اقتصاد ۲۴- حامد سلطانی نژاد روز یکشنبه ۲۸ آذر در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار کرد: بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۶ برای از بین بردن رانت ایجاد شد، فعالیت بورس کالای ایران به نسبت سایر کشورها عمر زیادی ندارد و در حال حاضر بزرگترین بورس کالا در چین فعال است.
وی افزود: شفافیت در بورس کالای ایران به این معنی نیست که معاملات دو نفر برای دیگران تشریح شود بلکه به این معنی است که دستگاههای نظارتی امکان ورود و نظارت به فرآیند معاملات را داشته باشند. در بورس کالای ایران به صورت زنده تابلوی معاملات به نمایش در میآید.
مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: بورس پیشرفته میتواند اقتصاد را پیش بینی کند، اما متاسفانه با توجه به تورم غیرقابل پیش بینی در کشور، نمیتوانیم از این ابزار بورس استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: در استان مرکزی شرکتهای شاخصی وجود دارند و از ابتدای سال تا هفته گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار تن محصول از شرکتهای استان به ارزش ۱۶ همت (هزار میلیارد) مورد معامله قرار گرفته است.
سلطانی نژاد بیان کرد: در خصوص تقاضای واحدهای خرد برای حضور در بورس، آمادگی کامل در راستای ایجاد زمینه مناسب در سازمان کالای بورس وجود دارد و در رابطه با گواهی سپرده واحدهای خرد نیز باید کارگروهی ایجاد شود تا به صورت آزمایشی اقدام لازم را انجام دهد، همچنین در تلاش هستیم که صنایع بالادستی نیز وارد بورس شوند.
وی خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی در مدت فروش وجود ندارد و عرضه کننده مدت فروش خود را اعلام میکند، برخی کالاها هم به میزان محدود تولید میشوند و در زمان کوتاهی نیز عرضه میشوند. نظارت بر صنایع پایین دستی برای بورس تعریف نشده و بورس محل انجام معاملات است.
بیشتر بخوانید: ادامه پذیرهنویسیها در بورس کمعمق
وی اظهار کرد: تنها بورسی در کشور هستیم که تسویه چندماهه را آغاز کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ بانک به اتاق پایاپای بورس کالای ایران متصل هستند.
سلطانی نژاد با اشاره به اینکه بورس برای جلوگیری از سرکوب قیمت ایجاد شده ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۳ میلیون تن محصول در بورس کالای ایران به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شد و در سال جاری تا هفته گذشته بیش از ۴۹ میلیون تن محصول به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معامله شده که نشان از روند رو به رشد دارد.
سلطانی نژاد بیان کرد: مکانیسم درستی برای تسویه ارزی در صادرات وجود ندارد و اگر این مکانیسم ایجاد شود آمادگی فعالیت در حوزه صادرات را نیز داریم، البته باید شرط تامین نیاز بازار داخل پیش از صادرات تامین یا مشخص شدن سهم بازار داخل و صادرات باید انجام شود.
وی ادامه داد: بورس کالا در حوزه پذیرش محولات جدید آمادگی پذیرش کالایی که در بورس موجود نیست را دارد، البته برخی محصولات بورسی نیستند و این آمادگی برای محصولاتی است که امکان بورسی شدن را دارند.