تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

خبر مهم برای کاربران کریپتولند/ پشت پرده پرونده سینا استوی چه کسانی هستند؟

یک فعال حوزه رمزارز با بیان اینکه قرار است پول کاربران کریپتولند دوباره بازگشت داده شود، گفت: سرنوشت توکن غیرقانونی بریج هنوز نامشخص است و به جز سینا استوی، سه نفر در پرونده کریپتولند دستگیر شذند که پس از آزادی به قید وثیقه، برنامه راه اندازی یک شت کوین جدید و بدون پشتوانه را در ترکیه به پیش می‌برند.

خبر مهم برای کاربران کریپتولند/ پشت پرده پرونده سینا استوی چه کسانی هستند؟

اقتصاد ۲۴- میناسادات حسینی: طبق اطلاعاتی که در مورد توکن بریج وجود دارد پای ۴ شخص در میان است که همگی پیش از سینا استوی با قید وثیقه آزاد شده بودند. از بین این ۴ نفر، دو نفر با سفر به ترکیه، برنامه راه اندازی یک شت کوین جدید و بدون پشتوانه را از ترکیه پیش می‌برند.

افشای پشت پرده ماجرای کریپتولند

سینا استوی متولد ۱۳۷۱ در تهران و فعال بازار رمزارز است. فارغ التحصیل لیسانس رشته مدیریت بازرگانی که با خرید و فروش بیت کوین شروع به فعالیت اقتصادی کرده و سپس با انتشار توکن BRG به ثروت هنگفتی دست یافت.

وی با خلاء ناشی از نبود سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران مهر ماه ۱۳۹۶ با نوشتن ربات تلگرامی خرید و فروش رمزارز‌ها را به صورت عمومی گسترش داد و بعد از یک سال و نیم فعالیت تلگرامی، پلتفرم صرافی ارز دیجیتال به نام کریپتولند را تاسیس کرد و در کمتر از سه ماه، تراکنش مالی این سایت به یک میلیارد تومان رسید، استوی اسفند ۱۳۹۹ در مراسم اختتامیه جشنواره وب و موبایل که به عنوان اسپانسر جنجالی و سخنران حضور داشت، گفت: «ظرف دو سال از تاسیس سایت کریپتولند سه بار سایت ما بدون هیچ دلیلی فیلتر شد.»

او ادامه داد: «نمی خواهم وارد جزئیات شده و از پشت پرده بگویم چه اتفاقاتی افتاده، اما دلیل اصلی تمیز نبودن فضای رقابتی بود.»

ارتباط استوی با مدیرعامل توئیتر چگونه شکل گرفت؟

سینا استوی در ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ توکن BRG اولین سیستم اوراکل عمومی مبتنی بر شبکه TRON را در مارکت بین المللی عرضه کرد، او به عنوان یک فرد اهل مالزی و با نام جعلی هاکان استوی توانست این توکن را در مارکت‌ها عرضه کند و در کمتر از چند ماه این توکن ثروت هنگفتی برای او به ارمغان آورد، این در حالی بود که اگر وی ایرانی شناخته می‌شد این توکن قابلیت ارائه در بازار جهانی را بخاطر تحریم‌ها نداشت.

استوی که همواره از تضمین این توکن مورد سوال قرار می‌گرفت هر بار می‌گفت: «تضمین خود من هستم، ما پروژه بلاکچینی راه اندازی کردیم که سرمایه آن بیش از نیم میلیارد دلار است.»


بیشتر بخوانید: خبر خوش به کاربران صرافی کریپتولند/ سینا استوی تحت الحفظ به دفتر صرافی برگشت


در اسفند ۹۹ مزایده اولین توییت تاریخ توسط جک دروسی مدیرعامل توییتر بعنوان یک رمز ارز NFT شروع شد، سینا استوی اولین نفری بود که پیشنهاد ۲/۹ میلیون دلاری برای خرید این توییت داد و در نهایت ۳ فروردین ۱۴۰۰ مالکیت معنوی آن توییت به وی رسید. با یک حساب سرانگشتی او با دلار روز ۲۲ هزار تومانی، مبلغی حدود ۶۴ میلیارد تومان به جک دروسی پرداخت کرد که بجز شهرت آورده‌ای برایش نداشت.

استوی برای مطرح کردن خود در فضای رسانه‌ای ایران مبالغ هنگفتی را بعنوان رپورتاژ برای مطرح کردن خود در ماجرای خرید توییت جک دروسی پرداخت کرد، تقریبا هیچ سایت در ایران نبود که خبر خرید این توییت را منتشر نکند که همگی آن‌ها رپورتاژ بوده و استوی بابت آن‌ها هزینه پرداخت کرد.

سینا استوی در نهایت ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد.

مدیرعامل کریپتولند چرا بازداشت شد؟

مرکز جرایم سازمان یافته در بیانیه‌ای اعلام کرد که علت اصلی دستگیری وی توکن غیرقانونی و بدون پشتوانه و غیرمعتبر BRG بوده که بعد از ۹ ما تحقیقات و اثبات کلاهبرداری وارد برخورد قضایی شده است.

در حالی استوی بخاطر توکن غیرقانونی BRG دستگیر شد که مردم زیادی در صرافی آنلاین وی به نام کریپتولند معامله می‌کردند. بعد از دستگیری تمامی دارایی‌های کاربران به حالت فریز درآمد که این امر اعتراض و تجمع کاربران را در پی داشت.

پس از گذشت بیش از شش ماه از بسته شدن صرافی کریپتولند و دستگیری استوی صدای ضبط شده‌ای منتسب به او در فضای وب دوباره نام او را به سر زبان‌ها انداخت و سپس سایت اینترنتی اقتصاد۲۴ با عنوان: «خبر خوش به کاربران صرافی کریپتولند/ سینا استوی تحت الحفظ به دفتر صرافی برگشت» از زبان یک منبع آگاه اعلام کرد که سینا استوی، مالک صرافی کریپتولند ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به صورت تحت الحفظ آزاد شده و قرار است با حضور در دفتر صرافی، سایت کریپتولند را مجددا بازگشایی کند.

آیا کریپتولند به حالت عادی برمی گردد؟

گرچه طبق شنیده‌های اقتصاد ۲۴ قرار است پول کاربران صرافی کریپتولند دوباره بازگشت داده شود، ولی سرنوشت توکن غیرقانونی بریج هنوز نامشخص است.

حامد اکبری، یکی از کاربران کریپتولند به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: طبق اطلاعاتی که در مورد توکن بریج وجود دارد نام چند شخص در میان است.

این شخص که خود وکیل است، ادامه داد: هاکان استاوی با نام واقعی سینا استوی، «ح. گ»، «ک. ع» و «ب. خ» (نام این افراد نزد پایگاه خبری اقتصاد ۲۴ محفوظ است) که نام این افراد همگی در لیست بازداشتی‌های پروزه بریج توسط سپاه بوده که بجز سینا استوی باقی افراد زودتر با قید وثیقه آزاد شده بودند.

فعالان رمزارز مراقب سرمایه‌های خود باشند

در این میان در حالی دو نفر با سفر به ترکیه برنامه راه اندازی یک شت کوین جدید و بدون پشتوانه را از ترکیه پیش می‌برند که اکبری نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت: با توجه به رشد حوزه رمزارز و فرصت سرمایه‌گذاری پرخطر که در این حوزه ایجاد شده، روزانه شاهد معرفی پروژه‌های متعددی هستیم که اکثریت آن‌ها پشتوانه علمی و عملیاتی ضعیفی داشته و آماده‌اند تا در فرصت مناسب، سرمایه‌های مردم را به جیب خود روانه کنند.


بیشتر بخوانید: تجمع کاربران کریپتولند مقابل دادگاه انقلاب/ اعتراض کریپتولندی‌ها به تعلل در اجرای دستور قضایی دادستان تهران بالا گرفت


این کاربر کریپتولند ادامه داد: در کنار این طیف، پروژه‌های کلاهبرداری و پانزی بسیاری با جامعه هدف افراد تازه‌وارد و مبتدی، با تبلیغات گسترده، خود را در در قالب فعال حوزه رمزارز به مردم قالب کرده و مردم نیز به سادگی فریب شعار‌های «زود پولدار شوید» را می‌خورند.

خلأ قانونی در حوزه رمزارز

اکبری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: توجه مردم به خرید و فروش توکن‌ها میزان زیادی از پول‌های سرگردان را به خود جذب می‌کند. افت بورس و سوخت شدن سرمایه مردم، عامل مهمی در گرایش آن‌ها به خرید و فروش رمز‌ارز‌ها بود، از کاسب و کارگر و بیکار تا دکتر و وکیل و مهندس هر کدام در این بازار سرمایه‌گذاری کردند و تعدادی اینکه آگاهی و یا علمی از این حوزه داشته باشند با تعدادی از صرافی‌هایی که نه میزان تراکنش و اعتبار آن‌ها مشخص است خرید و فروش دارند.

این وکیل ادامه داد: شکست در بازار بورس، سهامداران را بر آن داشت تا ضرر خود را در بازار رمز ارز‌ها جبران کنند. روزانه تعداد بسیاری از صرافی‌ها در فضای مجازی در حال خرید و فروش ارز‌های دیجیتال‌ هستند و بانک مرکزی ایران اعلام کرده صرافی‌های رمزارز تاکنون هیچ مجوزی دریافت نکرده‌اند. چنانچه جرمی مرتکب شوند از قوانین عام استفاده می‌شود.

پروژه رمزارز بریج همچنان دارای ایراداتی دارد

حامد اکبری با بیان اینکه پروژه مربوط به رمز ارز BRG در لایحه‌های مختلف کسب و کار، تیم استراتژی کار. تبلیغات. نداشتن پشتوانه. نحوه جذب سرمایه گذار و… ایراداتی دارد که باید رفع شود، گفت: امروز کاربران باید نگران از دست رفتن سرمایه‌های خود بوده و در خرید و فروش و سرمایه گذاری‌های خود دقت کنند، زیرا بعد از اینکه دارایی خود را از دست دادند با ایجاد کمپین‌هایی مانند کمپین «به داد سرمایه‌گذاران صرافی کریپتولند برسید» درخواست پیگیری برای بازگشت سرمایه‌شان را خواستار باشند.

هشدار یک مسئول قضایی نسبت به شت کوین جدید

یکی از مسئولان پرونده کریپتولند که نخواست نامش فاش شود، نسبت به سرمایه گذاری در توکن‌های جدید هشدار داد و به اقتصاد ۲۴ گفت: مهد توکن بریج ایران بود، حال آنکه مهد توکن در راه افراد درگیر در کریپتولند خارج از مرز‌های ایران و در کشور ترکیه است و در صورت تکرار اشتباه کاربران ایرانی برای سرمایه گذاری دیگر هیچ دسترسی به سرمایه‌های از دست رفته نخواهد بود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمود آریا
0
0
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰
سلام
همه اینا رو نوشتید که چی؟
ما پولمونو میخوایم در مورد نحوه دریافت ارزامون چیزی میگفتن
خدا شاهده کاری با مردم میکنید که الکی میخواید مردم ضد شما باشند
خدا کنه روزی رهبر اینا را بفهمه که دارید چیکار میکنید
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰
حالا که می گین سینا استوی ازاد نشده ؟
کاربر
0
0
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰
با سلام .بعداز اینکه اقتصاد ۲۴ اعلام کردند استوی به صرافی برگشته .فردای آنروز بعصی از رسانه ها خبر مدکور را شدیدا تکدیب کردند.اگه خبر واقعا نادرست باشه پس چرا وقتی شماره ی پیگیری را قبلا میزدیم وضعیت پیگیری را نشان میداد که اکثرا در حالت (در انتطار تسویه حساب یا در وصعیت بررسی حسابرس) بود .ولی الان شماره پیگیری که هنگام ثبت مشخصات در سایت گرداب به کاربر داده شده بود عملا حدف شده و بجاش تا روی صرافی کریپتولند کلیک میشه اون پیام به زودی صرافی کریپتولند بازگشایی میشود ظاهرمیشه اگه آزاد نشده پس کی صفحه را عوض کرده؟؟؟.واقعا جریان چیه احساس میکنم کلا سرکاریم.خواهشا پیگیری فرمایید
کاربر
0
0
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰
با سلام خدمت دست اندرکاران رسانه اقتصاد ۲۴ خواهشا پیگیری فرمایید بلاخره تکلیف ما و کریپتولند چی شد قرار بود یکی دو هفته دیگه سایت باز بشه قبلا یه شماره پیگیری داده بودند اونم الان حدف شده و بجاش عبارت " بزودی سایت کرپتولند باز میشه" قید گردیده است خواهشا شما که دسترسی به مقامات قصایی دارید مجددا پیگیری فرمایید برج ۹ هم داره به نیمه میرسه ۷ ماهه سود اون پولا قاعدتن بیشتر از خود اون پولا میشه .لااقل اصل پولمونو برگردونن.یعنی توو سازمان قصایی کشورمون یه مسلمان پیدا نمیشه؟
کاربر
0
0
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰
الان اگه یه هنرپیشه ی سینما رنگ ماتیک خودرا عوض میکرد کل مسئولین مملکت نظر میدادند و کل روزنامه ها تیتر خبرشون همون هنر پیشه میشد .الان هزاران کاربر زندگیشون نابود شده .هیچ مسئول یا رسانه ای عین خیالش نیست .من الان توو این سرما یه کاپشن برا بچه ام نمیتونم بگیرم .یعنی این همه کاربر و زن و بچشون اندازه یه هنر پیشه سینما ارزش ندارن که هیچ مسئولی جوابگو نیست .آقای دادستان که همش وعده دروغ میده .پس مابه حرف کی توو این مملکت اعتماد کنیم .مثلا توو مملکت اسلامی داریم زندگی میکنیم
sorush
0
0
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰
من فکر میکردم ب این دولت جدید و ب سپاه میشه اعتماد کرد واقعا ناامید شدم . ما وعده وعید و سوپرایز نمیخوایم پول خودمونو بدید .وقتی پول مارو ندادید چجوری این اقا ازاد شده و اگر قرار نیست جوابگو باشید چرا گرفتید و سایت رو از دسترس خارج کردید ما که داشتیم کارمونو انجام میدادیم . الکی چرا ادرس مشخصات همه مارو گرفتید و هزاران حرف دیگه که به گوش هیچکس نمیرسه . بحث پول به کنار امیدم به سپاه هم از بین رفت . فکر میکردم واقعا طرفدار حق مردم هستند .همین هفته بسیج چه چیزا که در حمایت از مردم نگفتند ولی حالا
جوابگو
0
0
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
شماها بردید پولتون رو خرج یه ست کوین کردید که الان ارزشش صفر شده.
جواب حماقت شماها رو باید بیت‌المال بده؟؟؟ یعنی چی که دولت و سپاه رسیدگی کنه؟! مگه دولت پولی غیر از جیب ما داره؟
یعنی انتظار باید دولت از من مالیات بگیره بده به شما؟؟؟

والا همینجوری فکر کردید که پولتون رو دادید دست این دیگه!!!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای