اقتصاد۲۴- کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرده است که در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.
جعفر قادری در گفتگو با خبرنگارایلنا افزود: این در حالی است که مناطق آزاد کشور در کنار مرزها باید با مناطق آزاد کشورهای منطقه مورد مقایسه قرار گیرد.
عضو کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: متاسفانه سال گذشته معافیت مالیاتی برای مناطق آزاد لغو شده و امسال هم همین موضوع تکرار شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که مزیتهای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران را نسبت به مناطق آزاد کشورهای دیگر افزایش دهیم، نه اینکه به بهانههای مختلف این مزیتها را حذف کنیم و عملا انگیزهای در مناطق آزاد ایران برای سرمایه گذاری باقی نگذاریم.
وی اظهار داشت: لغو مالیات بر ارزش افزوده باعث میشود مناطق آزاد ایران، در مقایسه با مناطق آزاد منطقه، شرایط رقابتی خود را از دست دهد.
بیشتر بخوانید: مصوبه کمیسیون تلفیق درباره مناطق آزاد در صحن علنی رای نمیآورد
عضو کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: متاسفانه برخی نمایندگان، مناطق آزاد را با برخی مناطق داخلی مقایسه میکنند، این در حالی است که یکی از اهداف راه اندازی مناطق آزاد، ایجاد شرایط رقابتی با کشورهای منطقه بود تا بتوانیم مزیت رقابتی را در این مناطق داشته باشیم.
وی با بیان اینکه، شاید نگرانی و دغدغه برخی نمایندگان این باشد که اکنون مناطق آزاد ما جمعیت پذیر شده است، اضافه کرد: شاید اقدام منطقی این باشد که بخشهایی از مناطق آزاد که واحدهای صنعتی مستقر هستند، از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند و جمعیت مسکونی ساکن در مناطق آزاد، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، بدین ترتیب مشکلی پیش نیاید. اما شهرکهای صنعتی که در دل مناطق آزاد وجود دارد یا مناطق ویژه و همچنین مجموعههای موجود در مناطق آزاد؛ بتوانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند که اشرایط رقابتی خود را در مقایسه با واحدهایی که در مناطق آزاد کشورهای همسایه مستقر هستند، حفظ کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: اگر این کار انجام شود، به نظر میرسد میتواند شرایط رقابتی را کمافی السابق برای مناطق آزاد حفظ کند، اما اگر معافیتهای مالیاتی لغو شود، بخشی از سرمایه گذاران ممکن است سرمایه خود را از مناطق آزاد خارج کنند و به کشورهایی که این معافیتها را در مناطق آزاد خود در نظر دارند، کوچ کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان، مناطق آزاد را با حوزههای انتخابیه خود مقایسه میکنند؟، توضیح داد: به دلیل اینکه نظام ما دو پارلمانی نیست، نمایندگان علاقمند هستند سرمایه گذاریهایی که در مناطق آزاد انجام میشود، به سمت مناطق خودشان سرازیر شود و این موضوع، تا حدودی کار را با مشکل مواجه میکند، در صورتی که ما (نمایندگان)، باید نگاهمان فراتر از مناطق خودمان باشد و بیاییم شرایط را به گونهای تعریف کنیم که بتوانیم سرمایه از کشورهای منطقه به سمت سرزمین داخلی جذب کنیم.
عضو کمیسیون جهش تولید یادآور شد: نباید مزیتهای مناطق آزاد را حذف کنیم و تلاشمان این باشد که همین سرمایه گذاریهای محدود داخلی را که ممکن است در مناطق آزاد شکل بگیرد، به مناطق داخلی کشور بکشانیم و از این طریق بخواهیم مسائل و موضوعات حوزه انتخابیه خودمان را دنبال کنیم.
قادری در مورد نظام دوپارلمانی توضیح داد: در نظام دوپارلمانی، در تصمیم گیریهای کلان؛ منافع و مصالح محلی در تصمیم گیریها چندان جایگاهی ندارد و بیشتر مسایل کلی و کلان کشور دنبال میشود، در حالی وقتی دو مجلس یکی باشد، تعارض منافع باعث میشود بعضا مصالح و منافع ملی فدای مسائل محلی شود.