تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

سخنگوی قوه قضاییه: اقدامات خوبی در پیگیری تخلفات بازار بورس داشتیم

ذبیح الله خداییان با بیان اینکه در بحث آزادسازی سواحل و حاشیه رودخانه‌ها با همکاری دستگاه قضایی و دولت اقدامات مفیدی انجام شده است، تاکید کرد که این اقدامات مقطعی نیست و ادامه خواهد داشت.

پیگیری تخلفات بازار بورس

اقتصاد۲۴- ذبیح الله خداییان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۰ ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه و نیز روز پاسدار  گفت: ما همیشه سپاه پاسداران را در خط مقدم دفاع از مرز و بوم کشور داشتیم. 

وی ضمن تبریک روز جانباز گفت: جانبازان عزیز مصداق واقعی ایثار و شهادت هستند.  شهدای زنده ای که در عمل ثابت کردند که شاگرد مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند. توفیق داشتم از یکی از مراکز توانبخشی جانبازان بازدید کردم و به محضر این عزیزان رسیدم  و آنها تاکید داشتند که نگذارید مفسدین مردم را از جمهوری اسلامی مایوس کنند. از مسولان و بنیاد شهید خواهشمندم که توجه بیشتری به این عزیزان شود.

وی ضمن تبریک هفته منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی و محیط زیست یک امانتی در دست ماست. 

خداییان همچنین شهادت جمعی از نمازگزاران کشور پاکستان را تسلیت گفت و ادامه داد: در این حادثه تروریستی ۵۰ نفر به شهادت رسیدند و صدها نفر مجروح شدند اما هیچ حساسیتی در این کشورها(غرب)  ایجاد نشد و نشان می دهد دم از حقوق بشر زدن جنبه سیاسی دارد و به نظر انها همه انسان ها از یک ارزش برخوردار نیستند.

خداییان در پاسخ به سوال مبنی براینکه در مورد آزادسازی سواحل برخی مدعی هستند که در معضی مسیرها از جمله رودخانه کرج در جاده چالوس آزادسازی محسوسی انجام نشده است، پاسخ شما چیست؟ گفت: در این زمینه اخیرا با همکاری دستگاه قضایی و با تاکیدات رییس قوه قضاییه و همکاری دولت  اقدامات مفیدی انجام شده است بخصوص در حریم رودخانه کرج. ۱۹ دستگاه اجرایی دارای تصرفاتی بودند و مستحدثاتی ایجاد شده بود که ۱۵ دستگاه اجرایی رفع تصرف کردند و ۴ دستگاه هنوز انجام ندادند و اخطار دادیم.


بیشتر بخوانید: نمایندگان موافق طرح صیانت از کجا تغذیه فکری می‌شوند؟


وی افزود: در رابطه با برخی اشخاص حقیقی نسبت به رفع تصرف آنها انجام شده اما تعدادی از مستحدثاتی باقی مانده اند که نیاز به رفع تصرف دارد و متعلق  به مردم هستند. 

خداییان تاکید کرد: با همکاری قوه قضاییه و دولت پیشرفت خوبی داشتیم و کسانی که به حریم و سواحل تجاوز کردند خودشان شخصا به رفع تصرف اقدام کنند زیرا از مصالحی که بکار برده شده بهتر می شود استفاده کرد. اگر این کار را شخصا انجام ندهند با حکم‌مراجع قضایی و ضابطان اقدام خواهد شد. 

وی تاکید کرد: این اقدام مقطعی نیست و ادامه دارد و اگر کسانی اصرار به تصرف داشته باشند با حکم‌ مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت اعطای مرخصی و  عفو و تخفیف مجازات زندانیان، گفت: به موجب قوانین و مقررات در ایام مختلفی پیشنهادهای عفو مجازات داده می‌شود. در سال ۱۴۰۰، قریب به ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند که از این تعداد ۷ هزار نفر از تخفیف مجازات و بیش از ۴ هزار نفر مشمول عفو شدند. همچنین ۲۲۷۷ نفر در ۲۲ بهمن و مبعث مشمول عفو شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار نفر مشمول مرخصی هستند که این موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه و گروهک تندر گفت: هر دو پرونده در جریان رسیدگی است و به اتمام نرسیده است. رسیدگی به این پرونده ها با رعایت کلیه قوانین و مقررات از جنبه بین المللی و از لحاظ قوانین داخلی است.

خداییان در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع بودجه 1401 و رفع مشکلات قوه قضاییه در ارتباط استخدام قضات گفت: در طول مدتی که از برنامه ششم سپری شده هیچ سالی نبوده که حد نصاب تعیین شده در قانون در اختیار قوه قضاییه گذاشته شود. در بودجه 1401 اعتقاد ما این است که حدود 9 هزار میلیارد تومان کسری داریم که به مجلس منعکس شده است. انتظار این است که میزان 2.9 درصد بودجه برای قوه قضاییه لحاظ شود.

 وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده بازار سرمایه و بورس و اینکه چند متهم دارد؟ گفت: سازمان بازرسی کل کشور از زمانی که بازار سرمایه مشکلاتی پیدا کرد، به این موضوع ورود کرده است. ضمن اینکه به مسولان مربوطه در زمان های خودش هشدارهایی دادیم و پرونده هایی در مورد اعضای هیات مدیره بازار سرمایه تشکیل شده است و پرونده در ارتباط با تخلفات انها به شورای عالی بورس ارجاع شد.
وی افزود: پرونده کیفری در سازمان بازرسی تشکیل شد و اعضای هیات مدیره را دعوت و تفهیم اتهام کردیم و  به مرجع قضایی ارجاع شده است. در مورد مسولان پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شده و منتهی به صدور حکم بدوی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: هم دولت و هم ریاست قوه قضاییه تاکیدات زیادی داشتند که سازمان بازرسی نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا از خسارتی‌ که به مردم وارد می شود پیشگیری شود. در مورد اشخاص دولتی و غیر دولتی که در این بازار وارد شدند و باعث رشد شاخص بازار شدند و مدتی بعد خارج شدند و موجب افت بازار شدند را  در دست بررسی داریم و انشالله در آینده نتیجه به مردم اعلام می شود.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره موضوع مبارزه با زمین خواری و حدنگاری‌ها در کشور گفت: در سال 1400 بیش از 48 هزار پرونده در ارتباط با زمین داشتیم و 29 هزار و 500 پرونده منتهی به صدور حکم شده است. همچنین 27 هزار و 370 هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف به عمل آمده که ارزش تقریبی آن 79 و هزار 300 میلیارد تومان است. 19 هزار و 500 حکم قلع و قمع بنا و مستحدثات داشتیم. در ارتباط با حدنگاری حدود 91 درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی سند کاداستری برایشان صادر شده است.

خداییان یادآور شد: موضوع مبارزه با زمین خواری در دستور قوه قضاییه است و جنبه مقطعی ندارد و در این دوره دولت همکاری لازم را با قوه قضاییه دارد و خوشبین هستیم که این مبارزه به نتایج مفیدی برسد.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سند تحول گفت: این سند در دستور کار قوه قضاییه است و مشتمل بر برنامه‌های کوتاه و میان و بلندمدت است و ستاد پیگیری اجرای سند تحول مرتب آنرا رصد می‌کند. برنامه های کوتاه مدت‌ اجرایی شدند و به اتمام رسیدند. در اجرای این سند تحول راهکارهایی برای اصلاح فرایندها پیش بینی شده و بیش از ۵۰ دستورالعمل و بخشنامه در اجرای سند تحول اجرا و ابلاغ شدند. سامانه های متعددی در اجرای سند تحول اجرایی شدند. مانند سامانه شهود و متهمان و سامانه محکومان مالی و همچنین اجرای طرح حدنگاری و تسریع در اجرای آن و  بسیاری از احکام این سند و برنامه های آن اجرا شدند و الان برنامه های میان مدت را اجرا می کنیم و بعضی از برنامه های بلندمدت هم نیاز به قانون دارد که در دست تدوین است و در موعد خود اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بزرگترین پرونده تغییر کاربری اراضی در نزدیکی دادگستری قم گفت: تغییر کاربری اراضی جرم است و متاسفانه جرمی است که آمار آن در کشور کم نیست، بخصوص اینکه نقل و انتقال بسیاری از اراضی با سند عادی انجام می شود و همین مسئله اثراتی در قطعه بندی و فروش زمین دارد.
وی افزود: اگر این مسئله تغییر کاربری در نزدیکی دادگستری قم احراز شود قابل رسیدگی است. در رابطه با تغییر کاربری باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که باید به موقع ورود کنیم. در خصوص این موضوع هنوز پرونده‌ای در دادگستری قم نداریم و چنانچه همکاران در دادگستری قم خبر تغییر کاربری به آنها رسیده باشد باید به آن ورود کنند.

 خدائیان در پاسخ به سوالی درباره نظارت دستگاه قضایی بر تخلفات فضای مجازی گفت: بحث فضای مجازی امروزه در کنار فضای حقیقی است یعنی مردم در فضای مجازی زندگی می کنند و کار و کاسبی دارند و همانطوری که فضای حقیقی نیاز به نظارت دارد و جرمی‌ رخ دهد قابل پیگیری است، اگر این جرایم در فضای مجازی هم رخ دهد باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه  پرونده های متعددی در رابطه با کلاهبرداری و افترا تشکیل شده است، گفت: در ماه های اخیر پرونده های زیادی در رابطه با کلاهبرداری از طریق رمز ارزها تشکیل شده است؛ لذا بحث برخورد با این جرایم در دستور کار قوه قضاییه است و از دست اندرکاران می خواهیم این فضا را مدیریت کنند؛ البته مدیریت به معنای محدودیت نیست و اگر در فضای مجازی خشونت و هتک حرمتی آموزش داده می شود امکان شناسایی آن  فراهم شود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بررسی تخلفات رئیس جمهور سابق در بازار سرمایه گفت : گزارشاتی از سوی نمایندگان مطرح شده اما احضاری صورت نگرفته است. پس از ارجاع هر پرونده نیاز به تحقیقاتی وجود دارد که باید روند خود را طی کند.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با واردات خودرو در سال آینده گفت: مصوبه‌ای در این رابطه در مجلس تصویب شده ولی هنوز نهایی نشده و  زمانی نهایی می شود که شورای نگهبان ان را تایید کند. این موضوع ارتباط به دولت دارد و واردات و صادرات خودرو در حوزه دولت است و قوه دخالتی نمی تواند دخالت داشته باشد.
 سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضا برای حمایت از تولید داخل گفت: قوه قضائیه درباره حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مشروع اقدامات بسیار مؤثری داشته است. دستورالعمل حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و حمایت از تولید در قوه قضاییه تصویب شد و در اجرای آن ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی در ستاد قوه قضائیه با حضور مسئولین عالی قضائی تشکیل می‌شود و جلسات مرتبی هم دارد و دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور فعال است. در استان‌ها هم ستادهای استانی حمایت از اقتصاد مقاومتی تشکیل می‌شود و این ستادها همکاری تنگاتنگی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند. بیش از ۲ هزار واحد تولیدی در سراسر کشور با کمک همکاران ما در دستگاه قضائی فعال شده‌اند و اقداماتی از قبیل ارائه مشاوره حقوقی به کارآفرینان و تولیدکنندگان و همچنین پیگیری لازم برای جلوگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی، در دستور کار هستند.

وی درباره مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سیاست‌های در دستور کار قوه قضائیه است اما بحث مبارزه با قاچاق، وظیفه فقط دستگاه قضائی نیست و دولت محترم در این زمینه وظیفه مهمی را به عهده دارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مسئولیت رئیس جمهور تشکیل می‌شود که دستگاه‌های مختلفی در آن عضو هستند و هر کدام در راستای مبارزه با کالا و بر اساس منویات مقام معظم رهبری وظایفی دارند که آن را انجام می‌دهند تا از قاچاق کالا پیشگیری شود. در بحث مبارزه با قاچاق کالا اگر دستگاه‌های دولتی مرتکب قاچاق شوند، دستگاه قضائی با آنها برخورد خواهد کرد. تا کنون هم پرونده‌های متعددی در رابطه با قاچاق کالا و راز در مراجع قضائی تشکیل شده است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره طرح صیانت از فضای مجازی گفت: اگر قانونی در مجلس به تصویب برسد ما مجری هستیم و باید آنرا اجرا کنیم و این طرح مراحل اولیه خود را طی کرده و باید ببینیم به چه نتیجه ای می رسد. در شورای عالی فضای مجازی، قوه قضاییه یک عضو است و سیاست گذار اصلی شورا است.
 سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی زندانیان در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: در رابطه با آزادی زندانیان به خصوص زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی هر ساله با کمک سازمان زندان‌ها و ستاد دیه و انجمن حمایت در ایام ماه مبارک رمضان جشن‌های گلریزان برگزار می شود. در جشن‌های سال‌های گذشته مردم شرکت خوبی داشتند و تعدادی زیادی از این محکومان آزاد می شدند. این موضوع امسال هم در دستور کار است.
 خداییان در پایان گفت: از همه ارباب جراید  و رسانه ها که در سال ۱۴۰۰ همکاری را با قوه قضاییه در اطلاع رسانی  داشتند و نیز صدا و سیما و همکاران ما در صدا و سیما و سایر روزنامه ها و خبرگزاری ها تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم انشالله سال پرخیر و برکتی در سال ۱۴۰۱ داشته باشید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین