تاریخ انتشار: ۰۲:۴۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

رویدادی برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعت‌گران

رویداد ICAMP با هدف ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران برگزار می‌شود.

رویدادی برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعت‌گران

اقتصاد۲۴در این رویداد، با برنامه‌های آموزشی، مشاوره، حمایت‌های مالی و معنوی مختلف، تلاش می‌شود تا ضمن ارتقاء توانمندی مخاطبان در مهارت‌های نرم و تخصصی، نمونه اولیه‌ای از محصول با پتانسیل بالای تجاری‌سازی یا با قابلیت فروش دانش فنی رو تولید شود.

یکی از مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از نیاز‌ها و خواسته‌­های دیگری است. شاید بتوان گفت که از یک طرف افرادی صاحب ایده، خلاق و توانمند از نظر فنی وجود دارند که بیشتر تمرکز آن‌ها به ابعاد فنی محصول است و از طرف دیگر، افرادی با تجربه و توانمند از منظر تجاری و بازار وجود دارند که تمرکز این گروه بر روی اعداد و ارقام، قابلیت افزایش مقیاس، تجاری­سازی، سرمایه مورد نیاز، بازاریابی، فروش و در انتها میزان سود به ازای سرمایه­‌گذاری انجام شده، معطوف است.

واضح است که هرچند این دو گروه می­توانند به‌عنوان مکمل و تامین­‌کننده منافع یکدیگر ایفای نقش کنند؛ ولی به‌دلیل فاصله زیاد میان اولویت‌­ها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازنده‌­ای بین آن­‌ها برقرار نمی‌­شود که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی می­‌شود.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامه‌­ها و نهاد‌های مختلفی از جمله سازمان­‌های انتقال فناوری دانشگاهی، شبکه تبادل فناوری نانو و برنامه چالش­‌های فناوری و نوآوری در کشور در حال فعالیت هستند. یکی از اهداف اصلی تاسیس مرکز صنعتی­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) نیز رفع چالش­‌ها و کوتاه کردن مسیر انتقال فناوری­‌های ارزشمند دانشگاهی به صنایع، بوده است.

بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعت­گران)، ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقه‌­مندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزه‌­های فناوری نانو، و همچنین اکتساب مهارت­‌هایی از جمله مهارت­‌های نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارت­‌های تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر نیاز، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاری­‌سازی در طراحی محصول و ….) در تولید و ارائه نمونه اولیه‌­ا‌ی از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاری­‌سازی، موفق عمل نمایند.

در رویداد ICAMP است که بدنه اجرایی این رویداد، با برنامه­‌های آموزشی تئوری و عملی، مشاوره، حمایت‌­های مالی و معنوی مختلف، در کنار مخاطبان پرتلاش باشند تا ضمن توانمندی مخاطبان در مهارت­‌های نرم و تخصصی، نمونه اولیه‌­ای از محصول با پتانسیل بالای تجاری­سازی یا با قابلیت فروش دانش فنی را تولید نمایند.

نکته مهم در ICAMP آن است که در این رویداد، تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرتلاش و علاقه­‌مند هستند تا از یک­سو با تکیه بر علاقه­مندی، جدیت و تعهد فناوران، و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفه‌­ای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربه­ای عالی در مسیر حرفه­‌ای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی توسط ایشان را فراهم کنند.

در ICAMP به جای آن­که منتظر بمانیم تا فناوران پرتلاش به انتهای مسیر رسیده و سپس از بین آن‌ها، بهترین فناور را انتخاب کنیم؛ متعهد شده‌­ایم از ابتدای مسیر در کنار علاقه‌­مندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی باشیم؛ از زمانی که علاقه­‌مندان نه محصول تایید شده­‌ای با قابلیت تجاری­‌سازی دارند و نه حتی دانش و چالش‌­های این مسیر را به خوبی می­‌شناسند. لذا، مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از بررسی میزان علاقه­‌مندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب جدید، پر تلاش بودن، تعالی‌­طلبی و هوشمندی، جذب می­‌شوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاری­‌سازی تولید شود، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزه‌­های فراخوان اولین رویداد ICAMP، نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.

در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزش­‌های تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت می­‌نمایند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه می‌­دهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکت‌­کنندگان کمک نموده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه نمایند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، می‌­تواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکت‌کنندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیت‌ها، آموزش ببیند و خویش را توانمند کنند.

در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکت‌­کنندگانی که سه ماه اول را با موفقیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان ۹ تا ۱۲ ماه پس از آن، با همکاری در تامین مالی، زیرساختی، مشاوره­ای و معنوی مرکز صنعتی‌­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و شرکت توسعه بازار سام، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر، تلاش می­‌کنند.

این نکته قابل ذکر است که با توجه به توانمندی­‌ها و تلاش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکت­‌کنندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر شود و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.

علاقه‌­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به سایت این برنامه مراجعه فرمایند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار