفعه نیامده که یکباره هم برود. ان‌شاءالله به مرور کاهش می‌یابد و تابلوی بورس رنگ سبز به خود می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته دعوتی از مردم از طرف دولت صورت گرفته و مردم سرمایه‌شان را به بورس آورده‌اند، گفت: مردم حق دارند نگران باشند، قطعاً با یک جمله من هم نگرانی مردم رفع نمی‌شود، ولی تلاش می‌کنیم بازار سرمایه را به ثبات برسانیم. رشد‌های شدید و نزول‌های شدید برای بازار سم است و در هیچ یک از بازار‌ها چنین وضعیتی را نمی‌پسندیم.

آثار دوگانه نشست بورسی وزیراقتصاد

علیرضا تاج بر، کارشناس بازار سرمایه دراین خصوص گفت: آثار نشست روز گذشته وزیر اقتصاد با مدیران بورسی را می‌توان در دو بخش بررسی کرد. بخش نخست تأثیر روانی این نشست بربازار است. به هرروی این جلسه نشان می‌دهد دولت به فکر سهامداران است و برای آن برنامه دارد و برهمین اساس روزگذشته شاهد رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص بودیم. اما تأثیر این بخش کوتاه مدت است. بخش دوم آثار آن به اجرای برنامه‌هایی اختصاص دارد که وزیر اقتصاد درباره توقف قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی و عدم دخالت دولت دربازار از آن خبرداده است. واقعیت این است که مشکلات بازار سرمایه تنها با برگزاری یک نشست برطرف نخواهد شد. نخستین مشکل بازار عدم اعتماد به بازاراست. اعتماد شرط اول برای سرمایه‌گذاری است و حتی اگر بازار جذاب باشد و اعتماد نباشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: این در حالی است که اعتماد بتدریج به دست می‌آید. متأسفانه دریکسال گذشته حمایت‌های دولت از بازار در حد حرف باقی ماند و حتی سوء استفاده‌هایی نیز از سهامداران شد. برهمین اساس، جلب اعتماد دوباره بازار دشوار و زمانبر است.

تاج بر ادامه داد: مشکل دیگر بازارسرمایه به ضعف‌های ساختاری برمی گردد مسائلی مانند نرخ‌گذاری دستوری، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عوارض صادراتی و نرخ بهره بین بانکی و در مجموع نرخ بهره که آثار مستقیمی بر بازار سرمایه دارد. درهمین راستا تا زمانی که موضع دولت درباره این مسائل را بیان نکند، سرمایه‌گذاران قادر به تصمیم‌گیری نیستند. بدین ترتیب بیان مواضعی که به پیش‌بینی پذیربودن بازار ارتباط دارد، اهمیت زیادی دارد. البته در جلسه دیروز وزیر اقتصاد با مدیران بورسی، درباره برخی از مسائل بحث شد که تداوم آن می‌تواند آثار مثبتی برای آینده بازارسهام داشته باشد.

وی در پایان گفت: درمجموع می‌توان گفت، برگزاری این نشست به منظور رفع مشکلات بازار سرمایه مثبت بود، اما شرط دوام این اثرگذاری، مستمربودن آن و عملی شدن راهکار‌های ارائه شده است.

منبع: تابنوس

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام