تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۸ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تورم ترکیه تا چه حد نگران کننده است؟

ترک‌ها زیر بار گرانی و سقوط لیر

کاهش نرخ برابری لیر گرانی کالا‌های وارداتی و نرخ سوخت و به تبع آن گرانی کالا‌های تشدید کرده است.

تُرک‌ها زیر بار گرانی و سقوط لیر

اقتصاد ۲۴-نرخ تورم در ترکیه همچنان به صعود خود ادامه می‌دهد، همزمان بانک مرکزی این کشور تحت فشار رئیس جمهوری به کاهش نرخ بهره تن داده؛ رخدادی که نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل یورو و دلار را به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسانده و روند افزایش قیمت‌ها را برای اکثر مردم نگران کننده کرده است. اما سطح فعلی تورم در ترکیه تا چه حد بی‌سابقه و کم سابقه و تا چه میزانی نگران کننده است؟

بسیاری از مردم ترکیه با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالا‌ها با مشکلات فزاینده‌ای روبرو هستند. در حالی که افزایش نرخ تورم این روز‌ها مردم بسیاری از کشور‌ها از آلمان گرفته تا آمریکا و ژاپن را نیز تحت فشار گذاشته، اما اقتصاددانان می‌گویند تورم ترکیه به دلیل سوءمدیریت اقتصادی، نگرانی‌ها درباره کسری بودجه، ذخایر مالی و بدهی‌های خارجی این کشور و فشار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای کاهش نرخ بهره به طور چشمگیری از نرخ تورم تک رقمی کشور‌های اروپایی، آمریکا و ژاپن بالاتر است.


بیشتر بخوانید: آیا اقتصاد بیمار ترکیه، اردوغان را پایین می‌کشد؟


یک زن ۵۹ ساله که با فروش لباس و شلوار ورزشی در بازار اورتاکچیلار استانبول امرار معاش می‌کند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «من هرگز چنین زندگی اسفناکی را تجربه نکرده بودم. در فاصله خوابیدن و بیدار شدن قیمت‌ها بالا می‌رود. من یک قوطی ۵ لیتری روغن (آشپزی) را خریدم ۴۰ لیر، ولی در مراجعه بعدی قیمت آن ۸۰ لیر شده بود. چنین شرایطی حق ما نیست.»
هر چند این شهروند تُرک در بی‌سابقه بودن گرانی‌های جاری در ترکیه قدری اغراق کرده، ولی داده‌های منتشر شده از سوی موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که سطح نرخ تورم در ماه‌های سپری شده سال ۲۰۲۱ در ۱۴ سال گذشته سابقه نداشته است. اقتصاد ترکیه از ژانویه گذشته تا کنون همواره نرخ تورم بالای ۱۵ درصد را تجربه کرده؛ نرخی که طی سه ماه اخیر از ۱۹ درصد فراتر رفته و به مرز ۲۰ درصد رسیده است.

البته در نوامبر سه سال پیش نرخ تورم ترکیه به بیش از ۲۵ درصد رسیده بود، ولی این نرخ در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۸ همواره کمتر از ۱۵ درصد بود و از این نظر، فشار تورمی سال جاری در سال‌های پس از ۲۰۰۳ در اقتصاد ترکیه تجربه نشده است.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی تازه بانک مرکزی ترکیه از تورم ۳ سال آینده؛ نرخ برابری لیر دوباره کاهش یافت


البته منتقدان دولت آقای اردوغان معتقدند که نرخ واقعی تورم بیش از رقم رسمی و در حدود ۵۰ درصد، نرخی که پیش از نخست وزیری آقای اردوغان ثبت شده بود.
با وجود این که آغاز دوران نخست وزیری رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۰۳ با تک رقمی شدن نرخ تورم در سال ۲۰۰۴ همراه شد و این سطح از نرخ تورم در ماه‌های زیادی تکرار شده، ولی از سال ۲۰۱۷ و سه سال پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، تورم دو رقمی بر اقتصاد این کشور حاکم و موجب کاهش محبوبیت او شده است.
به طوری که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ائتلاف احزاب مخالف حزب حاکم عدالت و توسعه به سرعت در حال کم کردن شکاف موجود در میان حامیان دو طرف هستند. مطابق نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها محبوبیت حزب عدالت و توسعه در مقایسه با انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته، ولی همچنان بین ۳۰ تا ۳۳ درصد مردم ترکیه طرفدار این حزب هستند.

بنابراین، مخالفان سیاسی او امیدوارند که با تکیه بر ضعف‌های اقتصادی دولت آقای اردوغان بتوانند رقیب دیرینه خود را در انتخابات آتی شکست دهند؛ انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود به جای سال ۲۰۲۳، نیمه نخست سال میلادی آینده برگزار شود.


بیشتر بخوانید: لیر ترکیه سقوط تاریخی دیگری را ثبت کرد


با این حال، آقای اردوغان همچنان اصرار دارد که اقتصاد ترکیه بسیار پررونق است و رشد دو رقمی آن در ماه‌های نخست خروج از محدودیت‌های کرونایی نیز آن را تایید می‌کند. صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال جاری میلادی ۹ درصد افزایش یابد؛ نرخی افزون‌تر از چین و کمتر از هند.
دولت او به مردم وعده داده که با روند صعودی قیمت موادغذایی مقابله کند. البته او مقصر اصلی قیمت‌های گزاف مواد غذایی را سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای دانسته و به تعاونی‌های کشاورزی دستور داده است که هزار مغازه جدید در سراسر کشور افتتاح کنند تا قیمت مواد غذایی کاهش یابد.
دولت آقای اردوغان همچنین در تلاش است تا سطح دستمزد‌ها را افزایش دهد.
با این وجود، منتقدان او بر این باورند که دخالت او در سیاست‌های پولی، نقش استقلال بانک مرکزی و نیز اصرار بر کاهش نرخ بهره در کنار افزایش کسری بودجه دولت و افزایش بدهی‌ها و کاهش ذخایر خارجی آن علل اصلی کاهش ارزش لیر ترکیه و از سوی دیگر افزایش نرخ تورم بوده است.

در نتیجه، نرخ برابری هر یورو و دلار در مقابل لیر ترکیه به ترتیب به ۱۲.۴۷ و ۱۱ رسیده که بالاترین نرخ تاریخی محسوب می‌شود. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید: هشتگ اردوغان استعفا در ترکیه ترند شد + عکس


این در حالی است که در خرید و فروش‌های ۷ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی هر ۱.۶۷ لیر ترکیه با یک یورو معامله شد و در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۸ نیز هر دلار آمریکا در ازای ۱.۱۴ لیر ترکیه مبادله شد که رکورد‌هایی تاریخی برای نرخ برابری بالای پول ملی ترکیه محسوب می‌شود.

کاهش نرخ برابری لیر گرانی کالا‌های وارداتی و نرخ سوخت و به تبع آن گرانی کالا‌های تشدید کرده است. همچنین با وجود این که کاهش نرخ برابری لیر موجب ارزان‌تر شدن کالا‌های ساخت ترکیه در بازار جهانی می‌شود، ولی وابستگی بالای برخی صنایع این کشور به واردات مواد اولیه خارجی از افزایش قدرت رقابتی کالا‌های این کشور به دلیل ارزان‌تر شدن لیر کاسته است.
در چنین شرایطی برخی اقتصاددانان معتقدند که اگر دولت آقای اردوغان همچنان بر کاهش نرخ بهره تاکید کند و سیاست‌های پولی بانک مرکزی این کشور بر مبنای رویکرد انتخاباتی تنظیم شود، تاثیرگذاری افزایش نرخ تورم و کاهش نرخ برابری لیر ترکیه بر کاهش قدرت خرید عمومی و وخیم‌تر شدن شرایط توزیع برابر درآمد در این کشور در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت.

یورونیوز

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰
بابا این حرف باید کشور هایی بزنند که ارزش پولشان سالها تغییر نکرده نه شما که در مدت 3 سال ارزش پول کشور 1000 درصد کم کردین ترکیه در مقابل شما پادشاه هر کی میگه نون پنیر شما سر بگذارید زمین
وطن پرست
0
0
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰
کسیکه هندونه میخوره پای لرزشم میشینه ، اردوغان توهمی نژاد پرست نسل کش ، جایی دور برش است دست درازی نکرده باشه ، از کشتار ارامنه و کورد و تا دست درازی به آفریقا و قفقاز و اوکراین و ... این آشغالا بد جور توهم زدن ، حقشونه ، اردوغان در حال توهم
حسین
0
0
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰
جالبه اینا که تحریم نیستن چرا اینجوری تورم دارن!
حتما باید مذاکره کنند و برجام بنویسند که مشکلشون حل شه!!!
کامبیز
0
0
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰
همیشه برا خلاص شدن از منجلابی که توش موندید و نشنیدن صدای شکسته شدن استخوناای مردم زیر بار فقر و تورم چنصد درصدی و مصائب دیگه فرار رو بجلو دارید .
واقعا روتونومیشه همچین خبری بذارید ؟! اقتصاد و سطح درآمد و تورم هردو کشور ایران و ترکیرو مقایسه کنید و یذره شرف نداشتتونو بخرج بدید و نتیجشو اعلام کنید بیزحمت
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰
البته اقتصاد شامل یک گردش پول بزرگ است که قسمت عمده آن در دایره جامعه مواد غذایی و ..... میباشد . گران شدن کلا در ترکیه باعث بیشتر شدن خرید مردم و گردش تولید شده و باز به نفع دولت تمام میشود .زرنگ تر از ما هستن و حالا ما سود بانکی را بالا میبریم . تولید نداریم . یا داریم .قابل رقابت نیست .
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳