تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
عملیات روانی برای گریز از ارائه کارنامه دولت سیزدهم به مردم

دو قطبی سازی کاذب حامیان رئیسی: ما خوبیم اونا بدند

در رسانه‌های رسمی، نوشتار‌های «انشایی» در دفاع از دولت سیزدهم نوشته می‌شود که در آن از مستندسازی «عملکرد مثبت» دولت سیزدهم، کمتر نشانی دیده می‌شود، اما سرشار از انتقاد به دولت‌های روحانی و گاهی احمدی نژاد است با این هدف که به مخاطب بقبولانند رئیسی، چون درگیر آواربرداری از مخروبه‌های بزرگ دولت‌های پیشین است، هنوز، به مرحله ارائه دستاورد‌های دولت خود نرسیده است.

دو قطبی سازی

اقتصاد۲۴- این روزها، مقایسه دستاورد دولت‌ها با یکدیگر به شیوه‌ای برای دفاع از عملکرد نخبگان سیاسی تبدیل شده است. هر موضوع کوچک و بزرگی در کشور، قابلیت تبدیل به قرارگرفتن در مقام قیاس را پیدا کرده تا جائیکه از مسئله هسته‌ای تا قیمت تخم مرغ، صف بندی‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده تا بتواند، در نبرد حامیان گفتمان‌های مختلف در جمهوری اسلامی، برنده‌ای ولو موقتی و مقطعی داشته باشد.

اما آنچه پیامد و نتایج این صف بندی‌ها را خطرناک می‌کند، چشم اندازی است که وحدت ملی را خدشه دار کرده و درلایه‌های زیرین اجتماع، از جمع‌های خانوادگی تا دورهمی‌های دوستانه، دو گروه از منتقدان و حامیان دولت‌های بر سر کار را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد. رفتاری که به اعتبار رویداد‌های بعد از انتخابات۸۸، نتیجه دوقطبی سازی‌های امروز است، ماه‌ها بعد و در زمان انتخابات یا هر رویداد بزرگ ملی، کشور را در وضعیت بحران قرار می‌دهد.

جدای از اینکه قانون انتخابات ایران، اصلی‌ترین عامل خلق بحران‌های سیاسی کشور انتخابات‌های دهه‌های اخیر ریاست جمهوری بوده، اما تلاش برای ایجا و تقویت دوقطبی در جامعه و نزد مردم، هدفی اولویت دار است که از سوی رسانه‌های رسمی دولت سیزدهم انتخاب و با جدیت، اجرایی شده است. در ابن چارچوب، کارنامه اختصاصی وزرا و عملکرد مجموعه کابینه رئیسی برای رفع مشکلات مردم، ملاک ارزیابی نیست بلکه تلاش می‌شود، با زیرسوال بردن و تخریب کارنامه دولت روحانی، این گزاره را به مخاطب القا کنند که دولت فعلی، حتی اگر دستاورد چندانی ندارد، به مراتب از دولت کاملا ناموفق قبلی بهتر است.

از این رو مشاهده می‌کنیم هر روز، در رسانه‌های رسمی، نوشتار‌های «انشایی» در دفاع از دولت سیزدهم نوشته می‌شود که در آن از مستندسازی «عملکرد مثبت» دولت سیزدهم، کمتر نشانی دیده می‌شود، اما سرشار از انتقاد به دولت‌های روحانی و گاهی احمدی نژاد است با این هدف که به مخاطب بقبولانند رئیسی، چون درگیر آواربرداری از مخروبه‌های بزرگ دولت‌های پیشین است، هنوز، به مرحله ارائه دستاورد‌های دولت خود نرسیده است.

این در حالی است که اگر به قوه مجریه به عنوان یکی از ساختار‌های جمهوری اسلامی بنگریم، در می‌یابیم، موفقیت هر دولت یا مدیر یا رئیس جمهوری، معلول تلاش هزاران کارشناس و کارمند در قوای سه گانه است. اگرچه روسای جمهور به عنوان مسئول اصلی کارکرد‌های دولت محسوب می‌شوند، اما هر موفقیت یا دستاوردی یک شبه بوجود نیامده و محصول ماه‌ها کار کارشناسی کارمندان گمنامی است که در نهاد‌های گوناگون خدمت می‌کنند. از این رو هرگونه بهره برداری غیرواقعی از دستاورد‌ها یا ارائه اطلاعات غلط به مردم درباره چرایی وضعیت موجود معیشتی، اگرچه در کوتاه مدت خوراک رسانه‌ای خوبی برای التیام روانی مردم خواهد بود، اما در بلندمدت نخواهد توانست به دفاعی موثر از دولت رئیسی منجر شود. آنجا که اشکالات و ایرادات ساختاری نادیده گرفته می‌شود و از قضا سیاستگذاری اقتصادی و سیاست خارجی دولت در مسیر انسداد راه‌های حل مشکلات معیشتی پیش می‌رود و با مشکلات هم افزایی دارد.


بیشتر بخوانید: توهم تئوری بانیان وضع موجود تا کجا جواب خواهد داد؟




در زیر نمونه‌هایی از دوقطبی سازی‌های کاذب را یادآور می‌شویم:

بانیان وضع موجود-مخالفان وضع موجود

اولین بار ابراهیم رئیسی این اصطلاح را بکار برد و گفت: «بی‌تردید کسانی که بانیان وضع موجود هستند و مردم از عملکرد آنان رضایت ندارند، نباید در عرصه‌های مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند.» بعد از این اظهار نظر، علاوه بر منتقدان دولت، حامیان اصولگرای آن هم نگران از تعمیم بانیان وضع موجود به مدیران صدر انقلاب۵۷، به رئیسی انتقاد کردند. عبدالله گنجی روزنامه نگار اصولگرا نوشت «مراقب باشید دولت حدود۴٣٠هزار مدیر دارد این‌ها کارگزاران نظام جمهوری اسلامی هستند همه را مساله دار نکنیم.

سرمایه سوزی است و دستاوردی ندارد.» و روزنامه اعتماد هم با انتقاد از اینکه دولت‌ها صرفا درصد کمی از حوزه نفوذ برای سیاستگذاری در کشور را دارند این سوال را مطرح کرده که آیا امام خمینی (ره) و دولت‌های ماقبل هاشمی را هم می‌توانیم در زمره بانیان وضع موجود بنامیم؟ تاکتیکی که دولت رئیسی تلاش می‌کند وضعیت خود را از دولت‌های قبلی متمایز کند در حالی که رئیسی با همان کارمندانی کار می‌کند دولت روحانی و احمدی نژاد و خاتمی و هاشمی کار می‌کردند. از سوی دیگر ابراهیم رئیسی که اکنون رئیس دولت است، سال گذشته رئیس قوه قضاییه و سال‌ها مدیر کلان قضایی کشور بوده و این سوال در ذهن افکارعمومی است که آیا می‌توان سهمی برای مسئولیت ایشان در بنای وضعیت موجود مبارزه با فساد اقتصادی و بستر‌ها و زمینه‌های آن در نظر گرفت؟

مردمی بودن – مردمی نبودن

خبرگزاری فارس در مقایسه ابراهیم رئیسی و حسن روحانی نوشته «مصادیق متعددی می‌توان برشمرد که تفاوت رویکرد‌ها و گفتمان دولت مردمی را با دولت روحانی نشان می‌دهد. یکی از بارزترین ویژگی‌های دولت جدید، مردمی بودن آن است.» در موردی دیگر، انتشار تصاویری در اینستاگرام کاربران نزدیک به دولت، که تصویر روحانی سوار بر خودرو و تصویر رئیسی که به صورت پیاده در سفر‌های استانی است، تا وصف مردمی بودن روسای جمهور قبلی را در مقایسه با رئیسی را نشان دهد.

اما روسای جمهور در هر دوره، با اکثریت مطلق آراء انتخاب می‌شوند. به این معنا بیش از نیمی از واجدان شرایط شرکت در انتخابات، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. از بنی صدر تا رئیسی، نیمی از مردم حامی رئیس جمهوری بودند که در انتخابات برگزیده شده است. وصف مردمی بودن، نتیجه‌ای است که در هر دوره از انتخابات، حامیان روسای جمهور را مشخص می‌کند. نه انتشار تصویری از ابراهیم رئیسی بین مردم نشانه مردمی بودن است و نه انتشار تصویری از روحانی داخل خودرو نشانه دوری از مردم است. محمود احمدی نژاد، سیدمحمدخاتمی، هاشمی رفسنجانی، آیت الله خامنه ای، شهید رجایی و بنی صدر، هر کدام در دوره‌های ریاست جمهوری خود، حامیانی داشتند و اکنون نیز طرفداران آن‌ها حضور دارند.

اما این نکته قابل تامل است هر رئیس جمهوری قبل از انتخابات بر اساس شعار‌ها و وعده هایش و بعد از انتخابات بر اساس عمل به شعار‌ها و وعده هایش سنجیده و ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر انتظار مردم آن است که تغییر روسای جمهور، تغییری در وضع زندگی و معیشت آن‌ها حاصل کند. رئیس جمهوری را تصور کنید که دائم بین مردم است در حالی که سفره مردم روز به روز کوچکتر می‌شود یا رئیس جمهوری که اصلاح اقتصادی را با افزایش مالیات و قیمت برق و گاز و بنزین و نان، از مردم شروع می‌کند، اما رئیس جمهوری دیگر، بجای حضور بین مردم، در وزارتخانه‌ها و ادارات وبین کارشناسان و برای رفع تحریم‌ها و سهولت صادرات و توسعه صنعت حاضر می‌شود یا خود را با مذاکره با کشور‌های تحریم کننده به آب و آتش می‌زند تا سفره مردم را بزرگ کند و یا اصلاح اقتصادی را از خود دولت و کاهش حقوق‌های نجومی وزرا و مدیرانش آغاز می‌کند. کدام رئیس جمهور مطلوب مردم است و مردمی؟

سفر استانی رئیسی
سفر استانی روحانی

سفر استانی خاتمیموفقیت یا شکست در مهار کرونا

«وقتی تنها یک تماس چندین میلیون دوز واکسن راهی کشور می‌کند، تحقق روزی دو میلیون تزریق در دولت سیزدهم، بی تدبیری دولت تدبیر و امید در روند واکسیناسیون» این‌ها عباراتی است که در رسانه‌های حامی دولت به عنوان دستاورد ابراهیم رئیسی برجسته می‌شوند. اما موفقیتی که امروز برای صفر شدن آمار کرونا از آن یاد می‌کنیم حاصل تلاش شبانه روزی همان پرستاران، پزشکان و مدیرانی است که در بدنه دولت حضور داشتند.

دولت روحانی یا دولت رئیسی یا هر رئیس جمهور دیگری بر مسند کار بود، حداکثر تلاش خود را برای کنترل کرونا بکار می‌گرفت. چه آنکه حسن روحانی در ابتدای شیوع کرونا تلاش کرد برای جلوگیری از افزایش فوتی ها، واردات واکسن را به عنوان اولویتی بر واکسن تولید داخل دنبال کند، اما مخالفت با واردات واکسن و ممنوعیت آن در ماه‌های اولیه و تاکید بر ضرورت واکسیناسیون با واکسن تولید داخل که بعضا با ارائه اطلاعات غلط از سوی مدیران شرکت‌های واکسن سازی داخلی همراه بود، برخی تصمیم گیران در خارج از دولت روحانی را به این نتیجه رساند که می‌توان واکسن ملی را در زمانی کوتاه به نتیجه رساند. وعده‌ای که از سوی محمدمخبر رئیس سابق ستاداجرایی فرمان امام و معاون اول رئیسی مطرح و گفته شد تا پایان شهریور۱۴۰۰، تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن را محقق می‌کند. وعده‌ای که عملی نشد و با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، موانع واردات واکسن برداشته شد.

از سوی دیگر با حضور ترامپ و تحریم‌های هوشمند وارده بر ایران از سال۱۳۹۷ و عدم امکان انتقال ارز و بلوکه شدن دارایی‌های ایران، تا آخرین روز حضور ترامپ در کاخ سفید، واردات واکسن با کندی رو به رو بود. اما از شهریور۱۳۹۹ به بعد با درک واقعیت تلخ عدم توان تولید داخل در ابعاد صنعتی و تولید میلیونی واکسن که عدم تامین واکسن ملی برای کل کشور را به دنبال داشت، موانع برای واردات واکسن برداشته شد و دولت روحانی قرارداد‌های واردات واکسن را افزایش داد تا آنجا که روحانی در زمان تحویل دولت به ابراهیم رئیسی، ۱۱۰ میلیون دوز واکسن از کشور‌های خارجی، تا بهار ۱۴۰۰ خریداری کرده بود.

این در حالی است که از خرداد۱۴۰۰، عواملی از جمله حذف تحریم‌های آمریکا متاثر از حضور بایدن در کاخ سفید، افزایش تولید در کشور‌های صادرکننده، عبور از حد اضطراری واکسیناسیون در کشور‌های تولیدکننده که مازاد تولیدشان را به سایرکشور‌ها اختصاص می‌دادند، در مجموع سرعت واردات واکسن در دولت رئیسی را افزایش داد. موضوعی که هر کسی به جای رئیسی رئیس جمهور می‌شد، از آن بهره می‌برد. واکسیناسیون کرونا، یکی از مهمترین دوقطبی‌های کاذب و دروغین است که عملکرد دولت‌های دوازدهم و سیزدهم را مقابل یکدیگر قرار داده است.

روحانی در اجلاس شانگهای
پیوستن یا نپیوستن ایران به اجلاس شانگ‌های

خبرگزاری فارس در بیان دستاورد دولت سیزدهم برای پیوستن به شانگ‌های نوشت «علی رغم ادعای هشت ساله حسن روحانی مبنی بر بلد بودن زبان دنیا، این آیت الله رئیسی بود که با تحرک‌بخشی در دستگاه دیپلماسی و عقلانیت توانست گره حضور ایران به عنوان عضو اصلی در سازمان همکاری‌های شانگ‌های را باز کند.»، اما بررسی سوابق پیوستن ایران به اجلاس شانگ‌های نشان می‌دهد، ایران بیش از یک دهه تلاش کرد تا به عنوان عضو دائم این سازمان به رسمیت شناخته شود. اولین سفر خارجی حسن روحانی در مقام رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در اجلاس شانگ‌های بود، اما موانع عضویت ایران از نگاه این سازمان تا اکنون رفع نشده بود.

چه آنکه تا سال۱۴۰۰، تاجیکستان به عنوان کشوری که رای مثبت آن برای پیوستن ایران ضروری بود، به دلیل حمایت ایران از حزب اسلامی تاجیکستان، مانع از عضویت ایران در شانگهای شده بود و اولین بار هم، شمخانی دبیر شورای عالی ملی خبر از برداشته شدن موانع سیاسی برای عضویت ایران در شانگهای داد. تلاشهایی که دست کم از دولت احمدی نژاد آغاز و در دولت رئیسی بعد از سالها تلاش دیپلماتهای وزارت خارجه، به ثمر نشست و ارتباطی با حضور رئیسی در نخستین ماه های ریاست جمهوری او نداشت. اما به مرور این موضوع در رسانه های رسمی دولت، به شاخصی برای دوقطبی سازی عملکرد دولت سیزدهم و دولت های قبلی تبدیل شد.

سوآپ گازی ایران، ترکمستان و آذربایجان: آری یا نه

اگرچه دولت سیزدهم، قرارداد سوآپ وزارت نفت با ترکمستان را دستاورد بزرگی تلقی می‌کند، اما واقعیت آن است که این قرارداد در ابعاد کارشناسی، دستاوردی برای ایران نداشت و دوقطبی ساخته شده توسط برخی رسانه‌ها نادرست است. یکی از اخبار دوقطبی سازی را خبرگزاری فارس با تیتر «تدابیر آیت الله رئیسی در تنش‌زدایی با همسایگان و توافق گازی با علی‌اف» منتشر کرد. قبل‌تر هم فارس انتقادات تندی را برای عدم استقبال دولت دوازدهم از این قرارداد عنوان کرده بود.

به نوشته فارس «جواد اوجی(وزیر نفت دولت فعلی) در دولت دهم می‌خواست با تهاتر، بدهی ترکمنستان را صاف کند اما با روی‌کارآمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه(وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم) سازوکار تسویه تهاتر گاز با کالا را متوقف کرد» اما با بررسی دقیق تر به سوابق قبلی این قرارداد در دولت دوازدهم می رسیم که با بدعهدی ترکمستان در فصل زمستان همراه بوده است.

همان روزها، حمید رضا صالحی رئیس فدراسیون صادرات انرژی ایران گفته بود «قرار است سوآپ بر مبنای ۲ میلیارد متر مکعب باشد. بر اساس قوانین سهم انتقال یا همان سوآپ ایران سه تا پنج درصد است. اگر چهار درصد این مقدار را هم برای ایران لحاظ کنیم، می‌شود ۸۰ میلیون متر مکعب سهم ایران در سال. درحالی که پنج استان شمالی ما فقط در هر روز بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارند. پس دستاورد ایران از این سوآپ در برابر مصرف ما رسما هیچ است.» همان روزها، رئیس پیشین شرکت ملی گاز به روزنامه شرق گفته بود «این توافق هیچ تأثیری در گازرسانی ندارد. در گیلان و مازندران مصرف می‌کنیم و معادل می‌دهیم؛ یعنی اصلا بحث گازرسانی به پنج استان منتفی است.»

آزادسازی پول های بلوکه شده: توانستید- نتوانستید

روزنامه ایران در فروردین۱۴۰۱ نوشت «در کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، خبر در دسترس قرارگرفتن بیش از ۵/۳ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها منتشر شد.» در همین راستا، محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور در سوم شهریور اعلام کرده بود " با تماس‌های آقای رئیسی، با رؤسای برخی کشورها، در بحث پول‌های بلوکه گشایش ایجاد شده است".

محمد مخبر اگرچه توضیح بیشتر نداده بود اما به گونه‌ای بود که انگار دولت قبلی قدمی برای آنها برنداشته یا ناتوان بوده و ابراهیم رئیسی با ابتکار عمل توانسته پول‌های بلوکه شده ایران را به طور مشخص از چند کشور و از جمله کره جنوبی آزاد کند. اما ریشه آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در ارتباط مستقیم با حضور ترامپ یا بایدن در کاخ سفید است و نه حضور و روحانی رئیسی در پاستور. و کاخ سفیدنشینان ، از پول های بلوکه شده ایران ، با فراز و نشیب هایی ، به عنوان ابزاری در مذاکره برجامی بهره برداری می کنند. به همین دلیل، نه فقط تا به امروزپول های بلوکه شده ایران ، آزاد نشده بلکه زمانی که کشورمان تحت فشار پرداخت بدهی۱۸ میلیون دلاری به سازمان ملل قرار گرفت، با رایزنی های دیپلماتیک، کره جنوبی مجوز انتقال این پول از حساب های بلوکه شده ایران را از امریکا دریافت و سپس بدهی ایران را از پول خودش پرداخت کرد.

تفاوت صبح جمعه رئیسی و روحانی

سفرهای استانی رئیسی در روزهای پنجشنبه و جمعه، رسانه های حامی دولت را در معرض دوقطبی سازی بین رئیسی و روحانی حول محور حضور بین مردم قرار داده است. خبرگزاری فارس در این خصوص از تیتر « ۹۰ روز اول دولت روحانی و رئیسی؛ ۰ - ۹ به نفع رئیسی در سفرهای استانی» استفاده کرد و نوشت «دولت رئیسی در ۹۰ روز نخست آغازش با ۹ سفر به عنوان رکوردار تعداد و میانگین سفرهای استانی و دولت یازدهم نیز طی مدت سه ماه نخست در سال ۹۲، هیچگونه سفر استانی را برگزار نکرده است.»

سفرهای استانی رئیسی درحالی از ابتدا تا به امروز به عدد ۲۴ رسیده که انتقادات زیادی نیز برانگیخته است رئیسی پس از تشکیل کابینه، به طور میانگین، هر ۹ روز کاری در پاستور، یک روز سفر استانی داشته است. موضوعی که بررسی سفرهای استانی روحانی و حتی احمدی نژاد گویای آن است که روسای جمهور قبلی هم در شرایط عادی فقدان کرونا، سفرهای استانی منظم داشته اند.چه آنکه تا سال۱۴۰۰، تاجیکستان به عنوان کشوری که رای مثبت آن برای پیوستن ایران ضروری بود، به دلیل حمایت ایران از حزب اسلامی تاجیکستان، مانع از عضویت ایران در شانگ‌های شده بود و اولین بار هم، شمخانی دبیر شورای عالی ملی خبر از برداشته شدن موانع سیاسی برای عضویت ایران در شانگ‌های داد. تلاش‌هایی که دست کم از دولت احمدی نژاد آغاز و در دولت رئیسی بعد از سال‌ها تلاش دیپلمات‌های وزارت خارجه، به ثمر نشست و ارتباطی با حضور رئیسی در نخستین ماه‌های ریاست جمهوری او نداشت. اما به مرور این موضوع در رسانه‌های رسمی دولت، به شاخصی برای دوقطبی سازی عملکرد دولت سیزدهم و دولت‌های قبلی تبدیل شد.

سوآپ گازی ایران، ترکمستان و آذربایجان: آری یا نه

اگرچه دولت سیزدهم، قرارداد سوآپ وزارت نفت با ترکمستان را دستاورد بزرگی تلقی می‌کند، اما واقعیت آن است که این قرارداد در ابعاد کارشناسی، دستاوردی برای ایران نداشت و دوقطبی ساخته شده توسط برخی رسانه‌ها نادرست است. یکی از اخبار دوقطبی سازی را خبرگزاری فارس با تیتر «تدابیر آیت الله رئیسی در تنش‌زدایی با همسایگان و توافق گازی با علی‌اف» منتشر کرد. قبل‌تر هم فارس انتقادات تندی را برای عدم استقبال دولت دوازدهم از این قرارداد عنوان کرده بود.

به نوشته فارس «جواد اوجی (وزیر نفت دولت فعلی) در دولت دهم می‌خواست با تهاتر، بدهی ترکمنستان را صاف کند، اما با روی‌کارآمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه (وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم) سازوکار تسویه تهاتر گاز با کالا را متوقف کرد»، اما با بررسی دقیق‌تر به سوابق قبلی این قرارداد در دولت دوازدهم می‌رسیم که با بدعهدی ترکمستان در فصل زمستان همراه بوده است.

همان روزها، حمید رضا صالحی رئیس فدراسیون صادرات انرژی ایران گفته بود «قرار است سوآپ بر مبنای ۲ میلیارد متر مکعب باشد. بر اساس قوانین سهم انتقال یا همان سوآپ ایران سه تا پنج درصد است. اگر چهار درصد این مقدار را هم برای ایران لحاظ کنیم، می‌شود ۸۰ میلیون متر مکعب سهم ایران در سال. درحالی که پنج استان شمالی ما فقط در هر روز بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارند. پس دستاورد ایران از این سوآپ در برابر مصرف ما رسما هیچ است.» همان روزها، رئیس پیشین شرکت ملی گاز به روزنامه شرق گفته بود «این توافق هیچ تأثیری در گازرسانی ندارد. در گیلان و مازندران مصرف می‌کنیم و معادل می‌دهیم؛ یعنی اصلا بحث گازرسانی به پنج استان منتفی است.»

آزادسازی پول‌های بلوکه شده: توانستید- نتوانستید

روزنامه ایران در فروردین۱۴۰۱ نوشت «در کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، خبر در دسترس قرارگرفتن بیش از ۵/۳ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها منتشر شد.» در همین راستا، محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور در سوم شهریور اعلام کرده بود " با تماس‌های آقای رئیسی، با رؤسای برخی کشورها، در بحث پول‌های بلوکه گشایش ایجاد شده است".

محمد مخبر اگرچه توضیح بیشتر نداده بود، اما به گونه‌ای بود که انگار دولت قبلی قدمی برای آن‌ها برنداشته یا ناتوان بوده و ابراهیم رئیسی با ابتکار عمل توانسته پول‌های بلوکه شده ایران را به طور مشخص از چند کشور و از جمله کره جنوبی آزاد کند. اما ریشه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در ارتباط مستقیم با حضور ترامپ یا بایدن در کاخ سفید است و نه حضور و روحانی رئیسی در پاستور؛ و کاخ سفیدنشینان، از پول‌های بلوکه شده ایران، با فراز و نشیب‌هایی، به عنوان ابزاری در مذاکره برجامی بهره برداری می‌کنند. به همین دلیل، نه فقط تا به امروزپول‌های بلوکه شده ایران، آزاد نشده بلکه زمانی که کشورمان تحت فشار پرداخت بدهی۱۸ میلیون دلاری به سازمان ملل قرار گرفت، با رایزنی‌های دیپلماتیک، کره جنوبی مجوز انتقال این پول از حساب‌های بلوکه شده ایران را از امریکا دریافت و سپس بدهی ایران را از پول خودش پرداخت کرد.

تفاوت صبح جمعه رئیسی و روحانی

سفر‌های استانی رئیسی در روز‌های پنجشنبه و جمعه، رسانه‌های حامی دولت را در معرض دوقطبی سازی بین رئیسی و روحانی حول محور حضور بین مردم قرار داده است. خبرگزاری فارس در این خصوص از تیتر «۹۰ روز اول دولت روحانی و رئیسی؛ ۰ - ۹ به نفع رئیسی در سفر‌های استانی» استفاده کرد و نوشت «دولت رئیسی در ۹۰ روز نخست آغازش با ۹ سفر به عنوان رکوردار تعداد و میانگین سفر‌های استانی و دولت یازدهم نیز طی مدت سه ماه نخست در سال ۹۲، هیچگونه سفر استانی را برگزار نکرده است.»

سفر‌های استانی رئیسی درحالی از ابتدا تا به امروز به عدد ۲۴ رسیده که انتقادات زیادی نیز برانگیخته است رئیسی پس از تشکیل کابینه، به طور میانگین، هر ۹ روز کاری در پاستور، یک روز سفر استانی داشته است. موضوعی که بررسی سفر‌های استانی روحانی و حتی احمدی نژاد گویای آن است که روسای جمهور قبلی هم در شرایط عادی فقدان کرونا، سفر‌های استانی منظم داشته اند.

سوال اینجا است چه میزان سفر‌های روز جمعه رئیسی بر معیشت سفره مردم اثرگذار بوده است؟ مردم از این دو قطبی سازی رسانه‌های دولتی چه سودی می‌برند؟ آیا سفره مردم بزرگتر می‌شود؟ انکار زحمات هزاران کارمند در دولت‌های قبلی چه سودی دارد؟ و آیا می‌توان بین مردم بود و تیغ جراحی اصلاح اقتصادی را به جای ساختار دولت از مردم شروع کرد؟ یا از بانیان وضع موجود سخن گفت و سفره مردم را در برابر سفره دولت کوچک کرد؟

این همان ذهنیتی است که دولت در ظاهر بین مردم باشد و در پشت در‌های تصمیم سازی، مردم معنای خود را از دست داده و دوقطبی سازی‌ها جایگزین عملکرد‌های دولت مردان شوند. موضوعی که وحدت ملی و سرمایه‌های اجتماعی را آتش می‌زند. ضرباتی که در زمان انتخابات برجسته خواهد شد.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان تا بوده همين بوده سالهاي سال هستش ٥٠٠-٦٠٠ خانواده طلبكار اين مملكت هستند جاها يك كم عِوَض ميشه تكليف هشتاد مليون جمعيت شريف و بزرگوار ايران چي هستش بجايي رسيده كه بادامچيان هم بركناري وزير صمت را خواستار شده براي خسته نباشي اخر هفته،،، يك روزنامه فكاهي بود بنام توفيق،،قبل از انقلاب شاه در يك سخنراني گفته بود من دست حضرت عباس عليه السلام روي سرم هستش فرداي انروز توفيق نوشت تا آنجا كه ما اطلاع داريم حضرت عباس عليه السلام دست نداشت روزنامه را توقيف كردند اخر هفته خوبي داشته باشيد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها