اقتصاد ۲۴ - به همت شبکه ملی فن بازار ایران، رویداد ریورسپیچ (ارائه نیازهای فناوری صنعت لوازم خانگی) با هدف ارائه چالشهای مرتبط با داخلی سازی قطعات و محصولات صنعت لوازم خانگی، چهارشنبه ۲۶ آبان ماه در سالن ۴۳ نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
در جریان برگزاری این رویداد، دبیر شبکه ملی فن بازار ایران گفت: در سالهای اخیر شاهد گسترش تولید لوازم خانگی در کشور هستیم. موضوعی که به تبع آن نیازهای صنایع مختلف نیز نمود بیشتری پیدا میکند و ضرورت وجود ساز و کاری مشخص برای معرفی نیازها و ظرفیتهای موجود در عرضههای نوآورانه و اختراعات به عموم مردم و صنعتگران بیش از پیش به چشم میخورد.
محمدصالح خالقی ادامه داد: ما در شبکه ملی فن بازار ایران به دنبال شناسایی نیازهای صنعتگران و رفع آن به کمک زیست بوم فناوری کشور هستیم. در این راستا شبکه فن بازار ملی ایران به همت کارگزار منطقهای استان قزوین رویداد ریورس پیچ رفع نیازهای فناورانه در حوزه لوازم خانگی و صنایع وابسته را در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران برگزار کرد. هدف از برگزاری این رویداد معرفی نیازهای واحدهای صنعتی این حوزه به شرکتهای دانش بنیان، استارتاپها و سولوشن پروایدرها است.
او ادامه داد: ما به دنبال معرفی نوآران داخلی به تولید کنندگان لوازم خانگی هستیم تا این شرکتها بتوانند نیازهای خود را با دانش بومی برطرف کرده و نسبت به افزایش سطح تولیداتشان اقدام کنند.
خالقی افزود: برای اجرای این طرح با بروکرهای بزرگ استانهای کشور ارتباط برقرار کردیم تا نیازهای خود را برای ما ارسال کنند. در حال حاضر حدود ۸۹ نیاز فناورانه از تولیدکنندگان کشور معرفی شد، البته نیازهای بیشتری برای ما ارسال شده بود که مورد بررسی قرار گرفت تا نیازهای واقعیتر و نیازهایی که قابلیت رفع داشته باشند معرفی شوند، زیرا ما به دنبال آن بودیم که نیازهایی را معرفی کنیم که رفع آنها در صنعت لوازم خانگی تحول ایجاد کند.
دبیر شبکه ملی فن بازار ایران گفت: این ۸۹ تولیدکننده داخلی چالشهای، مرتبط با داخلی سازی قطعات و محصولاتشان در زمینه یخچال، فریزر، گرمایش، سرمایش و لوازم آشپزخانه را به دبیرخانه رویداد ارائه کردند که از این میان ۱۰ نیاز مختلف که با بررسیهای صورت گرفته قابلیت رفع با توان داخلی را دارند در رویداد ریورس پیچ معرفی شدند.
خلقی ادامه داد: این نیازها در زمینههای تولید کنترل از راه دور، تولید پنل نمایشگر تلویزیون، توسعه تولیدات پتروشیمی مرتبط با لوازم خانگی، توسعه تولید کولر گازی، توسعه تولید اتو و سشوار، داخلی سازی ماکروفر، توسعه کمپرسورهای یخچال و فریزر و توسعه الکتروموتورهای لوازم خانگی بود.
او ادامه داد: پس از ارائه نیازها توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی، شرکتهای دانش بنیان، استارتاپها و سلوشن پروایدرهایی که در این سالن حضور داشتند با این نیازها آشنا شدند. در این زمینه اگر استارتاپ یا شرکت دانش بنیانی توانایی رفع آن نیاز را داشته باشد از طریق بروکر معرفی شده برای رفع کامل آن نیاز همراهی میشوند.
به گفته خالقی حتی کسانی که در این رویداد حضور ندارند نیز میتوانند با مراجعه به دفتر فن بازار منطقهای قزوین به صورت حضوری یا از طریق سامانه، با این نیازها آشنا شوند و اگر توانایی رفع آن را دارند، ضمن ارتباط با بروکر مربوطه، نسبت به رفع آن اقدام کنند. بروکرها نیز همکاری درخواست کننده نیاز و برطرف کننده آن را مدیریت میکنند.
منبع: روابط عمومی پارک فناوری پردیس